Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar Mutants äventyr!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
490 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.768 visningar
12 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
328 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
135 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
25 responses
919 visningar
9 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Inkognito, 14 November 2018, 20.46
7 responses
285 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
0 responses
33 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
3 responses
199 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Minion X, Igår, 00.50
4 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 09.29
4 responses
446 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #61
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Äventyret: Vid Regnbågens slut

    4 av 5.
    Intressant. VRS ansågs av typ alla som det enda riktigt svaga scenariot (Helkväll inte medräknat) och jag höll med om det. Frågan är vad God45 som inte bryr sig nämnvärt om setting tycker om resten. Jag tror att mycket i MUA taget ur sitt sammanhang kan bli svårt att ge en rättvis bedömning.

    Men ser fram emot att mitt Äventyr i Ulvriket: Det eviga kriget ska recenseras. Med viss skräckblandad förtjusning :)

    Kommentera


    • #62
      Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
        Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.
        För att inte tala om konventsäventyren! De 7 Mutanterna tycker jag sätter ribban för vad MUA är på ett fantastiskt sätt!

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          Intressant. VRS ansågs av typ alla som det enda riktigt svaga scenariot (Helkväll inte medräknat) och jag höll med om det. Frågan är vad God45 som inte bryr sig nämnvärt om setting tycker om resten. Jag tror att mycket i MUA taget ur sitt sammanhang kan bli svårt att ge en rättvis bedömning.

          Men ser fram emot att mitt Äventyr i Ulvriket: Det eviga kriget ska recenseras. Med viss skräckblandad förtjusning :)
          Överspelat nu men jag tyckte tvärtom VRS var bra, kanske framför allt för att det hugger tag i och introducerar centrala delar av metaploten och några centrala SLP. Jag minns att jag gick och väntade på att Psipo och Nimrodbrigaden skulle dyka upp igen att jag skulle få reda på vad Drake egentligen hade för sig. Äventyren därefter var fantastiska men det kändes som att det var först i Jiernets hierta som Kampanjen verkligen tog fart och började återknyta till RPnas tidigare erfarenheter.

          Kommentera


          • #65
            Ska bli väldigt spännande att läsa recensionerna av UA-kampanjen. Jag verkar vara den enda i multiversum som hade dåliga erfarenheter med den kampanjen. Vi försökte spela den tre gånger (minst). Varje gång blev det o-kul. Jag älskar långa kampanjer med meta-plotter och tycker Järnringen är grymma. Eftersom jag inte har kvar böckerna vet jag inte om det var jag och andra som sög som SL eller om jag fortfarande inte hade gillat kampanjen. Mitt minne av den var att äventyren rätt mycket handlade om action och att man gjorde en massa saker som inte egentligen hängde ihop eller var nödvändigt (stred mot kaniner och motorcykelsnubbar och maffiabossar). Med det sagt tror jag aldrig vi kom förbi första boken, Pirit. Sista spelförsöket var mitt uppe i mitt värsta indie-flummande, så det kanske kan förklaras av det.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
              Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.
              Ska se om jag kan hitta dem :)

              Kommentera


              • #67
                Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                Ska bli väldigt spännande att läsa recensionerna av UA-kampanjen. Jag verkar vara den enda i multiversum som hade dåliga erfarenheter med den kampanjen. Vi försökte spela den tre gånger (minst). Varje gång blev det o-kul. Jag älskar långa kampanjer med meta-plotter och tycker Järnringen är grymma. Eftersom jag inte har kvar böckerna vet jag inte om det var jag och andra som sög som SL eller om jag fortfarande inte hade gillat kampanjen. Mitt minne av den var att äventyren rätt mycket handlade om action och att man gjorde en massa saker som inte egentligen hängde ihop eller var nödvändigt (stred mot kaniner och motorcykelsnubbar och maffiabossar). Med det sagt tror jag aldrig vi kom förbi första boken, Pirit. Sista spelförsöket var mitt uppe i mitt värsta indie-flummande, så det kanske kan förklaras av det.
                Jo man gör en massa saker som inte har med huvudintrigen att göra och det är mycket action. Styrkan i det är att allt detta bygger världen fram till crescendot i de avslutande delarna och gör dem desto mer intressanta. Det är lite som att läsa en lång och långsam roman kanske? Baksidan är att man kan tappa känslan av riktning. När man är mitt uppe i det kan man ibland önska sig något som ger snabbare tillfredsställelse men belöningen kommer mot slutet om man hänger i (och efteråt kanhända). Ju mer jag tänker på det undrar jag om inte Järnringen på så vis gör de mest komplexa svenska spelen, de med högst tröskel för spelare och SL? Jag vet inte det ser ut med Eon på den fronten?

                Det sagt, skulle jag SLa MUA idag hade jag ändrat en hel del, bland annat kapat vissa trådar som mest är sidospår, förstärkt metaplotens inverkan i de tidiga böckerna och dragit ner på vissa action-inslag (och pryl-inflationen!).

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                  Jo man gör en massa saker som inte har med huvudintrigen att göra och det är mycket action. Styrkan i det är att allt detta bygger världen fram till crescendot i de avslutande delarna och gör dem desto mer intressanta. Det är lite som att läsa en lång och långsam roman kanske? Baksidan är att man kan tappa känslan av riktning. När man är mitt uppe i det kan man ibland önska sig något som ger snabbare tillfredsställelse men belöningen kommer mot slutet om man hänger i (och efteråt kanhända). Ju mer jag tänker på det undrar jag om inte Järnringen på så vis gör de mest komplexa svenska spelen, de med högst tröskel för spelare och SL? Jag vet inte det ser ut med Eon på den fronten?

                  Det sagt, skulle jag SLa MUA idag hade jag ändrat en hel del, bland annat kapat vissa trådar som mest är sidospår, förstärkt metaplotens inverkan i de tidiga böckerna och dragit ner på vissa action-inslag (och pryl-inflationen!).
                  Ja, verkar absolut som om Järnringen gör de mest komplexa spelen. Jag hade inte så bra insyn i Symbaroum innan vi spelade det på Gothcon men då blerv jag väldigt imponerad av både världsbygget och "berättelse-bygget". Men som du säger, det är en riktigt hög tröskel. Hade varit skitkul att läsa mer om hur de gör när de skapar sina gigantiska värld-berättelser.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                    Hade varit skitkul att läsa mer om hur de gör när de skapar sina gigantiska värld-berättelser.
                    Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :-)

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                      Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :-)

                      Det besvarar ju inte riktigt din fråga (som givetvis någon poddare måste fördjupa sig i) men har för mig att Mattias Johnsson beskrivit sin skrivprocess som ganska organisk och att karaktärer och händelser ofta "skriver sig själva", alltså utvecklas mot nya mål som inte alltid var tänkta från början men som blir helt självklara efter hand.

                      Kan ha varit i denna intervjun han pratar om det, men minns inte säkert.
                      https://www.youtube.com/watch?v=4ZGR7M98zDg

                      Kommentera


                      • #71
                        Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg


                        Det besvarar ju inte riktigt din fråga (som givetvis någon poddare måste fördjupa sig i) men har för mig att Mattias Johnsson beskrivit sin skrivprocess som ganska organisk och att karaktärer och händelser ofta "skriver sig själva", alltså utvecklas mot nya mål som inte alltid var tänkta från början men som blir helt självklara efter hand.

                        Kan ha varit i denna intervjun han pratar om det, men minns inte säkert.
                        https://www.youtube.com/watch?v=4ZGR7M98zDg
                        Har för mig att jag såg den. Tolkade dock det som en fråga om SLP-utveckling och möjligen äventyrsstruktur i det lilla perspektivet. Men skriver man en kampanj som Törnetronen inbillar jag mig att man måste ha ganska tydliga planer för att ro olika intrigelement i land. Lite som Granström har beskrivit sitt arbete med Konflux-böckerna. Sedan kan saker så klart ändras, men i relation till en plan, inte bara en vag idé om ett utfall. Men vad vet jag?

                        Kommentera


                        • #72
                          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                          Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :-)
                          Ja, ett samtal mellan Mattias Johnsson och Erik Granström om kampanjskrivande hade passat fenomenalt bra t.ex. i "Bortom Bortom" :-)

                          Kommentera


                          • #73
                            Peter har ordnat Novellettetävlingarna till Mutant 2003 och 2004 till mig så jag kommer recensera alla bidragen :D

                            Kommentera


                            • #74
                              Gött :D

                              Kommentera


                              • #75
                                Mutant Novellettetävling 2003:

                                Så det här är alla korta äventyr eller uppslag till äventyr till Mutant Undergångens Arvtagare som en del av en tävling. Jag borde kanske ta hänsyn till att de är skrivna av fans eller amatörer, men den gränsen är så tunn i den här hobbyn att jag bara kommer hantera dem som riktiga 1-sides scenarion. Det är väldigt många av dem så jag kommer recensera dem ett par i taget.


                                Äventyr: Tokbäng i Knasskogen
                                Av: Peter

                                Det här är ett Mörkrets hjärta inspirerat scenario med teman av civilisation, frihet och vilja satt mot en bakgrund av att en vansinnig, kannibalistisk vetenskapsman anfallit karaktärernas båt med vansinnes pollen. Det finns zombies, ruiner, roliga npc:er och en sidohandling om smuggling. Författaren får in väldigt mycket på väldigt lite utrymme och alltihop är bra.

                                Det här är det mest Mutant scenariot jag läst hittills och kanske det bästa.

                                5 av 5.



                                Äventyr: Kött i Grytan
                                Av: Mördarmackan

                                Jag älskar att kärnan av det här scenariot är att en massivt fet telepat (som är den brutala borgmästaren av en liten isolerad by) hyr in karaktärerna för att skaffa döda Rubbitar (kaninmän) för honom att kannibalisera. Han är fucking öppen med att han tänker äta dem och betalar karaktärerna i ammunition i bästa krigsherre stil. Att det sedan finns en intelligent och ond skog är mest kul för att det sätter upp en strid uppe i träd som knäcks om spelarna klättrar i dem men inte om Rubbitarna gör det.

                                Scenariot slösar lite med utrymmet och det är inte bäst upplagt. Men det är bra stämning och en rejält kul fight.

                                4 av 5.



                                Äventyr: Se döden på dig väntar
                                Av: vonVinkelslip

                                Ett kul Agatha Christie äventyr där man någon blivit mördad och det är dolt som att han lagt sig själv i ett ogenomskinligt stasis skämt. Tyvärr är hela äventyret bakgrund istället för vad som händer under utredningen…. men det är en smart bakgrund.

                                2 av 5.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X