Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Världsrymdens vagabonder

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
7 responses
226 visningar
4 gillar
PAX
av PAX

Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
68 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
14 responses
262 visningar
6 gillar
Dunkel
av Dunkel

Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.918 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.044 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
271 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
75 visningar
1 gillar
illuzive  
Skapad av clarence redd, 13 November 2018, 20.42
2 responses
61 visningar
1 gillar
clarence redd  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
15 responses
1.271 visningar
6 gillar
Skapad av Khan, 13 November 2018, 15.21
8 responses
142 visningar
3 gillar
Måns
av Måns

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Världsrymdens vagabonder

Igår hade mitt gäng kampanjupptakt för Världsrymdens vagabonder, rymdopera i retrostil. Kampanjupptakten bestod i att spelarna gjorde rollpersoner och spånade på hur de var bekanta med varandra. Reslutatet blev:
    • Kubwa - Odu (insektoid) med fallenhet för att bygga och reparera saker, samt en personlighet lånad från Veiron i ottan (Nile City). Bär teknikskråets gula hjälm och alldeles för många verktyg.
    • Tzaahi - Chekotzk (reptilfolk) prästinna på färd genom galaxen efter ett litet missförstånd i templet där hemma. Lat och stridslysten. Gillar runda saker som sin heliga sten, och handgranater.
    • Orval - En hårdhudad man som löser problem med sin eldkastare, vilket är en typisk rollfigur för min kompis Henrik. Han gillar att hålla det enkelt.
    • Udd - Terreq (bläckfiskvarelse) som moppar golv och brottas med drogproblem. Har en tam flygekorre.
    • Strävtass - Sagibi (liten och lurvig varelse) som kan skifta färg för att smälta in i omgivningen, eller signalera när han är arg (= röd). Jag tror att rött kommer att vara på modet ofta. Han kan också flyga rymdskepp.
    Gruppen förenas kring sitt fraktskepp Intzaros hemlighet som de fått äganderätten till sedan kapten Preztek blivit mördad av skummisar. Varför blev han mördad? Ingen vet, och ingen känner sig direkt trygg. Dessutom behöver skeppet repareras. Hur ska gänget finansiera det?

Jag skrattade inte direkt högt men liksom stötte ut luft genom näsan som en ovokaliserad fnissning.
    Jag vill spela det här. Berätta mer.

Kommentera

Det här låter som rymdopera av högsta kvalitet. Jag följer med stort intresse!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fjodor Pollett Visa inlägg
        Berätta mer.
        Något särskilt du vill veta mer om?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
          Något särskilt du vill veta mer om?
          Spelkrönika när ni väl kommer igång.
          Färdigt spel att köpa och ladda ned :)

Kommentera

Krönika ska det bli. Min tanke är att posta den här. Dock lär det dröja innan vi kommer igång. Därefter blir det sannolikt spridda spelpass då verkligheten har en tendens att kräva sitt. Ett färdigt spel blir det förhoppningsvis också, men mycket oklart när. Jag är en långsam spelkonstruktör/skribent. Med lite tur sätter kampanjen dock fart på inspirationen samtidigt som den tvingar mig att skriva. Dessutom får reglerna ett ordentligt speltest. Det är bra.

Kommentera

Spelpass #1

Ur Tzaahis dagbok

Mörka dagar har passerat. Vår ärade kapten, min klanbroder Preztek, är död. Vi hade dockat på rymdstationen Baranda 4 i Remmelkorridoren, och Preztek hade mött upp en grupp på tre humanoider på en bar, vad jag gissar för att sälja våra tjänster som frihandlare. Enligt Orval som var i närheten blev diskussionen plötsligt hetsig, varefter en av dem helt sonika sköt vår kapten och tvingade oss andra att fly för våra liv. Vi kom undan, men illdådarna lyckades skada vårt skepp, Kometen.

Orval rekommenderade att vi landade på planeten Sikori, i ett mindre samhälle kallat Yabaar, eftersom han hade kontakter där som kunde bistå med reservdelar. Strävtass lyckades göra en acceptabel landning, men vårt skepp kan inte lyfta igen förrän vi reparerat det. Det är dock inte vårt enda problem. Vi har ett skepp vi inte äger, vilket gör byråkratin bekymmersam. Dessutom är skeppet inte betalt. Jag hittade lånehandlingarna i Prezteks hytt. Banken kräver snart en avbetalning. När jag ändå var där tog jag Prezteks stridsrustning, må den komma till användning när vi ska ta vår hämnd på hans mördare.

Lyckligtvis var administratören vid landningsbanan i Yabaar inte så noga, så vi slapp problem där. Däremot fick vi desto mer problem när vi skulle inhandla reservdelar på den lokala skrotgården. En grupp banditer från bergen anföll skrotgården just när vi kom dit. De var dock ingen mach för oss men tyvärr lyckades jag inte själv hinna fram till stridens ära. Vår mekaniker, Kubwa, förhandlande sedan med skrothandlaren och lyckades införskaffa en del av reservdelarna vi behövde, men inga kirylliumkrstaller. Ingen verkar ha sådana här, vilket är oroande. Innevånarna verkar överhuvudtaget rätt primitiva. De var bonnigt fascinerade av Strävtass och vår städare Udd. En karavanhandlare tipsade dock om ett skepp som nyligen störtat i området törnlandet. Där kan det kanske finnas fungerande kristaller. Det blir något att ta itu med imorgon.

(Förtydligande: rymdskeppet Intzaros hemlighet bytte under kampanjförberedelserna namn till Intzaros komet, allmänt kallad Kometen.)
              Last edited by luddwig; 10 September 2018, 15.16.

Kommentera

Spelpass #2

Ur Tzaahis dagbok

Sökandet efter kristallerna är över! Precis som karavanfolket sa hade verkligen ett skepp störtat några mil in i törnlandet, öster från Yabaar, ett skepp som vi nu har länsat på de kirylliumkristaller vi behöver. Mycket har vi vår tekniker, Kubwa, att tacka för det. Först hittade han en robot i vårt skepp bland en massa skrot, och reparerade den. Dess beteckning är Alik och den visade sig vara byggd för rymdbärgning. Sedan fixade Kubwa och Alik en terrängbil som snabbt tog oss större delen av vägen, och efter Aliks flygspaning, en nyttig förmåga, lokaliserade vi snabbt skeppet.

Den sista biten var täckt av mycket törnen, men våra rustningar var ett bra skydd. Väl på plats var det ingen sak att ta kristallerna, men det var något underligt med vraket. Skeppet visade sig vara ett omärkt oduskepp, kanske militärt, men alla ombord var döda. Dessutom saknades alla organiska delar av skeppet, och ingen växtlighet fanns runt omkring. De verkade ha fraktat något i en sorts tank som var skadad. Kan det som var i tanken orsakat det? Kanske nåt militärt experiment? Vi såg dock inget. På vägen tillbaks blev vi däremot anfallna av en flock stäpphundar som vi snabbt drev på flykten. Skönt för övrigt att ha något att avreagera sig på innan vi hittar våra sanna fiender. Alik blev tyvärr ganska illa skadad i striden, så den måste repareras igen.

Nu är det bara att installera kristallerna och sedan återuppta sökandet efter Prezteks banemän när det är klart. Under tiden kanske jag ska ta och undersöka det chekotska templet i samhället lite mer. Jag besökte det som hastigast och fann en något förvirrad präst som sa sig höra röster om natten, något jag också har hört, röster som blivit allt mer disharmoniska och desperata. Lyckas jag lösa detta andliga problem kanske Yngtze och de andra därhemma ser på mig i ett annat ljus.

Kommentera

Spelpass #3

Logg 54-31: Sträv Tass

Vaknade utvilad till ännu härlig dag och frukosten var en fröjd för smaklökarna. Alltså om spiksängen i min hytt och den köttsmakande salladen nu kan beskrivas så. Vid frukostmötet sa Kubwa att ha skulle ägna sig åt skeppsreparationer. Orval skulle leta ”viktiga dokument” som han benämnde det. Udd, Tzaahi och Alik tänkte bege sig till byn och finna ett hus med religion i. Och jag letade som den ansvarsfulla sagibi jag är arbete... på den lokala baren.

Tzaahi avbröt mitt djupgående sökande med nyheter om att den lokala chekotzka kultledaren hade haft inbrott. Sedan tog retstickan ett stänk av mitt öl och ringlade vidare mot skeppet vårat. Jag traskade till templet där jag fann Udd som försökte hjälpa den skadade kultledaren Saacha, samt Alik som mixtrade med sin arm. Mitt naturläkemedel hjälpte inte så jag inhandlade lite vanliga läkevaror från lanthandel och gav det till Udd.

Medan Udd tog hand om Saacha letade Alik och jag spår efter vem som kunde ha tagit sig in och stulit templets relik. Fann inga spår men Tzaahi och Orval dök upp och ville hitta en professor Dylian som möjligen kunde veta något om stölden. Saachas låga kroppstemperatur var ett bekymmer och varken en rejäl nedbäddning eller ett solbad verkade hjälpa så vi tog henne till skeppet så Kubwa kunde hålla ett öga på henne. Vi andra förberedde oss sedan för färd till gasborranläggningen utanför byn.

Vid borranläggning samlade vi information som pekade på att professor Dylian skulle befinna sig bland några ruiner norr om byn. Vi rullade dit med bilen och knatade sedan upp bland bergen. Alik spanade från hög höjd med sina inbyggda raketer och hittade några figurer som försökte gömma sig. Vi ringade in dem och de gav oss information mot att de fick löpa. Någon som liknade professor Dylian hade begett sig mot ruinerna, och med en vag riktningsanvisning var ruinerna låg var vi nöjda för idag och begav oss tillbaka till skeppet vårat.

Kommentera

Spelpass #4

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Torgue 1.A.32

Dagslutledning:

Andra arters hierarkier och beslut är komplexa. Odulagar för hierarkier och beslut framstår som mycket enkla och effektiva i jämförelse.

Logg:

Kroppen vara trött, efter mycket jobb med skeppet både Frebre 1.A.30. och Momasa 1.A.31. Reparationerna går framåt, allt vara klart utom kiyrilliumkristaller, det vara svårt att kalibrera chekotzskepp med odu kiyrilliumkristaller. Saacha har inte vaknat än heller.

Orval och Alik hittade disketter som tillhört kapten Preztek, men ingen hade koden som behövdes för att se innehållet.

Det vara otydligt vem som vara ledare för vår grupp, men Tzaahi säger att hon vara kapten. Det blev en del diskussion om vad vi skulle göra, men till slut blev det klart att vi skulle söka efter Dylian eftersom han nog hade skadat Saacha. Det vara troligt att han gömmer sig i bergen. Jag har mycket svårt att förstå hur beslut tas i gruppen. Det är förvirrande att alla pratar i mun på varandra och har olika åsikter och så helt plötsligt så vara alla något som jag tror heter ”överens” eller ”ense”. Det förefaller mig som mycket effektivare att ha en tydlig struktur med klara hierarkier för beslut. Jag kanske skulle föreslå att Tzaahi ska fatta alla beslut, men jag vara tveksam eftersom jag vara rädd att gruppen inte ska acceptera mig ifall jag kommer med förslag som vara dåliga utifrån deras kultur.

Innan vi hann åka till bergen kom Oridia. Hon var sur för att hon läst att kapten Prestek vara död. Jag förstod inte allt hon sa, men det var dåligt och det finns risk att vi blir av med skeppet.

Efter hon hade åkt iväg kom Laro förbi och ville ha betalt för reservdelarna till rymdskeppet. Han ville ha 3 000 krediter, men så mycket har vi inte. Han föreslog att vi kunde betala genom att hjälpa honom att frakta återvunnen metall till en grannplanet. Vi berättade för honom att reparationerna av skeppet kommer att ta mer tid och även om det Oridia hade pratat om. Han fick ett strålvapen som en del av betalningen och verkade gansk nöjd då.

Sedan åkte vi mot bergen, alla utom Udd, som stannade med Saacha. Vi hittade ruiner i en bergsdal och började leta igenom dem. Efter ett tag hittade vi nio trashankar som höll på att röja bort sten från en uthuggen gång inne i berget. Där var även Dylian. Vi pratade med honom, men han var mycket otrevlig. Jag påpekade för honom att det bryter mot § 3.3.2.115 av odus uppförandekod, men han tog ingen notis om det. Sen blev det strid. Dylian sköt mig i halsen med en likadan pil som Saacha hade blivit skjuten med och det sved till rejält. Tzaahi lyckades till slut stoppa striden genom att hålla fast och hota att bita ihjäl trashankarnas ledare.

Kommentera

Arbetar …
                    X