Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regler till Chronopia

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Botulf Visa inlägg
    Barbarians od Lemuria. Speciellt då man lätt kan omtolka alla wacky yrken som careers. Skulle även ge lite mer swashbuckling känsla. Hyfsat enkelt att kovertera.
    Ett TWERP-derivat. Slå en t10 för att se hur bra folkslag du är. 1 - sorry, du är wongos. 10 - fett, dimalv, bäst på allt.

Kommentera:

• Botulf
    svarade
    Barbarians of Lemuria. Speciellt då man lätt kan omtolka alla wacky yrken som careers. Skulle även ge lite mer swashbuckling känsla. Hyfsat enkelt att kovertera.
    Last edited by Botulf; 30 March 2016, 21.44.

Kommentera:

• Dimfrost
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Xyas Visa inlägg
    Hmm, bra poäng. Chronopiakänslan för mig är absolut ganska skitig och inte så mycket utvald av ödet som klösa sig framåt och uppåt med alla tillgängliga medel. Går det att modda kanske så det känns mer som att en är brickor i hänsynslösa makthavares spel?
    Jag har inte spelat så mycket med skuggspelet i Svavelvinter men det finns flera olika versioner av hur det kan influera spelet. Att man som spelare stundtals betraktar spelet så att säga ur gudarnas perspektiv förtar dock lite av den personliga känslan av att vara utsatt man får i AW (märk väl att det är en feature och inte en bugg). Så länge skuggspelet alls finns kvar tror jag det är svårt att bortse från det.

Kommentera:

• Caligo
    svarade
    Hmm, bra poäng. Chronopiakänslan för mig är absolut ganska skitig och inte så mycket utvald av ödet som klösa sig framåt och uppåt med alla tillgängliga medel. Går det att modda kanske så det känns mer som att en är brickor i hänsynslösa makthavares spel?
    Har aldrig läst eller spelat chronopia (nån slags stor stad?) - vad är det för element som behöver finnas i ett regelsystem/rollspel?

Kommentera:

• Xyas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg
    Svavelvinter leder ju till en rätt annorlunda känsla än AW: spelet handlar mindre om överlevnad och att klara sig ur knipor och mer om att vara brickor i ett ödets spel (som man ju också spelar).

Kommentera:

• Dimfrost
    svarade
    Jo, Fallen Empires har jag en pdf som heter som jag fick via AW-kickstartern. Det var min första impuls, att göra ett reskin av det där look-delen innehöll val för alla de folkslag och subkulturer som finns i Chronopia.

Men Svavelvinter verkar som att det kunde funka riktigt bra med att låta spelarna interagera på högsta politiska nivå samtidigt.
    Det här var precis vad jag tänkte rekommendera också. Speciellt det här med hyrsvärdskaptener, ädlingar, gängledare etc som ju hanteras på ett intressant sätt av AW. Med AW: Fallen Empires är det ju mindre reskin att göra än klassiskt AW också (nästan inget, beroende på hur noga man vill definiera de klassiska Chronopia-elementen). Svavelvinter leder ju till en rätt annorlunda känsla än AW: spelet handlar mindre om överlevnad och att klara sig ur knipor och mer om att vara brickor i ett ödets spel (som man ju också spelar). Frågan är vilken känsla ni vill åt, jag tror båda lämpar sig väl för Chronopia även om jag själv skulle föredra det tidigare.

Kommentera:

• Xyas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg

Vad var det för fel på reglerna?
    Upplever dem som ganska klumpiga med regler för saker som sen inte är viktiga i spel (tex massa olika färdigheter som sällan/aldrig används, coola förmågor som sedan försvinner för de är alltför specifika, med mera), samt att de har väldigt lite stöd för att spela bortom slåss-på-gatan-nivå. I mitt tycke då.

Kommentera:

• Xyas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
    Både Chronopia och Apocalypse World är ju i princip Sword & Sorcery, så jag skulle gissa att AW är ett lämpligt regelsystem. Har inte Baker till och med gjort ett fantasyhack till det? Dungeon World är nog en sämre matchning. AW:s reaktiva "kasta skit på rollpersonerna tills de dör eller får tillräckligt med XP" känns också ganska Chronopia.
    Jo, Fallen Empires har jag en pdf som heter som jag fick via AW-kickstartern. Det var min första impuls, att göra ett reskin av det där look-delen innehöll val för alla de folkslag och subkulturer som finns i Chronopia.

Men Svavelvinter verkar som att det kunde funka riktigt bra med att låta spelarna interagera på högsta politiska nivå samtidigt.

Kommentera:

• Fjodor Pollett
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Zoth-Ya Visa inlägg
    Tror EON skulle passa perfekt.
    Well played.

Kommentera:

• Caligo
    svarade
    Snacket i tråden om utskällda drakar och demoner-produkter fick mig fabulöst sugen på att spela Chronopia inom en snar framtid. Men en snabb koll i (den extremt slitna) regelboken gjorde mig ganska avtänd på reglerna. Så vilka regler borde en använda istället?
    QuestCore naturligtvis:
    http://www.drivethrurpg.com/product/...rc=slider_view

QuestCore är inte BRP men färdighetsbaserat med massa olika förmågor att välja på. Emulerar "Dungeons and Dragons" och "Drakar och Demoner" med smidiga smarta regler.

Kommentera:

• Hans E Magnusson
    svarade
    Tror EON skulle passa perfekt.

Kommentera:

• Tre solar
    svarade
    Eftersom Tusen mil bort förespråkar Barbarians of Lemuria och jag förespråkar Tusen mil bort, vill jag föreslå det systemet.

Kommentera:

• Genesis
    svarade
    Både Chronopia och Apocalypse World är ju i princip Sword & Sorcery, så jag skulle gissa att AW är ett lämpligt regelsystem. Har inte Baker till och med gjort ett fantasyhack till det? Dungeon World är nog en sämre matchning. AW:s reaktiva "kasta skit på rollpersonerna tills de dör eller får tillräckligt med XP" känns också ganska Chronopia.

Alternativt kan man påstå att Chronopia egentligen är cyberpunk, varpå Remember Tomorrow nog inte är helt fel riktning att gå i, även om det är betydligt mindre traditionellt.

Kommentera:

• Måns
    svarade
    "A monkey, a rabbin and a half orc ncromancer enters a bar..."

Kommentera:

• RasmusL
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Svavelvinter, med skuggspel och allt! Vet inte hur väl Öde och sånt synkar men det var ju en gång i tiden samma värld :)

This. Vi gjorde det, det var kul!

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Fiktionslek, 12 December 2019, 18.46
10 responses
297 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Henke
av Henke

Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06