Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Sagospelet Äventyr] När draken Kattu rövade bort lillprins Filix

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Caligo, Igår, 23.38
0 responses
9 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Khan, Igår, 13.05
9 responses
184 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Evokee, 17 February 2018, 07.38
12 responses
526 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av CapnZapp, 17 February 2018, 09.25
60 responses
1.113 visningar
4 gillar
Pendragon  
Skapad av krank, Igår, 19.55
0 responses
16 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 19.55
0 responses
4 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av God45, 17 February 2018, 21.11
22 responses
699 visningar
3 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Birger King, Igår, 19.00
0 responses
56 visningar
0 gillar
Birger King  
Skapad av wilper, 17 February 2018, 12.23
5 responses
148 visningar
4 gillar
Lightshy  
Skapad av Johan K, Igår, 17.35
0 responses
32 visningar
0 gillar
Johan K
av Johan K
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Sagospelet Äventyr] När draken Kattu rövade bort lillprins Filix

    Jag var på SF i Stockholm igår, och såg nya utgåvan av Sagospelet Äventyr. På den gamla stod det "från 8 år" på framsidan, vilket jag har tyckt var en rimligt ålder att börja spela rollspel, men på detta står det "från 5 år". Jag tänkte genast på min dotter T, som är fyra år och fyra månader. Så jag köpte spelet. Tanken var dock att inte prata om rollspel med T förrän hon blev fem, så det gjorde jag inte.

    Men det gjorde någon annan.

    Så när jag idag em frågade vad hon vill göra, så ville hon spela spel. Vilket spel? Det nya spelet i hyllan så klart, det som jag nu förstår att mamma har visat henne i ett obevakat ögonblick. Jag tog fram spelet. Vi gick igenom innehållet, framförallt tärningarna var spännande. Jo, det ville hon spela. Men pappa gör ursäkter, han har inte läst reglerna. Dessa viftas bort, T ska spela.

    Så vi spelade. Vi använde en pre-gen och kortet med "snabbregler". Tärningsslag upp till fyra läste T själv och de högre siffrorna fick jag hjälpa till med. Jag var SL och hon spelade hjältinnan Mila, fast hon la till efternamnet "Fidji". Äventyret hittade jag på i stunden, med lite hjälp från T.
    Så här gick det.

    Mila Fidji vaknade på Slottet, det var hemska vrål och skrik på hjälp. Hon tog sitt svärd och sprang ut i korridoren, där var två vakter som med anden i halsen berättade att den hemska draken Kattu hade kommit mitt i natten. Den var i lillprins Filix torn! Så de sprang dit. Utanför hörde de vrål och oväsen, draken måste vara där! Vaktrna vågade inte gå in, men det vågade Mila Fidji!

    Rummet var ödelagt, och allt levande som syntes till var en draksvans. Draken var på balkongen - med lillprins Filix under armen! Mila rusade in och högg draken i svansen! Den skrek av ilska men kastade sig sedan ut från tornet och flög iväg! Men Mila var inte rädd. Hon sprang genast till drakvingetornet med det två vakterna. Medan de spände fast flygvingarna kom kung Knas springande med andan i halsen. Han veklagade sig och lovade Mila en kista med guld om hon kunde rädda lillprinsen.

    Så de tre kastade sig ut från tornet. De försökte flyga ikapp Kattu, men hon var för snabb! De såg dock hyr hon styrde kosan mot sin drakhåla på berget Balibimpbomp. Milo såg till och med hur draken försvann in i sin håla. Hon och de två vakterna stannade utanför och bestämde sig för att smyga sin in. En av vakterna berättade att han hade hört att Kattun var väldigt kittlig, så de bestämde att vakterna skulle kittla draken medan Mila räddade lillprinsen.

    Men Mila snubblade till och draken blev varse dem. Innan hon han göra något kastade sig vakterna över henne och kittlade henne, samtidigt som Mila vigt skuttade över svansen och högg tag i lillprinsen! Mila hjälpte lillprinsen över svansen och sedan sprang alla fyra ut ur håla och spände fast sina drakvingar. Kattu kom vrålande efter dem, men de var för snabba och flög bort från berget med lillprinsen!

    Så återvände de till Slottet. Kung Knas gav Milo en kista med guld och dubbade henne till drakriddare.

    Slut på sagan.

    Vi hade väldigt roligt, och började genast göra en rollfigur för en ny omgång. Det blev en prinsessa vid namn Elsa som var bra på att trolla, men innan vi hann ge oss ut på äventyr kom livet emellan.

    Jag tror dock att det blir fler äventyr framöver, då kanske med Ts mamma som en andra spelare.

    Nu ska jag bara försöka hinna läsa reglerna ... ifs gick det ju bra att spela utan dem, men jag vill ju gärna lära mig spelet.

    Och så ska jag försöka göra ett bättre äventyr.
    Last edited by Skarpskytten; 09 December 2017, 22.00.

  • #2
    Efter vårt första spelmöte gjorde jag en poäng av att inte prata rollspel med min dotter. Hon vill helst inte göra det som andra föreslår (ett släktdrag hon fått av mig; naturen hämnas på oss via våra barn). Men i fredags var det vab, och då ville hon plötsligt spela "det där spelet", eller, som vi säger nuförtiden "drakspelet". Sedan dess har vi spelat nio äventyr plus ett äventyr i ett egettillverkat rollspel.

    Det går ganska bra att spela rollspel med en fyra-och-ett-halvt-åring. Utmaningen är att det är svårt för ett så litet barn att tolka ledtrådar. Inte heller har ett sådant barn lärt sig hur en bra berättelse ska se ut. Ett läskigt spöke kan leda till att rollfiguren springer hem till mamma istället för att ta en fräck strid. Här får man vara beredd att stötta med tips och råd. En spelledarperson funkar rätt bra här, och kan hjälpa till att hålla styr på berättelsen. Vi ritar mycket kartor tillsammans, och det tror jag hjälper mycket med att få barnet att förstå vad det är som händer och hur händelser hänger ihop. Det tror jag är ett bra tips när man spelar med små barn.

    Sen finns det fördelar. Kraven är obetydliga. Och fantasin flödar och leder ofta till oväntade lösningar.

    Ett par spelmöten har organiskt börjat eller slutat med ritsessioner. Vi har också skrivit en saga tillsammans.

    Om jag hinner ska jag skriva en rapport på ett av våra äventyr som illustrerar den sista poängen bra.
    Last edited by Skarpskytten; 22 January 2018, 20.59.

    Kommentera


    • #3
      Ängeln Prinsessan Anna är en älva som bor i Slottet på molnet. En dag berättar drottningen att det är något fel på molnet! Slottet håller på att sjunka ned genom molnet, och om det blir mycket värre kommer det att krascha!

      Anna lovar att lösa problemet. Hon flyger över till molnet där Snälla monstret Ullis bor. Ullis har samma problem! Det har de elaka monstren på grannmolnet också, och fåraherden Tum har märkt att hans änglafår sjunker ned i sitt moln. Anna hjälper alla monster och får och herden att flyga ned på marken så de inte ska ramla ned, men molnen är ju fortfarande sjuka.

      Då ser hon en fabrik som spyr ut rök som stiger mot alla molnen. Ullis berättar att det är en fabrik som ägs av den onde riddaren Taco som gör onödiga saker i plast. Det måste var röken som gör molnen sjuka!

      Anna flyger bort till fabriken, där vättar arbetar under slavlika förhållanden (ingen av vättarna får vara med i facket). Anna gör sig osynlig och smyger fram till knappen där man stänger av fabriken. Och så trycker hon på den. Alla maskiner stannar! Men riddar Taco kommer gående för att sätta på maskinen igen! Han är arg och undrar vem som stängt av hans fabrik. Just när han ska slå på maskinen trollar Anna bort knappen! Taco kan inte starta sin fabrik igen!

      Vättarna säger upp sig och lämnar sjungande fabriken. Taco går i konkurs. Molnen blir friska och alla molnvarelser kan flytta hem!

      Slut på äventyret.
      Last edited by Skarpskytten; 22 January 2018, 21.21.

      Kommentera

      Arbetar …
      X