Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hej hej, Jocke heter jag!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.57
15 responses
255 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av krank, 09 July 2018, 21.58
2 responses
48 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Henke, 30 June 2018, 07.29
49 responses
1.328 visningar
0 gillar
Sponny
av Sponny

Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
304 responses
15.420 visningar
14 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
22 responses
490 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av God45, 19 December 2017, 07.40
227 responses
10.872 visningar
18 gillar
God45
av God45

Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
0 responses
101 visningar
3 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av anth, 12 July 2018, 09.35
12 responses
281 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av Pilzeman, 10 July 2018, 11.10
5 responses
240 visningar
8 gillar
Pilzeman  
Skapad av jensofsweden, 13 July 2018, 08.57
2 responses
165 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag tycker för övrigt att du ska kolla in startboxen till Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons Starter Set heter den och kostar ca 200 kr från tex adlibris eller SF bokhandeln.
    Varför det frågar du?
    Jo, min namne, så här är det...
    1. Dungeons & Dragons är ganska likt vad någon som inte spelat rollspel tidigare tänker sig att rollspel är. Det beror bland annat på att det är det rollspelet som syns i film och tv och det rollspelet som säljer absolut mest. Fördelen är att era fördommar kommer att vara till hjälp!
    2. Boxen är väldigt bra. Den innehåller färdiga rollpersoner om ni inte vill göra egna, bra genomgång av de viktigaste reglerna, möjlighet att göra egna rollpersoner om ni vill det och ett långt, saftigt äventyr.
    3. Boxen utgår från att alla är nybörjare. Många spel utgår från att spelledaren är bekant med regler, tärningar, strid osv. Det gör inte den här boxen. Ju längre äventyret går desto mer av spelet lämnas över till spelledaren, som då har hunnit bli mer och mer redo för ansvaret.
    4. Det är väldigt mycket äventyr för pengarna. De flesta spel som kommer med ett intro-äventyr gör det för att visa på hur det här spelet går till och vad man ska spela i det. De flesta såna äventyr tar ett till två spelmöten att ta sig igenom. Äventyret i D&D startboxen kan utan problem ta 8-15 möten om ni ska spela alla delar. Det kan till och med vara så att ni aldrig spelar rollspel igen pga livet men har då ändå fått spela en väldigt typisk rollspelsupplevelse bara med ett litet inköp!
    ALLA BLIR GLADA!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Spelbutiker brukar ha lådor med 36 T6 ...
      Tack! Får kolla upp det :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Snabbsökning säger att de har en del, både engelska och svenska, bl.a. Fantasy!, Mutant År noll och Ur varselklotet

Härligt! Då kanske det kan vara värt att låna innan eventuellt köp :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
          Jag tycker för övrigt att du ska kolla in startboxen till Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons Starter Set heter den och kostar ca 200 kr från tex adlibris eller SF bokhandeln.
          Varför det frågar du?
          Jo, min namne, så här är det...
          1. Dungeons & Dragons är ganska likt vad någon som inte spelat rollspel tidigare tänker sig att rollspel är. Det beror bland annat på att det är det rollspelet som syns i film och tv och det rollspelet som säljer absolut mest. Fördelen är att era fördommar kommer att vara till hjälp!
          2. Boxen är väldigt bra. Den innehåller färdiga rollpersoner om ni inte vill göra egna, bra genomgång av de viktigaste reglerna, möjlighet att göra egna rollpersoner om ni vill det och ett långt, saftigt äventyr.
          3. Boxen utgår från att alla är nybörjare. Många spel utgår från att spelledaren är bekant med regler, tärningar, strid osv. Det gör inte den här boxen. Ju längre äventyret går desto mer av spelet lämnas över till spelledaren, som då har hunnit bli mer och mer redo för ansvaret.
          4. Det är väldigt mycket äventyr för pengarna. De flesta spel som kommer med ett intro-äventyr gör det för att visa på hur det här spelet går till och vad man ska spela i det. De flesta såna äventyr tar ett till två spelmöten att ta sig igenom. Äventyret i D&D startboxen kan utan problem ta 8-15 möten om ni ska spela alla delar. Det kan till och med vara så att ni aldrig spelar rollspel igen pga livet men har då ändå fått spela en väldigt typisk rollspelsupplevelse bara med ett litet inköp!
          ALLA BLIR GLADA!

Tack för tipset! Dungeons and Dragons känns ju lite som ett sånt spel man borde spela just eftersom det är väldigt uppmärksammat. Tanken på ett starter set är också lockande. Fungerar det att spela engelska spel på svenska? För min egen del är engelskan inget problem då jag i stort sett bara läser engelsk fantasy, men det kanske är jobbigt om man är ett gäng?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av IvorKnivor Visa inlägg

Tack för tipset! Dungeons and Dragons känns ju lite som ett sånt spel man borde spela just eftersom det är väldigt uppmärksammat. Tanken på ett starter set är också lockande. Fungerar det att spela engelska spel på svenska? För min egen del är engelskan inget problem då jag i stort sett bara läser engelsk fantasy, men det kanske är jobbigt om man är ett gäng?
            Att spela på svenska fungerar utmärkt! Ibland kanske du får dra någon half assed översättning men det är väldigt sällan ett problem :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av IvorKnivor Visa inlägg

Jag har aldrig upplevt det som ett problem. Men man får stå ut med att det blir en del svengelska. "Okej, dags att levla". "Jag använder Cleave!"
              Last edited by Skarpskytten; 22 January 2018, 22.30.

Kommentera

Svengelska är rollspelarens modersmål!

Kommentera

Arbetar …
                X