Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
8 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
97 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
114 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
157 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.612 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.
    Klart man trixade som SL. Dels med tärningsslag och så småningom med fiendernas värden i förväg. Inför Barbia gav jag mina spelare dessutom 50 erf rakt av att köpa vissa lärdomsfärdigheter för (förutom att jag typ så åt dem att ni måste åka från Kardien, eller var de var, över halva kontinenten till Barbia för äventyret utspelar sig där).

Men i allmänhet tycker jag inte bara Äventyrsspel var dåliga på detta utan det gäller många andra spelskapare också, även samtida. Överhuvudtaget är en tydlig presentation av ingångsvärdena för både SL och spelare i ett scenario en bristvara.
    Last edited by Bifur; 05 March 2018, 22.13.

Kommentera

• Äventyret: Shogunens Vrede
      Av: Anders Blixt
      År: 1989

Jag tänker bara notera att det här utspelar sig i låtsas Japan istället för standard fantasy land. Så det är 47 ronins istället för Hawk the Slayer. Det gör inte så stor skillnad.

Det här är några bra äventyr men två av tre av dem är i mer eller mindre en helt annan genre än de flesta äventyr vi recenserat tidigare. Så namnet Shogunens vrede och djur varelserna på framsidan fick mig att tro att detta var någon form av hack & slash äventyr när bara sista tredjedelen av boken är det. Istället är det först ett par mindre äventyr i en detaljerad hovintrig innan man kommer till mördandet. Vreden kommer från Shogunens eftersom han är rädd och inkompetent och överkompenserar.

Så först har vi skuggan av ett mord som är ett skräck äventyr med en mördardemon (oni) som kommer utnyttja att spelarkaraktärerna inte kan se i mörkret. Det finns också intriger precis som i alla scenarionen.

Guldringen är fokuserat på korruption och bygger på den festliga idéen att någon tar mutor från två olika sidor och håller käften om att de också tar mutor från några andra. Här finns också ninjas i stora lass.

Slutuppgörelsen är, efter lite inledning, om att man plockar upp sina svärd och går till en demonborg för att döda skurken där. Det är svårt som fan. Men hej, du får chansen att gå 13 assasins på motherfuckers.

4 av 5. En utmanande blandning av flera olika spelstilar som slutar i ett vulkanfort efter att ha gått genom hovintriger och mordförsök. Använder en feodal setting på ett intressant sätt.

Kommentera

• Underhållande läsning! Men, vad hände med Marsklandet och Svavelvinter?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Underhållande läsning! Men, vad hände med Marsklandet och Svavelvinter?
          Marsklandet är märkt som en kampanjmodul så jag har missat den, så får vända och göra den som nästa :p

Svavelvinter är värre. Eftersom jag använder gratis materialet som Riotminds lade upp för några år sedan har jag inte Svavelvinter. :(

Kommentera

Underhållande läsning! Men, vad hände med Marsklandet och Svavelvinter?
            Rösten från forntiden -- har jag missat dess recension någonstans här i tråden? Eller har du missat att recensera den?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Rösten från forntiden -- har jag missat dess recension någonstans här i tråden? Eller har du missat att recensera den?
              Jag vet att jag recenserat scenariot men hittar det inte i tråden. Så då ligger nog recensionen färdig på min dator där hemma. Så lägger upp den ikväll 👍

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Svavelvinter är värre. Eftersom jag använder gratis materialet som Riotminds lade upp för några år sedan har jag inte Svavelvinter. :(
                Detta måste ju få en lösning.

Jag har gjort en sökning i LIBRIS, men hittar inget Svavelvinter där. Det är dock ett svenskt tryck, så Äventyrsspel ska ha lämnat pliktexemplar till KB, UUB och LUB. Du bor väl i Lund? Kontakta samlingar på LUB och fråga om de har den. Annars ska ju då KB ha ett ex, och då kanske de kan låna in det åt dig?

Kommentera

• Efter som materialet som Riot la upp från början scannades av Gothmog och några till för att finnas i sjön så antar jag att någon (tex kanske Brior som i arla urtid skrev det hele) har sparat en kopia från tiden det gick att ladda hem saker och kan skicka den till dig?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Finns även ett äventyr i Ivanhoe-boxen. "...Edelfara...någotnågot" som inte har recenserats :)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Jag kan skicka dig äventyren från konfluxsviten som pdf för recension, GOD45. Det är inte ens olagligt eftersom jag personligen fått tillåtelse från varenda illustratör och layoutare att lägga ut äventyren icke-kommersiellt och förstås även tillåter det själv rörande texten. (OK, Frazetta var död, så där gick jag bet).
                      PM:ar dig.

Kommentera

Finns även ett äventyr i Ivanhoe-boxen. "...Edelfara...någotnågot" som inte har recenserats :)
                        Finns likaså ett äventyr i Samuraj-boxen.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg

Jag kan skicka dig äventyren från konfluxsviten som pdf för recension, GOD45. Det är inte ens olagligt eftersom jag personligen fått tillåtelse från varenda illustratör och layoutare att lägga ut äventyren icke-kommersiellt och förstås även tillåter det själv rörande texten. (OK, Frazetta var död, så där gick jag bet).
                          Snyggt

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
                            Jag älskar det här forumet.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.
                              Om man kör DoD RAW så dör rollpersonerna förr eller senare av en perfekt träff. Med till visshet gränsande sannolikhet förr.

Kommentera

• Listan utifrån Äventyrsspelsboken;

Namn År
                                Bland alfer och troll (DoD 1982) 1982
                                Spindelkonungens pyramid 1982
                                Tvillingbergen 1983
                                Dimön 1984
                                Sarkath Hans gravvalv (DoD 1984) 1984
                                Döda skogen 1985
                                Havets vargar 1985
                                Maktens portar 1985
                                Mörkrets hjärta 1986
                                Rösten från forntiden 1986
                                Skönheten & Odjuren (Äventyrspaket 1) 1986
                                Svart duell (Äventyrspaket 1) 1986
                                Jeraz (Äventyrspaket 2) 1987
                                Leka med elden (DoD Samuraj) 1987
                                Novastenen (Äventyrspaket 2) 1987
                                Svavelvinter 1987
                                Markslandet 1988
                                Triangeldrama i Edelfara (DoD Ivanhoe) 1988
                                Barbia 1989
                                Djupets fasor 1989
                                Dödens väg 1989
                                Edsbrytaren i Erebos (Ereb Altor) 1989
                                Enhörningen och drakormen (Ereb Altor) 1989
                                Monturerna 1989
                                Shoguns vrede 1989
                                Torshem 1989
                                Demonprinsen 1990
                                Enhörningshornet 1990
                                Handelsfursten 1990
                                Magilre 1990
                                Oraklets fyra ögon 1990
                                Tempelherren 1990
                                Fiender av begynnelsen (Krilloan) 1991
                                Fritagningen (DoD 1991) 1991
                                Helvetesfortet 1991
                                I drakens käftar (DoD 1991) 1991
                                I skuggan av en ros (Krilloan) 1991
                                Melindors återkomst 1991
                                Nidland 1991
                                Vredens dag (Krilloan) 1991
                                Kristalltjuren 1992
                                Den femte konfluxen 1994

Är ju en del. Bara att jobba på med recensionerna :)

Det är ju för övrigt slående att de enda äventyr som företaget lyckades ge ut efter 1991 var avslutningen av Konfluxen. Många handböcker blev det däremot...

Kommentera

Arbetar …
                                X