Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
7 responses
205 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av Oreh, 28 May 2018, 12.38
11 responses
789 visningar
3 gillar
Oreh
av Oreh

Skapad av acke, Igår, 20.57
5 responses
78 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
2 responses
75 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av acke, Idag, 12.19
0 responses
46 visningar
5 gillar
acke
av acke

Skapad av acke, Igår, 15.32
6 responses
156 visningar
10 gillar
Lind
av Lind

Skapad av skraku, 17 September 2018, 17.31
2 responses
139 visningar
6 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Sunn3, Idag, 09.06
0 responses
25 visningar
0 gillar
Sunn3
av Sunn3

Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
18 responses
269 visningar
5 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Max Raven, Igår, 18.53
6 responses
244 visningar
0 gillar
anth
av anth

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Jag kan säga så här, som gammal före detta medlem:
    Jag vet inte vad det finns för möjligheter till att driva en sverokförening utan konto och däremed (antar jag) utan kassör, men det kan säkert någon annan här tala om för mig om det funkar eller inte.
    Det kan vara så att man måste ha en kassör i styrelsen, men den posten skulle bli ytterst symbolisk. En Sverokförening måste ha ett konto, säger Sverok, men jag tror att det bara handlar om att de inte kan betala ut bidrag till oss annars. Och såna får vi ju inte ändå.

Kommentera

Lukas, vad är tanken med Modul D, är du villig att öppna den punkten för diskussion och eventuellt beslut innan den här frågan är avgjord, eller var tanken att den frågan eventuellt är onödig ifall vi beslutar att lägga ned?

Jag upplever att diskussionen går lite i cirklar (eller så har jag bara läst tråden för många gånger), eller att vi hur som helst inte kommer närmare ett konsensus (eller ens ett beslut). I kallelsen till det här mötet skrev jag två frågor, som jag tänker upprepa här i förhoppningen att vi styr diskussionen mot ett faktiskt beslut. I den tråden var jag den enda som svarade på frågorna, så det är möjligt att ni andra tycker att de är kontraproduktiva. Säg till i så fall.

Du som är föreningsmedlem:

1) Vilka frågor skulle du vilja ha svar på för att kunna fatta ett beslut?

2) Har du redan bestämt dig?

Kommentera

(Försök gärna vara specifik. "Kontofrågan" är väldigt luddigt, exempelvis. Försök att ställa en eller flera tydliga frågor, så kan vi försöka besvara dem tillsammans)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
          1) Vilka frågor skulle du vilja ha svar på för att kunna fatta ett beslut?

2) Har du redan bestämt dig?
          Så som jag förstått:
          1. SVEROK meddelar styrelsen att de kommer sluta med tjänsten gratis konto.
          2. Styrelsen undersökte vad nuvrande konto skulle kosta: nästan 1000 kr/år.
          3. P.g.a. den ökande kostnaden kallar styrelsen till extra årsmöte där vi bl.a. diskuterar nedläggning.
          4. Under mötets gång har det framkommit att byter vi bank sjunker kostnaden till en bråkdel av vad Nordea vill ha.

Kort sagt:
          Fattar vi beslut om att att byta bank och vi har ett konkret förslag på bank och kontoform implicerar det att vi inte ska lägga ner föreningen och frågan om nedläggning blir ointressant.

Gör vi istället tvärt om: beslutar att föreningen inte ska läggas ner, men sedan beslutar att vi inte hittar något bra alternativ till Nordea-kontot, måste vi återigen öppna frågan om föreningen ska läggas ner.

Lös frågorna logisk ordning så vi slipper merarbete.
          Last edited by anth; 13 September 2018, 10.36. Anledning: fixade formatering

Kommentera

Nu verkar det som flera inte gillar min hands off approach jag haft här så jag ska ta och ändra stil och styra upp samtalet lite.

Min inställning har varit åt andra hållet gentemot Anth, att diskutera konto är onödigt om föreningen ändå kommer läggas ner. Även nu tycker jag, att nu när den här tråden har visat att det finns någon form av lösning på frågan är det viktigare att vi får ta och diskutera om förningen ska vara kvar innan vi tar och diskuterar exakt konto.

För jag tycker den här tråden har visat att även om det finns flera som verkar vilja ha kvar föreningen är det flera som uttryckt en åsikt i att föreningen inte har så tydligt syfte och indirekt ifrågasatt dess existens. Jag kan även tycka att de flesta som är för föreningen överlevnad mest uttrycker en väldigt allmän ide om att de gillar tanken på en förening snarare än att ha några konkreta förslag/visioner.

Så jag skulle vilja ställa frågan om konto och pengar inte var en fråga, hade du vilat ha kvar föreningen och i så fall vad konkret skulle då vilja att föreningen gjorde ?

Nu får ni slåss mot mig om ni inte håller med mig om det här, men jag är av åsikten att jag föreningar utan syfte är rätt poänglösa, jag vill att om föreningen ska finnas kvar ska det finnas en plan. En vilja att aktivt driva föreningen någonstans. Jag misstänker att det kommer leda till att hela nuvarande styrelse kommer behövas bytas ut. Tror vi det finns borde underlag och intresse för att driva den här kampen, för jag är tveksam, och jag skulle vilja se det här utträtt innan vi diskuterar något så detaljerat som vilket konto vi ska ligga på.
            Jag vilöl nu se till att vi inte röstar för att ha kvar föreningen bara för att vara i exakt samma situation om ett år igen.

Kommentera

Jag lutar åt att inte vilja ha kvar föreningen. Även om jag är väldigt fäst vid idéen om föreningen så får jag gemenskapen och samtalet jag söker genom forumet ändå. Och spellovslådan är väl trevlig, men inte nödvändig.

Lägg ned föreningen och skänk pengarna till Rollspelsdraken, säger jag. Det är en baggis att starta en ny förening om vi ser behovet och hittar drivkraften.

Kommentera

Jag instämmer med Björn Wärmedal.

Kommentera

Jag ser det som att vi har ett yrkande:
                  Lägg ner föreningen WRNU och ge föreningens pengar till Magnus Seter för att bekosta framtida Rollspelsdraken.

Hur länge ska vi vänta på motyrkanden?

Kommentera

Inte länge alls, är mitt förslag. Här är samtliga föreningsmedlemmar som deltagit i tråden, och en kort sammanfattning av hur jag uppfattat deras ställningstaganden:

De som uttalat sig, men som jag inte sett något tydligt ställningstagande ifrån är Lukas, Lupus Maximus, Janke, Vimes (4 pers).

De som uttalat sig och tydligt talat för en nedläggning är Vicotnik, Rangertheman, Björn Wärmedal, Swedish Chef (4 pers).

Utöver dessa har Hellzon sagt att han är för en nedläggning om vi inte hittar en billigare kontolösning.

Förutsatt att inga fler medlemmar deltar i omröstningen och ingen har ändrat sig ser det ut som att det hänger på Hellzons röst. Den är oklar eftersom vi har ett förslag på billigare lösning, men den innebär lite jobb (och därför någon som är beredd att göra det jobbet).

EDIT: Eller, det hänger snarare på ifall alla de som inte visat ett tydligt ställningstagande motsätter sig nedläggning eller inte. Om fem medlemmar röstar emot så kommer föreningen att vara kvar.
                    Last edited by Björn Wärmedal; 14 September 2018, 11.55.

Kommentera

• Då föreslår jag att medlemmar får lämna yrkanden till söndag kväll.
                      Sedan börjar röstning på måndag.
                      Har det inte kommit in några motyrkanden kommer det att röstas för att föreningen läggs ner. Övriga punkter på dagordningen kan då bordläggas och mötet kan avslutas.
                      Sedan måste vi ta ställning till om föreningen läggs ner nu (enligt stadgarna) eller på ordinarie årsmöte (enligt dagordningen).

Kommentera

• Jag stödjer förslaget att lägga ned och skänka pengarna till Rollspelsdraken. Det tycks inte finnas något behov av vare sig föreningens organisation eller pengar. Som påpekat är det ju en smal sak att starta en förening om det skulle visa sig att ett behov uppkommer.

Jag är för att lägga ned föreningen så snart som möjligt och inte invänta ordinarie årsmöte. Med tanke på att föreningen formellt sett typ inte har några medlemmar ser jag inte vad som skulle vinnas på att invänta ordinarie årsmöte.

Kommentera

• Då är saken i praktiken avgjord, om inte medlemmar som hittills inte visat sin närvaro kommer in och opponerar sig.

Och nä, det finns ingen anledning att ratifiera beslutet på ordinarie årsmöte. Vid det laget kommer Nordea ha stängt kontot redan.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                            Lägg ner föreningen WRNU och ge föreningens pengar till Magnus Seter för att bekosta framtida Rollspelsdraken.
                            Jag står på medlemslistan men har inte visat mig hittills, vilket jag ber om ursäkt för. Jag ställer mig bakom det här yrkandet.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                              Jag ställer mig bakom det här yrkandet.

Kommentera

• Jag ser ingen anledning att hålla igång det här längre, en klar majoritet av de närvarande verkar ställa sig bakom nerläggningen, Vi gav folk tid att komma med ett motförslag och inget har kommit in.
                                Jag ser inga problem med att klubba igenom det här beslutet.
                                Föreningen kommer läggas ner och pengarna som finns kvar kommer doneras till Magnus Seter

Jag tänker också att vi ska följa våra stadgar och kommer inte ha ett till möte om samma fråga,
                                Men för att göra det här korrekt så att ingen kan klaga efteråt ger jag folk till imorgon kväll att hojta tillom ni tycker vi ska ska vänta tills ett ordinarie årsmöte innan nerläggning. Har inga sådana krav inkommit imorgon klockan 23.00 kommer ja ta beslutet att att vi inte kommer vänta på ordinarie årsmöte utan kommer påbörja arbetet att avsluta föreningen direkt.

Kommentera

Arbetar …
                                X