Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] I nålens öga på Scenariobiblioteket

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
182 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
13 responses
188 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
11 responses
254 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
594 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
439 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
481 visningar
5 gillar
avatarex  
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
138 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
119 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
751 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Promotion] I nålens öga på Scenariobiblioteket

    Nu ligger min mini-kampanj ”I nålens öga” uppe på scenariobiblioteket. Länk: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga
    Skönt, ett nyårslöfte uppfyllt.

    Scenariot utspelar sig i 1920-talets London och handlar om hur rollpersonerna dras in i ett mysterium med bakgrund i en mångtusenårig kamp mellan antika gudar. Det finns element av skräck men de dominerar inte och det finns möjliga action-moment men de är fåtaliga och kan undvikas. Centralt är istället mysterielösning.

    Kampanjens idé tar inspiration från äventyret ”Arvet” till Mutant 2 av Peter Wennerholm som publicerades i Sinkadus nr. 19 och 20, och alla likheter med den produkten är avsiktliga. Därifrån har jag dock utvecklat den till en slags CoC-pastisch, fast utan Lovecrafts Mytos. Målsättningen var att skapa ett äventyr där akademisk utforskning är det centrala och lite mer ”på riktigt” än det brukar vara i rollspel. Mycket tid får således läggas på att läsa hand-outs och med det kommer en ganska stark betoning på player skill eftersom spelarna faktiskt måste uttolka vad det sammanhang som texterna behandlar egentligen innebär. Scenariot är förankrat i vår världs historia och avsikten är att spelarna ska kunna relatera till sin egen bakgrundskunskap lika mycket som rollpersonernas.

    Scenariot är systemlöst men regler som Kutulu eller CoC eller något annat liknande spel skulle nog fungera bra. När jag skrev och spelade kampanjen med min spelgrupp använde vi Western II. Det systemet är inget jag skulle plocka upp igen men Western IV skulle nog vara ok med lite modifieringar.

    Om någon här orkar läsa det tar jag gärna emot synpunkter eller input på rena korrekturmissar från min sida.

  • #2
    Recension kommer :)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Recension kommer :)
      Haha, jag bävar. Får se om det är din tekopp 🙂

      Kommentera


      • #4
        Jag kan lägga till att Upsala-sviten också varit en inspirationskälla, även om jag började skriva innan fick chansen att läsa Björkelids epos.

        Kommentera


        • #5
          Coolt!

          Kommentera


          • #6
            Trevligt! Ser fram emot att läsa.

            Kommentera


            • #7
              Den ska jag kika på så fort jag hinner!

              Kommentera


              • #8
                Då ska jag komma med en liten läsanvisning (som givetvis borde funnits med i produkten):
                Varje avsnitt förstås bäst om det läses ihop med sina med sina bilagor. I vissa fall är bilagorna hela grejen och det är de och kommentarerna till dem som förklarar hur rollpersonerna rimligen hamnar i senare avsnitt.

                Kommentera


                • #9
                  Angående Arvet förresten så minns jag det som första gången jag insåg att det kunde finnas drivkrafter i rollspelsäventyr som inte handlade om ära, fornfynd eller guldmynt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                    Angående Arvet förresten så minns jag det som första gången jag insåg att det kunde finnas drivkrafter i rollspelsäventyr som inte handlade om ära, fornfynd eller guldmynt.
                    Själv har jag underligt nog aldrig spelat Arvet. Det är har aldrig passat in i någon version av Mutant jag spelat. På tiden det begav sig spelades mest Cybermutant (eller Mutant 2089 som det ju heter ) och i MUAs värld funkade det aldrig. Men alltid varit fascinerad av Arvets grundidé. Man kan med visst fog säga att I nålens öga ursprungligen skrevs för att få använda dess bästa delar.
                    Last edited by Bifur; 26 September 2018, 19.50.

                    Kommentera


                    • #11
                      Oj, glömde säga att jag inte heller spelat det, men läst flera ggr och planerat för det. Det kom väl precis ut i skarven mellan Mutant 2 och 2089 så precis som du skriver kan det har varit anledningen att det aldrig blev spel av det.

                      Kommentera


                      • #12
                        Nu har jag recenserat scenariot! :) Recensionen finns här: http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...465#post296465

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X