Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[NYHET] RQ på svenska från Eloso Förlag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.259 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
762 visningar
2 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
119 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
182 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
478 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
    Har ingen aning om hur "BRP" det senaste systemet är, men det kanske är det alla som diggade DoD:s BRP har väntat på?
    Det är så BRP att det är själva urtypen för BRP.
    Vad DoD-nostalgiker väntar på kan jag inte uttala mig om. När DoD först kom så testades det förstås av min dåvarande spelgrupp, men eftersom vi redan innan hade spelat RQ blev vår reaktion "vad är det här för urvattnad svagdricka" och så gick vi tillbaks till originalet. ;)

Sen är det väl ytterst pettimetrigt av mig, men det var väl inte RQ som drog igång den första gyllene eran, utan Magic World? :-D
    Va? Åh, du menar i Sverige. Tja. Möjligt.

Men en sak kan jag säga: vill man spela middle-of-the-road-fantasy med lite Tolkien och lite Gygax i, så är RuneQuest helt fel spel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
      Classic Traveller på svenska, det hade varit något det. Små fina häften och lätt och prydlig layout. Absolut något som skulle vara inom räckhåll för en mindre operatör.

När vi på Äspel under 1987 bestämde oss för att nästa produktlinje skulle bli SF stod valet mellan MegaTraveller och Star Wars D6. Jag tror fortfarande att vi valde rätt.

I början av 1990-talet avsåg Lancelot Games, med mig som konsult, göra en svensk version av 2300AD under titeln FutureShock. Dock planerade vi omfattande omarbetningar eftersom Kalla kriget var över; tredje världskriget i Twilight 2000 påverkar ju originalsettingens tidslinje rejält, vilket saknade trovärdighet 1991. Vi förhandlade med Loren Wiseman under hans Sundsvalls-besök och han var positiv. Tyvärr gick Lancelot i konkurs innan vi hann skrida till verket. Läs mer på min blogg:

https://gondica.wordpress.com/2011/0...r-futureshock/
      Last edited by Mekanurg; 12 February 2019, 18.22.

Kommentera

Jag är mest orolig för att Eloso tar sig vatten över huvudet.
        Hur många saker har de i pipen?
        CoC, Chock, RQ,... något mer?
        Någonstans tycker jag att de kanske borde producera något först innan de skaffar fler licenser.
        Å andra sida är ju halva RQ-jobbet gjort när de översatt CoC då de använder samma spelmotor.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
          Jag är mest orolig för att Eloso tar sig vatten över huvudet.
          Hur många saker har de i pipen?
          CoC, Chock, RQ,... något mer?
          Någonstans tycker jag att de kanske borde producera något först innan de skaffar fler licenser.
          Å andra sida är ju halva RQ-jobbet gjort när de översatt CoC då de använder samma spelmotor.
          Handbok för superhjältar-rollspelet :-) Men där tror jag i och för sig att det mesta av Elosos jobb är gjort och att det nu ligger på Agnes Våhlunds bord för att fylla på med fler illustrationer.

Kommentera

Spontant så är det roligt att fler spel kommer på svenska, men inte om det påverkar Chock-kickstartern som man ännu inte levererat på (utan flaggat att man ligger ca 6 månader efter satt deadline).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
              Runkvasten!
              Släng på två prickar över a:et! ;)

Kommentera

Oväntat, men roligt!

Kommentera

Jag är inget Runequest-fan överhuvudtaget men däremot så är det kul att Eloso kommer att släppa den svenska versionen av Call of Cthulhu. Men mest av allt väntar jag på Chock. Jag är fan lite orolig att produktionen av material till CoC och Chock kommer att kollidera med varandra. Det är två klassiska skräckspel som ska hanteras av samma för mig okända förlag, vars tidigare spel rent grafiskt verkar vara designade för personer som har svårt att få klossarna i rätt hål. Vad jag har fattat ska båda spelen dessutom ha en lite skandinavisk vinkling.

Med Chaosiums blutsaugertakt på tillbehörssläpp (som kanske planeras att komma i svensk översättning) kanske Chock hamnar i skymundan. Risken är att det bara blir en regelbox/bok, en ful men dyr spelledarskärm, lite bögiga specialtärningar och ett par äventyr följt av ett tvåtrådars, döende forum där jag och andra sorgsna skräckfans lägger ut eget material medan den officiella produktionen dör sotdöden - Elosos Chock förvandlas till Cock, i stil med Riotminds Drakar och Demoner 2016. Trots allt är ju CoC populärare och kommer att ge mer klirr i kassan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                    Runk vasten!
                    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                    Elosos Chock förvandlas till Cock

Nej tack
                    Last edited by CapnZapp; 13 February 2019, 22.17.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

När vi på Äspel under 1987 bestämde oss för att nästa produktlinje skulle bli SF stod valet mellan MegaTraveller och Star Wars D6. Jag tror fortfarande att vi valde rätt.
                      Absolut!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                        Det är så BRP att det är själva urtypen för BRP.
                        Runequest var urtypen av BRP, ja.

Men huruvida detta går att översätta till någon acceptans för DoD nostalgiker vete fåglarna. Senaste upplagan av RQ (som vi väl utgår från är det spel som Eloso tänker översätta) är absolut inte identiskt med någon version av BRP och definitivt inte med någon version av någonting från tiden vid första Drakar och Demoner. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                          Runequest var urtypen av BRP, ja.

Men huruvida detta går att översätta till någon acceptans för DoD nostalgiker vete fåglarna. Senaste upplagan av RQ (som vi väl utgår från är det spel som Eloso tänker översätta) är absolut inte identiskt med någon version av BRP och definitivt inte med någon version av någonting från tiden vid första Drakar och Demoner. :)
                          Ja, det var väl det jag sade?

Att alls försöka relatera detta till DoD är en feltänkt fråga i grunden.

Kommentera

Arbetar …
                          X