Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Odd Soot: Science Fiction på 1920-talet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av dancodan, 14 October 2018, 14.47
9 responses
212 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av wilper, Igår, 06.38
6 responses
144 visningar
9 gillar
Rickard
av Rickard

Skapad av mo., Igår, 21.33
1 response
39 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
44 responses
1.139 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Hubarth, 09 September 2018, 12.44
3 responses
194 visningar
0 gillar
Hubarth
av Hubarth

Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
11 responses
242 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, Igår, 18.45
0 responses
11 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 18.43
0 responses
18 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av McAber, Igår, 17.05
1 response
38 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av McAber, Igår, 16.55
0 responses
22 visningar
0 gillar
McAber
av McAber

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Kul att du gillar det! Det kommer mer info efterhand.

Kommentera

Nu finns det ett 28-sidigt utdrag ur Odd Soot att ladda ner:

http://odd-soot-preview.strikingly.com/

PDF:en innehåller introduktionen till spelet, en stjärnkarta från 1920-talet, exempel på utomjordingar och en del annat. Plus en länk för att ladda ner intro-äventyret The Wayward Patient gratis.

Läs om designprocessen bakom utomjordingarna och spelet här:

My Graphic Frankenstein Method for Genuine Aliens

Utomjordingen nedan är en l’sesenaugh, bosatt i The Sinking City på planeten Sisymbrium.
      De fungerar bland annat som beskyddare och bibliotekarier på The Dream Library.

Kommentera

Oj, i helvete. Har inte hunnit läsa från A till Ö men jag tror fan jag är kär. Ser ju riktigt fett ut! Hur ska du släppa det, kickstarter eller lulu, eller hur blir det?

Kommentera

Jag vet att Odd Soot nämnts tidigare här på forumet och minns att jag genast tyckte att det lät intressant. Dagens smakprov förstärker det intrycket. Verkligen en rolig och annorlunda vinkling på science fiction, och ett världsbygge som jag tror att min spelgrupp skulle älska. Om reglerna också skulle falla dem i smaken törs jag inte uttala mig om. Jag är nämligen inte bekant med Mythras, men jag har för mig att det är en modern variant av BRP. I så fall kan det funka för gruppen så länge reglerna inte är alltför pilliga.

Kommentera

Tack, båda två! Jättekul att höra.

Jag släpper det på DriveThruRPG både i färgtryck och som PDF. Gratis PDF medföljer när man köper den tryckta versionen. Tryckningen sker i England och USA.

SF-Bokhandeln tar troligen in några stycken också.

Och det är helt riktigt att Mythras är en modern version av BRP. Odd Soot baseras på Mythras Imperative, alltså den avskalade varianten utan krusiduller.

Kommentera

Jag funderar över kopplingen mellan the Soot (hur sjutton uttalas det? Sått? Sooot?) och att döda människor. Det verkar vara en tydlig regelkoppling, samtidigt som man i spelvärlden inte har fattat att bara mördare drabbas? Spelarna förstår alltså men inte rollpersonerna.

Det borde ju i mer civiliserade samhällen vara rätt så få som drabbas, samtidigt som man ser stora utbrott i krigsdrabbade områden? Borde inte folk rimligtvis fatta kopplingen? Och hur blir det i kampanjer med lite eller inget våld? Kanske inte så vanligt i och för sig.

Funderar också på kopplinge mellan orsak och symptom. Mördare blir sjuka och snöar in på teknologi.

Ja, förstår att jag bara läst en liten liten smakbit, men ska bli intressant att läsa och förstå mer! :)

Extremt sugen på att beställa hem det här! Tror det passar vår spelgrupp perfekt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
                Odd Soot baseras på Mythras Imperative, alltså den avskalade varianten utan krusiduller.
                Det låter bra. Med åren har vi nämligen blivit allt mer förtjusta i enkla (men för den skull inte minimalistiska) regler. Orsaken torde vara en kombination av lathet, tidsbrist och större fokus på sådant som gestaltning.

Bygger ditt M-Space på samma version av Mythras?

Kommentera

Verkar riktigt coolt!

Kommentera

The Soot (uttalas soooot) är en komplex sjukdom som ger upphov till många olika symptom. Den fäster på en värd på fler sätt än genom själva dödandet - även om till exempel mord ökar sannolikheten för att bli smittad. Men i reglerna ville jag förenkla det till en tydlig handling för rollpersonerna, det blev både enklare och roligare. I spelvärlden i stort är det inte lika tydligt däremot. Och ja, spelarna förstår men inte rollpersonerna (även om jag föredrar att låta spelarna upptäcka den exakta kopplingen mellan smitta och spelmekanik på egen hand).

I kampanjer med väldigt lite eller inget våld blir det färre Soot-symptom. Det funkar ändå. Personligen uppskattar jag när rollpersonerna är smittade redan från början. Då uppstår Soot-problemen oavsett spelstil. Kopplingen mellan orsak och symptom kommer att bli tydligare efterhand som mer material ges ut.

@luddwig: M-Space och Odd Soot har samma regler i botten. Odd Soot började som en kampanjvärld till M-Space, men växte upp till ett eget spel när jag inte kunde sluta skriva.

Kommentera

M-Space och Odd Soot har samma regler i botten. Odd Soot började som en kampanjvärld till M-Space, men växte upp till ett eget spel när jag inte kunde sluta skriva.
                      Inspirationens förbannelse. Jag har inte införskaffat M-Space men har funderat på saken, inte direkt för att spela utan mer för att läsa och kanske hitta något att stjäla till mina egna projekt. M-Space ser i alla fall väldans trevligt ut, men Odd Soot känns mustigare.

Kommentera

M-SPACE löste problemet att det saknades kompletta SF-regler till BRP, så det väger över mot regler på bekostnad av setting. Odd Soot är mer välbalanserat. Och mustigare.

Kommentera

Läs om designprocessen bakom utomjordingarna och spelet här:
                          My Graphic Frankenstein Method for Genuine Aliens
                          Ruskigt coolt! Bra tänk med inspirationen där!

Kommentera

Tack! Processen tog en oplanerad omväg via anatomitryck från 1800-talet. Oväntat, men helt avgörande för slutresultatet.

Kommentera

På måndag släpps Odd Soot äntligen. Responsen jag har fått hittills har varit fantastisk. Här är första recensionen på EN World: http://www.enworld.org/forum/content...-Some-Odd-Soot

Nu finns det dessutom fler utomjordingar på webbsidan: www.frostbytebooks.com/denizens

Läs mer om hur tusentals 1800-talsteckningar blev till ett interstellärt anatomi-LEGO för utomjordingar:

Thankfully, My Friends Hated the First Drawing
                              Last edited by clarence redd; 04 October 2018, 23.09.

Kommentera

Finns det någon koppling till/ inspiration från CoC? Tänker 20-tal med mystiska inslag. Samma typ av äventyr? Soot likt galenskap?

Kommentera

Arbetar …
                                X