Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
16 responses
422 visningar
4 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
27 responses
975 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
13 responses
315 visningar
2 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 08.18
58 responses
2.391 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
246 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.658 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
52 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
623 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
190 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
251 visningar
0 gillar
skraku
av skraku
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Dubbelpost. Dubbelt så dåligt som enkelpost. ta gärna bort!
    Last edited by Peter; 01 March 2018, 13.18.

    Kommentera


    • #32
      Aldrig roligt att bara vara passagerare i ett äventyr, men vad är det för fel med semihistorisk fantasy? Det är väl i den kategorin medeltidsreglerna till Ivanhoe hör också? Tycker det är fräckt.

      Kommentera


      • #33
        Havets vargar är "inspirerat" av Röde Orm. Inte de roliga bitarna av boken dock - om du inte läst Röde Orm så gör det!
        För övrigt är HV nog ett av de sämsta DoD-äventyren som utgivits.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
          Havets vargar är lite förbryllande i efterhand. Det skulle vara ett äventyr i vikingamiljö, men om det ska vara i vikingamiljö, varför är det bara själva rekryteringen som äger rum i Norge, medan huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien. Kunde inte rövarna bott i Larvik lika gärna?
          Ja, om vi ska segla hela vägen till Spanien borde det vara av en anledning som har med Spanien att göra. Det är ändå en bit.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
            Havets vargar är lite förbryllande i efterhand. Det skulle vara ett äventyr i vikingamiljö, men om det ska vara i vikingamiljö, varför är det bara själva rekryteringen som äger rum i Norge, medan huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien. Kunde inte rövarna bott i Larvik lika gärna?
            Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
              Aldrig roligt att bara vara passagerare i ett äventyr, men vad är det för fel med semihistorisk fantasy? Det är väl i den kategorin medeltidsreglerna till Ivanhoe hör också? Tycker det är fräckt.
              Det är fräckt om det är bra gjort, med magi som faktiskt ändrat grejer eller som en sak äventyrare demimonden har att göra med. Men om fucking Hogwarts ligger här, varför finns det detaljer om hur man måste olja repen på båten? Mitt exempel på när det här görs bra är Lamentations of the Flame princess.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.
                Island hade varit perfekt.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                  Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.
                  Island hade varit perfekt!

                  Jag fattar inte varför det inte är spelarnas båt och att de kaptenar den. Det känns bara som något till för att rälsa, men sedan använder inte ens äventyret det för att rälsa...

                  Kommentera


                  • #39
                    Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
                    Av: Roger Undhagen
                    År: 1985

                    Nu känner jag igen mig! Här har jag ju dött två gånger, både i Fantasy! och DoD. Brutala TPK:er. Låt oss se om orch ledaren Svarthand fortfarande är lika hemsk!

                    Det här är egentligen inte ett äventyr utan en klassisk fantasy sandlåda i mycket kompakt och träffsäker form. Det finns tre magiska nycklar gömda runt om skogen som äventyrarna kan hitta för att öppna "Maktens portar" och vinna ofattbar rikedom. Men det är ärligt talat inget krav, och du behöver som spelledare inte ens berätta för spelarna att det är vad de kan finna. För skogen är sprängfylld med magiska hemligheter, monster och NPC:er. Äventyret har också en utmärkt utformad bas i form av ett värdshus där de kan plocka upp quests från NPC:er, vila eller interagera med karaktärer.

                    Det som gör Döda skogen så jävla bra är att det inte finns något dåligt, tråkigt eller onödigt i äventyret. Varje quest, varje plats, varje NPC och varje fight är jättebra! Svarthand och hans ondskefulla orcher är tillexempel det platoniska idealet av onda orcher. Häxmässtarinnan är den bästa av sin sort och så vidare. Strukturen och de många spåren låter spelarna karva ut sitt eget äventyr men levererar ändå överraskningar.

                    5 av 5. En magisk, och förutom den lite förvirrande layouten, perfekt sandlåda.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
                      Av: Roger Undhagen
                      År: 1985

                      Nu känner jag igen mig! Här har jag ju dött två gånger, både i Fantasy! och DoD. Brutala TPK:er. Låt oss se om orch ledaren Svarthand fortfarande är lika hemsk!

                      Det här är egentligen inte ett äventyr utan en klassisk fantasy sandlåda i mycket kompakt och träffsäker form. Det finns tre magiska nycklar gömda runt om skogen som äventyrarna kan hitta för att öppna "Maktens portar" och vinna ofattbar rikedom. Men det är ärligt talat inget krav, och du behöver som spelledare inte ens berätta för spelarna att det är vad de kan finna. För skogen är sprängfylld med magiska hemligheter, monster och NPC:er. Äventyret har också en utmärkt utformad bas i form av ett värdshus där de kan plocka upp quests från NPC:er, vila eller interagera med karaktärer.

                      Det som gör Döda skogen så jävla bra är att det inte finns något dåligt, tråkigt eller onödigt i äventyret. Varje quest, varje plats, varje NPC och varje fight är jättebra! Svarthand och hans ondskefulla orcher är tillexempel det platoniska idealet av onda orcher. Häxmässtarinnan är den bästa av sin sort och så vidare. Strukturen och de många spåren låter spelarna karva ut sitt eget äventyr men levererar ändå överraskningar.

                      5 av 5. En magisk, och förutom den lite förvirrande layouten, perfekt sandlåda.
                      Visst är sandlådan perfekt! Påminner för övrigt om upplägget i Blixts och Gadds Skymningshav :)

                      Kommentera


                      • #41
                        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                        Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
                        Detta var förmodligen första gången jag spelade rollspel. Otrolig nostalgitripp, men också en sorg över första döda RP:n som miste livet i nån slags spjutfälla. :-(

                        Kommentera


                        • #42
                          Jag har läst äventyret i omgångar och älskar det men aldrig fått möjlighet att spela det.
                          Om ni skulle köra det för några nybörjare (40+) med dod retro. Hur skulle ni lösa upp det?
                          C

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
                            Jag har läst äventyret i omgångar och älskar det men aldrig fått möjlighet att spela det.
                            Om ni skulle köra det för några nybörjare (40+) med dod retro. Hur skulle ni lösa upp det?
                            Det här är inte ett direkt svar på din fråga, och frågan är egentligen ett ämne för en annan tråd, men jag skulle använda Fantasy! istället för DoD16. Fantasy! är väldigt enkelt att husregla/modifiera och skulle antagligen göra sig bra som regelmotor till gamla DoD-äventyr. För vidare läsning på ämnet, se...

                            http://www.rollspel.nu/forum/specifi...-konfluxsviten

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
                              Jag har läst äventyret i omgångar och älskar det men aldrig fått möjlighet att spela det.
                              Om ni skulle köra det för några nybörjare (40+) med dod retro. Hur skulle ni lösa upp det?
                              C
                              Jag hade också använt Fantasy! Men jag hade ärligt talat inte ändrat så mycket. Bara starta på värdshuset och så putta dem lite mer mot att bara ge sig ut på ett av äventyren bara :)

                              Kommentera


                              • #45
                                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                                Äventyret: Dimön
                                Av: Roger Undhagen
                                År: 1984
                                Dimön finns i två olika utgåvor. Någon som vet om det är några egentliga skillnader mellan dem, förutom omslaget?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X