Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar Mutants äventyr!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 19.54
3 responses
55 visningar
1 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av .113, Igår, 21.49
4 responses
41 visningar
1 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av RasmusL, Igår, 22.59
2 responses
28 visningar
2 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
17 responses
1.574 visningar
6 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av zeerox, 08 November 2018, 11.20
2 responses
228 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av MattiasLejbrink, Igår, 21.45
0 responses
25 visningar
3 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
171 responses
6.875 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
7 responses
175 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av Nässe, Igår, 09.36
11 responses
193 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
18 responses
861 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #46
    Äventyret: Hårda Tider i Undre Staden
    Av: Bill King
    År: 1996

    Det här äventyret finns i Mishima megacorp boken. Den här boken alltså... Det är full samurai fetishism blandat med ett djupt fascistiskt Leni Riefenstahl bildspråk målar en artistisk vision som faktiskt är vacker. Men sammtidigt kall och oroande. Man blir lite orolig i maggropen av att läsa den, nationalismen ompackad av företaget slår ut mot en som om det här vore en produkt gjord av företaget. Det skulle så lätt bara ha kunnat vara exoticism, katanas som skär genom stridsvagnar och mechs. Men nu är det... Det är faktiskt coolt men på ett sätt som får mig att må lite dåligt över att jag gillar det.

    Under titeln på boken är "Död före vanheder" och scenariot spottar det rakt i ansiktet. Smutsiga avtal, föräderi, kätter, mördade familjer och en spion som prostituerar sig själv för chansen till hämnd är bara början. Karaktärerna måste ta sig igenom intriger (det kommer bli blodigt och otrevligt för dem) och sedan strid och ett dungeon crawl. Det är mycket innehål på ganska få ord.

    Det här är riktigt bra, och det höjs av boken det är i. Men det når inte riktigt fram hela vägen. Det är för spretigt, det är för spritt och för mycket har hänt innan spelarna kommer in och för mycket som händer utan deras inblandning. Men det är ändå väldigt bra.

    3 av 5.

    Kommentera


    • #47
      Äventyret: Frihetens förkämpar
      Av: Matt Forbeck
      År: 1994

      Det här äventyret är väldigt kort, väldigt rälsat och det är för kopplat till Imperial, det värsta storföretaget. Men sedan är det också med i Imperial boken som är den sämsta boken i hela MC. Ingenting är bra eller coolt här, men att man rälsas genom en tråkig mordutredning och sedan andra tråkiga delar av ett standar äventyr ("Här är lite action! Har ni inte kul?") är värst.

      1 av 5. Inget värt din tid här, men å andra sidan är äventyret bara 3 sidor långt och de innehåller bilder.

      Kommentera


      • #48
        Äventyret: Symmetrins hjärta
        Av: Matt Forbeck
        År: 1993

        Det är aldrig ett bra tecken när äventyrat börjar med en lång utläggning om hur spelledaren ska var försiktig och fuska för att inte döda spelare utan att det är "meningsfullt". Men vet du vad? För en gångs skull är det rätt råd. För det här äventyret? Det är Mörkrets hjärta med inkvisatorer. Och det är så jävla fett att det knappt är sant. Ja, det är en gammal och beprövad äventyrsstruktur. Och ja, du bör kunna skriva din egen version som är lika bra om du anstränger dig lite. Men att inte bara sätta den här clashen mellan lag och ordning och ondska och chaos i den här settingen men att göra det som ett äventyr för brödraskapet är helt rätt.

        4 av 5. Det är mörkt, det sätter ljuset på helt rätt teman och det är en amazing köttkvarn utan att bara vara ett dungeon crawl.

        Kommentera


        • #49
          De tre recensioner som nu följer är av äventyren som utgör den större kampanjen The Venusian Apocalypse. De är de sista äventyren till Mutant Chronicles. Efter det går vi vidare till Mutant: Undergångens arvtagare.


          Äventyret: Det andra sigilet (The Venusian Apocalypse del 1)
          Av: Richard Dakan
          År: 1996


          Det här är en katastrof av ett äventyr i tre delar. Det är ofattbart, sömnfamkallande tråkigt. Spelarna får ett jobb ute i djungeln. De måste ta sig dit och påvägen finns en tråkig spionintrig som jag inte kunde tvinga mig att bry mig om när jag läste det ens. Man kommer till djungeln och där finns ett mystiskt tempel som är läskigt. Sedan blir man frestad och skrämd av en demon.

          Det är inte så mycket dåligt på något specifikt sätt. Det är bara skittråkigt på sammtliga sätt. Att det här är introt på en apokalyptisk kampanj är oroande.

          1 av 5.




          Äventyret: De fyra ryttarna (The Venusian Apocalypse del 2)
          Av: Richard Dakan
          År: 1996

          Det är extremt rälsat och GMNPC:n som bossade runt en i första delen är nu hemligt ond och sätter dit en och skit. Det här är massivt dåligt. Det är fullt med "Om spelarna är så dumma så döda dem!". Det finns inget av värde här är jag rädd. Det handlar om en dålig pest och grejer men det vet inte ens spelarna under majoriteten av tiden. Och eftersom det här är den andra delen i trilogin finns varken en bra början eller ens ett slut.

          1 av 5.




          Äventyret: Ondskans ansikte (The Venusian Apocalypse del 3)
          Av: Richard Dakan
          År: 1996

          Spelarkaraktärerna fortsätts bli manipulerade av den super coola skurk GMNPC:n till att göra dumma saker. Sedan är det kaos på gatorna som spelarna måste ta sig igenom. Sedan kommer man äntligen till en tråkig kloakbana som man måste igenom för att nå skurken och skjuta ihjäl honom på en flyglats.

          Look, det finns en lätt omskrivning som får det här att fungera och som gör att spelarna inte är helt i mörkret ända upp till slutet och då bara mördar en kille som visar sig vara dålg. Bara låt dem vara kultister! Bara låt dem vara onda motherfuckers och låt dem vara med och försöka orsaka apokalypsen. Eller låt dem veta att skit håler på att bli dåligt och låt dem kämpa mot det. Men det här är skit.
          1 av 5.

          Kommentera


          • #50
            Kul att se att Mutant Chronicles-äventyren ändå tycks hålla hyffsad klass (förutom Venusian Apocalypse). Själv spelade jag dem aldrig utan bara läste dem, men minnet är lite grumligt såhär 25 år senare. Dock spelledde jag ett Sinkadusäventyr (nr 35) för Chronicles (eller RYMD? Kan det ha varit det enda SInkadusäventyret för MC/RYMD?) som hette De sista änglarna, minns att det var väldigt lyckat då. Inga planer på att recenscera det? :)

            Kommentera


            • #51
              Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
              Kul att se att Mutant Chronicles-äventyren ändå tycks hålla hyffsad klass (förutom Venusian Apocalypse). Själv spelade jag dem aldrig utan bara läste dem, men minnet är lite grumligt såhär 25 år senare. Dock spelledde jag ett Sinkadusäventyr (nr 35) för Chronicles (eller RYMD? Kan det ha varit det enda SInkadusäventyret för MC/RYMD?) som hette De sista änglarna, minns att det var väldigt lyckat då. Inga planer på att recenscera det? :)
              Jag har inte Sinkadus äventyren tyvärr. Men kan någon ordna det till mig recenserar jag det :)

              Kommentera


              • #52
                Äventyret: Helkväll på Thermopolium
                Av: (Jag kan inte hitta vem som är författaren. Äventyret ingår i grundboken)
                År: 2001

                Det här är mer en ända strid än ett scenario men det uppger att det kan fungera som ett intro till "Hindenburg min älskade" som är ett annat scenario till spelet. Karaktärerna hyrs in för att skydda en prostituerade som försökt använda sina psi-mutationer till att utpressa en hög tjänsteman. Han gillar inte det utan torterar ihjäl hennes grodman hallick. Sedan måse man slåss mot lönnmördare som försöker döda henne och karaktärerna.

                2 av 5. Inget är dåligt, men det är inte heller ett scenario.

                Kommentera


                • #53
                  Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Äventyret: Helkväll på Thermopolium
                  Av: (Jag kan inte hitta vem som är författaren. Äventyret ingår i grundboken)
                  År: 2001

                  Det här är mer en ända strid än ett scenario men det uppger att det kan fungera som ett intro till "Hindenburg min älskade" som är ett annat scenario till spelet. Karaktärerna hyrs in för att skydda en prostituerade som försökt använda sina psi-mutationer till att utpressa en hög tjänsteman. Han gillar inte det utan torterar ihjäl hennes grodman hallick. Sedan måse man slåss mot lönnmördare som försöker döda henne och karaktärerna.

                  2 av 5. Inget är dåligt, men det är inte heller ett scenario.
                  Jag minns det som aningen längre än introäventyret till Shadowrun som i princip är en strid i en butik och sen en valfri scen detektivande efter. Tycker ändå att sånna korta grejer som går att köra samma spelmöte som gruppen gör rollpersoner har nån slags plats, men ett regelrätt äventyr kanske det inte är.

                  Kommentera


                  • #54
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    Äventyret: Helkväll på Thermopolium
                    Av: (Jag kan inte hitta vem som är författaren. Äventyret ingår i grundboken)
                    År: 2001

                    Det här är mer en ända strid än ett scenario men det uppger att det kan fungera som ett intro till "Hindenburg min älskade" som är ett annat scenario till spelet. Karaktärerna hyrs in för att skydda en prostituerade som försökt använda sina psi-mutationer till att utpressa en hög tjänsteman. Han gillar inte det utan torterar ihjäl hennes grodman hallick. Sedan måse man slåss mot lönnmördare som försöker döda henne och karaktärerna.

                    2 av 5. Inget är dåligt, men det är inte heller ett scenario.
                    Det är väl snarare ett intro till Vid regnbågens slut? Hindenburg släpptes ju rätt många år senare?

                    Torteras verkligen Smilet ihjäl? I VRS är han iaf kvar till största del ..

                    Kommentera


                    • #55
                      Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                      Det är väl snarare ett intro till Vid regnbågens slut? Hindenburg släpptes ju rätt många år senare?

                      Torteras verkligen Smilet ihjäl? I VRS är han iaf kvar till största del ..
                      Jag dubbelkollade. I "Helkväll på Thermopolium" står det att det kan användas som ett intro till "Hindenburg min älskade". Men i början av Vid regnbågens slut" står det mycket riktigt att man måste spela Thermopolium först.

                      Paddan är tydligen "fängslad på annan ort" när jag dubbelkollade. Jag tolkade det som att snubben var död och trodde inte det var viktigt. Men där har jag uppenbarligen fel.

                      Kommentera


                      • #56
                        Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

                        Jag minns det som aningen längre än introäventyret till Shadowrun som i princip är en strid i en butik och sen en valfri scen detektivande efter. Tycker ändå att sånna korta grejer som går att köra samma spelmöte som gruppen gör rollpersoner har nån slags plats, men ett regelrätt äventyr kanske det inte är.
                        Det påminner faktiskt en hel del om "Food fight" intro scenariot till Shadowrun. Båda är svåra att recensera som äventyr eftersom de mer eller mindre bara är en scen. Men det är inte egentligen något fel på dem.

                        Kommentera


                        • #57
                          Äventyret: Vid Regnbågens slut
                          Av: Mattias Lilja, Mattias Johnsson och Joakim Bergström
                          År: 2002


                          Tydligen är det här scenariot som följer på intro scenariot "Helkväll på Thermopolium". Det är ett rejält äventyr som fått sin helt egen bok. Och efter att de saknats under hela Chronicles eran är en ordentlig sammanfattning i av äventyret tillbaks i början av boken vilket gör det mycket enklare att använda. Så, vad handlar vid Regnbågens slut om och hur mycket tomteguld kan jag sno där?

                          Det är tyvärr inget tomteguld alls men det finns rejält med droger, hemliga agenter, kulter och folk som vill mörda en! Uppdraget är upplagt som en jakt efter den prostituerade psi-mutanten från intro scenariot och alla delar som har med det att göra är tyvärr ganska rälsade, till och med slutet på scenariot kräver att det går till på ett visst sätt eftersom fler äventyr kommer följa. Men rälsandet är vid vissa punkter och mellan dem är det fritt fram att utforska den väldigt stämningsfulla och väll utbyggda världen. Och att undivka att bli mördad av de många olika faktioner som lägger sig i jakten av sina egna anledningar.

                          Det här är riktigt bra och stämningsfullt med bra action och bra NPC:er att prata med. Det är för rällsat för att nå hela vägen fram men är ändå väldigt bra.

                          4 av 5.

                          Kommentera


                          • #58
                            Kommer du recensera varje deläventyr i Undergångens arvtagare som en egen grej, eller blir det en recension per bok för Pirit, Nordholmia och Hindenburg?

                            Kommentera


                            • #59
                              Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                              Kommer du recensera varje deläventyr i Undergångens arvtagare som en egen grej, eller blir det en recension per bok för Pirit, Nordholmia och Hindenburg?
                              Inte kommit så långt än så vet inte... har du några förslag på hur blir bäst? :)

                              Kommentera


                              • #60
                                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                                Inte kommit så långt än så vet inte... har du några förslag på hur blir bäst? :)
                                Som jag minns det är det 3-5 äventyr per del, men de hänger i regel ihop och är inte tänkta att spelas fritt. Så kanske en kombo? Varje deläventyr för sig och sen en liten summering om kampanjboken? Om det finns nog att ta av. Varje bok är ju också till nästan hälften äventyrsmiljö.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X