Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Världsrymdens vagabonder

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
186 responses
11.949 visningar
2 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av Sysp, Igår, 22.33
1 response
44 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av michael, Igår, 10.00
23 responses
273 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av God45, Igår, 20.04
2 responses
101 visningar
1 gillar
slanfan
av slanfan
 
Skapad av clarence redd, Igår, 20.12
1 response
66 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av ceruleanfive, 15 February 2019, 11.45
6 responses
116 visningar
2 gillar
Arrikir
av Arrikir
 
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
97 responses
1.982 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av God45, 15 February 2019, 19.35
20 responses
533 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av krank, Igår, 11.43
1 response
41 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av krank, 11 February 2019, 22.42
12 responses
295 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Världsrymdens vagabonder

    Igår hade mitt gäng kampanjupptakt för Världsrymdens vagabonder, rymdopera i retrostil. Kampanjupptakten bestod i att spelarna gjorde rollpersoner och spånade på hur de var bekanta med varandra. Reslutatet blev:
    • Kubwa - Odu (insektoid) med fallenhet för att bygga och reparera saker, samt en personlighet lånad från Veiron i ottan (Nile City). Bär teknikskråets gula hjälm och alldeles för många verktyg.
    • Tzaahi - Chekotzk (reptilfolk) prästinna på färd genom galaxen efter ett litet missförstånd i templet där hemma. Lat och stridslysten. Gillar runda saker som sin heliga sten, och handgranater.
    • Orval - En hårdhudad man som löser problem med sin eldkastare, vilket är en typisk rollfigur för min kompis Henrik. Han gillar att hålla det enkelt.
    • Udd - Terreq (bläckfiskvarelse) som moppar golv och brottas med drogproblem. Har en tam flygekorre.
    • Strävtass - Sagibi (liten och lurvig varelse) som kan skifta färg för att smälta in i omgivningen, eller signalera när han är arg (= röd). Jag tror att rött kommer att vara på modet ofta. Han kan också flyga rymdskepp.
    Gruppen förenas kring sitt fraktskepp Intzaros hemlighet som de fått äganderätten till sedan kapten Preztek blivit mördad av skummisar. Varför blev han mördad? Ingen vet, och ingen känner sig direkt trygg. Dessutom behöver skeppet repareras. Hur ska gänget finansiera det?

  • #2
    Jag skrattade inte direkt högt men liksom stötte ut luft genom näsan som en ovokaliserad fnissning.
    Jag vill spela det här. Berätta mer.

    Kommentera


    • #3
      Det här låter som rymdopera av högsta kvalitet. Jag följer med stort intresse!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Fjodor Pollett Visa inlägg
        Berätta mer.
        Något särskilt du vill veta mer om?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
          Något särskilt du vill veta mer om?
          Spelkrönika när ni väl kommer igång.
          Färdigt spel att köpa och ladda ned :)

          Kommentera


          • #6
            Krönika ska det bli. Min tanke är att posta den här. Dock lär det dröja innan vi kommer igång. Därefter blir det sannolikt spridda spelpass då verkligheten har en tendens att kräva sitt. Ett färdigt spel blir det förhoppningsvis också, men mycket oklart när. Jag är en långsam spelkonstruktör/skribent. Med lite tur sätter kampanjen dock fart på inspirationen samtidigt som den tvingar mig att skriva. Dessutom får reglerna ett ordentligt speltest. Det är bra.

            Kommentera


            • #7
              Spelpass #1

              Ur Tzaahis dagbok


              Mörka dagar har passerat. Vår ärade kapten, min klanbroder Preztek, är död. Vi hade dockat på rymdstationen Baranda 4 i Remmelkorridoren, och Preztek hade mött upp en grupp på tre humanoider på en bar, vad jag gissar för att sälja våra tjänster som frihandlare. Enligt Orval som var i närheten blev diskussionen plötsligt hetsig, varefter en av dem helt sonika sköt vår kapten och tvingade oss andra att fly för våra liv. Vi kom undan, men illdådarna lyckades skada vårt skepp, Kometen.

              Orval rekommenderade att vi landade på planeten Sikori, i ett mindre samhälle kallat Yabaar, eftersom han hade kontakter där som kunde bistå med reservdelar. Strävtass lyckades göra en acceptabel landning, men vårt skepp kan inte lyfta igen förrän vi reparerat det. Det är dock inte vårt enda problem. Vi har ett skepp vi inte äger, vilket gör byråkratin bekymmersam. Dessutom är skeppet inte betalt. Jag hittade lånehandlingarna i Prezteks hytt. Banken kräver snart en avbetalning. När jag ändå var där tog jag Prezteks stridsrustning, må den komma till användning när vi ska ta vår hämnd på hans mördare.

              Lyckligtvis var administratören vid landningsbanan i Yabaar inte så noga, så vi slapp problem där. Däremot fick vi desto mer problem när vi skulle inhandla reservdelar på den lokala skrotgården. En grupp banditer från bergen anföll skrotgården just när vi kom dit. De var dock ingen mach för oss men tyvärr lyckades jag inte själv hinna fram till stridens ära. Vår mekaniker, Kubwa, förhandlande sedan med skrothandlaren och lyckades införskaffa en del av reservdelarna vi behövde, men inga kirylliumkrstaller. Ingen verkar ha sådana här, vilket är oroande. Innevånarna verkar överhuvudtaget rätt primitiva. De var bonnigt fascinerade av Strävtass och vår städare Udd. En karavanhandlare tipsade dock om ett skepp som nyligen störtat i området törnlandet. Där kan det kanske finnas fungerande kristaller. Det blir något att ta itu med imorgon.

              (Förtydligande: rymdskeppet Intzaros hemlighet bytte under kampanjförberedelserna namn till Intzaros komet, allmänt kallad Kometen.)
              Last edited by luddwig; 10 September 2018, 15.16.

              Kommentera


              • #8
                Spelpass #2

                Ur Tzaahis dagbok

                Sökandet efter kristallerna är över! Precis som karavanfolket sa hade verkligen ett skepp störtat några mil in i törnlandet, öster från Yabaar, ett skepp som vi nu har länsat på de kirylliumkristaller vi behöver. Mycket har vi vår tekniker, Kubwa, att tacka för det. Först hittade han en robot i vårt skepp bland en massa skrot, och reparerade den. Dess beteckning är Alik och den visade sig vara byggd för rymdbärgning. Sedan fixade Kubwa och Alik en terrängbil som snabbt tog oss större delen av vägen, och efter Aliks flygspaning, en nyttig förmåga, lokaliserade vi snabbt skeppet.

                Den sista biten var täckt av mycket törnen, men våra rustningar var ett bra skydd. Väl på plats var det ingen sak att ta kristallerna, men det var något underligt med vraket. Skeppet visade sig vara ett omärkt oduskepp, kanske militärt, men alla ombord var döda. Dessutom saknades alla organiska delar av skeppet, och ingen växtlighet fanns runt omkring. De verkade ha fraktat något i en sorts tank som var skadad. Kan det som var i tanken orsakat det? Kanske nåt militärt experiment? Vi såg dock inget. På vägen tillbaks blev vi däremot anfallna av en flock stäpphundar som vi snabbt drev på flykten. Skönt för övrigt att ha något att avreagera sig på innan vi hittar våra sanna fiender. Alik blev tyvärr ganska illa skadad i striden, så den måste repareras igen.

                Nu är det bara att installera kristallerna och sedan återuppta sökandet efter Prezteks banemän när det är klart. Under tiden kanske jag ska ta och undersöka det chekotska templet i samhället lite mer. Jag besökte det som hastigast och fann en något förvirrad präst som sa sig höra röster om natten, något jag också har hört, röster som blivit allt mer disharmoniska och desperata. Lyckas jag lösa detta andliga problem kanske Yngtze och de andra därhemma ser på mig i ett annat ljus.

                Kommentera


                • #9
                  Spelpass #3

                  Logg 54-31: Sträv Tass

                  Vaknade utvilad till ännu härlig dag och frukosten var en fröjd för smaklökarna. Alltså om spiksängen i min hytt och den köttsmakande salladen nu kan beskrivas så. Vid frukostmötet sa Kubwa att ha skulle ägna sig åt skeppsreparationer. Orval skulle leta ”viktiga dokument” som han benämnde det. Udd, Tzaahi och Alik tänkte bege sig till byn och finna ett hus med religion i. Och jag letade som den ansvarsfulla sagibi jag är arbete... på den lokala baren.

                  Tzaahi avbröt mitt djupgående sökande med nyheter om att den lokala chekotzka kultledaren hade haft inbrott. Sedan tog retstickan ett stänk av mitt öl och ringlade vidare mot skeppet vårat. Jag traskade till templet där jag fann Udd som försökte hjälpa den skadade kultledaren Saacha, samt Alik som mixtrade med sin arm. Mitt naturläkemedel hjälpte inte så jag inhandlade lite vanliga läkevaror från lanthandel och gav det till Udd.

                  Medan Udd tog hand om Saacha letade Alik och jag spår efter vem som kunde ha tagit sig in och stulit templets relik. Fann inga spår men Tzaahi och Orval dök upp och ville hitta en professor Dylian som möjligen kunde veta något om stölden. Saachas låga kroppstemperatur var ett bekymmer och varken en rejäl nedbäddning eller ett solbad verkade hjälpa så vi tog henne till skeppet så Kubwa kunde hålla ett öga på henne. Vi andra förberedde oss sedan för färd till gasborranläggningen utanför byn.

                  Vid borranläggning samlade vi information som pekade på att professor Dylian skulle befinna sig bland några ruiner norr om byn. Vi rullade dit med bilen och knatade sedan upp bland bergen. Alik spanade från hög höjd med sina inbyggda raketer och hittade några figurer som försökte gömma sig. Vi ringade in dem och de gav oss information mot att de fick löpa. Någon som liknade professor Dylian hade begett sig mot ruinerna, och med en vag riktningsanvisning var ruinerna låg var vi nöjda för idag och begav oss tillbaka till skeppet vårat.

                  Kommentera


                  • #10
                    Spelpass #4

                    Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

                    Torgue 1.A.32

                    Dagslutledning:

                    Andra arters hierarkier och beslut är komplexa. Odulagar för hierarkier och beslut framstår som mycket enkla och effektiva i jämförelse.

                    Logg:

                    Kroppen vara trött, efter mycket jobb med skeppet både Frebre 1.A.30. och Momasa 1.A.31. Reparationerna går framåt, allt vara klart utom kiyrilliumkristaller, det vara svårt att kalibrera chekotzskepp med odu kiyrilliumkristaller. Saacha har inte vaknat än heller.

                    Orval och Alik hittade disketter som tillhört kapten Preztek, men ingen hade koden som behövdes för att se innehållet.

                    Det vara otydligt vem som vara ledare för vår grupp, men Tzaahi säger att hon vara kapten. Det blev en del diskussion om vad vi skulle göra, men till slut blev det klart att vi skulle söka efter Dylian eftersom han nog hade skadat Saacha. Det vara troligt att han gömmer sig i bergen. Jag har mycket svårt att förstå hur beslut tas i gruppen. Det är förvirrande att alla pratar i mun på varandra och har olika åsikter och så helt plötsligt så vara alla något som jag tror heter ”överens” eller ”ense”. Det förefaller mig som mycket effektivare att ha en tydlig struktur med klara hierarkier för beslut. Jag kanske skulle föreslå att Tzaahi ska fatta alla beslut, men jag vara tveksam eftersom jag vara rädd att gruppen inte ska acceptera mig ifall jag kommer med förslag som vara dåliga utifrån deras kultur.

                    Innan vi hann åka till bergen kom Oridia. Hon var sur för att hon läst att kapten Prestek vara död. Jag förstod inte allt hon sa, men det var dåligt och det finns risk att vi blir av med skeppet.

                    Efter hon hade åkt iväg kom Laro förbi och ville ha betalt för reservdelarna till rymdskeppet. Han ville ha 3 000 krediter, men så mycket har vi inte. Han föreslog att vi kunde betala genom att hjälpa honom att frakta återvunnen metall till en grannplanet. Vi berättade för honom att reparationerna av skeppet kommer att ta mer tid och även om det Oridia hade pratat om. Han fick ett strålvapen som en del av betalningen och verkade gansk nöjd då.

                    Sedan åkte vi mot bergen, alla utom Udd, som stannade med Saacha. Vi hittade ruiner i en bergsdal och började leta igenom dem. Efter ett tag hittade vi nio trashankar som höll på att röja bort sten från en uthuggen gång inne i berget. Där var även Dylian. Vi pratade med honom, men han var mycket otrevlig. Jag påpekade för honom att det bryter mot § 3.3.2.115 av odus uppförandekod, men han tog ingen notis om det. Sen blev det strid. Dylian sköt mig i halsen med en likadan pil som Saacha hade blivit skjuten med och det sved till rejält. Tzaahi lyckades till slut stoppa striden genom att hålla fast och hota att bita ihjäl trashankarnas ledare.

                    Kommentera


                    • #11
                      Spelpass #5

                      Udd skriver hem

                      Kära bryster

                      Jag har fortfarande inte fått något svar från dig. Jag vet ju att du har fullt upp och så där och att det kanske, helt säkert, kanske är svårt att veta var jag är så att du kan svara, så det är ju säkert därför, det kan jag förstå och så. Jag är ju kvar just nu på Sikori i alla fall. Om du vill skriva. Om du har förlåtit mig och så… Vilket du inte måste, såklart. Men en dag, kanske. Ja. Kanske jag förtjänar det. Jag tänkte förresten på dig tidigare. Det regnade. Det blöta är som hemma.

                      I alla fall så gav ju gruppen mig ansvaret att stanna kvar på skeppet med Saacha. Jag vet inte varför, de kanske tror att jag är bättre med mediciner än jag verkar vara. Jag trodde det också ett tag, men inget jag gjorde hjälpte ju på jättelänge. Det var också lite jobbigt att vara på skeppet eftersom jag inte kunde veta vilka som kanske skulle dyka upp där. Tänk om jag hade varit ensam kvar och så hade de kommit och sagt att skeppet var stulet fast det egentligen inte riktigt är det och så hade jag inte haft något jag hade kunnat säga till försvar och så hade de tagit mig och så hade jag aldrig fått komma hem igen och så hade det verkat jättedåligt inför er.

                      Förresten så vaknade ju Saacha efter ett tag, men jag tror att hon nog hade fått i sig något dåligt, jag kände igen sättet hon yrade på om den bleke stjärnfararen och jag vet inte allt vad mest hon sa, så det måste ha varit så. Jag försökte lugna henne, men det gick inte så bra så jag fick lite panik och gav henne sömnmedel så att det andra kanske kan ha släppt tills hon vaknar nästa gång. Jag hoppas att jag inte gjorde något värre bara. Man ska ju inte blanda saker egentligen. Jag borde kanske inte ha gjort så, det kanske var jättedumt. Och nu kan jag inte göra det ogjort heller. Det är svårt, sånt här.

                      Fast nu kan jag inte tänka mer på det. Jag blev hämtad av Orval och Strävtass som tyckte att jag skulle följa med, så jag blev tvungen att lämna Saacha. De tyckte att jag skulle försöka ge Tzaahi vård, för hon hade blivit skadad. Jag och Kubwa hjälptes åt och då blev hon lite bättre. Jag tror att det var Kubwa som gjorde det mesta där.

                      I alla fall så var vi i ett bergrum där det fanns fem statyer med någon typ av krabbfolk som jag inte sett förut. Och så en vägg som föreställde en stad. Tydligen hade de andra lyckats få tag i den där konstiga klaven från den där Dylian och han hade sagt något om att det kanske skulle finnas fler rum, eller något, jag förstod inte riktigt. Efter ett tag så tyckte jag i alla fall att öppningen till salen vi var i såg ut som en öppning på bilden och att klaven kanske skulle passa, så jag tog mod till mig och tog klaven och stoppade in den i öppningen på bilden och då öppnade väggen sig! Jag blev jätterädd! Sen ville de andra gå in i gången som kommit fram och jag följde med fast jag inte riktigt ville egentligen, men Orval skulle ju in och Strävtass skulle vakta där ute och jag tänkte att jag kanske bara skulle vara i vägen för Strävtass så jag gick alltså också in.

                      Vi kom i alla fall fram till lite rum där det fanns hål i golvet och likadana symboler men som pekade åt olika håll i de olika rummen. Alik var modigast av oss alla och flög ner först! Det fanns en staty där nere med lite sådana där krabbvarelser som stod på typ ett kugghjul och med något som sträckte sig upp mot taket i mitten. Efter att även några av de andra klättrat ner så försökte Alik snurra statyn och det fungerade tydligen (jag var kvar där uppe för jag visste inte hur jag skulle ta mig ner och de andra kanske bara skulle tycka att jag var jobbig om jag behövde hjälp) för rummet öppnade sig till fler rum med sådana där hål.

                      Nu rymmer jag nästan inte att skriva mer, men jag skriver mer igen snart, när jag har något mer att skriva på. Jag är kvar på Sikori, som sagt, så om du skriver när du får det här kanske jag hinner få något tillbaka innan jag åker.

                      Klom,
                      Udd

                      Kommentera


                      • #12
                        Spelpass #6

                        Ur Tzaahis dagbok

                        Efter att den fega uslingen Dylian flytt (må hans inälvor ruttna) utforskade vi ruinerna. Vi fann snart en djupare nivå 200 m ner, med en sorts gravitationshissar, och efter att tag hittade vi även en nedgång till ytterligare en djupare nivå. Orval hade visst besvär med hissarna, he he, lite underhållande. Väl där nere stod vi i en fuktig stor kammare, fylld med irrbloss och en stor ljuspelare i salens mitt.

                        Uppenbarligen var krabbfolket inte så primitiva ändå, de verkar ha byggt en maskin som kunde bevara deras medvetanden i någon form! Ljusformer föreställande de fem framstående varelser visade sig, troligtvis representerade de varsin del av deras civilisation, men de verkade lida. Tydligen var deras medvetandemaskin trasig. Jag är ju inte särskilt imponerad av teknologi, det är personens egen inneboende fysiska och andliga resurser som vi bör lita till, teknologi är fegt och opålitligt, och detta var ytterligare ett bevis på att man inte ska sätta sin lit till den. Med det sagt måste jag erkänna en viss fascination för deras bedrift.

                        Vi hittade en vattenfylld kammare med fem kryptor under salen, och med hjälp av Udds dykegenskaper undersökte vi dem och hittade fem reliker samt en sort elektrisk fisk som Udd snabbt dräpte. Tydligen var det ingenjörens gravkammare som var defekt. Vi lyckades också, vad jag tror, skicka tillbaka krabbvarelsernas medvetanden in i maskinen, kanske till någon sorts vila. Sedan började stället rasa samman, och vi lämnade det.

                        En dag fylld med seger och ära, med andra ord! Vi befriade ett andligt folk från sitt lidande, vilket borde visa Yngtze och de andra på hemvärlden att jag är mogen och ansvarstagande. Jag tecknade också ner våra bedrifter i Saachas bok när vi kom tillbaka, må mitt rykte sprida sig och ge mig ära! Nu gäller det bara att hantera problemet med det förestående beslagtagandet av Kometen. Jag har också funderat på att utforska de mystiska energierna efter ett sätt att skapa en tjänare som kan bära mig. Det krävs alldeles för mycket ringlande på denna planet.

                        Kommentera


                        • #13
                          Spelpass #7

                          Udds andra brev

                          Hej Lemi

                          Det är Udd som skriver. Jag vet att det var längesen jag hörde av mig och det är ju, det är ju inte bra. Inte bra alls och inte bättre än något från förr heller. Jag borde ha skrivit tidigare, men jag visste inte vad du skulle tycka. Och jag har ju inte haft nåt positivt att säga förr heller, så egentligen är det ju först nu som jag kunnat skriva. Eller, du förstår kanske vad jag menar, hoppas jag.

                          Det är nämligen så här att jag har varit på en annan planet ett litet tag och där var det en skrothandlare som gav mig och mina chefer, eller reskamrater eller vad man ska kalla dem, ett uppdrag att frakta skrot till Jujuba (det var nån där som hette typ Kender Tell som det skulle till – vet du vem det är, du som känner typ alla?) och det skulle vi få en del krediter för. Så vi har varit på väg dit. Ett tag trodde jag att vi typ var framme, men det var vi inte. Alltså, först en gång saktade skeppet ner ordentligt men sen åkte vi igen. Jag tror de andra stannade för att tvärkolla på nåt, men jag vet inte. Jag försöker att inte vara så mycket i vägen.

                          Fast nu har vi kommit till en annan planet som visst var på vägen. Riestra heter den. Den tror jag att jag hört dig prata om nån gång för längesen? Jag har i alla fall varit där förr. Jag minns inte om du var med. Förlåt, jag borde ju minnas om du hade varit med tycker jag, men det var ju när jag kanske inte hade alla mina tentakler på plats, om du förstår vad jag menar. Jag blev i alla fall glad när jag fick veta att vi skulle dit, även om jag blev lite ledsen en stund när det var osäkert om vi faktiskt skulle landa. Men när de andra fick prata lite med en grevinna (Verda Delmestri – känner du henne?) och hon bjöd in dem (fast jag tror att jag också får följa med) till nån fest (fast jag vet inte om jag skulle våga gå) och kanske skulle hjälpa oss lite med ett problem vi ju har med vårt skepp.

                          I alla fall så har jag hunnit vara till en handlare här för att sälja lite fina gamla saker som jag hittade på förra planeten vi var på och fast handlarn ville titta på dem över natten så tror jag att jag skulle kunna få så pass att jag kanske kan betala tillbaka till dig. Det känns ju såklart lite tråkigt att sälja såna där saker och jag fick ju som en speciell känsla för dem, så det kanske är dumt och så där, men jag vill ju också att du ska få tillbaka det du ska ha så att jag inte behöver gömma mig för dig och så att du inte ska behöva vara arg och kanske ledsen, du är säkert ledsen, förlåt, såklart. Så, om du är här i närheten snart så kanske jag kan betala till dig. Annars kan jag föra över det till dig, jag tror jag har ditt nummer någonstans. Men då vet du. Så kan du ta det lugnt.

                          Hej då

                          Udd

                          Kommentera


                          • #14
                            Spelpass #8

                            Logg 283-21: Sträv Tass

                            Vad är väl en bal på slottet? Inte vet jag, men i Skymningsstaden på Riestra bjöd grevinnan Verda Delmestri in undertecknad med bihang till en bankett i palatset. Alik stannade på skeppet för ”personlig mek” och Orval hade gått i förväg till festen så finklädda och välkammade begav jag, Kubwa, Tzaahi och Udd oss i samlad tropp mot palatset.

                            Väl på plats så boogie woogieade Kubwa och jag loss på dansgolvet. Udd dök också tvärt upp på dansgolvet för att påpeka att Tzaahais hantering av servicepersonalen var i hårdaste laget. Jag gled sedan upp till Verda för ett samtal om affärer och hon föreslog ett mer privat möte näst dag. Sedan fortsatte banketten. Det dansades, dracks, samtalades med tråkig handelsrobot, dracks ännu mer, flörtades lite och vid en rökpaus mot slutet av kvällen träffar jag några trevliga odu att språka med. Färden tillbaka till skeppet underlättades av Tzahais fyrbenta skapelse, god mat och skönsång från ni vet vem.

                            Jag blev väckt nästa morgon vid lunch och efter en snabb återställare vandrade vi mot palatset igen för vårt möte med grevinnan. Ingen hade sett Orval sen igår så...

                            Väl vi palatset slank vi in via bakdörren och leddes till grevinnan som ville att vi skulle göra ett jobb i utbyte mot skeppsdokumenten vi behöver. I korthet så hade Verdas syster Thea och hennes fästman Isidor blivit bortförda. Enligt ett brev skulle Verda lägga sin röst på greve Kataka i valet till stadsrådet, annars skulle hon aldrig få se ungdomarna igen. Pavlo som hade hand om grevinnas säkerhet berättade allt han visste om situationen och var paret setts senast. När vi fått allt vi kunde ur Pavlo begav vi oss ut i staden på jakt efter Thea och Isidor.

                            Kommentera


                            • #15
                              Spelpass #9

                              Udd skriver hem igen

                              Kära bryster

                              Jag började tänka på dig igen när jag satt på café med Urmo (du minns kanske Urmo, som jag berättat om tidigare, min kompis, fast det kanske inte är så lätt att minnas alla jag nämner förstås). I alla fall så sa han att han kunde kolla lite jobb åt mig, om jag ville stanna. Han tyckte att jag borde stanna och så där och jag vet inte, det blev som lite jobbigt för det hade ju varit bra med något annat jobb än det jag har nu men det är svårt att vara på Riestra. Du vet, för många saker som lockar för mycket. För visst har jag skrivit att jag är på Riestra nu? Ja, alltså, det är så i alla fall.

                              Det är ju så att Verdas syster Thea är borta och kanske hennes kille också, fast det sista verkar det inte vara någon som vet helt säkert. I alla fall så verkade hans (Isidors) pappa inte jätteorolig i alla fall, fast jag hade nog varit det om jag hade varit han, tror jag. Jag har ju i och för sig aldrig varit förälder, så jag vet inte. Det kanske är normalt att bara vara borta ett tag också. Han var ju med två kompisar också bortsett från Thea, så han kanske sover hos dem. Så där som jag gjorde hos Olb, du minns?

                              De andra tyckte att vi skulle gå till en av greve Yaromirs restauranger och kolla om någon av dem var där eller så. Eller om de visste något, kanske. Yaromir har ju hotat Verda och det är inte särskilt snällt. Alltså, jag har väl gjort det någon gång också, men jag skulle aldrig nu. Nu vet jag ju bättre, tror jag. Hoppas jag. I alla fall så gick vi inte in, men det såg jättedyrt ut. Bara som liten hämnd så sa jag till en som gick förbi att man blir dålig i magen om man äter där. Alltså hämnd för hotet. Jag tror inte att det var jätteelakt. Var det? Var det dumt av mig?

                              Sen gick vi till baren som Thea hade varit på. Det var nästan inga andra där. Orval var utanför jättelänge och slog huvudet mot något. Jag var lite rädd att han hade tagit något dåligt, men jag vågade inte fråga. Ibland om man tagit något dåligt kan man ju bli lite knäpp och börja slåss och sådär och Orval är ju min vän så jag vill inte slåss med honom. I alla fall så fick vi veta att det finns någon med röda tatueringar, en av gladiatorerna, som var med när hon försvann och att hon bråkade med killen före. Jag har lite svårt att minnas namn för Strävtass satt och spelade klöver med några där och jag fick kämpa hårt för att inte gå dit och vara med, så det tog som all kraft. Men jag lyckades, bryster, jag lyckades!

                              Sen gick vi och kollade på arenan där gladiatorn bodde. Efter jättekonstiga andra förslag till att få prata med honom så ringde vi på, men han var inte där eller nåt. Jag sa att de kunde hälsa att vi hade ett modellkontrakt om han hörde av sig. Såna där brukar ju gilla pengar, så jag tänkte att man kan ju alltid prova. Fast jag tror de andra tyckte att det var lika konstigt som jag tyckte att deras förslag var. Jag kanske bara inte vet hur man gör sånt här. Nästa gång vågar jag nog inte. Och vi borde egentligen vara mer försiktiga när gardets drönare åker runt. Tycker jag. Jag är ovanlig nog här som det är.

                              Det var i alla fall så jag hamnade på cafét, för att fråga Urmo om han visste något. Och han hade nog sett den pilot som vi fick veta om på baren. Fast det kanske jag inte sa? De hade sett en sån också i alla fall. Urmo sa att han verkar ha ett skepp som heter Stålfågeln, så vi kanske kollar på det sen. Tycker du förresten att jag ska ta jobb på Riestra? Det är ju långt hemifrån men det är ju jobb? Fast då tar det tid att betala tillbaka allt och så där… Jag måste fundera. Skriv gärna till mig! Jag är kvar här ett tag till. Jag kan säga till Urmo vart jag åker sen om du skickar när jag inte är kvar, så kan han skicka det dit. Nu ska vi titta på gladiatorspel snart. Skriv gärna, jag saknar dig…

                              Klom,
                              Udd

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X