Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
53 responses
2.628 visningar
4 gillar
Galdermester  
Skapad av Skarpskytten, 25 February 2019, 22.00
52 responses
1.250 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av Henke, 24 January 2019, 18.12
55 responses
1.511 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
35 responses
1.233 visningar
2 gillar
Dubbelyxa  
Skapad av krank, 11 March 2019, 11.44
4 responses
166 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Joker, Idag, 10.23
0 responses
25 visningar
0 gillar
Joker
av Joker

Skapad av luddwig, 02 March 2019, 16.35
64 responses
1.539 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, Igår, 07.10
5 responses
261 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, Igår, 19.27
0 responses
59 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av krank, 15 March 2019, 13.27
4 responses
69 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

Inatt lanserar vi hemsida + kickstarter-preview för vår kommande första utgåva Zanguina - Rollspelet: Grundboken.

https://zanguinablog.wordpress.com/2...arter-preview/

http://www.zorkhfeber.se

Fråga gärna om det är något ni undrar över :)

Kommentera

Kul att ni känner att det börjar närma sig för er! Har slängt ett öga på projektet då och då tidigare. Det märks att ni är väldigt passionerade och har höga ambitioner för rollspelet.

Vill ni ha feedback på Kickstarterns innehåll?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        Kul att ni känner att det börjar närma sig för er! Har slängt ett öga på projektet då och då tidigare. Det märks att ni är väldigt passionerade och har höga ambitioner för rollspelet.

Vill ni ha feedback på Kickstarterns innehåll?
        Hallå, tackar hjärtligast.

Tja, feedback, varför inte :)

Kommentera

Kul!

A4? Är ni säkra på det? Det är inget optimalt format.

Kommentera

Nyfiken men med några frågor.

1. Gällande rollpersoners bakgrund och yrken: är det som i expert och gamla mutant, dvs tidigare sysselsättning och sedan fri utveckling (hoppas) eller låsta arketyper (DoD91, D&D mm)

2. Vilka tärningar används? får man plocka fram sina gamla T4 och T8 :-)

C

Kommentera

Kul med fler svenska rollspel på Kickstarter!

Några frågor:
              Jag tolkar texten som att ni kommer trycka upp 300 exemplar, oavsett hur många som backar – har jag missförstått något eller stämmer det? Om jag förstått det rätt, vad innebär det om ni får fler än 300 backare som vill ha fysisk bok?

Hade också varit intressant att få mer information om världen och reglerna i kampanjen. Jag har svårt att greppa vad spelet är och hur det spelas som det står skrivet nu.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Kul!

A4? Är ni säkra på det? Det är inget optimalt format.

Jag skulle säga att vi är tämligen säkra :)
                Vad menar du inte är optimalt med formatet?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
                  Nyfiken men med några frågor.

1. Gällande rollpersoners bakgrund och yrken: är det som i expert och gamla mutant, dvs tidigare sysselsättning och sedan fri utveckling (hoppas) eller låsta arketyper (DoD91, D&D mm)

2. Vilka tärningar används? får man plocka fram sina gamla T4 och T8 :-)

C

Tack för frågorna!

1. Man sätter ihop sin bakgrund av flera beståndsdelar som alla kan slumpas eller väljas efter tycke och smak. Sen är det fri utveckling som gäller! Bara för att Degzorkh råkar vara Bagare betyder det inte att han inte kan lyfta upp och börja träna med ett svärd.

2. Det är egna T6 som gäller framförallt, men det går att spela med vanligt T6. Utöver det behöver du T10. Någon gång väldigt tidigt i processen pratade jag och en annan i gruppen om att det vore kul att ha alla olika tärningsvarianter, mest för att tärningar är nice, men det funkar tyvärr inte, om det inte gör sitt till spelet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg

Några frågor:
                    Jag tolkar texten som att ni kommer trycka upp 300 exemplar, oavsett hur många som backar – har jag missförstått något eller stämmer det? Om jag förstått det rätt, vad innebär det om ni får fler än 300 backare som vill ha fysisk bok?

Hade också varit intressant att få mer information om världen och reglerna i kampanjen. Jag har svårt att greppa vad spelet är och hur det spelas som det står skrivet nu.

Tack för frågorna! Kul att folk åtminstone är nyfikna! :)

Jag håller med om att det kan tolkas så. Svaret är att vi nog ska se över det textstycket - skulle det bli fler än 300 backare som ska ha bok så trycker vi givetvis därefter.

Bra feedback. Förhoppningsvis ger videon en lite bättre hänvisning om hur vi tänker oss spelet och världen. Det kommer komma lite material under projektets gång som kanske förtydligar saker.

Angående hur man spelar - åtminstone jag resonerar att rollspel spelas bäst om man får spela lite som man vill. Vi har ett regelsystem och en värld att presentera, men spelargruppen väljer själv vilket fokus de vill ha: mycket strid, karaktärsdrivet, spännande, fånigt, episkt, grisodling. Hoppas jag förstod din fråga, annars är det bara att säga till!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg

Den här tråden är ett bra sätt för oss att kunna lämna ut information på begäran, bara att fråga :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
                        Tja, feedback, varför inte :)
                        Då kommer det lite här. :) Skrivet i all välmening.

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
                        * Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
                        * Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
                        * Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
                        * Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
                        * Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
                        * Jag är osäker på om potentiella backare vill bli kallade ”fattiga”. :)
                        * Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
                        * Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?
                        * Är sidorna färg eller svartvita? Det kan nog gärna framgå.
                        * 60 dagar är extremt lång tid. 25–30 är det rekommenderade.

Kommentera

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
                          * Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
                          * Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
                          * Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
                          * Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
                          * Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
                          * Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
                          * Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?

Tack för feedbacken! Det är alltid värdefullt när man kliver in i något nytt (som Kickstarter).
                          Ska kika på detta!

Kommentera

Angående tidplanen kan jag snabbt nämna:

Tidplanen är inte 100% satt än - därav ligger kampanjen för preview, för att vi (som är tämligen oetablerade på den svenska rollspelsscenen) ska ha lite tid att visa upp oss på en välbekant plattfor (som Kickstarter) innan vi faktiskt sparkar igång. Innan vi öppnar för backers så kommer tidplanen vara på plats.

Kommentera

Hej och kul att se lite mer av ert projekt.

En bra sak (som många menar är viktigt för ett första intryck av spelet) är rollformuläret. Det borde finnas med på kampanjsidan!

När jag skummade igenom texten så fastnade jag på tre saker: 150 färdigheter, 18 handlingstyper, och stridsformulär. Det låter ganska komplicerat. Kan man få ett exempel på hur man tex gör ett färdighetsslag eller en attack i en stridsrunda?

Sen undrar jag på det här med egna tärningar, hur ser de ut? Hur konverterar man en vanlig t6a till era t6or?

Framsidan var förövrigt väldigt snygg! Bra med både kvinno- och manskaraktär!

En annan sak kan förresten vara att inte visa alla stretch goals med en gång. Då har ni något att posta också under kampanjens gång!

Det var nog allt jag kom att tänka på såhär långt :) när har ni tänkt gå live med den?

Kommentera

Arbetar …
                              X