Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar Mutants äventyr!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
7 responses
341 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
674 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
291 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
114 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
235 visningar
12 gillar
acke
av acke
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.248 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
343 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
322 visningar
5 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind
 
Skapad av Eon42, 12 September 2018, 14.08
3 responses
241 visningar
0 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Jag ser inte alls Mutant som postapokalyps. Mutant är en (typ) logisk lapptäckevärld. Beroende på vad skit som exploderat i skogarna runt omkring så finns det förbjudna zoner där det är sjukt djävla livsfarligt. Mellan dessa zoner så har vi ett nybyggar- till lite mer uppbyggt vilda-västern-samhälle. På vissa platser så finns någonting som är coolt nog att i viss mån utmana en Zon för och då uppstår en fortifierad stad. I ytterligare andra regioner så är det större områden där det är långt till zoner och där finns civilisation och då det är en värld där det fanns en hög teknologisk och eventuellt kulturell nivå innan skiten träffade fläkten så visar det sig i vad man gör när befolkningen når den kritiska massa och ekonomi att kultur och nöjenär aktuella igen.

    Grejen är att zoner kombinerat med gamla hedliga klimat, bördighet etc. i ytterligare kombination med teknologins försvinnande i kombination med att sagda teknologi har funnits och nu i vissa fall är "super-magi" i världen skapar en i mitt tycke extremt tilltalande öppenhet i att skapa de skapelser som man vill skall finnas. Ett politiskt val i Norrland tycker jag funkar i Mutant.

    Sedan kan man tycka lite vad man vill om länder, arméer och den lite lökiga förkärleken för gränser på en karta, men det ser jag som en mindre fråga.
    Last edited by Ram; 29 March 2018, 10.21.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Äventyren: Bris Brygga, Den grå döden del 2
      Av: Michael Petersen
      År: 1986
      2 av 5.
      Måste såklart även kommentera det här utifrån att jag SL:ade hela Grå Döden för några år sedan. Vi uppdaterade Nekropolis till MUA´s Ulvriket som höll en helt annan klass kart- och beskrivningsmässigt vilket säkert gjorde en del. Ubåten är egentligen en rätt trist detalj som man lätt kunnat byta ut mot en intressant flykt ut i Ulvrike vildmark. Tyckte rebell-fästet och zeppelinar-hangaren var helt ok, men hade en fantastisk spelupplevelse i Cyberns bunker (som vi förlagt på polarzonen Gruznan). Lugn och smått förrädisk klassisk musik i komplexets korridorer med ett totalt klimax där RP´s ammunition tar slut och av av hjältarna slår Cybern i spillror med gevärskolven. Awesome! :-)
      Last edited by Henke; 29 March 2018, 12.18.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Lejonpersonen på framsidan är borderline pornografisk. Det gjorde det inte alls konstigt att läsa den här boken på tåget. Bilderna i boken är dock bättre och väldigt 80-taligs när det är dom bäst.
        För er som på något sätt tycker att God måste vara en såndär överdrivare som alltid överdriver... Nej, det gör han inte.

        Taglinen med "livsfarlig spänning" hjälper ju inte fallet iheller.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

          För er som på något sätt tycker att God måste vara en såndär överdrivare som alltid överdriver... Nej, det gör han inte.

          Taglinen med "livsfarlig spänning" hjälper ju inte fallet iheller.
          Hahahahah :D NSFW varning på den bilden till och med 😂

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

            För er som på något sätt tycker att God måste vara en såndär överdrivare som alltid överdriver... Nej, det gör han inte.

            Taglinen med "livsfarlig spänning" hjälper ju inte fallet iheller.
            Jag tyckte den bilden var ascool! :) Tror jag hade en RP som såg ut så! :)

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
              Jag ser inte alls Mutant som postapokalyps. Mutant är en (typ) logisk lapptäckevärld. Beroende på vad skit som exploderat i skogarna runt omkring så finns det förbjudna zoner där det är sjukt djävla livsfarligt. Mellan dessa zoner så har vi ett nybyggar- till lite mer uppbyggt vilda-västern-samhälle. På vissa platser så finns någonting som är coolt nog att i viss mån utmana en Zon för och då uppstår en fortifierad stad. I ytterligare andra regioner så är det större områden där det är långt till zoner och där finns civilisation och då det är en värld där det fanns en hög teknologisk och eventuellt kulturell nivå innan skiten träffade fläkten så visar det sig i vad man gör när befolkningen når den kritiska massa och ekonomi att kultur och nöjenär aktuella igen.

              Grejen är att zoner kombinerat med gamla hedliga klimat, bördighet etc. i ytterligare kombination med teknologins försvinnande i kombination med att sagda teknologi har funnits och nu i vissa fall är "super-magi" i världen skapar en i mitt tycke extremt tilltalande öppenhet i att skapa de skapelser som man vill skall finnas. Ett politiskt val i Norrland tycker jag funkar i Mutant.

              Sedan kan man tycka lite vad man vill om länder, arméer och den lite lökiga förkärleken för gränser på en karta, men det ser jag som en mindre fråga.
              Det här är en väldigt intressant fråga som jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till. Värd en egen tråd kanske (men jag har inte tid att skriva i den under GothCon hur som helst).

              Kommentera


              • #22
                Äventyren: Katastrofens väktare
                Av: Håkan Walles och Christoffer Lagerros
                År: 1988

                Sista äventyret till första versionen av mutant. Efter detta är det Nya Mutant/Mutant 2089 och Cyberpunk dags.

                Så, Katastrofens väktare. Det är maximal Mutant stämning, nästan lite för mycket. Det är djur mutanter överallt, domedagskulter, man ska rädda landet igen, det finns kärnvapen, det finns en mullvads bartender som får en helsidesbild, onda kaniner, kosacker, robotar i trubbel, motherfucking ultratigrar, kidnappade NPC:er och bunker dungeon. Det är fullt ös, medvetslös med bilder som backar upp det hela. Men samtidigt har det de värsta felen med mutant hittills också. Det är rälsat, man är konstig viktig för att rädda världen, det är svårt att fatta tonen man ska hålla.

                Jag hade läst den här modulen och strippar ut allt av värde ur den (och det är en hel del) men jag hade inte kört den som den är.

                3 av 5. Max mutant, till och med lite för mycket.

                Kommentera


                • #23
                  Äventyrsspel fick in få äventyr till Mutant Classic från våra fans -- det är ett stort skäl till varför vi gav ut så få till det spelet jämfört med till DoD. (Det fanns några till på lut 1988 men deras konstruktörer blev aldrig klara.) Om jag hade gjort Mutant Classic idag, skulle jag nog ha skrivit fler äventyr av typen Reptilmännens klor.

                  Mutant UA drog sedan ut Pyri-spåret så långt det var möjligt -- och där blev det en hel del riktigt kul material.

                  Kommentera


                  • #24
                    Long story short, med lite gillatryckande, jättebra och intressant läsning som vanligt God45.

                    14 likes (lite random)

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Sista äventyret till första versionen av mutant.
                      Det finns en del klassiska äventyr i Sinkadus, som Ambassadören som försvann (nej, inte emissarien... :) ) och Arvet 1 & 2. Loberga Herrgård minns jag med, men det fanns nog några till.

                      Kommentera


                      • #26
                        Jag är tillbaks från min spa-semester, folk är tillbaks från Gothcon, Jesus har återuppståt och påskharen har flytt tillbaks till sitt cthoniska rike. Dags för Nya Mutant!

                        Äventyret: Flykt genom nätet och Skuggor i Cyberkosmos
                        Av: Gunilla Jonsson
                        År: 1990

                        Jag tänker börja med att säga att hela designen för den här editionen av Mutant är skitsnygg! Det är 80-tal as fuck men det är också proto-goth, techno-Cyberpunk med enorma svarta ytor med gröna detaljer. Så jävla snyggt är det att jag satt och bläddrade i grundboken en bra stund innan jag blåste igenom texten i den för det här projektet, för reglerna och texten är också väldigt effektiv, koncentrerad och föredömligt kompakt.

                        Men det är spellinjen i sig, hur står sig de båda länkade äventyren som återfinns i boken Cyberzonen?

                        Det är ett mästerverk i en föråldrad genre. Det fucking andas Cyberpunk. Den gammla typen från innan vi visste vad internet skulle bli Det är helt fokuserat på cyberspace och saker som snurrar runt cyberspace (och inget av det makes sense teknologiskt längre) men det har implikationer för hela settingen, det påverkar världen fundamentalt och detta presenteras genom en solid matta av information som träffar spelarkaraktärerna i ansiktet konstant.

                        Så det här en kampanj om den värsta delen i alla Cyberpunk spel, inklusive detta, kärleksfullt konstruerad ner i minsta detalj med en fantasi och detaljrikedom jag vill ha och är jätte avundsjuk på. Så det är gammalt, och klunkigt, och klibbigt och jag skulle inte kunna spelleda det och det är samtidig alldeles, alldeles underbart. Jag har inte sett ett passionsprojekt med så här mycket ren kreativ energi runt det på ett bra tag.

                        5 av 5. Kanske inte ens ett bra rollspelsäventyr men helt magiskt ändå. Är du en spelledare så läs det!
                        Last edited by God45; 03 April 2018, 12.49.

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                          Äventyret: Flykt genom nätet och Skuggor i Cyberkosmos
                          Av: Gunilla Jonsson
                          År: 1990

                          5 av 5.
                          När jag tänker på Mutant 2089 så tänker jag egentligen på Cyberzonen. Det här är så fantastiskt bra att jag blir orimlig glad över att andra också tycker det! :)

                          Kommentera


                          • #28
                            Äventyret: Ypsilon 5: I sönderfallets mörker
                            Av: Marcus Thorell
                            År: 1989

                            Det här scenariot har har två problem. Det första är att det är en fantasy quest ut ur den coola fantasy staden till ett elverk där man måste slåss mot ödleman aliens. Det andra är att texten inte är genom arbetad och känns amatörmässigt. Hade det varit en post på det här forumet hade jag väntat mig den här nivån.

                            Äventyret börjar nästan direkt med att författaren dissar gammal mutant och säger att hans grej är bättre. Vilket den inte är och vilket får det hela att verka sämre.

                            Inte bra nog och med ett tråkigt ämne.

                            2 av 5.

                            Kommentera


                            • #29
                              Tycker också Cyberzonen var det bästa som kom till 2089. Dels för att det tar sig an en central aspekt i settingen, dels för att jag (möjligen tvärtemot recensenten) tycker att den knyter ihop fluffet och det speltekniska med äventyren. Det är säkert inte realistiskt men det är för en gångs skull spelbart och spännande att spela hacker och den delen integreras med scenarionas intrig i övrigt.
                              Last edited by Bifur; 03 April 2018, 19.38.

                              Kommentera


                              • #30
                                Äventyret: Den Förbjudna Staden
                                Av: Gunilla Jonsson
                                År: 1989

                                Det här är ett jätterälsat äventyr som dessutom inte ens gör det för att ge spelarna en bra eller kul upplevelse. Istället blir karaktärerna gripna, satta i celler, tvingade och hindras helt från att på ett vettigt sätt kunna försvara sig. Kan de läsa spelkonstruktörens tankar kallas de förståndiga och annars kallas de för korkade. Och på slutet är det ett nytt monster som är typ en xenomorph (fast inte en faktiskt utomjording som monsterna i förra scenariot). Jag har svårt att föreställa sig någon som skulle ha kul med det här.

                                Vilket är synd! För avgrunds slummen hela äventyret utspelar sig i är cool och en miljö av precis den typ jag vill se i cyberpunk.

                                1 av 5.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X