Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Nyhet] Pathfinder 2E

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.432 visningar
14 gillar
shirian
av shirian

Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
20 responses
677 visningar
1 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
75 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
141 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Platon, Igår, 21.25
1 response
59 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.571 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
18 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 13.37
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Ydram, 13 April 2017, 22.26
6 responses
667 visningar
7 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
24 responses
925 visningar
6 gillar
Mattifier  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg

Det låter ju helt vidrigt detta.
    Det är bara för att du inte drivit dig själv bortom vansinnet än....

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Allt finns gratis i deras officiela SRD, 3e parts sakerna också. Fast utan fluffet. Så du får bara den delikata matten...
      Mmmm, matte! Det är ju för den som jag spelar rollspel =D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
        Betyder det här att vi kommer att få se en Pathfinder-version av editionskrigen? Eller är fanbasen i stort nöjd med vad de fått veta hittills?
        Baserat på reaktionerna på Paizos forum så har folk börjat gräva sina skyttegravar redan.

Det är en logisk följd av att de som utgör kärnan av Pathfinder-spelarna är de som följde med från WotC 3.5 när D&D4 kom som en storsmocka i luften. Paizo tog dessa under sina vingar och fortsatte att ge ut det spel de ville spela, så lojaliteten blev superstark.

Nu finns helt logiskt alltså en känsla av svek hos ett antal (troligtvis ett litet antal) i den den hårda kärnan, och de är rätt angelägna om att berätta hur de känner.

Krattat i manegen för nästa versionskrig alltså.

/Magnus

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
          Jag har aldrig spelat PF, men jag blir nyfiken när jag läser om detta och vilka förändringar de planerar. Det jag undrar, och som säkert någon här på forumet kan svara på, är följande: finns det några stora fördelar med att spela PF framför D0D5? Egentligen? Även med de förändringar de planerar att göra, och hur det nu faller ut. Är pathfinder tydligt bättre på ngt jmfr med DoD5?
          Huruvida Pathfinder är bättre på något än D&D låter jag vara osagt, det beror rätt mycket på smak och tycke. Vad man dock får med PF är Paizo, som kanske är det rollspelsföretag som har bäst kontakt med sina fans, som förstår vad som driver dessa och som är aktiva på forumen och på konvent.

De lyssnar på fansen och har otroligt bra kontakt med dem. Så det får man om man spelar PF, och det får man inte i samma utsträckning om man spelar D&D (även om WotC blivit mycket bättre).

Sen säljer de ju PDF:er sina PF-böcker, något som inte WotC gör med motsvarande 5e-böcker.

/Magnus

Kommentera

Pathfinder är massivt och ryggar inte tillbaks en milimeter från dina försök att knäcka systemet. Ärligt talat, om du inte optimerar din karaktär till en viss grad så går inte spelet att spela över en viss level. Jag har lagt ner mer mental möda på att bemästra Pathfinder och D20 än jag gjorde på min bachelor degree. Det är nästan omöjligt att lära ut muntligt, men också nästan ogenomträngligt utan antingen de guideböcker till individuella klasser, äventyrsskapande och liknande som finns online eller en erfaren mentor. Det finns fällor i karaktärsbyggande inte ser förrän 15 levlar efter att du gjorde misstaget.

Fruktansvärt, jag vet. Men det skapar också ett massivt taktiskt djup där du inte spelar Pathfinder, du spelar meta-pathfinder. Det är som om när alla fuskar på poker. Då ser man inte längre vem som är bäst på poker, man ser vem som är bäst på att fuska.
            Det är det här jag älskar och hatar med Pathfinder.

Jag älskar att grotta ner mig i alla valmöjligheter som finns när jag bygger och levlar min gubbe. Och jag hatar oöverskådligheten som blir den naturliga följden.

Men så är jag tydligen svårt oförmögen att göra »normala« rollpersoner också – så det är nog i viss mån mitt eget fel.

Så här såg det ut efter att vi spelat klart Kingmaker-kampanjen: Kung Farran Gråkappa, level 14 – spelad från level 1. (»P« vid vissa spells betyder att Farran lagt dem på sig själv med Permanency.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

Baserat på reaktionerna på Paizos forum så har folk börjat gräva sina skyttegravar redan.

Det är en logisk följd av att de som utgör kärnan av Pathfinder-spelarna är de som följde med från WotC 3.5 när D&D4 kom som en storsmocka i luften. Paizo tog dessa under sina vingar och fortsatte att ge ut det spel de ville spela, så lojaliteten blev superstark.

Nu finns helt logiskt alltså en känsla av svek hos ett antal (troligtvis ett litet antal) i den den hårda kärnan, och de är rätt angelägna om att berätta hur de känner.

/Magnus
              DnD/OSR/Pathfinder-falangen påminner ibland inte så lite om 70-talets bokstavsvänster. "People's front of Judea! Pff!"

Knappast oväntat. Man kan ju säga att detta var modigt av Pazio, men kanske också nödvändigt. Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från. Och något måste de ju göra för att inte blir helt marginaliserade av DnD5.

Kommentera

/Magnus
                Dags att plocka fram popcornen och luta sig tillbaka i fåtöljen för att beskåda spektaklet.

Kommentera

DnD/OSR/Pathfinder-falangen påminner ibland inte så lite om 70-talets bokstavsvänster. "People's front of Judea! Pff!"

Knappast oväntat. Man kan ju säga att detta var modigt av Pazio, men kanske också nödvändigt. Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från. Och något måste de ju göra för att inte blir helt marginaliserade av DnD5.
                  Jag har haft 9 och ett halvt år på mig att öva inför detta Flame war! Internet ska brinna!!!!!!!!!

Kommentera

Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från.
                    Det där är en intressant vinkel att se det hela från. Paizo har varit rätt stöddiga med att de inte lever på regelböcker, utan på äventyren, vilket alltså är helt revolutionerande i branschen!

Men som så mycket annat kan det vara så att det inte alls var äventyren de levde på ... eller jo det gjorde de väl, men om det var lejonparten av deras försäljning så skulle de inte behöva boota om systemet utan bara fortsätta ge ut äventyr.

Med andra ord är min tolkning av detta att de har en bra mix av äventyr och regler, och att regelböckerna har börjat utgöra en större och större procent av försäljningen eftersom det finns två miljoner åttahundrasjuttiosju tusen officiella äventyr, och hur många behöver en spelare egentligen? Samlarna som vill ha allt (t.ex. jag OM jag hade gått all in på PF, vilket jag inte gjorde) är inte nog många att bygga ett så stort företag på.

/Magnus

Kommentera

Jag har haft 9 och ett halvt år på mig att öva inför detta Flame war! Internet ska brinna!!!!!!!!!
                      WFT! Pazio har tagit bort min favorit-build: en 1/4-elf, 1/2-minotouar, 1/4-dark-halfing, fighter/cheesy-slaughterer/über-killer-maimer, med featet mass-murder och en +6 vorpal oversized great axe of mayhem?

Kommentera

Paizo har varit rätt stöddiga med att de inte lever på regelböcker, utan på äventyren, vilket alltså är helt revolutionerande i branschen!
                        Men har de inte sammtidigt varit bra på att inkludera extra regler i typ alla böcker de ger ut också?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                          Men har de inte sammtidigt varit bra på att inkludera extra regler i typ alla böcker de ger ut också?
                          Jupp. De har hittat en bra mix av äventyr och regler. Typ "äventyr+regler+monster+magi+magiska föremål+novell".

Novellerna är slöseri med plats.

/M

Kommentera

Jupp. De har hittat en bra mix av äventyr och regler. Typ "äventyr+regler+monster+magi+magiska föremål+novell".

Novellerna är slöseri med plats.

/M
                            Med andra ord är deras skryt obefogat. De lever ju snarare enkom på regelböcker =D

Kommentera

Jag ser fram emot det här. Pf var som roligast första kampanjen jag spelade då alla mina vänner var nya till systemet och vi tillsammans upptäckte vad som var bra och inte. När de dåliga rollpersonerna dog en efter en och spelaren skapade en ny bättre varje gång.
                              Jag ser fram emot att få uppleva det igen.

Kommentera

WFT! Pazio har tagit bort min favorit-build: en 1/4-elf, 1/2-minotouar, 1/4-dark-halfing, fighter/cheesy-slaughterer/über-killer-maimer, med featet mass-murder och en +6 vorpal oversized great axe of mayhem?
                                Pffff... det där är ju inte ens en spell caster! Du behöver vara en shadow-mage/blood clerik åtminstone för att den ras kombon ska fungera.

Kommentera

Arbetar …
                                X