Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Chronenburg - möjligheternas stad

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Nässe, Igår, 23.19
11 responses
241 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av zonk, Igår, 21.45
17 responses
227 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Drafur, Idag, 17.06
0 responses
36 visningar
0 gillar
Drafur
av Drafur

Skapad av Leumas, Idag, 00.55
3 responses
110 visningar
4 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Quadrante, Igår, 10.27
1 response
76 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Kroken, 28 February 2019, 13.31
12 responses
491 visningar
7 gillar
Kroken
av Kroken

Skapad av Henke, Igår, 17.47
8 responses
224 visningar
4 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Galdermester, 18 March 2019, 18.09
5 responses
171 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

Skapad av krank, Idag, 01.37
0 responses
36 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av stenhöna, Igår, 23.42
2 responses
96 visningar
0 gillar
stenhöna  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Chronenburg - möjligheternas stad

Jag har varit Chronopia-nostalgisk på sista tiden, men inte tillräckligt för att öppna boken igen. Jag har också bläddrat lite i Vornheim. Och sett Altered Carbon och Blade Runner. Dessutom håller jag på att meka med ett regelsystem, som verkar arta sig hyffsat.

Så när spelgruppen samlades i tisdags och inte visste vad vi skulle spela så bestämde jag enväldigt att vi skulle köra d100-derivat i en dystopisk medeltidsfantasymegastad (långt ord!).

De fick bestämma helt själva vad de ville spela för folkslag och vad de skulle ha för bakgrund. Magisystemet utformade vi under rollpersonsgenereringen. Det har inte hunnit testas i spel än. Regelsystemet stödjer inte några andra folkslag än människor, och det är så jag vill ha det. Chronenburg får vara en kampanj med egna regler för sånt. En annan grej är att jag inte är förtjust i negativa modifikationer, så vi gav de olika folkslagen fördelar och bestämde att människornas fördel i Chronenburg är att de har lättare att få jobb och bredare erfarenhet än många andra.

Första spelmötet hann vi inte jättemycket mer än att skapa rollpersoner och reda ut litegrann om världen. Vill ni läsa mina anteckningar om Chronenburg och nedanstående krönika i pdf-format så finns de här.

Chronenburg är en stad som myllrar av olika slags varelser och folkslag. Du får gärna hjälpa mig komma på lite fler!

Krönika

Rollpersonerna

D spelar N’Rolo, en drakhuul som tills nyligen varit skrivare till kvarterets rikaste köpman. Köpmannen har av oklar anledning blivit tvungen att stänga två av sina tre butiker.

J spelar Argon, en barbar som är bouncer på krogen Ankan och Smeden.

F spelar Elria Willowfall, en barker som säljer sin växtmagi till småborgare, men behöver ligga lågt nu när magigillet börjat fråga om henne.

SLPer

Berlino Fredriko, ung ädling som fått ett pris på sitt huvud.

Ronja av silverdolkarna, som försökte mörda ovanstående.

Stella av blodsbröderna, som inte synts på ett tag men som hennes bekanta ogärna vill prata om.

Harim av silverdolkarna. Vän till Argon som brukar vara på krogen.

Platser

Krogen Ankan och Smeden, där Argon jobbar.

Ringen. En källarlokal där olagliga boxningsmatcher äger rum.

Hänt hittills

Spelmöte 1

Gruppen hyr en liten lägenhet tillsammans, men eftersom N’Rolo kommer att förlora jobbet och Elria måste ligga lågt med magin ett tag behöver de hitta en ny inkomstkälla.

De möts på krogen för att diskutera saken. Argon föreslår att de ska ta ut lite bonus i form av gods från de stängda butikerna, men N’Rolo säger emot.

Strax efter att förslaget blivit nedröstat ser Argon hur Ronja, en tidigare gäst och känd gängmedlem som inte varit på krogen på ett tag, närmar sig en annan gäst med handen på ett dolkskaft.

Argon och N’Rolo lyckas brotta ned henne och ta henne in i köket, där de börjar fråga ut henne. Det visar sig att gästen hon försökte mörda var Berlino Fredriko. Han lämnar tydligen sällan sitt hem och har därför varit svår att få tag på.

Ronja ger gruppen ett erbjudande: 50 silver var för att döda Berlino. Eftersom Argon uppvisar ett visst intresse för Silverdolkarna ger hon dem också en inbjudan: om de kommer till Ringen vid midnatt så har de chans att bli antagna.

Tycker det låter ascoolt, men att döpa spelet efter Frankrikes största ölmärke är sannolikt en dålig idé, iaf om du vill göra något annat av det än att leka hemma. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Tycker det låter ascoolt, men att döpa spelet efter Frankrikes största ölmärke är sannolikt en dålig idé, iaf om du vill göra något annat av det än att leka hemma. :)
      Hahaha! Får byta namn i så fall. Det var det bästa vi kom på i stunden. Snäppet bättre än "Storköping", exempelvis.

Kommentera

De stavar väl Kronenbourg, förresten?

Kommentera

Chronenstadt eller Chronopolis?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
            De stavar väl Kronenbourg, förresten?
            Ja, men har sitt ursprung i Cronenbourg (som staden numera heter).

Men jag vet inte, Karlsbergh hade ju liksom inte funkat heller :)

Kommentera

Karlsbergh, Chronenburg... fan släng in Marienstadt and we got something brewing!
              Kan bli hur bra som helst.
              I vilken stad är Samael A. borgmästare?
              Eller är det bröderna Zpendrups som har den verkliga makten?

Kommentera

Välkommen till en värld som jäser av bittra intriger. Där malttiddarbröder bekämpar den onde Furst Zythos och de kejserliga kraftkarlarna bevakar alkemistsmästaren Girardins värdefulla lambikar varje säsong.

Kommentera

Jag tänker mer på att DET NYA KÖTTET ligger och muterar nånstans.

Kommentera

Coolt. Har aldrig pallat Chronopia, men det finns definitivt en cool idé i att ha en fantasy-megacity med lite clockworkpunk-inspiration. Gillar särskilt att dina RP bor i lägenhet - tänker mig typ gigantiska arkologiinsulae :)

Om jag fick tänka fritt skulle jag nog kalla staden Urburg, Urborg, Uruborg el dyl (Urb, burg, Uruboren, Ur)

Istället för adel hade jag kört stenhårt på Gillen-som-Megakorpar - bistra gamla mästare och gatgrändsintriger, mycket barock, mycket Gormenghast.
                    Last edited by Leon; 02 December 2018, 12.33.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                      Coolt. Har aldrig pallat Chronopia, men det finns definitivt en cool idé i att ha en fantasy-megacity med lite clockworkpunk-inspiration. Gillar särskilt att dina RP bor i lägenhet - tänker mig typ gigantiska arkologiinsulae :)

Om jag fick tänka fritt skulle jag nog kalla staden Urburg, Urborg, Uruborg el dyl (Urb, burg, Uruboren, Ur)

Istället för adel hade jag kört stenhårt på Gillen-som-Megakorpar - bistra gamla mästare och gatgrändsintriger, mycket barock, mycket Gormenghast.
                      Jag tänker i liknande banor :)

Vad gäller Chronopia ska det sägas att jag bara läst grundboken. Tyckte den var fett awesome och visste inte ens om att det fanns ytterligare böcker back in the day. Så det är alltså grundboken jag har nostalgiska minnen av, inte strutsridande alver och annat dumt.

Kommentera

Vad gäller Chronopia ska det sägas att jag bara läst grundboken. Tyckte den var fett awesome och visste inte ens om att det fanns ytterligare böcker back in the day. Så det är alltså grundboken jag har nostalgiska minnen av, inte strutsridande alver och annat dumt.
                        De andra böckerna är väldigt hit or miss. Strutsridande alver är... annorlunda... men de mekaniskt intresserande zeppelinaralverna i samma bok är sjukt schyssta. De överdrivet degenererade och dekadenta i huset Degas likaså. Boken om Svartblod var rätt fin, främst resarna och de buffelridande orcherna, samt goblinernas inavelstabell. Boken Väsen var rätt ball, minns Isbarbarerna med värme.

Men boken om dvärgar var meh, boken om magi meningslös och de äventyr som kom var som bäst helt okej.

Något av det tråkigaste var ju att de aldrig följde upp på flera av de snyggaste sakerna från grundboken, drakoniterna till exempel.

Kommentera

En grej jag tycke är cool är low-tech totalitarism - panoptikon, sparta, Platons staten etc...

Vore coolt att köra på cyberpunk-riff med gillestyre som tar sig totalitära uttryck. Hela lärling-gesäll-mästar-hierarking litegrann som företagsmedborgarskap etc

Ser fram emot att läsa mer om din kampanj och vilka idéer du utvecklar :)

Kommentera

Arbetar …
                          X