Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Red Box] Kummelirrgångarna

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
24 responses
871 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
82 visningar
0 gillar
Paco
av Paco

Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
45 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner

Skapad av Necross, Igår, 19.15
0 responses
28 visningar
0 gillar
Necross
av Necross

Skapad av anth, Igår, 10.53
3 responses
108 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
142 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
149 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.028 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
156 visningar
0 gillar
soda
av soda

Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
61 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Det är ju inte jag, de är med i äventyret. Jag kör efter manualen här, och lägger inget tillrätta.

För övrigt är det rätt skönt att köra i köpemodul i ett så här dödligt spel. Om en rollfigur stryker med så är det liksom inte mitt fel. Jag bara uttolkar vad andra har sagt. Jag vet inte om jag är stark nog att göra egna dungar och sedan släppa loss rollfigurer med 1-8 HP i dem.
    Missförstå mig inte nu, det var inte kritik! :D Att Rot Gruba (eller yellow molda) spelarna är en viktig del av OSR spelledandet :D

Det är bättre när man själv skrivit dungeonen, för då får man känna sig som Saw-mördaren när deras egen dumhet och girighet dömmer dem! *Muhahahahahahhaha*!!! 😈

Jigsaw har också rätt argument där: "Jag har aldrig dödat någon i ett av mina spel. De dödar sig själva!"

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Missförstå mig inte nu, det var inte kritik! :D Att Rot Gruba (eller yellow molda) spelarna är en viktig del av OSR spelledandet :D
      Ingen fara, jag inser att "grym" är något av det finaste man kan kalla en OSR-DM.

Det är bättre när man själv skrivit dungeonen, för då får man känna sig som Saw-mördaren när deras egen dumhet och girighet dömmer dem! *Muhahahahahahhaha*!!! 😈

Jigsaw har också rätt argument där: "Jag har aldrig dödat någon i ett av mina spel. De dödar sig själva!"
      Det år sånt här som får mig att tro att jag inte riktigt är av det rätta OSR-virket.

Kommentera

Men jag har ju lovat att inte bara beskriva mina spelmöten och att reflektera också, och så länge jag får några lajks per post så strävar jag vidare. Det är ju inte som att rollspelssverige svämmar över av OSR-spelrapporter. Det är mycket som skvalpar runt i mina tankar kring den här kampanjen, men jag nöjer med några ämnen.

Spelarskicklighet. Jag tycker att det går att se en viss utveckling hos min spelgrupp. De börjar bli ganska bra på att positionera sina rollfigurer och sin kanonmat. De är också bra på resurshantering: trollisarna använder sina magiska missiler i exakt rätt lägen och gruppen har lärt sig att alla som inte mannar frontlinjen eller har ett projektilvapen bär olja och heligt vatten. De visar också att de förstår när det är dags att dra hemåt. Det är bra.

Men säkerhetstänket brister ännu en del, ibland blir det rätt lösa formeringar när de ska leta genom rum och det kommer att bita dem i röven förr eller senare. De kollar inte golv och dörrar heller. Värst under de här två möten var kulle tolv. Så tar Arcanus, som har 2 HP och 60 xp kvar till nivå två, och slår ned en stenvägg till en grav, utan att ha en susning om vad som väntade. Så där stod han i första ledet när 4 shadows hoppade ut.

Magiska Görans butik. Jag har bestämt att den finns en präst nivå sex i Kandra, och min tanke var att han skulle kunna hjälpa till i nödfall. Första gången blev det bra rollspel, andra gången orkade vi inte så mycket, och jag har insett att när den tredje gången kommer så kommer ingen att orka. Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig. Nu börjar gruppen få rätt mycket guld, och "problemet" med att det inte finns så mycket att göra av med allt sitt guld på börjar visa sitt fula tryne: några har börjat prata om att köpa rullar och drycker. Jag känner inte att det går att stoppa, så jag måste hitta bra prislistor för att köpa besvärjelser och magiska föremål. Om du som läser detta har något bra tips, så blir jag glad.

Barrowmaze. Jag har aldrig varit helt såld på Bm och hade jag vetat det jag vet idag hade jag kört något annat. Efter fyra spelmöten börjar problemen visa sig. Det är mycket fyrkantiga rum med odöda i och inte så mycket mer. Fällorna är sällan mer spännande än ett hål i golvet, och det är tunt med traps-and-tricks. Ett odött tema låter kanske kul, men jag tror det passar bättre på en lite dunge än en megadunge äcen om det finns många nya former av odöda här.

Det finns tre fraktioner, två onda och en svag, så där finns inte mycket att hämta.

Strukturen utan "levels" gör att spelarna inte får några konkreta ledtrådar till hur farlig den del av dungen de befinner sig är. Det är kanske en bra idé att ha en sådan struktur som Bm när man har kört en eller annan vanlig megadungeon, men jag tycker inte det är klockrent för en nybörjargrupp.

Bm har ett stort mysterium och en kort, löst beskriven historia. Det är tråkigt, för det betyder att spelarna inte får ut något av att undersöka miljön, inga ledtrådar till andra delar av dungen, inget fluff som hänger samman eller spelar någon större roll. Jag hade velat ha mer här, och tycker att Dwimmermounts sätt att ge xp för att hitta hemlighet och dela ut side-quests verkar vara mycket bättre. (Det går så klart att bättra på Bm här, men jag känner mig inte motiverad att lägga timmar på att göra en köpt modul så bra som den borde vara).

Prepptid. En sak som Jocke skrev något om från sina dagar som ASE-DM börjar bli akut. Visst, OSR må vara ganska prepp-lätt, men en megadunge blir ganska snart rätt krävande ändå. Just nu har min grupp sex vägar att gå inne i Bm, en ingång till hela dungen de inte har använt, en teleporter de har upptäckt och de står tre rutor till från en teleporter till. Och de kanske bara vill rensa kullarna utanför tills Arcanus har levlat. Så inför nästa spelmöte behöver jag läsa på nio olika delar av dungen plus alla kullar. Det blir ganska mycket att plugga in. Och då har vi inget fraktionsspel och minimal interaktion med varelser i dungen, som jag tänker snabbt adderar ett lager av komplexitet och mer prepp-tid. Så, visst, reglerna är lätta och det finns ingen värld att plugga in, men det kan ändå bli ganska krävande att köra OSR-spel.
        Last edited by Skarpskytten; 27 February 2018, 17.50.

Kommentera

En grej som hänt mig med varje grupp jag kört OSR med är att spelarskickligeten går i en jämn kurva från var de olika spelarna börjar. Sedan når hela gruppen en platå där de stannar där de är ganska duktig och samkörda. Och sedan skjuter en eller två spelare ifrån medan resten står stilla. Men en eller två är bara smartare, mer taktiska, mer mörka triaden:iga. Och sedan uppstår alltid en lite obekväm period där de börjar manipulera och spela gruppen lika mycket som gruppen manipulerar och spelar dungeonen. Och det leder till att de psuedo-sociopaterna dör mindre ofta och skjuter ifrån ännu mer. Det är som att se Darwinism i rörelse.

Kommentera

En grej som hänt mig med varje grupp jag kört OSR med är att spelarskickligeten går i en jämn kurva från var de olika spelarna börjar. Sedan når hela gruppen en platå där de stannar där de är ganska duktig och samkörda. Och sedan skjuter en eller två spelare ifrån medan resten står stilla. Men en eller två är bara smartare, mer taktiska, mer mörka triaden:iga. Och sedan uppstår alltid en lite obekväm period där de börjar manipulera och spela gruppen lika mycket som gruppen manipulerar och spelar dungeonen. Och det leder till att de psuedo-sociopaterna dör mindre ofta och skjuter ifrån ännu mer. Det är som att se Darwinism i rörelse.
            Jag kan bara säga att det ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig. I flera diskussioner har Arcanus och Beelzedude stått mot Boris, där Boris har velat fortsätta och A-B sticka. Än så länge har A-B fått sin vilja igenom, men det känns som att om Boris vinner den diskussionen så ökar risken för att gruppen tar sig vatten över huvudet. Det kan så klart också betala sig. DnD är ett push-your-luck-game, som en vis person sa.

Kommentera

Blir det någon fortsättning på det här? Bra och rolig krönika att läsa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
                Blir det någon fortsättning på det här? Bra och rolig krönika att läsa.
                Tack för intresset, jag har tänkt att skriva en post här sedan flera månader tillbaka men det har inte blivit klart.

Nej, det blir tyvärr ingen fortsättning.

Två spelare hoppade av (i brist på bättre ord, de glömde/"glömde" ett spelmöte, de bad om ursäkt men vidare inviter till spel möttes med radiotystnad). Två andra var mest med i väntan på en "riktig" (deras ord, de är traddspelare) kampanj. En har flyttat från stan. En hade nog varit på om jag hade frågat.

Så jag står mer eller mindre på noll här, jag har en eller kanske två intressenter som bor i Älmhult, en i Osby, bägge för långt bort från Växjö för att få till regelbundet spel, och i vilket fall blir de tillsammans bara en halv grupp. Ställd inför det sorgliga faktum att jag efter ett och halvt år av rekryteringsförsök har högt räknat en spelare så har jag givit upp. Nu vet jag att det finns folk som spelar OSR på VÄS (den lokala spelföreningen i Växjö, de spelar med Rob som hänger på FB-gruppen, vissa här vet kanske vem han är), men jag har också två gamla kompisar i stan (se ovan) som hellre ville spela något annat och ställd inför valet att satsa min tid på att kanske lyckas bygga upp en grupp med nytt folk via VÄS (där mina framstötar på FB har mötts med ett milt sagt ljumt intresse) eller att helt säkert få spela med de enda två rollspelare i Växjö som jag faktiskt känner sedan tidigare så har jag valt det senare. Så det kommer att bli DnD5 i höst och vinter, om vi nu kan få det att flyga (tre av fyra i gruppen har barn på mellan tio veckor och fem år, en fjärde bor i Kalmar).

Men!

Min tråd där jag frågar efter OSR-spelare ligger kvar här på forumet, dyker det upp nytt folk kommer jag att ta upp OSR igen, jag älskar den här spelstilen och har lärt mig mycket om hur jag ska forma den för att få den att passa mig i den lilla kampanjen jag har krönikerat här. Just nu orkar jag dock inte leta efter folk aktivt, jag blev väldigt besviken av hur det här föll ut, och det är faktiskt första gången i mitt rollspelsliv jag som vill spelleda något och inte kan hitta folk att spela med.

Eventuellt får jag göra som Björn Wäremdal och tillfredsställa mitt OSR-sug på konvent. I någon dimmig framtid hoppas jag i alla fall få köra Dwimmermount eller en egentillverkad megadunge eller bara Horror on the Hill eller den här cool dödspyramiden jag har tänkt ut eller ... Så jag hoppas på mer OSR, men det blir inte i det närmaste, det blir inte Barrowmaze och det blir inte mer med de spelare som var med i kampanjen här.

Kommentera

Trist att du inte kan hitta folk att spela OSR med Skarpskytten. Utan att vara närmare bekant med Växjö tycker jag ändå att en så pass stor stad borde rymma en hel hop spelsugna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                    Trist att du inte kan hitta folk att spela OSR med Skarpskytten. Utan att vara närmare bekant med Växjö tycker jag ändå att en så pass stor stad borde rymma en hel hop spelsugna.
                    Ja, vem vet, jag kanske bara har värvat på fel fora (ha!). Jag har t ex inte försökt hitta folk genom spelbutiken i stan. Oavsett, det får bli DnD5 ett tag, så får vi se vad som händer sen.

Det finns inte många Växjöbor som är aktiva på det här forumet, jag känner bara till två som någonsin varit det, en har tystnat och en har flyttat till Malta (!).

Kommentera

Rackarns trist att det inte blir nåt mer! Gillat krönikorna skarpt, hade jag bott närmre hade jag varit grymt sugen på att hänga på o spela!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                        Rackarns trist att det inte blir nåt mer! Gillat krönikorna skarpt, hade jag bott närmre hade jag varit grymt sugen på att hänga på o spela!
                        Tack, Zonk, och alla andra som har följt och kommenterat och lajakt den här lilla krönikan. Det är svårt att få folk att gå igång på krönikor och jag är ödmjukt tacksam (och självgott nöjd) över att mitt upplägg har fått så mycket uppmärksamhet som det har fått.

Jag finner att OSR-gänget i Svearnas rike är litet men naggande gott, synd bara att det är mer drag på FB än här. #deletfacebook, så kan vi samla styrkorna här för framtida stordåd och snöpliga dödsfall.

Kommentera

Arbetar …
                        X