Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Recension] Warhammer FRP 4th edition

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av stenhöna, 24 March 2019, 01.44
16 responses
223 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Lightshy, Igår, 21.34
13 responses
215 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av runequester, Idag, 04.31
2 responses
70 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
55 responses
2.971 visningar
4 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Quadrante, Idag, 11.46
0 responses
20 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av Måns, Idag, 10.52
5 responses
105 visningar
1 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, 24 March 2019, 21.22
38 responses
1.160 visningar
12 gillar
chrull
av chrull

Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
57 responses
1.988 visningar
2 gillar
koraq
av koraq

Skapad av Per, 23 March 2019, 21.45
99 responses
3.392 visningar
4 gillar
Mekanurg  
Skapad av Khan, 07 January 2019, 19.19
17 responses
277 visningar
3 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Var det så många? Eftersom det inte spelar nån roll varifrån advantage kommer ifrån (advantage är advantage) är det ju bara ett värde man behöver hålla ordning på. Mina medspelare föredrog tärningar, men jag petade bara ner totalen på rollformuläret allt eftersom (mycket suddande förvisso, men jag brukar ändå köra ett fräscht formulär inför varje spelhelg).

Av nyfikenhet, för att ha lite perspektiv, vad tycker du om Warhammer 2nd och/eller 40K-spelen (dark heresy, rogue trader etc...)? Älskar? hatar? Bättre eller sämmre än de här reglerna?
    Du har absolut rätt att vara skeptisk - här kommer ju jag och slänger in en granat. Jag vill dock ogärna avrälsa din recensionstråd. Kanske jag kan be dig starta en separat tråd - alternativt kolla in vad jag redan skrivit (på engelska) om 4E på forumen Strike to Stun eller Winds of Chaos. Vore det okej?

Mvh

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      Yrkena är lite mer utfleshade nu, så varje yrke har 4 "steg" inom sig (där varje steg väl motsvarar ett helt yrke från tidigare utgåvor) som man kan klättra i, för de som vill utveckla sin karaktär enligt ett specifikt tema, men man kan också hoppa runt lite mellan olika steg i olika yrken så man har kvar all den frihet man hade i äldre regelverk. De som oroade sig att detta nya system skulle vara begränsande och ta bort flavour kan lugna sig.
      På den här beskrivningen så känner jag att det är ändringar som inte tillför något. Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner. Åtminstone blir det min tolkning av det.

Känner nog som med 2nd ed. Det är en ny version på ett spel som hade mycket identitet när det kom, men som tappar mycket av den identiteten när det tolkas om.

Självklart en oinitierad tolkning av det. Men så brukar jag nästan alltid föredra 1st editions i allmänhet, för de är oftast mer quirkiga och originella (och de saknar wild die...).

Men mycket bra recension, hur som helst!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
        Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner.
        Här kommer vi ju inte mycket på känsla, så det blir väldigt subjektivt. Jag hade exempelvis inte alls samma känsla av att man hankade sig fram i 1st edition, utan tycker det kommer in mycket mer nu i och med att man kan flänga runt från yrke till yrke, eller välja att jobba upp ett gott rykte och ställning inom ett specifikt yrke =)

Men om det är hanka sig fram man är ute efter så tycker jag att de får in det in på ett mycket, mycket mer påtagligt sätt via downtime-fasen =)

I korthet: i och med downtime-fasen så blir du av med alla dina pengar du fått ihop under äventyret.

Det finns ett par saker man kan göra. Beroende på hur lång dowtime det är får du 1-3 "endevours" (downtime-handlingar) att utföra. En av dem är att investera pengarna, vilket medför en liten risk att pengarna försvinner helt. Vill man sen "plocka ut" pengarna igen så är det en till av ens max 3 endevours.

Man kan ockås bara gömma undan dem. Det medför högre risk att någon hittar och snor dem, men det kostar inga endevours om man vill hämta ut dem igen.

Ett tredje endevour är att tjäna pengar på sitt yrke, vilket påverkas både av vilket yrke du har och vilken nivå du har i det.

Där har varje nivå på varje yrke ett slags värde, Exempelvis "Brass 3", "Silver 1" eller "Gold 5". Brass, silver och Gold avgör vilken social nivå man ligger på, där Gold är högt uppsatta adelspersoner, Silver är typ borgare och Brass är vanliga knegare och tiggare. Siffran efter avgör ens status inom den sammhällsklassen, så Silver 1 trumfar Brass 5, men Brass 5 trumfar Brass 2.

Det här kommer också i spel in game, där du behöver spendera pengar motsvarande din status i uppkeep, och ha yrkets trappings för att faktiskt kunda hävda din status. Det spelar ingen roll om du är adlig, om du spenderar pengar som en tiggare kommer du efter ett tag se ut som en tiggare och tas som en också.

Inkomsten man kan tjäna baseras på det här värdet, så ett Brass-yrke tjänar 2T10 kopparören per status siffra. Så någon som har ett yrke som är Brass 5 skulle alltså tjäna 5x2T10 på att jobba med sitt yrke under en dowtime.

Och egentligen har du inte tappat något från 1st ed heller. Du är inte en "level 1 investigator", utan du är en "Sleuth", och kan sedan jobba dig upp till "Investigator", sen "Master investigator" och slutligen om du satsar på det kan du bli "Detective".

Som duellist börar du som "Fencer", sen "Duellist", sen "Duelmaster" för att slutligen nå "Judical champion".

Och varje sånt här "yrke inom yrket" har sin egna färdigheter, talanger, trappings och grundegenskapshöjningar (även om just grundegenskapshöjningarna bygger på varandra. Så hade du WS, I och Ag på som Fencer har du som Duellist WS, I, Ag plus BS som duellist).

Så egentligen är "yrken" inom 4th mer att betrakta som "föreslagna career paths". Inget av det som fanns i 1st ed har försvunnit förutom att dessa fyra "yrken inom yrken" är sammlade på samma sida.

Kommentera

På den här beskrivningen så känner jag att det är ändringar som inte tillför något. Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner. Åtminstone blir det min tolkning av det.
          För vad det är värt känner jag så med.

Det som 2nd Ed inte riktigt fixade, dvs det enda som egentligen behövde lösas var "the end game". Alltså när du efter flera tusen xp maxxat ut din Witch Hunter eller Daemonslayer och "tvingades" byta till typ Sea Captain mest för att det enda du saknade var någon skill eller Intelligence advance, och enda sättet fortsätta bli bättre (=ha någonting att lägga xp på) var att byta till en helt annan career.

Trots att allt du egentligen ville var att fortsätta jaga häxor eller dräpa demoner stod du en dag där på ditt nyköpta skepp.

Detta har 4th edition fixat. Du kan fortsätta höja dina stats och skills hur mycket som helst utan att nånsin byta career.

Synd bara då att de gjort så väldigt mycket mer...

Mina spelare gillar 4E systemet mycket mer än jag. De verkar vara okänsliga för att 4E inför levels i mitt WFRP *hjälp*

Kommentera

Jag har bara skumläst men tyckte att spelet verkar vara en förbättring:

1. Settingen verkar äntligen ha fått den kärlek den behöver. 1st ed. var ju bra men 2nd var bedrövligt. 3rd var väl ok men fixade inte systemet.
            2. Motsatta slag ser bra ut på pappret.
            3. Careers ser bra ut på pappret.
            4. Jag vill minnas att jag såg något om drivkrafter som kändes som funktionell neotrad (får man väl kalla det).

Kommentera

Att ha flera steg inom samma yrke fanns ju redan i 1st ed, även om det där bara var magiker- och präst-yrkena som fungerade på det sättet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Per Visa inlägg
                Bra recension. Det absolut mest spännande med WFRP4 blir en uppdaterad deluxe ”Directors Cut” av The Enemy Within kampanjen som Cubicle7 ska släppa. Det är legendaren Greame Davis som ska modifiera kampanjen och även skriva helt nytt material. Kan komma att bli hur intressant som helst.
                Kan tycka att det hade varit coolare med en helt ny kampanj. Som Rymdhamster skrev i recensionen så har alla redan tryckt den här kampanjen. (Och i "alla" ingår väl Chaosium, GW, och Hogshead, I guess.)

Det här spelet har en särskild plats i mitt minne, men jag ser samtidigt lite på det som att det är bra att det förblir minnen. Lite som att försöka se om MacGyver i modern tid. Allt har inte åldrats med värdighet. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  4. Jag vill minnas att jag såg något om drivkrafter som kändes som funktionell neotrad (får man väl kalla det).
                  Ah yes, man har "short term goal" och "long term goal" både för varje rollperson och för gruppen som helhet. Short term är något som är tänkt att uppfyllas inom ett par dagar eller veckor i speltid, medan långterm handlar om månader eller till och med år.

Att uppfylla ett sådant mål ger en mer erfarenhetspoäng att spendera.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Att ha flera steg inom samma yrke fanns ju redan i 1st ed, även om det där bara var magiker- och präst-yrkena som fungerade på det sättet.
                    Många andra hade nivåer "gömda". Du kunde t ex börja som en Mercenary, avancera till en Mercenary Captain (Sergeant), och slutligen bli en riktig Mercenary Captain. Det har bara blivit mer formaliserat i WH4.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                      Många andra hade nivåer "gömda". Du kunde t ex börja som en Mercenary, avancera till en Mercenary Captain (Sergeant), och slutligen bli en riktig Mercenary Captain. Det har bara blivit mer formaliserat i WH4.
                      Problemet i 1st var att vissa careers var svindåliga och andra var rätt bra så det blev inte så stor variation som man kunde önska, och 2nd var det bättre balans men det fanns bara ett fåtal vägar att gå framåt så variationen uteblev där med. Jag hoppas detta är bättre i 4:an.

Kommentera

Problemet i 1st var att vissa careers var svindåliga ...
                        Ja, herre min je.

Random starting careers ...

... starta som Agitator och få Read/Write och Public Speaking ...

... eller börja som Outlaw och få Concealment Rural, Disarm, Dodge Blow, Scale Sheer Surface, Secret Language - Battle Tongue or Thief, Set Trap, Silent Move Rural, Spot Trap, Strike Mighty Blow, Strike to Stun, 75% chance of Drive Cart, 15% chance of Ride-Horse, 50% chance of Animal Care, 25% chance of Marksmanship, 25% chance of Secret Signs - Woodsman's.

Rätt obalanserat :D Men charmigt som fan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                          Jag tror att jag spelade 20 Outlaws och 0 Agitators... :) Dock, i 2nd med lite husregler så spelade jag just Agitator, så det var verkligen inte svårt att lösa det.

Kommentera

Det är väl bara att lära sig att slå bra ;)

Kommentera

Jag tror att jag spelade 20 Outlaws och 0 Agitators... :) Dock, i 2nd med lite husregler så spelade jag just Agitator, så det var verkligen inte svårt att lösa det.
                              Tur på slumptabellen ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

Ja, herre min je.

Random starting careers ...

... starta som Agitator och få Read/Write och Public Speaking ...

... eller börja som Outlaw och få Concealment Rural, Disarm, Dodge Blow, Scale Sheer Surface, Secret Language - Battle Tongue or Thief, Set Trap, Silent Move Rural, Spot Trap, Strike Mighty Blow, Strike to Stun, 75% chance of Drive Cart, 15% chance of Ride-Horse, 50% chance of Animal Care, 25% chance of Marksmanship, 25% chance of Secret Signs - Woodsman's.

Ja. Outlaw var så jävla underpowered i jämförelse. För som agitator så får du alla andra att göra de där grejerna åt dig.

Kommentera

Arbetar …
                                X