Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kap (och Prince Valiant) kommer hem igen

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 09.25
23 responses
391 visningar
0 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av Per, Igår, 21.45
47 responses
1.024 visningar
3 gillar
Anarchclown  
Skapad av krank, Idag, 16.13
1 response
5 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Idag, 01.44
9 responses
109 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Idag, 15.49
0 responses
35 visningar
1 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Nässe, 22 March 2019, 23.19
13 responses
336 visningar
0 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av stenhöna, 22 March 2019, 23.42
7 responses
190 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Drafur, Igår, 17.06
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Leumas, Igår, 00.55
6 responses
194 visningar
4 gillar
Brior
av Brior
 
Skapad av Henke, 22 March 2019, 17.47
10 responses
304 visningar
4 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kap (och Prince Valiant) kommer hem igen

    Chaosium har tagit över äganderätten till KAP och Prince Valiant från Nocturnal. Oklart vad detta kommer att innebära för spelens framtid; Nocturnal kommer att avsluta sin sista Kickstarter i alla fall och Dave Larkins fortsätter som "Line Editor".

  • #2
    Pendragon har alltid varit en favorit. Det blir spännande att se hur det utvecklas. De senaste versionerna av RuneQuest och Call of Cthulhu har känts väldigt påkostade - kanske Pendragon får lite av den sleven också?

    Kommentera


    • #3
      Pendragon har redan fått den sleven så tillvida att de nya utgåvan (5.2) är riktigt snygg med många fyrfärgsillustrationer, vilket också gäller PV.

      Personligen önskar jag mer äventyr. Det har egentligen inte släppts några nya äventyr till spelet sedan 90-talet. Gregg och de senaste ägarna av IPn (heter det så?) har fokuserat på att ge ut extra regelmaterial och världsinformation. Det första är till stor del så dåligt så att det inte går att använda, de senare har hållit mycket hög klass. Problemet med extrareglerna är vidare att använda dem gör att spelmötena tar mer tid, inte mindre, och Pendragon är ju konstruerat för att man ska spela ett år i spelvärlden på ett spelmöte. Plus att spelet blir mer bokföring än häftiga äventyr. Problemet med det senare är att det skapar en stark kanon om hur världen är, geografiskt, politiskt, kulturellt som förvisso gör att man kan spela spelet culture-gejjmigt, men som också stänger ned världen för eget content. Och om man faktiskt spelar a la ett-spelmöte-per-år är mycket av materialet i vilket fall värdelöst, eftersom det inte finns tid att få in det i spel.

      Så ge oss äventyr! Sådan som går att spela på två till tre timmar. Jag har nog kört alla de bra gamla äventyren i all fall fyra gånger vid det här laget.
      Last edited by Skarpskytten; 12 December 2018, 14.24.

      Kommentera

      Arbetar …
      X