Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
7 responses
341 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
674 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
291 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
114 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
235 visningar
12 gillar
acke
av acke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.248 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
343 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
322 visningar
5 gillar
God45
av God45

Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind

Skapad av Eon42, 12 September 2018, 14.08
3 responses
241 visningar
0 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    Nu är det dags för lite statistik!

Genomsnitt på samtliga äventyr hittills = 2,8 av 5

Och en liten tabell som talar om vem som har högst snittbetyg av alla som skrivit fler än tre äventyr.
    PERSON SNITTBETYG
    Erik Granström 4,5
    Anders Blixt 4
    Roger Undhagen 4
    Henrik Strandberg 3,5
    Theodor Paues 2,25
    Johan Sjöberg 1
    Michael Petersen 1
    Awesome med statistik! :D Tack :)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
      Nu är det dags för lite statistik!

Genomsnitt på samtliga äventyr hittills = 2,8 av 5

Och en liten tabell som talar om vem som har högst snittbetyg av alla som skrivit fler än tre äventyr.
      PERSON SNITTBETYG
      Erik Granström 4,5
      Anders Blixt 4
      Roger Undhagen 4
      Henrik Strandberg 3,5
      Theodor Paues 2,25
      Johan Sjöberg 1
      Michael Petersen 1
      Givetvis Erik överst på prispallen -- heder och ära åt honom. Kul att hamna på silverplats, särskilt med tanke på att min textproduktion dåförtiden mer handlade om spel och bakgrundsmaterial än om äventyr.

Ämlans att min Dödens väg har skattat åt förgängelsen. Det hade varit roligt att se hur den hade "klarat sig" i konkurrensen.

Kommentera

• Äventyr: En död mans heder
        Av: Johan Sjöberg
        År: 1996

Det här äventyret återfinns i dvärgboken, vilket rent anekdotiskt betyder att ingen läste den. Jag vet ingen som har något emot dvärgar, men inte heller någon som gillar dem jättemycket heller. De är lite meh. Och den här boken gått ut ur sin väg för att kämpa mot det med början med dvärgarna som slåss mot Giger demonen på framsidan. Men set hjälper inte, dvärgarna är fortfarande bara... dvärgar. Vilket är helt ok, men inte ett dugg mer än det.

Men sedan kommer äventyret. Och det är riktigt, riktigt bra. Det är full noir där spelarkaraktärerna är bekants till en dvärgisk advokat som i hemlighet är en sniken utpressare. För att inte bli mördad har han ett kuvert som kommer avslöja alla de hemligheter han håller över sina offer. Tyvärr för honom har han snubblar över en ringt seriös konspiration av massiva proportioner driven av proffs och när han försökt utpressa denna har han blivit mördad av någon som lokaliserat och tagit med sig kuvertet. Men ingen av hans andra offer vet det så de börjar leta efter kuvertet samtidigt som karaktärerna utreder sin väns mystiska död och konspirationen inom dvärgklanerna sakta rör sig framåt...

Karaktärerna har jättemycket att göra. Mysteriet är svårt, med genuins twister och har full noir och maffian i fantasy känsla. Det finns alltid något att göra och det här är genuint ett scenario designa för att maximera kulturspelande bland dvärgklanerna samtidigt som det get ett spännande mysterium och bra möjligheter till action. Det är ju ett scenario som fungerar bäst om alla är dvärgar, gärna från samma klan som vännen som blir mördad, men det är också ett äventyr i dvärgboken.

4 av 5. Om du gillar mystiska femme fatales med skägg som går ens vägen till marken kommer du digga det här.

Kommentera

• Äventyr: Kalabalik i Chronopia

I inledningen till det här äventyret finns en långt bättre recension än något jag skulle kunna åstadkomma:

"Större delen av händelserna i äventyret inträffar varesig rollspersonerna vill eller inte. Som obetydliga pjäser i spelet är det inte mycket de kan göra åt saken"

Man ska frakta en låda till någon. Folk vill inte det. Du har redan spelat 10 snarlika scenarion.

1 av 5.

Kommentera

• Sjöberg lyfte alltså upp sitt medel med en 4 för att snabbt falla tillbaka med ännu en etta

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Det här äventyret återfinns i dvärgboken, vilket rent anekdotiskt betyder att ingen läste den.
              Haha!! :D Det fanns dock en tid, innan internet, där ALLA läste ALLT! FLERA gånger! Jag kan nog felfritt återge flera passager ur, säg, Sinkadus nr 16 exempelvis :)

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Men sedan kommer äventyret. Och det är riktigt, riktigt bra. Det är full noir där spelarkaraktärerna är bekants till en dvärgisk advokat som i hemlighet är en sniken utpressare. För att inte bli mördad har han ett kuvert som kommer avslöja alla de hemligheter han håller över sina offer. Tyvärr för honom har han snubblar över en ringt seriös konspiration av massiva proportioner driven av proffs och när han försökt utpressa denna har han blivit mördad av någon som lokaliserat och tagit med sig kuvertet. Men ingen av hans andra offer vet det så de börjar leta efter kuvertet samtidigt som karaktärerna utreder sin väns mystiska död och konspirationen inom dvärgklanerna sakta rör sig framåt...

Karaktärerna har jättemycket att göra. Mysteriet är svårt, med genuins twister och har full noir och maffian i fantasy känsla. Det finns alltid något att göra och det här är genuint ett scenario designa för att maximera kulturspelande bland dvärgklanerna samtidigt som det get ett spännande mysterium och bra möjligheter till action. Det är ju ett scenario som fungerar bäst om alla är dvärgar, gärna från samma klan som vännen som blir mördad, men det är också ett äventyr i dvärgboken.

4 av 5. Om du gillar mystiska femme fatales med skägg som går ens vägen till marken kommer du digga det här.
              Det glädjer mig något enormt att Sjöberg lyckades åstadkomma något fett, och blir sugen på att skaffa mig ett ex av den här modulen enbart av den orsaken!
              Last edited by Måns; 21 March 2018, 19.27.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Haha!! :D Det fanns dock en tid, innan internet, där ALLA läste ALLT! FLERA gånger! Jag kan nog felfritt återge flera passager ur, säg, Sinkadus nr 16 exempelvis :)
                Jag tror att just den naturlagen inte gäller för splatbooks till Chronopia, de tror jag i stället att exakt ingen levande människa någonsin läste i eller spelade från. De bara publicerades ut i en tomhet. Grundboken däremot med den kanske dummaste äventyrskonstruktionen någonsin både lästes och spelades.

Spoiler: 
                Lösningen på labyrinten är att gå runt tills SL slår 00 på en t100 två gånger

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Äventyr: Kalabalik i Chronopia
                  Vilken bok förekommer denna pärla i?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                    Vilken bok förekommer denna pärla i?
                    Svärd och svartkonst. :)

Kommentera

• Äventyr: Svarta nätter

Jag börjar bli lite trött på starten av scenarion där karaktärerna bara råkar vara vänner till en skum snubbe som blir mördad. Sure, det här är kanske en setting där du känner en massa skumma snubbar. Men blir de mördade så här ofta hade jag kanske slutat undersöka deras mystiska mord?

Det här scenariots problem är att det har en massa handling som karaktärerna inte kommer få reda på. Istället springer man runt, råkar ut för random encounters och sedan slutar det med att något händer ett handelshus man inte bryr sig om.

När scenario började prata om "Mörkrets barn" trodde jag att det var barn lönnmördare. Vilket hade varit coolt nog att höja det här. Men nej, bara vanliga lönnmördare.

2 av 5.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Givetvis Erik överst på prispallen -- heder och ära åt honom. Kul att hamna på silverplats, särskilt med tanke på att min textproduktion dåförtiden mer handlade om spel och bakgrundsmaterial än om äventyr
                        Undhagen tappade förstaplatsen på Skelettbyns hemlighet ...

Kommentera

• Äventyr: Mördarens önskan

Det här äventyret finns i magiboken och är första delen i en kampanj som heter Skymningstid och fler äventyr kommer vara med i framtida magimoduler berättar scenariot för mig. Och jag ser fram emot det, för det här är väldigt bra! En serimördare håller på att ta livet av flera av mästarmagikerna. En mästarmagiker hyr in äventyrarna för att stoppa mördaren och de finner snart tecken på att mördaren själv måste vara en mäktig magiker. Spåren leder vidare för i skuggorna lurar en hemlig konspiration som använder en annan konspiration som en rökridå.

Mordutredningen är öppen, har bra twister och är genuint lurig. Den är uppbyggd genom att karaktärerna kan tala med de levande mästarmagikerna som blivit paranoida medan morden pågår eller undersöka mördarens tidigare offer och hur de bragts om livet. Antingen hittar de spåren själva eller så kommer fler dåliga saker hända som ger dem mer info om de är för långsamma. Det är en utmärkt äventyrsstruktur.

Slutet lämnas lite öppet, men det här är också del 1 i en trilogi så det ska jag inte hålla emot det.

4 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Mörkt budskap

Karaktärerna utpressas av en ond demon som använder "Karaktärerna är omringade av så många trupper att det är poänglöst att fly" för att få vara en cool npc och skrika på spelarkaraktärerna. De måste hämta ett magiskt pulver, få en snubbe att göra det till speciella vapen och använda dem för att kidnappa en ond necromancer. Det är rälsat och består mest av stämningstext. Saker som borde ha stats har inte stats. Men det här är ändå typ ok och ändrar man det till att demonen betalar spelarkaraktärerna bara så är det genast mycket bättre.

3 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Ödeshjulet del 1
                              År: 1998

Det här är första delen i en kampanj som heter Skuggtronen. Resten av äventyren skull publiceras i böckerna Frostviddernas härskare, Drakarnas söner, Eldshavens betvingare och Demonernas folk. Jag kan inte hitta att de böckerna blivit publicerade men om någon vet mer om det vore det intressant att veta om de finns halvfärdiga på en hårddisk någonstans. Eller kanske inte, för det här äventyret är publicerat i boken Altors baksida och det är en VÄLDIGT dålig bok som handlar om världen utanför storstaden där alla Chronopia grejerna utspelar sig... Och surprise, surprise den världen är Ereb Altor. Suck.

I alla fall. Det här äventyret bygger stenhårt på att det är första delen i en kampanj och varnar dig för att köra den fristående. Den ger sedan en massa backstory som inte är relevant i det här äventyret men kommer vara det framåt (men så blev det inte). Så det är saker det lider av.

Spelarkaraktärerna skickas ut som en del av en expedition för att vara observatörer i ett granland där ett inbördeskrig äger rum/precis övergått i ett folkmord för att se om det faktiskt är ett folkmord. Hela grejen är bara en politisk ploj av kejsaren som inte bryr sig men som inte vill ha våld på gatorna mellan fantasy nazisterna och flyktingar från granlandet. Expeditionen är i alla fall tråkig och spelarkaraktärerna förväntas skita i den för att utreda ett spännande mysterium istället!

Jag brukar klaga på att äventyrare i scenarion väntas vara genom goda. But come on! Om du är utskickad som motsvarande FN observatör till ett illa dolt fantasy Bosnien kriget kan du inte bara skita i att rapportera om folkmordet av ren girighet och för att det verkar mer kul. Wtf?!

1 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Förlorade bland molnen

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.

Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.

Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.

Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!

5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.

Kommentera

Arbetar …
                                X