Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Expert Nova and Klassic Swedish Role-playing

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • zonk
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Klässic Swedish Röleplaying
    Nu tycker jag vi korsade Absolut Raspbërri-linjen!

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
    Fan jag tycker Klassic Swedish Roleplaying ligger fint i käften, lättare att komma ihåg iaf?
    Klässic Swedish Röleplaying

    Kommentera:


  • zonk
    svarade
    Fan jag tycker Klassic Swedish Roleplaying ligger fint i käften, lättare att komma ihåg iaf?

    Kommentera:


  • Rickard
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Theo Visa inlägg
    Intressant det här med sandboxande. Jag - som får räkna mig till den ursprungliga koboldgenerationen, började spela rollspel 1986 vid 11 års ålder och spelade uteslutande Äventyrsspel-grejor fram till ca 1990 - upplevde inte sandboxandet som något prominent inslag då (eller snarare, jag hade inget begrepp för det alls) även om jag nu i efterhand tydligt kan se att det fanns där, i äventyr som Marsklandet, Svavelvinter och t o m Döda Skogen och även i en del som fr a Anders skrev i Sinkadus om äventyrskonstruktion. Jag var präglad på ett plottinriktat äventyrstänkande och uppfattade "öppnare" äventyr som frustrerande och svårgreppbara att spelleda. Nu kan ju det förstås mer ha handlat om mitt tweenjags inskränkta vyer än något annat, men jag undrar ändå om det kan finnas en skillnad här mot den äldre spelargeneration som hade en bakgrund i pre-Äventyrsspel-rollspel?
    Jag fattade faktiskt aldrig hur man skulle spelleda Marsklandet som tonåring. Så indoktrinerad var jag i att man skulle äventyra. Svavelvinter var däremot en lång räls som jag fick strukturera om helt när jag ville ha mer spelarinflytande (men fortfarande var det ett linjärt äventyr).

    Kommentera:


  • illuzive
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Post raderad.

    Ignore me. Jag har fel på hjärnan :)
    Du är precis lika unik som vi andra! :D

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Post raderad.

    Ignore me. Jag har fel på hjärnan :)

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Jag blir starkt frestad att lansera etiketten Solitt svenskt äventyrsspel (litet ä för att inte anspela på varumärket) för den tradition jag jobbade inom och nu återigen jobbar i. Några invändningar?

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Theo Visa inlägg

    Jag hade inte sett "programförklaringen" förut - kul. :)

    Jag blir lite nyfiken på varför Mutant 2 inte är KSR enligt den modellen. Är det för att reglerna blev för krångliga?
    Se länk ovan där vi diskuterar detta. Jag påpekar där att KSR tycks avse en period före svenska rollspel liksom fick sitt eget DNA. Jag menar att det är en slags efterhandskonstruktion. Det är verkligen inget fel att lyfta fram det som något slags ideal eller liknande, men Klassiskt Svenskt Rollspel för mig kommer alltid innebära herrar Blixt och Granström och deras arv. Wilpers manifest lyfter snarare fram det som kom före. De första trevande stegen. Anser jag.

    Som sagt jag ser inget fel i det, men hade personligen önskat att termen var lite bredare. Som det är nu exkluderas den svenska guldåldern med Mutant 2, DoD Expert/Gigant, Konfluxkampanjen etc. Lite synd.

    Däremot tror jag att man utan problem kan dra någon slags linje vid DoD 91 eller åtminstone Chronopia då det genuint svenska började influeras av de internationella speltrenderna allt tydligare. Mutant 2089 kan sägas vara ett tecken på det.

    Men, jag ska inte kapa tråden. Jag kan helt enkelt bestämma att KSR rimligtvis omfattar allt det jag anser att det bör omfatta ;)
    Last edited by Måns; 18 November 2019, 13.56.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    Sedan ligger sandlådor inte riktigt i linje med KSR:s programförklaring om man nu ska fästa vikt vid sådant. (Oenighet om definitioner är ju vardagsmat här på forumet.)
    Japp:
    http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...sr-vs-%C3%A4sr

    :)

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    I kampanjbyggarkapitlet förtydligar jag vad jag menar med KSR:
    1. Genre provides the thematic backbone of the campaign, preferably expressed in one or two sentences, and explains what the adventurers are supposed to do. The original Star Wars saga’s genre is “Space opera with good rebels fighting a bad Empire”.
    2. Setting is a genre-emulating sandbox for your adventures. Its description outlines powers, conflicts, locations, adventurers, and monsters in a way that makes readers quickly grasp its essence. The "sandbox" of The Hobbit is a Northern wilderness inhabited by Dwarves, Elves, goblins, humans and a dragon guarding an underground treasure; the locals are hardy, generally suspicious of outsiders and often greedy.
    3. Scenarios present events that the adventurers get entangled in as they take part in a storyline. Scenarios must be consistent with genre and setting, in Star Wars, for example, stealing secrets from an Imperial base to enable [future adventures].
    Last edited by Mekanurg; 18 November 2019, 13.20.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Theo Visa inlägg
    Intressant det här med sandboxande. Jag - som får räkna mig till den ursprungliga koboldgenerationen, började spela rollspel 1986 vid 11 års ålder och spelade uteslutande Äventyrsspel-grejor fram till ca 1990 - upplevde inte sandboxandet som något prominent inslag då (eller snarare, jag hade inget begrepp för det alls) även om jag nu i efterhand tydligt kan se att det fanns där, i äventyr som Marsklandet, Svavelvinter och t o m Döda Skogen och även i en del som fr a Anders skrev i Sinkadus om äventyrskonstruktion. Jag var präglad på ett plottinriktat äventyrstänkande och uppfattade "öppnare" äventyr som frustrerande och svårgreppbara att spelleda. Nu kan ju det förstås mer ha handlat om mitt tweenjags inskränkta vyer än något annat, men jag undrar ändå om det kan finnas en skillnad här mot den äldre spelargeneration som hade en bakgrund i pre-Äventyrsspel-rollspel?
    Jag började spela rollspel 1977 och fram till min anställning hos Ä-spel vären 1985, handlade detta mest och att spelleda Traveller (jag körde en oavbruten dubbelkampanj [två spelargrupper parallellt i samma kosmos] 1978-82) och att spela Runequest (1979-82), Bushido (1983-84), och en del rälsat (A)D&D-äventyrande 1977-80. Jag är autodidakt som spelkonstruktör och när jag började på Ä-spel tog jag med mig de sandbox-erfarenheter jag samlat på mig för Traveller. Sandbox var en bekväm approach som spelledare och som spelförfattare. (Rälsning är inte min grej, helt enkelt.)

    Kommentera:


  • Theo
    svarade
    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    Om jag råkar vara ett av de två fansen så skriv hellre "a Swedish fan". wilper gjorde allt jobb och förtjänar all kredd. Jag bidrog bara med ett ord i namnet. Sedan ligger sandlådor inte riktigt i linje med KSR:s programförklaring om man nu ska fästa vikt vid sådant. (Oenighet om definitioner är ju vardagsmat här på forumet.)
    Jag hade inte sett "programförklaringen" förut - kul. :)

    Jag blir lite nyfiken på varför Mutant 2 inte är KSR enligt den modellen. Är det för att reglerna blev för krångliga?

    Kommentera:


  • Theo
    svarade
    Intressant det här med sandboxande. Jag - som får räkna mig till den ursprungliga koboldgenerationen, började spela rollspel 1986 vid 11 års ålder och spelade uteslutande Äventyrsspel-grejor fram till ca 1990 - upplevde inte sandboxandet som något prominent inslag då (eller snarare, jag hade inget begrepp för det alls) även om jag nu i efterhand tydligt kan se att det fanns där, i äventyr som Marsklandet, Svavelvinter och t o m Döda Skogen och även i en del som fr a Anders skrev i Sinkadus om äventyrskonstruktion. Jag var präglad på ett plottinriktat äventyrstänkande och uppfattade "öppnare" äventyr som frustrerande och svårgreppbara att spelleda. Nu kan ju det förstås mer ha handlat om mitt tweenjags inskränkta vyer än något annat, men jag undrar ändå om det kan finnas en skillnad här mot den äldre spelargeneration som hade en bakgrund i pre-Äventyrsspel-rollspel?

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
    Nu vill jag inte reta upp någon, men blir inte Klassic lite väl svengelska?

    Borde det inte stå typ:
    ”Klassiskt Svenskt Rollspel - KSR, translated in to Classic Swedish Role-playing”
    Jag har hört klagoropet. Justering fixad.

    Kommentera:


  • Lightshy
    svarade
    Nu vill jag inte reta upp någon, men blir inte Klassic lite väl svengelska?

    Borde det inte stå typ:
    ”Klassiskt Svenskt Rollspel - KSR, translated in to Classic Swedish Role-playing”

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Troberg, Idag, 06.16
1 response
58 visningar
1 gillar
Senaste inlägg entomophobiac  
Started by Björn Wärmedal, 20 January 2020, 12.18
19 responses
438 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Björn Wärmedal  
Started by God45, Idag, 10.27
0 responses
52 visningar
4 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by Björn den gode, 14 January 2020, 12.23
20 responses
659 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Björn Wärmedal  
Started by Rymdhamster, Igår, 23.10
2 responses
71 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Franz
av Franz
 
Started by Mekanurg, Igår, 20.59
1 response
58 visningar
2 gillar
Senaste inlägg clarence redd  
Started by Franz, Igår, 16.10
7 responses
240 visningar
4 gillar
Senaste inlägg APM
av APM
 
Started by Dr. Acula, 20 January 2020, 11.58
4 responses
161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Rymdhamster  
Started by terje, Igår, 13.42
5 responses
169 visningar
0 gillar
Senaste inlägg terje
av terje
 
Started by pingas, 18 January 2020, 13.52
18 responses
582 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Rangertheman  
Arbetar …
X