Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Statusuppdatering 10 december

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
13 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
1 response
30 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
41 visningar
1 gillar
ripperdoc  
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
30 responses
501 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
248 responses
8.850 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Bifur, 18 April 2018, 10.55
16 responses
377 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mattis, Igår, 17.20
0 responses
40 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis
 
Skapad av Wasabi, 18 April 2018, 12.10
1 response
108 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
0 responses
81 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
1 response
112 visningar
6 gillar
obak
av obak
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Statusuppdatering 10 december

    Sedan sist har jag skrivit skrivit flitigt på Sorgeveden, en kampanjmiljö till Hjältarnas tid. Jag är säkert klar till 2/3, men det är alltid de sista sidorna som är jobbigast. Privatlivet har varit körigt, så jag har producerat betydligt mindre än jag tänkt. Jag tar två veckors semester runt jul och nyår och då tänker jag göra en "agil sprint" för att komma nästan till målsnöret. Hursomhelst, det finns redan en massa hints, stämningsbilder och smakprov på min blogg Dream Forge https://gondica.wordpress.com/

    Jag håller också på att filar en smula på Wastelands, även om jag fortfarande inte har spikat formatet. Det blir den leriga originalstämningen med fokus på Sverige i allmänhet och Västergötland (mitt uppväxtlandskap) i synnerhet, varsamt uppdaterad med 2010-talets fakta. Men jag avstår från den ursprungliga spelmotorn eftersom jag inte längre känner mig bekväm med dess detaljism.

    Sedan har jag börjat skissa på ett tredje rollspelsprojekt, men jag lägger locket på när det gäller dess tema tills jag har hittat en samarbetspartner. Jag har varken tid eller ork att helt själv köra en kickstarter helt själv eller hantera tryckproduktionen. Kickstarter är viktigt, för det gäller att se vilka kostnadsramar man har innan produktionen går in i skarpt läge -- hård eller mjuk pärm, färginlagor eller inte, och så vidare. (Jag har en gång "hoppat ut i mörka vatten" utan den typen av förberedelser, det gällde Gondica för tjugo år sedan, men då hade jag en grossist som lade en så stor förhandsorder att pengarna för tryckeriets faktura var säkrade.)
    Last edited by Mekanurg; 10 December 2017, 20.04.

  • #2
    Otroligt spännande med wasteland, rimligt med byte regelsystems byte, men vad blir det då? Nått nytt eget eller nått befintligt?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
      Otroligt spännande med wasteland, rimligt med byte regelsystems byte, men vad blir det då? Nått nytt eget eller nått befintligt?
      Jag lutar åt att anpassa något befintligt, typ BRP eller System d6. Varför uppfinna hjulet? :-)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

        Jag lutar åt att anpassa något befintligt, typ BRP eller System d6. Varför uppfinna hjulet? :-)
        Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg

          Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.
          Just AW är väl det jag skulle hålla mig längst ifrån, då just AW finns (och är post-apo). Själv skulle jag vilja se ett lite pilligt BRP-PostApo-spel. Kanske som ett hack till Hjältarnas Tid? "Med kraften från Hjältarnas Tid" som cool symbol. :-)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg

            Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.

            AW är inte på tapeten -- jag kan för lite om spelsystemet. Jag föredrar att jobba med system som jag känner utan och innan.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg

              Just AW är väl det jag skulle hålla mig längst ifrån, då just AW finns (och är post-apo). Själv skulle jag vilja se ett lite pilligt BRP-PostApo-spel. Kanske som ett hack till Hjältarnas Tid? "Med kraften från Hjältarnas Tid" som cool symbol. :-)
              Jag vet inte om jag håller med om argumentet -- det finns ett system som passar väldigt bra för genren, och just därför ska vi hålla oss borta från det? Att Anders själv inte är bekväm med systemet är förstås en helt annan sak, liksom att man vill göra något mer eget, men jag är rätt övertygad om att ett Wasteland-hack till AW skulle fungera utmärkt. Men det kanske var det du menade. :)

              Därmed inte sagt att inte BRP eller D6 skulle fungera utmärkt. Så länge systemet fångar bristen på ammunition och detaljnivån i utrusningstillgången ordentligt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg

                Jag vet inte om jag håller med om argumentet -- det finns ett system som passar väldigt bra för genren, och just därför ska vi hålla oss borta från det? Att Anders själv inte är bekväm med systemet är förstås en helt annan sak, liksom att man vill göra något mer eget, men jag är rätt övertygad om att ett Wasteland-hack till AW skulle fungera utmärkt. Men det kanske var det du menade. :)

                Därmed inte sagt att inte BRP eller D6 skulle fungera utmärkt. Så länge systemet fångar bristen på ammunition och detaljnivån i utrusningstillgången ordentligt.
                Man kan säkert bygga upp Wastelands miljö, byrr och händelseförlopp som fronter och hot i AW, men jag upplever inte att det skulle bli något annat än just AW med en ny First Session och det skulle fortfarande vara AW.

                Detta även då Wastelands har/hade ett mått av simulation av världen, något som medvetet bortdesignat och sekundärt i AW (är det coolt och ballt så går det före realism, och realism ska helst bara finnas då det blir dramatik av det). Dessutom så är RP oftast underordnade storyn eller världen i Wastelands och är sköra och tämligen utbytbara, vilket inte är samma som i AW där RPna vanligen är storyn och omgivningen och SLPer finns där för att RPna ska pushas, studsas och ges möjligheter att glänsa. Dessutom är RPer i AW mer av superhjältar i sina kapaciteter och uthållighet.

                För mig är Wastelands lite mer melankolisk, lågmäld, utforskande och karg och kärv än vad designen i AW klarar av - i AW är det högt tempo, mycket drama, jävligt mycket attityd och ett regelsystem som staplar lavineffekter och konsekvenser på löpande band.

                En annan grej som är svår och det är prylar och samlandet. AW är strömlinjeformat och har en låg detaljism. En av Wastelands styrkor var att ens prylar spelade roll. Det var coolt att hitta grejer, det var skillnad att hitta en G3 eller en AK47. Det fanns långa utrustningslistor, med hundratals prylar och pinaler, i olika sällsynthetsgrader. AWs regler tillåter inte mycket finlir och "plock" med prylar.

                Det kanske låter som att jag dissar AW, men det vill jag poängtera att jag inte gör alls - jag gillar båda spelen starkt men de är, för mig, olika bestar.

                (Jag inser att Eons (version 4) regelverk egentligen vore en bra fond för Wastelands - det har lagom balans på gritty och pill, med ett system som liknar West End Games Star Wars D6 eller för den delen Gondica.)


                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg

                  Man kan säkert bygga upp Wastelands miljö, byrr och händelseförlopp som fronter och hot i AW, men jag upplever inte att det skulle bli något annat än just AW med en ny First Session och det skulle fortfarande vara AW.

                  Detta även då Wastelands har/hade ett mått av simulation av världen, något som medvetet bortdesignat och sekundärt i AW (är det coolt och ballt så går det före realism, och realism ska helst bara finnas då det blir dramatik av det). Dessutom så är RP oftast underordnade storyn eller världen i Wastelands och är sköra och tämligen utbytbara, vilket inte är samma som i AW där RPna vanligen är storyn och omgivningen och SLPer finns där för att RPna ska pushas, studsas och ges möjligheter att glänsa. Dessutom är RPer i AW mer av superhjältar i sina kapaciteter och uthållighet.

                  För mig är Wastelands lite mer melankolisk, lågmäld, utforskande och karg och kärv än vad designen i AW klarar av - i AW är det högt tempo, mycket drama, jävligt mycket attityd och ett regelsystem som staplar lavineffekter och konsekvenser på löpande band.

                  En annan grej som är svår och det är prylar och samlandet. AW är strömlinjeformat och har en låg detaljism. En av Wastelands styrkor var att ens prylar spelade roll. Det var coolt att hitta grejer, det var skillnad att hitta en G3 eller en AK47. Det fanns långa utrustningslistor, med hundratals prylar och pinaler, i olika sällsynthetsgrader. AWs regler tillåter inte mycket finlir och "plock" med prylar.

                  Det kanske låter som att jag dissar AW, men det vill jag poängtera att jag inte gör alls - jag gillar båda spelen starkt men de är, för mig, olika bestar.

                  (Jag inser att Eons (version 4) regelverk egentligen vore en bra fond för Wastelands - det har lagom balans på gritty och pill, med ett system som liknar West End Games Star Wars D6 eller för den delen Gondica.)

                  Där har vi ett bra argument. Nu förstår jag precis hur du menar, och håller med. Bra analys! Även jag minns prylsamlandet som det coolaste med Wastelands-reglerna (jag har aldrig spelat spelet, men läst det och gjort några rollpersoner). :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag och Marco verkar ha tämligen långtgående samsyn på vad som kännetecknar Wastelands: lera och höstkyla, svensk landsbygdsmelankoli, "sköra" äventyrare, detaljism när det gäller utrustning. (Kanske tänkt som en Lars Molin-teveserie om livet efter katastrofen. )

                    Hursomhelst, jag lär inte hinna rulla WL framåt på allvar förrän Sorgeveden är klar.
                    Last edited by Mekanurg; 12 December 2017, 09.15.

                    Kommentera


                    • #11
                      Det coolaste med Wastelands var att få kanelbullar som var så hårda att de kunde användas som kastvapen när man slog för proviant. :)

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X