Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

"Inget OT"-effekten och problematiska spel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av da_bohz, Igår, 23.28
5 responses
136 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Peter, Idag, 10.15
2 responses
108 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av drefk2000, 19 October 2017, 18.16
2 responses
142 visningar
0 gillar
Herr Nils  
Skapad av ragngand, Idag, 13.35
0 responses
18 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Nässe, Igår, 11.10
12 responses
251 visningar
2 gillar
wilper
av wilper

Skapad av ragngand, 21 October 2017, 13.37
1 response
62 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av luddwig, 19 October 2017, 18.53
28 responses
659 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RasmusL, 21 October 2017, 12.03
3 responses
82 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 15.11
5 responses
261 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av Evokee, 20 October 2017, 17.57
53 responses
1.415 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• "Inget OT"-effekten och problematiska spel?

En intressant effekt av ett stängt OT-forum är att det inte finns ett utrymme för att kritisera eller ifrågasätta problematiska agendor bakom rollspel. Jag kanske helt har missförstått hur det är tänkt att fungera här på forumet men om någon exempelvis börjar hylla FATAL till skyarna som ett fantastiskt system med genomtänkt spelvärld utan att problematisera kring den rasism och det kvinnohat som genomsyrar produkten, får jag då inte ifrågasätta dessa? Någon kanske hävdar att kritik mot spelet bör falla under "rollspel" men om jag vill kritisera det utifrån OT-anledningar, inte för att jag ogillar layouten eller tycker att XP-systemet är pillrigt?

Att ha skapat ett safe space där rasister får sprida djupt politisk media under skydd av moderatorerna, blir inte det resultatet?

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    Att ha skapat ett safe space där rasister får sprida djupt politisk media under skydd av moderatorerna, blir inte det resultatet?
    Tror du på fullaste allvar att detta i praktiken kommer ske på rollspel.nu? I så fall spenderar vi vår tid på samma forum men samtidigt på väldigt olika forum...

Cog.
    Last edited by cogitare; 12 October 2016, 11.24.

Kommentera

Är det verkligen OT att påpeka att ett spel har rasistiskt/sexistiskt innehåll?

Kommentera

Eftersom det är kritik av ett rollspels spelvärld så är det väl inte "OT" utan tvärtom väldigt mycket Rollspel. Tycker jag. Vad menar du med "OT-anledningar"?

De värderingar ett rollspel reproducerar är lika mycket "rollspel" som xp- och tärningsmekanik

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
          Nä, det är det väl inte. Men den typen av diskussioner brukar ju snabbt styra åt ett håll som tidigare varit ganska förödande för forats hälsa.

Jag håller principiellt med om att det som Rasmus skriver om borde passa in under Rollspel men undrar lite varthän en sådan diskussion skulle barka om det nu finns de som ser ex. FATAL i ett annat ljus än honom...

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
            Eftersom det är kritik av ett rollspels spelvärld så är det väl inte "OT" utan tvärtom väldigt mycket Rollspel. Tycker jag. Vad menar du med "OT-anledningar"?

De värderingar ett rollspel reproducerar är lika mycket "rollspel" som xp- och tärningsmekanik

Det här. Vill man kritisera en rollspelsvärld är det väl bara att starta en tråd om det i rollspelsforumet? Förstår inte hur det skulle kunna ses som OT.

Kommentera

En intressant effekt av ett stängt OT-forum är att det inte finns ett utrymme för att kritisera eller ifrågasätta problematiska agendor bakom rollspel.
              Kritik av rollspel hör förstås hemma på ett rollspelsforum.

Antingen i spelets officiella forum – i de fall vi har ett sådant – eller i Rollspel-forumet.

Nej.

(Och det här inlägget har grön text och är skrivet av en av forumets redaktörer, så detta är ett officiellt svar.)
              Last edited by Dante; 12 October 2016, 11.37.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

Nä, det är det väl inte. Men den typen av diskussioner brukar ju snabbt styra åt ett håll som tidigare varit ganska förödande för forats hälsa.

Jag håller principiellt med om att det som Rasmus skriver om borde passa in under Rollspel men undrar lite varthän en sådan diskussion skulle barka om det nu finns de som ser ex. FATAL i ett annat ljus än honom...

Cog.

Viktigast tror jag dock är att inte kapa folks trådar, men det har ju inte så mycket med ämnet som sådant att göra. Skriver jag en tråd om att spela Cleric i Pathfinder så vill jag ju helst inte att någon pathfinderhatare ska se det som sin uppgift att i tio inlägg berätta hur dåligt Pathfinder är.

Men det är ju normal forumsetikett. Typ.

Kommentera

Är det verkligen så i forumets ögon då? Jag känner dels att uppdelningen är väl gråskalig och dels att diskussionen kring stängandet av OT var väldigt avigt inställd till värderingsdiskussionerna. Jag vill minnas att det babblades om rädslan för att det skulle startas en massa förtäckta troll-diskussioner om politiska frågor och hur hemskt det är?

En diskussion om ett rollspel grundat på värderingar blir en diskussion om värderingar och då är vi snabbt tillbaka i OT.

Kommentera

Det finns även ett tidigare svar från redaktionen:

Ursprungligen skrivet av Tsianphiel
                    En följdfråga på att OT-forumet stängt - vart i forumet är det okej att diskutera till exempel spelkultur som har med mångfald och jämställdhet att göra? Kan jag lyfta moduler som LotFPs No Salvation for Witches, Fuck for Satan och problematiken jag ser med attityden i sådana moduler i rollspelmakarforumet?
                    Ursprungligen skrivet av Magnus Seter
                    Spontant känns det mer som rollspelsforumet. Om inte diskussionen handlar om hur spelskapare undviker att skapa/skriva spel som återskapar etablerade mönster som upplevs som negativa, då känns det som rollspelsmakarforumet.
                    Källa: OT-forumet fortsatt stängt

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                      Kritik av rollspel hör förstås hemma på ett rollspelsforum.

Antingen i spelets officiella forum – i de fall vi har ett sådant – eller i Rollspel-forumet.

Nej.

(Och det här inlägget har grön text och är skrivet av en av forumets redaktörer, så detta är ett officiellt svar.)
                      Gränsen känns hårfin. När övergår det från att "jag kritiserar spelet för att jag uppkever att författaren reproducerar djupt rasistiska stereotyper och åsikter i spelet" till "jag ser författaren som rasist"? Det ena implicerar liksom det andra och spelet faller ganska snabbt bort inför värderingarna?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                        Jag vet inte, är det? En eventuell diskussion lär ganska snabbt börja handla om deltagarnas värderingar snarare än om spelet.

Kommentera

Jag vet inte, är det? En eventuell diskussion lär ganska snabbt börja handla om deltagarnas värderingar snarare än om spelet.
                          Och när man slutar diskutera spelet blir det OT, och när man börjar diskutera deltagarna som personer är det ad hominem, och båda går utmärkt att anmäla till moderator.

Kommentera

Och när man slutar diskutera spelet blir det OT, och när man börjar diskutera deltagarna som personer är det ad hominem, och båda går utmärkt att anmäla till moderator.
                            Just därför ser jag det inte som möjligt att kritisera ett spel utifrån diffen mellan mina och författarens värderingar.

Kommentera

Alltså. Forumet har genomgått en förändring. Det finns en policy, men den har inte testats i praxis. Det är väl bara att skriva det du vill RasmusL, och så får du och redaktion/moderatorer ta det därifrån. Det är väl inte värre än att du får ett rapp på fingrarna, som du nyss fick i det nya forumet för att ställa handfasta frågor?

Måste vi utgå från det värsta? Kan vi inte bara lita på en redaktion/moderatorskår som gång på gång på gång under flera år har visat att de står upp för demokratiska värderingar i allmänhet och mångfald i synnerhet kommer att lösa det här på ett bra sätt? Det är kanske fel på mig, men på min lista slåss redaktion/moderatorskåren på det här forumet med skatteverket (och skatteetaten) om förstaplatse på listan över institutioner jag har störst förtroende för.

Mitt råd: starta en egen tråd om hur hemskt MYFAROG är (eller vad det nu är du vill problematisera) på rollspelsforumet och se vad som händer. Efter tre sådana trådar kommer vi alla veta var ribban ligger, och hamnar en tråd fel så utgår jag från att någon vänlig själ med befogenheter flyttar den till lämpligare plats. Någon kommer säkert att bli lite stukad i processen, men det här forumets kulturkrigare (ur både blå och röda laget) borde väl vara ganska vana vid att få ta en och annan paus under några dagar vid det här laget.
                              Last edited by Skarpskytten; 12 October 2016, 13.48.

Kommentera

Arbetar …
                              X