Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Recension]Hjältarnas tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Krille, Idag, 19.31
0 responses
1 view
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
7 responses
208 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Oreh, 28 May 2018, 12.38
11 responses
790 visningar
3 gillar
Oreh
av Oreh
 
Skapad av acke, Igår, 20.57
5 responses
78 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
2 responses
75 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av acke, Idag, 12.19
0 responses
47 visningar
6 gillar
acke
av acke
 
Skapad av acke, Igår, 15.32
6 responses
156 visningar
10 gillar
Lind
av Lind
 
Skapad av skraku, 17 September 2018, 17.31
2 responses
139 visningar
6 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Sunn3, Idag, 09.06
0 responses
25 visningar
0 gillar
Sunn3
av Sunn3
 
Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
18 responses
269 visningar
5 gillar
Björn Wärmedal  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Recension]Hjältarnas tid

    Så för ungefär en vecka sedan skrev jag här och bad om tips om ett nytt Fantasy system som skulle passa mina önskemål.

    Många tips kom in men ett återupprepa sig ofta. Så därför köpte jag det och som tack för tipsen kommer nu mina åsikter om det.

    Hjältarnas tid marknadsför sig som ett nybörjarrollspel, vilket det absolut är. Fast på ett mycket bra sätt!
    Om någon funderar på att skriva ett enkelt system eller nybörjarspel eller liknande så titta inga längre än hit för hur det ska läggas upp.

    För det första:
    Man får allt man ska ha i denna box, tärningar, karaktärsblad, regler och även ett par små äventyr.
    This is how it's done.
    Detta är ett komplett spel! Så om du gör ett nybörjarspel men skickar bara med en bok, då är det inget nybörjarspel.
    Enda minus på produkten är att jag önskat en pdf också. Men kunde inte hitta något alternativ för det.

    Så till själva reglerna.
    För det första får man en riktig nice "läs mig först" bok. Som på ett pedagogiskt sätt lär ut grundreglerna. Visst är man erfaren så behövs den inte men jag fann det ett behagligt sätt att lära mig grunderna i.

    Reglerna är lätta, men känns som det finns en del djup ändå. Precis det jag gillar! Jag gillar också att det är oldschool och har gått tillbaka till mycket som många spel verkar ha dömt bort som dålig design. T100an är här. Språk, kunskapsfärdigheter. I LOVE IT.

    Påminner starkt om gamla drakar och demoner som jag växt upp med. Fast allt är nedkokat och... ja bättre.

    Bra jobbat ni som gjort denna grymma produkt! Plus för bra illustrationer också!

    Så ska snart köpa magins väv och jag hör rykten om nåt mer tillägg som skulle komma. Lär köpa den också :)

  • #2
    Jag håller med. Hjältarnas Tid känns väldigt mycket som Drakar och Demoner innan Expert, fast med ~35 års mer utveckling i spelbranchen att luta sig på.

    Kommentera


    • #3
      Instämmer, gillar verkligen hjältarnas tid, har en fin komplett samling, inväntar bara hältarnas väg och sorgeveden :)

      Kommentera


      • #4
        Vad är hjältarnas väg? Är det mer avancerade regler? Eller har jag missuppfattat

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
          Vad är hjältarnas väg? Är det mer avancerade regler? Eller har jag missuppfattat

          https://www.kickstarter.com/projects...hjaltarnas-vag

          Kommentera


          • #6
            Låter mycket bra! Ska införskaffas. Sensommar är väl... nu?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg

              Låter mycket bra! Ska införskaffas. Sensommar är väl... nu?
              Du är väl inte pessimist nog att tycka det är höst ännu? ;)

              Kommentera


              • #8
                Tror att hjältarnas väg skicks ut till backers i september :)

                Kommentera


                • #9
                  Tror att det skall skickas ut till backers i september :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Och därefter kommer settingen Sorgeveden, en enorm fantasyskog som sträcker sig från taigan till djungeln. Läs gärna mer om den på min blogg:

                    https://gondica.wordpress.com/tag/sorgeveden/

                    Kommentera


                    • #11
                      Sorgeveden och Hjältarnas väg kommer tryckas och levereras samtidigt. De går i tryck vilken dag som helst. Vi väntar bara på en uppgift om ryggbredden på böckerna.

                      Kommentera


                      • #12
                        Yes! Ser fram emot det som fan :)

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
                          Reglerna är lätta, men känns som det finns en del djup ändå. Precis det jag gillar! Jag gillar också att det är oldschool och har gått tillbaka till mycket som många spel verkar ha dömt bort som dålig design.
                          Lite nyfiken; jag har bara läst reglerna och spelat en test-strid, men såg inte riktigt tjusningen med spelet. Av genomläsningen fick jag intrycket att de flesta tillägg/ändringar från "standard-brp" mest verkade vara där för att vara annorlunda. Varför slår man tärningar för att bestämma slutgiltiga färdighetsvärde t.ex vid karaktärsskapande? Verkade mest göra allt långsammare utan att tillföra något speciellt. Öppna/spärra slag upplevde jag som en rätt klurig mekanik, men inget som tillförde något i grunden.

                          Har ni hunnit spela spelet? Det lilla jag provat så gjorde Gard-mekaniken inget väsen av sig alls; då den inte gick att återfå i strid ville ingen använda sin Gard till förmågor. Det verkade alltid bättre att behålla sina temporära hitpoints (Gard) så länge som möjligt.

                          Hade också gärna sett fler tärningstyper i systemet så man sluppit att slå saker som "6T6".


                          Vad tycker ni om de här sakerna? Vad är det som är så bra med HT?

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg

                            Det lilla jag provat så gjorde Gard-mekaniken inget väsen av sig alls; då den inte gick att återfå i strid ville ingen använda sin Gard till förmågor. Det verkade alltid bättre att behålla sina temporära hitpoints (Gard) så länge som möjligt.

                            Det beror på hur taktiskt man tänker. Om man exempelvis tar förmågan som låter en slå en extra attack, så ger det en möjlighet att slå ut en fiende som då inte kan hota en i sin tur. Spendera lite nu för att inte förlora mer senare, liksom. Mina spelare brukar tycka det är ett klart lockande alternativ.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                              Det beror på hur taktiskt man tänker. Om man exempelvis tar förmågan som låter en slå en extra attack, så ger det en möjlighet att slå ut en fiende som då inte kan hota en i sin tur. Spendera lite nu för att inte förlora mer senare, liksom. Mina spelare brukar tycka det är ett klart lockande alternativ.
                              Ja där funkar det helt okej, det håller jag med om. Men t.ex. otympliga vapen, som bara får slå varje rund om de spenderar 1T6 Gard? Där känns det mer iffy.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X