Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
22 responses
478 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av krank, 13 August 2018, 13.37
2 responses
82 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av RasmusL, 15 August 2018, 00.51
94 responses
3.029 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
60 responses
899 visningar
3 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Björn Wärmedal, 16 August 2018, 16.46
25 responses
501 visningar
2 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Mr&MrsTrolls, Igår, 13.46
2 responses
47 visningar
0 gillar
Mr&MrsTrolls  
Skapad av Björn Wärmedal, 18 August 2018, 15.38
4 responses
66 visningar
5 gillar
IcarusDream  
Skapad av Tant Ragnar, 18 August 2018, 16.30
9 responses
301 visningar
24 gillar
Magnus Seter  
Skapad av shirian, 18 August 2018, 15.19
4 responses
137 visningar
5 gillar
anth
av anth
 
Skapad av lilonjo, 07 May 2018, 02.12
24 responses
1.088 visningar
3 gillar
Svarte Faraonen  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Äventyret: Spindelkonungens pyramid
    Av: Anders Johansson
    År: 1983

    Äventyret börjar med den brutala beskrivningen att äventyret är "för 4-6 svaga eller 2-3 starka karaktärer." Alltså, det är ett smart sätt att förmedla svårighetsgrad. Men det är också en utmaning. Handsken är kastad och vi är inte ens inne i äventyret än.

    Det här äventyret håller samma legendariska status som äventyr så som Temple of Elemental Evil och Tomb of Horrors. Så jag väntade mig att läsa något speciellt när jag öppnade den här boken. Detta grusas nästan direkt.

    Du kan inte ha ett platsnamn som är ett ordskämt på "Torra öknen" och samtidigt pressa jättehårt på att spelarna ska leva sig in och känna känslor. Det här är ett äventyr om ett tempel fyllt med en jättespindel med ett rum fyllt med random fuck you mumier.

    Jag tänker göra en kort not här om att kvinnosynen är ganska shitty och sedan gå vidare.

    Det en ond grupp monster som också vill ha skatter, de är lite kul att de är där och de har mycket karaktär. De är också viktiga för äventyret vilket är kul. Men mestadels är det här en ganska trött funhouse dungeon i ett tråkigt ökenområde. Det finns liksom inget som höjer scenariot över vad det är på ytan.

    Jag kanske har blivit över hypad... men 2 av 5. Som Tempel of Elemental evil är ryktet bättre än äventyret.

    Kommentera


    • #17
      Äventyret: Dimön
      Av: Roger Undhagen
      År: 1984

      Det finns en odöd kung-fu anka i romersk stil på framsidan av boken. Det finns en ond trollkarl som heter Sith som frammanat demonen Lucifer. Det finns en ö som är ett magiskt centrum i universum som ger magiker mer makt och därifrån kan de mycket lättare kontakta utomjordiska demoner, vilket gjort att ön är helt täckt av dem. Där finns ett super coolt troll som har ett helt rum med troféer av de dödliga han dräpt. Det finns mer än en liten chans att spelarkaraktärerna, som ska vara erfarna badasses med minst en magiker bland dem, hamnar öga mot öga med Dödens demon i en satanisk grotta. En mindre livsfarlig elddemon ställer rimmande gåtor efter att spelarna navigerat ett dödligt shackpussel. Och på något sätt är dungeonen logiskt planerad och halv realistisk istället för bara nonsen.

      Så, om jag bara recenserar delen på ön är det här 4 av 5 lätt. En aningen oslipad diamant som kan bli en riktigt skatt i händerna på en erfaren spelledare.

      Den detaljerade by som följer med äventyret är dock super tråkig. Men det är mer en setting grej så jag tänker inte sänka betyget på grund av den grejen. Biten där spelarna ska ta sig till ön är lika tråkig, men den känns mycket som en efterkonstruktion också så...

      Fortfarande 4 av 5 till det här feta demoniska äventyret med kulor och hjärna. HAIL SATAN!!!

      Kommentera


      • #18
        Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
        Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
        År: 1984

        Det här är en direkt översättning av ett äventyr som från början var på engelska. Det följde med andra utgåvan av reglerna (så det var svårt för mig att hitta vilket är varför det recenserad före Dimön som det släpptes tidigare än). Det är det mest grundläggande och intetsägande äventyret jag någonsin har läst. En kille säljer en skattkarta till gruppen, de ger sig av till grottan, slaktar eller blir utpressade av några alver på vägen, dödar lite monster i ett hål i marken. Det är väldigt själlöst och tomt.

        1 av 5.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Äventyret: Spindelkonungens pyramid
          Av: Anders Johansson
          År: 1983

          ...Men mestadels är det här en ganska trött funhouse dungeon i ett tråkigt ökenområde. Det finns liksom inget som höjer scenariot över vad det är på ytan.
          Du glömde nämna tombola-"fällan" :-)

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
            Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
            Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
            År: 1984

            Det här är en direkt översättning av ett äventyr som från början var på engelska. Det följde med andra utgåvan av reglerna (så det var svårt för mig att hitta vilket är varför det recenserad före Dimön som det släpptes tidigare än). Det är det mest grundläggande och intetsägande äventyret jag någonsin har läst. En kille säljer en skattkarta till gruppen, de ger sig av till grottan, slaktar eller blir utpressade av några alver på vägen, dödar lite monster i ett hål i marken. Det är väldigt själlöst och tomt.

            1 av 5.
            Jag hade något minne av att detta var ett bra äventyr och blev förvånad av recensionen. Sen läste jag igenom det och insåg 1 av 5 nästan var ett snällt betyg, blä va kasst det var.

            Kommentera


            • #21
              Ser fram emot att Äventyrspaket 1 och 2 avhandlas, har nog en aningen romantisk bild av deras kvalité...

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                Ser fram emot att Äventyrspaket 1 och 2 avhandlas, har nog en aningen romantisk bild av deras kvalité...
                Jag minns dem som skit. Både SL och spelare hade skittrist, men av någon anledning plågade vi oss igenom dem.
                Något av dem släpptes väl på en kongress?
                Jag har läst dem på senare år men minns faktiskt inget annat av dem.

                Kommentera


                • #23
                  Spindekonungenrecensionen fångar nog mina känslor exakt! Det bästa med iGunthers gäng (vilket namn!) är att det står i äventyret något i stil med att de gärna gör ett deal med gruppen, men vi var sådana totala kobolder när vi spelade det här (flera gånger, självklart) att vi alltid slogs mot dem. "Om det är under jorden och rör på sig så måste vi döda det" var vårt motto.

                  Snarkande Hans gravvalv har två saker som talar till dess fördel. 1) Rånaralver. Detta var innan Äventyrsspel började leka Tolkien och gjorde alverna ointressanta. 2) Även här finns ett gäng monster som utforskar dungen som twist, och det tycker jag är en bra twist. Jag spelade delar av det här äventyret för några år sedan. SL ville köra alla gamla Drakar-äventyr och vi började med det här, med fyra rollfigurer gjorde enligt DoD-84-reglerna. Det här äventyret är riktigt, riktigt svårt för ett gäng nya rollfigurer, det är den slutsats vi drog (jag har för mig vi spelade trollkarl, tjuv, köpman och stråtrövare). Tyvärr sabbade en spelare kampanjen och vi slutade innan vi ens var klara med den här trista dungen.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Ja! Visa inlägg

                    Jag minns dem som skit. Både SL och spelare hade skittrist, men av någon anledning plågade vi oss igenom dem.
                    Något av dem släpptes väl på en kongress?
                    Jag har läst dem på senare år men minns faktiskt inget annat av dem.
                    Jag har alltid tyckt Novastenen och Svart Duell var hyffsade äventyr. Jeraz + Skönheten och Odjuret har jag däremot aldrig gillat.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                      Jag har alltid tyckt Novastenen och Svart Duell var hyffsade äventyr. Jeraz + Skönheten och Odjuret har jag däremot aldrig gillat.
                      Så här 30 år senare minns jag alla fyra som bra, även om jag bara minns enskildheter från någon av dem, och hade sagt att Skönheten & Odjuret var bäst (varför? lite oklart, fanns kanske något med ett handout som fångade mig redan då) och att Jeraz var det minst intressanta.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                        Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
                        Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
                        År: 1984
                        Bara då att vi har koll på historien här - äventyret publicerades 1982 i nummer 3 av tidskriften Morgonstjärnan. Alltså det andra DoD-äventyret som gavs ut (med Tvillingbergen på tredje plats).

                        Sedan gjorde Äventyrsspel en bearbetning av det och stoppade med det i DoD-84.

                        Kommentera


                        • #27
                          Jag måste läsa igenom Sarkath Hans Gravvalv igen! Det var ju det första äventyret vi spelade, ur Morgonstjärnan.

                          Kommentera


                          • #28
                            Kan man läsa Morgonstjärnan på nätet eller ladda ner?
                            Annars är det nog dags för Oldtimer att städa garaget igen.

                            Kommentera


                            • #29
                              Äventyret: Havets vargar
                              Av: Anders Simonsson
                              År: 1985

                              Jag har lite svårt att förstå vem det här är tillför och varför det är skrivet som det är. För det är semihistoriskt, right? Man seglar från Norge till Spanien för att döda en banditledare och sno hans skatter. Men det finns också en regelrätt magiskola i Norge så... man är med i en besättning, men det är allt man gör. Det är inte som man får bestämma något. Halvvägs slåss man mot en annan Viking och kan sno hans skepp och jag tänkte "Aha! Nu kommer spelarna få sitt eget skepp." Men nej, det får man inte. Sedan kommer man fram och krälar en dungeon för kaptenens räkning.

                              Så det är inte riktig fantasy. Det är inte riktigt historiskt. Det är inte fritt vikingande/sjörövande runt Europa. Och det är inte ett ordentligt dungeon crawl. Det är en mellan produkt som jag inte kan se göra någon nöjd.

                              Idéerna är bra, och plot hooksen i slutet man kan göra efter äventyret där man äventyrar runt Europa med sitt eget skepp verkar riktigt trevliga. Men den här produkten ger mig inget som jag egentligen är nöjd med.

                              2 av 5.

                              Kommentera


                              • #30
                                Havets vargar är lite förbryllande i efterhand. Det skulle vara ett äventyr i vikingamiljö, men om det ska vara i vikingamiljö, varför är det bara själva rekryteringen som äger rum i Norge, medan huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien. Kunde inte rövarna bott i Larvik lika gärna?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X