Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
36 responses
652 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
93 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
2 responses
27 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
126 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
775 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.461 visningar
14 gillar
shirian
av shirian

Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
106 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
150 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.589 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
    Jag minns två saker om Barbia.

1) Det var svårt, långt och frustrerande. Vår SL var ett as (delvis på ett bra sätt, men mest på ett dåligt), vi fick ingen hjälp, tankenötterna var svåra och striderna utmanande. Jag blir sugen på att testa det när jag läser det du skriver. Undrar dock om det är spelbart, kan nygjorda rollfigurer verkligen klara det här äventyret?

2) Skymningsros och slutuppgörelsen var sjukt stämningsfullt och fräckt. Vår SL var inte bra på detta med stämning, men han fick till det bra i slutet, tack vare äventyret misstänker jag. Jag kan fortfarande minnas känslan när vi äntligen hittade fram till Siratsias fäste och såg det framför oss - och när vi gick in över tröskeln för första gången. (Mindre storslaget blev det när en av spelarna valde att låta sin rollfigur sextrakassera Siratsia, som prompt förvandlade honom till en groda, hans figur var en groda i flera år i spelvärldens tiden efter det).
    Hade jag kört detta hade jag gjort det med karaktärer som hade ett par värden på minst 90% och en hög värden på minst 70%. Det blir inte strid ofta här, men blir det en är det fucking bad omedelbart och i ditt ansikte. Jag hade också rekommenderar minst 2 magiker i en grupp på 4 eller 5 karaktärer.

Kommentera

Jag minns Barbia som ett i grunden bra äventyr. Spännande äventyrsplatser, speciellt Vindtemplet i bergen, och intressant upplägg med de akademiska undersökningarna.

Det stora minuset som gjorde att det aldrig flög som det skulle är att det är helt frikopplat från spelvärlden. Det var ett relativt vanligt problem i Ereb-utgivningen men Barbia är det värsta exemplet. Det finns liksom ingen krok, ligger helt avsides etc. Därtill krävs som påpekats riktigt duktiga RP som dessutom behöver en rejäl bredd på sina kunskaper. Det känns som att det bara är spelbart med RP som designats för ändamålet (och som fått mycket extra xp). Å andra sidan med de förutsättningarna är det kanske ett av de bättre.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
        Jag minns Barbia som ett i grunden bra äventyr. Spännande äventyrsplatser, speciellt Vindtemplet i bergen, och intressant upplägg med de akademiska undersökningarna.

Det stora minuset som gjorde att det aldrig flög som det skulle är att det är helt frikopplat från spelvärlden. Det var ett relativt vanligt problem i Ereb-utgivningen men Barbia är det värsta exemplet. Det finns liksom ingen krok, ligger helt avsides etc. Därtill krävs som påpekats riktigt duktiga RP som dessutom behöver en rejäl bredd på sina kunskaper. Det känns som att det bara är spelbart med RP som designats för ändamålet (och som fått mycket extra xp). Å andra sidan med de förutsättningarna är det kanske ett av de bättre.
        Jag har ju noll koll på Ereb Altor som det här tekniskt sett är ett äventyr till så jag märkte ärligt talat inte något problem. Men anledningen till att jag inte vet något om EA är att det finns ingen hook som gör mig intresserad och allt material jag ser som inte bara är "generisk fantasy" verkar vara ankor...

Kommentera

Äventyret: Djupets Fasor
          Av: Mikael Svanberg, Anders Blixt & Olle Sahlin
          År: 1989

5 av 5. Spela den här dungeonen nu. Det här är top 5 dungeones jag någonsin läst. Jag har börjat spelleda den här grejen i en av mina kampanjer. Så om du är med i äventyrargruppen jag spelleder som består av Ödleman, Ödleperson och gammal tant så sluta läsa nu!

Det här kommer med ett undantag låta som en standard dungeon, men tro mig när jag säger att utförandet och uppläget är mycket bättre än standard. Karaktärerna går från att vara vanliga knegare till att vara legendariska hjältar i ubderjorden, allierar sig med de många faktionerba i dungeon eller manipulerandes den till krig. Allting är logiskt förklarat och det finns en historisk bakgrund som sakta men säkert blir klarare för spelarna desto längre ner i djupet de kommer.

Den speciella twisten i äventyret är att efter att huvudäventyret är över anfaller en arme av fruktansvärda insekter. Det blir snabbt starship troopers i dungeonen när spelarkaraktärerna måste leda en rag tag arme av dungeon innevånare mot horden.

5 av 5. Ett helt fantastiskt dungeon crawl alla borde spela. Också, så svårt att det är i Dark Souls kategorin av "bli bättre" utan att någonsin vara orättvist.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Jag har ju noll koll på Ereb Altor som det här tekniskt sett är ett äventyr till så jag märkte ärligt talat inte något problem. Men anledningen till att jag inte vet något om EA är att det finns ingen hook som gör mig intresserad och allt material jag ser som inte bara är "generisk fantasy" verkar vara ankor...
            Nä, Erebs dragningskraft är väl en annan historia. I grunden spelades det för min del för att det var vad som fanns. Tröskeln till engelska spel var för stor och de andra svenska fantasyspelen för små (givet den tidens tillgång till info).

Det stora problemet med Ereb (bortsett från bristen på originalitet, men det störde och stör inte mig) var att även efter att spelvärlden kom ut tog inte Äventyrsspel, med några undantag, ett redaktionellt grepp om vad de gav ut till den. Det gör att det saknas en röd tråd mellan produkterna som gör dem attraktiva för kampanjsspel.

Sedan kom det fram en del bra sammanhang i alla fall, men i efterhand framstår det mer som en slump. Tex de olika moduler som väver in Oktagonen. (Och säga vad man vill om Nidländska reningen men det var i varje fall ett försök att ta sig än en av spelvärldens centrala konflikter snarare än att hitta på helt nya som i Barbia).
            Last edited by Bifur; 05 March 2018, 11.44.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Nä, Erebs dragningskraft är väl en annan historia. I grunden spelades det för min del för att det var vad som fanns. Tröskeln till engelska spel var för stor och de andra svenska fantasyspelen för små (givet den tidens tillgång till info).

Det stora problemet med Ereb (bortsett från bristen på originalitet, men det störde och stör inte mig) var att även efter att spelvärlden kom ut tog inte Äventyrsspel, med några undantag, ett redaktionellt grepp om vad de gav ut till den. Det gör att det saknas en röd tråd mellan produkterna som gör dem attraktiva för kampanjsspel.

Sedan kom det fram en del bra sammanhang i alla fall, men i efterhand framstår det mer som en slump. Tex de olika moduler som väver in Oktagonen. (Och säga vad man vill om Nidländska reningen men det var i varje fall ett försök att ta sig än en av spelvärldens centrala konflikter snarare än att hitta på helt nya som i Barbia).
              Alltså, folk hatar på Nidländska reningen men.... Nej, jag ska vänta till recensionen av del 1 innan jag sätter eld på den här tråden genom att gå "Den är bättre än vad alla säger! Kalendergrejen är amazing!!!" :p

Kommentera

Jag hade som barn en mycket bättre upplevelse av Nidländska Reningen än av Härskarserien.

Kommentera

Kul idé!
                  Vi i podden Tärningen är kastad har precis börjat spela oss igenom dessa äventyr, vi körde inte Tvillingbergen dock eftersom det inte var en produkt från Äventyrsspel utan börjar med Spindelkonungens pyramid. Det kommer bli sjukt kul! :-)
                  Vi släppte precis i torsdags sista avsnittet av just det äventyret.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Drelis Visa inlägg
                    Kul idé!
                    Vi i podden Tärningen är kastad har precis börjat spela oss igenom dessa äventyr, vi körde inte Tvillingbergen dock eftersom det inte var en produkt från Äventyrsspel utan börjar med Spindelkonungens pyramid. Det kommer bli sjukt kul! :-)
                    Vi släppte precis i torsdags sista avsnittet av just det äventyret.
                    Badass! Ska ladda ipoden ikväll! :D Ska bli kul pendlings lysning.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Alltså, folk hatar på Nidländska reningen men.... Nej, jag ska vänta till recensionen av del 1 innan jag sätter eld på den här tråden genom att gå "Den är bättre än vad alla säger! Kalendergrejen är amazing!!!" :p
                      Tja, jag är väl egentligen ingen fan men kan se att den har både bra och dåliga inslag. Men du har rätt Vi väntar med den.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                        Jag hade som barn en mycket bättre upplevelse av Nidländska Reningen än av Härskarserien.
                        Jag också. Faktum är att Den nidländska reningen är det scenario som jag som ung hade den i särklass största känslan av att vara en central person i världens öde i. Spelarupplevelsen av den är inte alls lika dålig som äventyrsbeskrivningen.

Därmed inte sagt att det var strålande eller ens särskilt bra på något sätt, men hög epic-känsla och bättre på spelarsidan om skärmen än på SL-sidan.
                        Last edited by Ram; 05 March 2018, 13.46.

Kommentera

Äventyret: Djupets Fasor
                          Av: Mikael Svanberg, Anders Blixt & Olle Sahlin

5 av 5. Spela den här dungeonen nu. Det här är top 5 dungeones jag någonsin läst. Jag har börjat spelleda den här grejen i en av mina kampanjer. Så om du är med i äventyrargruppen jag spelleder som består av Ödleman, Ödleperson och gammal tant så sluta läsa nu!

Det här kommer med ett undantag låta som en standard dungeon, men tro mig när jag säger att utförandet och uppläget är mycket bättre än standard. Karaktärerna går från att vara vanliga knegare till att vara legendariska hjältar i ubderjorden, allierar sig med de många faktionerba i dungeon eller manipulerandes den till krig. Allting är logiskt förklarat och det finns en historisk bakgrund som sakta men säkert blir klarare för spelarna desto längre ner i djupet de kommer.

Den speciella twisten i äventyret är att efter att huvudäventyret är över anfaller en arme av fruktansvärda insekter. Det blir snabbt starship troopers i dungeonen när spelarkaraktärerna måste leda en rag tag arme av dungeon innevånare mot horden.

5 av 5. Ett helt fantastiskt dungeon crawl alla borde spela. Också, så svårt att det är i Dark Souls kategorin av "bli bättre" utan att någonsin vara orättvist.
                          Jag får tacka för det betyget. Visst gör du rätt som drar en parallell till Starship Troopers. Såhär 30 år efteråt minns jag inte riktigt hur jag resonerade när jag fixade det avnittet -- annat än att modulen behövde rymma mer -- men jag hade skapat insektoiderna till Monsterboken ett par år tidigare. I Djupets Fasor fick de äntligen chansen att visa framklorna. :-)

Kommentera

Äventyret: Torshem
                            Av: Anders Simonsson, Anders Blixt och Henrik Strandberg

Jag var osäker på om jag skulle recensera Torshem eftersom det inte egentligen är ett äventyr. Det är en platsbok. Och den hemliga anledningen till att God45 recenserar äventyr är att han avskyr platsböcker, nästan lika mycket som han tycker illa om Monstermanualer. Jag bara tycker att de är så jävla tråkiga. Men Torhem är en av de få platsböckerna som jag faktiskt tycker om och det är av följande anledning. Varje stad, varje tempel, varje plats... är antingen skriven som en äventyrsplats eller en dungeon! Ja där är nya gudar och hjälmar och stuff i början och det är väldigt bra! Men bläddrar du lite in i boken är det en hög med dungeons eller korta äventyr! Och allihop är bra! Det är alltså en bok med lite coolt fluff, lite nya regler och en hög äventyr. Oh, och bilderna är feta och påminner mig om Gemworld serietidningarna. Det är inte ett äventyr... men det är en fantastisk model för en rollspelsbok.

4 av 5.
                            Återigen, tack för det omdömet. Det var jag som gav Torshem dess slutliga struktur. Jag ville skapa en trakt som mitt 29-åriga jag jag skulle vilja äventyra i. Då gällde det att se till att här fanns saker att göra. :-)

Kommentera

Hade jag kört detta hade jag gjort det med karaktärer som hade ett par värden på minst 90% och en hög värden på minst 70%. Det blir inte strid ofta här, men blir det en är det fucking bad omedelbart och i ditt ansikte. Jag hade också rekommenderar minst 2 magiker i en grupp på 4 eller 5 karaktärer.
                              Jao, men så är det bra att ha en lärd man (för att forska i Vindarnas tempel eller vad det nu heter) och en smygare är alltid bra, Och du lär behöva minst två tanks, så det kräver nog en rätt stor grupp. Vi körde det på tre RP så vitt jag minns, kanske hade någon inhyrd hjälp också antar att SL fuskade rätt mycket.

Överlag är det ett problem med de här äventyren att det inte är så tydligt hur många och hur bra rollfigurer konstruktörerna/utgivaren tänker sig är lämpligt. Levelystem har sina fördelar jämför med BRP här, det är enkelt att skriva på utsidan av en modul på vilken nivå utmaningen ligger. TSR var bra på det, men inte Äventyrsspel.

Här finns en skönhetsfläck till och med på Ärans Väg. Döda skogen är förr "alla typer av rollpersoner av varierande erfarenhetsgrad", även "nyskapade". Maktens portar "är avpassat för 4-6 erfarna rollpersoner" som "bör ha minst tre färdigheter på 90-100% och fem på 60-80%". Och "i gruppen bör ingå minst två dugliga magiker". Jag har mycket svårt att tro att nyskapade rollfigurer kan höja sig så mycket på att bara spela igenom Döda skogen. Och om man inte hade med några magiker, vad gör man då? Ja, man får SL så klart modda äventyret, men det hade varit schysst om Del 1 räckte för att en noob ska bli bra nog för att klara Del 2.

Överlag upplever jag att Maktens portar liksom många andra DoD-äventyr har väldigt hårda motståndare. Går det verkligen att klara de här äventyren med rollfigurer som är annat än mycket erfarna?
                              Last edited by Skarpskytten; 06 March 2018, 07.41.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                                Överlag upplever jag att Maktens portar liksom många andra DoD-äventyr har väldigt hårda motståndare. Går det verkligen att klara de här äventyren med rollfigurer som är annat än mycket erfarna?
                                Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.

Kommentera

Arbetar …
                                X