Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[D&D5e] Lost Mine of Phandelver * SPOILERS*

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hellzon, Idag, 03.10
0 responses
2 visningar
0 gillar
Hellzon
av Hellzon
 
Skapad av anth, Igår, 22.37
8 responses
58 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Tony.Meijer, Igår, 16.07
23 responses
164 visningar
0 gillar
Tony.Meijer  
Skapad av 2097, Igår, 18.43
4 responses
92 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av RedMattis, Igår, 14.00
2 responses
101 visningar
3 gillar
RedMattis  
Skapad av 2097, Igår, 10.33
6 responses
152 visningar
5 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av krank, 25 May 2017, 20.55
10 responses
179 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av 2097, 18 May 2017, 19.16
47 responses
591 visningar
0 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Helthan, Igår, 18.15
5 responses
58 visningar
2 gillar
Rangertheman  
Skapad av zonk, Igår, 14.34
12 responses
107 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [D&D5e] Lost Mine of Phandelver * SPOILERS*

    Gruppen består av:

    * Salazar - Human Fighter
    * Laryn - Elven Wizard
    * Bunke - Halfling Rogue

    Den lilla gruppen har av dvärgavännen Gundren, fått i uppdrag att frakta förnödenheter från staden Neverwinter till byn Phandalin. Hur det går för dem kan ni följa här, med start imorgon.

  • #2
    Trots att jag har spelat rollspel sedan julen -84 hade jag aldrig provat D&D tidigare. Men det blev inte så fasligt mycket slående i regelboken. D&D5e känns både genomtänkt och lätthanterligt. Kan i och för sig vara så att Starter Set är extra enkelt att komma igång med. Nåja, nu börjar äventyret.

    Resan söderut från Neverwinter gick långsamt. De två oxarna de hade fått låna från sin uppdragsgivare strävade på framför den tunga vagnen. Efter tre dagars resa svängde de in på Triboar-leden och vägen smalnade av. Det verkade som att vägen var byggd på en gammal flodbädd. Branta kanter kröntes av en blandning av buskar och höga träd.

    När de hade färdats på leden i en halv dag fick de syn på två döda hästar som låg mitt på vägen. Båda hästarna hade blivit skjutna av svartfjädrade pilar som Laryn bedömde kom från traktens goblins. Bunke smög kvickt upp bland träden medan Salazar och Laryn gick fram mot hästarna. "Det liknar Gundrens och hans kompanjons hästar," anmärkte Salazar. De noterade att sadelväskorna var plundrade och att det låg ett tomt kartfodral en liten bit bort.

    Plötsligt kom två svartfjädrade pilar flygande men lyckligtvis träffade de bara hästarna. Bunke hade sett bågskyttarna redan när de reste sig upp och försökte hugga den ena i ryggen. Oturligt nog studsade svärdet bara mot läderrustningen och gjorde ingen skada. Men nu hade Laryn hunnit reagera och vävde en sömnformel som hon skickade mot de båda fienderna. Ingen av dem kunde stå emot utan slocknade bums. Mot goblins hade Bunke inga betänkligheter, utan han såg till att deras vila blev permanent. När han tittade upp efter förättat värv såg han att ytterligare två goblins sprang fram mot Laryn och Salazar. Kvickt drog Bunke fram sin kortbåge och skickade iväg en pil som sånär fällde den ene angriparen. Laryn hade förberett en överraskning för deras fiender. Plötsligt flög en bred kon av eld ut från hennes händer och grillade allt i sin väg. En hög aska var allt som återstod av angriparna.

    Efter en stunds vila, då de även tog oxarna till hjälp för att flytta hästarna ur vägen, fortsatte de resan mot Phandalin. Framåt skymningen öppnade skogen upp sig och nedanför slänten såg de en by med 40-50 hus. Runt byn fanns det en stor mängd övervuxna ruiner, vilket antydde att byn varit betydligt större en gång i tiden.

    Kommentera


    • #3
      Nyfiken fråga:

      De har fått ett uppdrag av vännen Gundren att frakta varor till Phandalin.
      På vägen dit ser de två döda hästar, som Salazar identifierar som Gundrens hästar. Och de svartfjädrade pilarna i hästarna identifierar Laryn som goblin-pilar.
      De hamnar sedan i i bakhåll av gobliner som skjuter svartfjädrade pilar. Två av goblinerna sövs med magi. När striden är över fortsätter äventyrarna.

      Var inte spelarna det minsta nyfikna över vad som hade hänt deras vän Gundren? Vad gjorde de med sovande goblinerna?

      Kommentera


      • #4
        Det var egentligen inte förrän de kom till byn som de insåg att de borde ha undersökt området kring de döda hästarna närmre för att leta efter spår. De enades om att bege sig tillbaka nästa dag, men så långt hann vi inte innan det var läggdags.

        Tjuven skar halsen av de sovande goblinarna.

        Kommentera


        • #5
          Efter att ha vilat hos släktingar respektive bekanta i Phandalin, beger sig gruppen tillbaka till platsen där de attackerades av goblins. Laryn hittar snabbt spår som gjorts av ett dussintal goblins. Hon ser också tydliga tecken på att två större individer har blivit släpade från platsen. Salazar tar täten och de följer en delvis dold stig norrut. De hinner inte långt innan han upptäckte en snara som är utlagd på stigen. Kvickt och lätt desarmerar han fällan och de kan gå vidare. 10 minuter senare upptäcker han ytterligare en fälla, som han kan guida gruppen förbi.

          Ganska snart öppnar terrängen upp sig något och de kan se en liten bäck som rinner ut från en grottöppning. Innan de kommer fram överraskar de två goblins, som borde stått vakt, men som hellre spelar tärning med varandra. Laryn väver ihop en sömnformel som "vakterna" försöker skydda sig mot. Den ena misslyckas precis och den andra misslyckas verkligen fullständigt. Det går så illa att tungan faller bakåt när han somnar och kväver honom. Den andra mördas av tjuven Bunke.

          Väl inne i grottan inser de att det bara är alven Laryn som kommer att kunna se något. Första rummet till höger verkar vara någon form av kennel. Den bryr de inte sig så mycket om. När Laryn och Salazar senare vill svänga vänster, vägrar Bunke att följa med. Han vill hellre fortsätta rakt fram. Han tänder sin lykta och försöker fokusera strålen framåt så mycket som möjligt.

          Salazar och Laryn klättrar upp för en brant, avsmalnande gång, med många lösa stenar på golvet. De kommer fram till en avsats, som verkar vara så osäker att de väljer att försöka hoppa över den. Laryn pekar Salazar i rätt riktning och säger till honom att hoppa så långt han kan. Det vill sig inte bättre än att Salazar hoppar snett, slår huvudet en stalagtit och drar med sig en mindre lavin av lösa stenar. Han följer med "lavinen" hela vägen ner och blir tämligen skadad.

          Fortsättning följer
          Last edited by Rangertheman; 01 November 2016, 01.28.

          Kommentera


          • #6
            Samtidigt har Bunke rört sig framåt i halvmörkret och får syn på en bro som sträcker sig över bäcken, 6 meter upp i luften. Han smyger närmre och lyckas få syn på en goblin som förbereder sig för att kasta en spjut mot honom. Bunke lutar snabbt lampan mot en sten och lägger an en pil på bågen. Vinkeln gör att det blir svårt för goblinen att få till ett bra kast och spjutet studsar mot Bunkes rustning. Bunkes pil träffar men inte tillräckligt bra för att göra någon skada. Nästa utbyte resluterar i en skråma på Bunke och en död goblin. Vad Bunke dock inte vet är att goblinen redan har varnat sina kompisar att någon är på väg. De i sin tur arbetar nu febrilt för att slå undan en dammlucka lite längre upp i bäcken. Fördämningen har skapat en damm som rymmer åtskilliga kubikmeter vatten.

            Salazar har precis hämtat sig efter fallet när det hörs ett väldigt mullrande. Han och Laryn hoppar snabbt upp i gången men stackars Bunke har ingenstans att fly. En mäktig flodvåg av utsläppt vatten rusar mot honom och slår omkull honom. Han har svårt att avgöra vad som är upp och ner när han sveps ner mot grottans ingång. Omtumlad men bara lätt skadad, stapplar han upp till gången där Laryn och Salazar undkommit vattnets vrede. De kommer överens om att hålla ihop i fortsättningen.

            Gruppen följer bäcken till den nästan torrlagda dammen men inser att de inte på något enkelt sätt kan klättra uppför kanten. De letar efter en annan väg framåt, vilket innebär att de får backa lite. Där leder en naturlig stentrappa uppåt mot ett rum från vilket de hör röster. Laryn, som pratar goblinska, hör att rösterna diskuterar sinsemellan om huruvida inkräktarna drunknat eller inte. Som bevis på att de inte har drunknat rusar gruppen upp och anfaller. Det blir en kort strid. Laryn är den enda som ser tillräckligt mycket för att strida. Hon skapar en eldkon som grillar alla tre fiender i ett svep. Hon berättar för de andra att en smalare gång leder nordväst och en bredare trappa leder söderut. De väljer trappan.

            Mitt i rummet finns en eldstad som ger ett hyfsat ljus. Laryn kan se att hela den södra väggen är fylld av tunnor, säckar och lådor. Det verkar som att grottans invånare har plundrat väldigt många karavaner. Bakom eldstaden står en bugbear och hans tama varg, Ripper. "Vem är det som inkräktar i Klargs grotta? dundrar den stora bugbearen. Laryn svarar honom på goblinska att de vill veta vad som hänt med Gundren och hans kompanjon. "Ha!" skrattar Klarg och fortsätter: "Klarg låter ingen lämna hans boning levande". Salazar, som även om han inte förstår vad som sägs, misstänker att konversationen inte kommer att leda någonvart, drar upp sitt vapen och rusar fram mot Klarg. Men det är inte lätt att springa i ett rum som bara lyses upp av en dansande eld. Han snubblar och faller rakt in i elden. Klarg skrattar, höjer morgonstjärnan och slår till Salazar. Tillsammans med brandskadorna ser läget mycket prekärt ut för Salazar. Laryn skapar tre magiska pilar och skickar två av dem mot vargen och låter den sista gå mot Klarg. De orsakar skada men tyvärr inte så mycket. Vargen rusar emot den som har skadat honom, sporrad av husses stridsrop. De vassa tänderna tränger igenom rustningen och orsakar kraftiga skador på Laryn. Läget är akut. Men en pil från Bunke skadar Klarg så pass mycket att Salazar hinner resa sig och hälla i sig en helande dryck. Laryn sveper också en sådan dryck.

            Bunke har släppt pilbågen och springer fram mot Klarg. Innan han hinner göra något slår Klarg till Salazar. Vore det inte för den helande drycken hade det inneburit slutet för gruppens noble krigare. Krigslyckan vänder och med förenade krafter lyckas Bunke och Salazar döda Klarg. Vargen blir orolig när hans husse dör och Laryn är inte sen att utnyttja oron och förvirringen. Ett hugg skiljer dess huvud från kroppen.

            Seger!

            (Sedan hann vi tyvärr inte mer. Klockan rusar iväg alltför snabbt när man har roligt. Får se om och när det blir tillfälle för en ny session.)
            Last edited by Rangertheman; 02 November 2016, 00.53.

            Kommentera


            • #7
              Jag gillar att höra hur det går för dem. Spännande att få veta om de får problem för att de är så få, men efter att ha spellett äventyret själv så tycker jag det verkar gå bra för dem. I min grupp stupade en karaktär i Klargs grotta och en andra klamrade sig nätt och jämnt kvar vid livet medan de sista två flydde.

              För övrigt får du gärna ge spelarna denna som hälsning från mig: https://www.youtube.com/watch?v=PUMCIn2swTU
               

              Kommentera


              • #8
                Jag kanske ska lägga till också att jag tyckt det varit svårt att ge målande beskrivningar av äventyret på svenska, men du verkar lyckas väldigt väl!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Beryll Visa inlägg
                  Jag kanske ska lägga till också att jag tyckt det varit svårt att ge målande beskrivningar av äventyret på svenska, men du verkar lyckas väldigt väl!
                  Tackar! :)

                  Underbar video! Jag har delat den med berörda spelare på Facebook *s*. Den är verkligen mitt i prick!

                  Jag glömde bort att det skulle vara två goblins hos Klarg också. Annars hade nog minst en av gruppmedlemmarna bitit i gräset. De hade haft stor nytta av en Cleric.

                  Kommentera


                  • #10
                    En Cleric kommer definitivt kunna vara av stor nytta även i framtiden. Rentav så att det kan vara värt att se om det går att rekrytera ytterligare någon spelare.

                    Vad gäller de sista två goblinerna så trodde jag att det var avsiktligt du plockade bort dem. Eftersom det är en mindre grupp så är det inte helt orimligt för den striden. Så snart de når level 3 kan det dock vara bra om de lär sig att fly också är ett alternativ.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X