Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Nyhet] Pathfinder 2E

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av SpelOchSpelare, Idag, 18.17
4 responses
47 visningar
1 gillar
ceruleanfive  
Skapad av anth, 17 October 2018, 10.22
32 responses
904 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Gurgeh, Idag, 13.58
9 responses
169 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.38
5 responses
39 visningar
0 gillar
Guran89
av Guran89

Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
31 responses
522 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av zeerox, Idag, 17.32
1 response
58 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av God45, Idag, 10.09
6 responses
117 visningar
2 gillar
Kraetyz
av Kraetyz

Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
26 responses
628 visningar
2 gillar
Magnamund  
Skapad av Lind, Idag, 08.56
3 responses
86 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
57 responses
1.601 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Nyhet] Pathfinder 2E

Efter nästan 10 år har Paizo påbörjat arbetet med version 2 av DnD3-klonen Pathfinder.
    Precis som för första versionen kommer det att vara en massiv speltest med ett playtest-dokument på 400 sidor.
    Om jag förstått rätt kommer man att kunna få speltest-dokumentet som gratis pdf eller köpa det som bok.
    Beställning av speltest-boken kan endast göras mellan 20 mars 2018 - 01 maj 2018 och den levereras i augusti 2018 till GenCon.

Mer info
    Pathfinder playtest anouncement
    Pathfinder Playtest Site
    Pathfinder Playtest FAQ

Vad de borde göra är att göra en D&D 4ed retroclone den här gången! Då kan någon annan göra en ny Pathfinder! retroclone som alla köper istället :D

Kommentera

Spännande och intressant. 10 års livstid för en version av ett stort spel är ju ändå rätt mycket. Och PF höll ju på att kollapsa under tyngden av alla böcker, regler och varianter. Den hårda kärnan spelar ju PF för just det, men som D&D5e visat så går det att nå ut bredare med enklare regler.

Ska bli intressant om Paizo också justerar "strid ström av böcker" som affärsidé, och lånar av WotC:s lugnare utgivningstakt. Jag gissar att de går ned i takt, men inte lika mycket som WotC.

/Magnus

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
        Ska bli intressant om Paizo också justerar "strid ström av böcker" som affärsidé, och lånar av WotC:s lugnare utgivningstakt. Jag gissar att de går ned i takt, men inte lika mycket som WotC.
        De MÅSTE gå ner i utgivningstakt för annars går de i konkurs.

När Pathfinder var som störst under DnD4-eran hade de antagligen uppåt 75 %* av rollspelsmarknaden.
        Nu när DnD5 slagit igenom har Pathfinder förlorat massor och har antagligen knappt 10 %* av rollspelsmarknaden.

*Jag kill-gissar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

De MÅSTE gå ner i utgivningstakt för annars går de i konkurs.

När Pathfinder var som störst under DnD4-eran hade de antagligen uppåt 75 %* av rollspelsmarknaden.
          Nu när DnD5 slagit igenom har Pathfinder förlorat massor och har antagligen knappt 10 %* av rollspelsmarknaden.

*Jag kill-gissar.
          Vilket är synd. :( För jag gillar verkligen en Pathfinder produkt av typ 15. Men det är ändå ganska många :)

Kommentera

Flera av de beskrivna regelförändringarna låter intressanta.

Kommentera

Pathfinder är och verkar förbli alldeles för massivt för min smak men det är coolt - baserat på anths kill-gissande - att kopian kunnat konkurrera med originalet.

Kommentera

Jag har aldrig spelat PF, men jag blir nyfiken när jag läser om detta och vilka förändringar de planerar. Det jag undrar, och som säkert någon här på forumet kan svara på, är följande: finns det några stora fördelar med att spela PF framför D0D5? Egentligen? Även med de förändringar de planerar att göra, och hur det nu faller ut. Är pathfinder tydligt bättre på ngt jmfr med DoD5?

Kommentera

I nuläget är det bättre om du gillar att pilla mycket med siffror. Annars inte.

PF2e tycks ju ha några tendenser inspirerade av DD5e, såsom att tona ned behovet av plus-vapen och rustningar.
                  Andra idéer är mer egna, som att förändra action-ekonomin.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                    Jag har aldrig spelat PF, men jag blir nyfiken när jag läser om detta och vilka förändringar de planerar. Det jag undrar, och som säkert någon här på forumet kan svara på, är följande: finns det några stora fördelar med att spela PF framför D0D5? Egentligen? Även med de förändringar de planerar att göra, och hur det nu faller ut. Är pathfinder tydligt bättre på ngt jmfr med DoD5?
                    Pathfinder är massivt och ryggar inte tillbaks en milimeter från dina försök att knäcka systemet. Ärligt talat, om du inte optimerar din karaktär till en viss grad så går inte spelet att spela över en viss level. Jag har lagt ner mer mental möda på att bemästra Pathfinder och D20 än jag gjorde på min bachelor degree. Det är nästan omöjligt att lära ut muntligt, men också nästan ogenomträngligt utan antingen de guideböcker till individuella klasser, äventyrsskapande och liknande som finns online eller en erfaren mentor. Det finns fällor i karaktärsbyggande inte ser förrän 15 levlar efter att du gjorde misstaget.

Fruktansvärt, jag vet. Men det skapar också ett massivt taktiskt djup där du inte spelar Pathfinder, du spelar meta-pathfinder. Det är som om när alla fuskar på poker. Då ser man inte längre vem som är bäst på poker, man ser vem som är bäst på att fuska.

Kommentera

Betyder det här att vi kommer att få se en Pathfinder-version av editionskrigen? Eller är fanbasen i stort nöjd med vad de fått veta hittills?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Pathfinder är massivt och ryggar inte tillbaks en milimeter från dina försök att knäcka systemet. Ärligt talat, om du inte optimerar din karaktär till en viss grad så går inte spelet att spela över en viss level. Jag har lagt ner mer mental möda på att bemästra Pathfinder och D20 än jag gjorde på min bachelor degree. Det är nästan omöjligt att lära ut muntligt, men också nästan ogenomträngligt utan antingen de guideböcker till individuella klasser, äventyrsskapande och liknande som finns online eller en erfaren mentor. Det finns fällor i karaktärsbyggande inte ser förrän 15 levlar efter att du gjorde misstaget.

Fruktansvärt, jag vet. Men det skapar också ett massivt taktiskt djup där du inte spelar Pathfinder, du spelar meta-pathfinder. Det är som om när alla fuskar på poker. Då ser man inte längre vem som är bäst på poker, man ser vem som är bäst på att fuska.
                        Det låter ju helt vidrigt detta.

Kommentera

Jag har alltid uppfattat Pathfinder som en riktig prylsport. Flest splattbooks vinner.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                            Betyder det här att vi kommer att få se en Pathfinder-version av editionskrigen? Eller är fanbasen i stort nöjd med vad de fått veta hittills?
                            Med tanke på att många Pathfinder-spelare bytte till PF just eftersom Wizards gick ifrån 3.5? Jag misstänker att det blir värre.

Det har en viss charm, i min erfarenhet (från DnD3.5, men nära nog)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Jag har alltid uppfattat Pathfinder som en riktig prylsport. Flest splattbooks vinner.
                              Allt finns gratis i deras officiela SRD, 3e parts sakerna också. Fast utan fluffet. Så du får bara den delikata matten...

Kommentera

Arbetar …
                              X