Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
7 responses
342 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
674 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
291 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
114 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
235 visningar
12 gillar
acke
av acke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.248 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
343 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
322 visningar
5 gillar
God45
av God45

Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind

Skapad av Eon42, 12 September 2018, 14.08
3 responses
241 visningar
0 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    Blir det Sinkadus-äventyr också? (Vita duvan, Nedbrunna Fatburen, Den stulna Elefanten, Kurgal Svylses förbannelse osv) :-)
    Jag har ju inte tillgång Sinkadus vilket stoppar den grejen :( Men får jag tag på nummer så absolut! :)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Jag har ju inte tillgång Sinkadus vilket stoppar den grejen :( Men får jag tag på nummer så absolut! :)
      Hur stora krav har du? Är du beredd att läsa kortare äventyr som bara är fotade med mobilkamera

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Hur stora krav har du? Är du beredd att läsa kortare äventyr som bara är fotade med mobilkamera
        Kan jag läsa dem utan att skada ögonen kan jag recensera dem :)

Men jag har flera tryckta äventyr kvar så det är ingen brådska.

Kommentera

Kan jag läsa dem utan att skada ögonen kan jag recensera dem :)

Men jag har flera tryckta äventyr kvar så det är ingen brådska.
          PM mig när du börjar få tomt i tunnan. Jag äger Sinkadus 3 till 33. (Om jag är bitter över att jag nöjde mig med att Svenna hade nr 2 och inte sprang och köpte den själv? Väldigt!)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

PM mig när du börjar få tomt i tunnan. Jag äger Sinkadus 3 till 33. (Om jag är bitter över att jag nöjde mig med att Svenna hade nr 2 och inte sprang och köpte den själv? Väldigt!)
            Tack :)

Kommentera

• Äventyr: Krilloan - Äventyrsboken
              Av: Henrik Strandberg, Marcus Thorell, Jonas Lindblom, Jerker Sojdelius
              År: 1991

Det finns egentligen ett par olika äventyr som bara är "länkade" i den här boken (som var med i en låda) men de är egentligen en kampanj och funkar bäst tillsammans så jag tänker recensera dem i sin helhet.

Ett problem som Krilloan äventyren har är att de är länkade till Krilloan settingen, kanske den tråkigaste fantasy staden jag någonsin läst om. Det finns en massa statistik över hur stor del av befolkningen som är... nej, jag behöver inte ens du vet vad det här är för typ av bok. Arthurianska riddare är på bilderna men ingen annanstans. Det finns high fantasy stuff med flygande taxi-mattor och flygödlor och samtidigt en massa fokus på tråkiga detaljer en av stadens byråkrater kanske skulle bry sig om.

Äventyren är dock fucking amazing. För de går till absolut galna ställen och bara rullar med gudaavatarer, telepatiska häxor som fuckar med spelarna (men som inte rälsar), necromancer Hogwarts, tempelskändande och en plotline om gatupolitik som känns lite som det politiska klimatet i weimarrepubliken fast highfantasy. Äventyret antar också att äventyrarna är en hög fuckers som är är mer intresserade av guld än något annat och som absolut skulle kunna jobba för necromancers. Ett av äventyren mer eller mindre börjar mer eller mindre med "Nu kanske du har några goda karaktärer i din grupp av spelare. Det är weird. Kanske testa att muta dem med mer skatter?" vilket fick mig att skratta högt på bussen.

Jag hade inte kört det här i Krilloan (vilket inte borde kräva särskilt mycket ändringar) och jag skulle kört det i ett snabbare system, kanske till och med OSR. Men jag hade absolut spelledit den här kampanjen. Var bered på att spelare som har svårt att hänga med i att genren eller vad man gör ändras blixt snabbt kommer ha svårt med de här äventyren eftersom de hoppar väldigt mycket mellan saker som intriger, mysterium, strider, thriller...

4 av 5.

Kommentera

Säg till om detta inte är ett ok inlägg så plockar jag bort det, men, på https://archive.org/ kan du söka ut gamla tidningar och böcker. Prova att skriva Sinkadus i sökrutan till höger. Det finns mycket annat där också (regelböcker etc), det är bara att söka.

Kommentera

Äventyr: Krilloan - Äventyrsboken

Det finns egentligen ett par olika äventyr som bara är "länkade" i den här boken (som var med i en låda) men de är egentligen en kampanj och funkar bäst tillsammans så jag tänker recensera dem i sin helhet.

4 av 5.
                  Krilloan var sista produkten jag köpte till DoD men hann aldrig spela.
                  Läste igenom äventyren igår men var fundersam på hur jag skulle spelleda dom, får nog hålla mig till vinterskogens hemlighet och skönheten och odjuret tills jag och spelarna blivit varma i kläderna.

C

(undrar om mitt allestädes använda forumnamn inte påverkades av Krilloan för länge länge sedan...)

Kommentera

Äventyr: Krilloan - Äventyrsboken

Ett problem som Krilloan äventyren har är att de är länkade till Krilloan settingen, kanske den tråkigaste fantasy staden jag någonsin läst om. Det finns en massa statistik över hur stor del av befolkningen som är... nej, jag behöver inte ens du vet vad det här är för typ av bok. Arthurianska riddare är på bilderna men ingen annanstans. Det finns high fantasy stuff med flygande taxi-mattor och flygödlor och samtidigt en massa fokus på tråkiga detaljer en av stadens byråkrater kanske skulle bry sig om.

Äventyren är dock fucking amazing. För de går till absolut galna ställen och bara rullar med gudaavatarer, telepatiska häxor som fuckar med spelarna (men som inte rälsar), necromancer Hogwarts, tempelskändande och en plotline om gatupolitik som känns lite som det politiska klimatet i weimarrepubliken fast highfantasy. Äventyret antar också att äventyrarna är en hög fuckers som är är mer intresserade av guld än något annat och som absolut skulle kunna jobba för necromancers. Ett av äventyren mer eller mindre börjar mer eller mindre med "Nu kanske du har några goda karaktärer i din grupp av spelare. Det är weird. Kanske testa att muta dem med mer skatter?" vilket fick mig att skratta högt på bussen.

Jag hade inte kört det här i Krilloan (vilket inte borde kräva särskilt mycket ändringar) och jag skulle kört det i ett snabbare system, kanske till och med OSR. Men jag hade absolut spelledit den här kampanjen. Var bered på att spelare som har svårt att hänga med i att genren eller vad man gör ändras blixt snabbt kommer ha svårt med de här äventyren eftersom de hoppar väldigt mycket mellan saker som intriger, mysterium, strider, thriller...

4 av 5.
                    Låter som att detta kommer passa oss i Tärningen är kastad skitbra när vi väl kommer dit! :-)
                    Vi kör ju med eget system som är väldigt snabbspelat och enkelt, dessutom förlägger vi alla de gamla klassikerna till en ramberättelse i en egen värld också. Låter ju precis som det du rekommenderar, haha!

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Drelis Visa inlägg

Låter som att detta kommer passa oss i Tärningen är kastad skitbra när vi väl kommer dit! :-)
                      Vi kör ju med eget system som är väldigt snabbspelat och enkelt, dessutom förlägger vi alla de gamla klassikerna till en ramberättelse i en egen värld också. Låter ju precis som det du rekommenderar, haha!
                      Det låter ju helt perfekt! :D Ser fram emot att lyssna på det :)

Kommentera

Äventyret: Spindelkonungens pyramid
                        I en senare upplaga medföljer ju ett extra äventyr: Skelettbyns hemlighet. Inte särskilt spännande, men vill du vara komplett...

Kommentera

• Äventyr: Helvetesfortet
                          Av: Johan Sjöberg

Oh Pelor i himmelen det här är värre än vad jag mindes.

Så det finns den här alven, Talyros, han så cool! Så cool att det inte ens är sant. Författaren av äventyret kommer använda det här äventyret till att runka av till hur cool han är. Rakt i ansiktet på spelarkaraktärerna och läsarna! Fuck this gm npc bullshit!

Det är hopplöst rasistiskt också. Bara... nej.

Sedan är det jätte, jätterälsat. Jätte.

Men det finns en amazing ide här. Och den är att spelarna blir indragna i det hela eftersom någon gjort en miss när det kommer till skillnaden mellan kalendrar. Det är så dumt och trovärdigt och jag älskar det! Det är som att apokalypsen träffar för att någon missade sommartid. Det är värt 1 poäng.

1 av 5.

Kommentera

Äventyr: Helvetesfortet
                            Av: Johan Sjöberg

Men det finns en amazing ide här. Och den är att spelarna blir indragna i det hela eftersom någon gjort en miss när det kommer till skillnaden mellan kalendrar. Det är så dumt och trovärdigt och jag älskar det! Det är som att apokalypsen träffar för att någon missade sommartid. Det är värt 1 poäng.

1 av 5.
                            Idén dyker upp i Foucaults pendel av Umberto Eco (en roman som skojar hej vilt med konspirationsteorier och tempelriddare) -- där handlar det om att Europas katolska och protestantiska länder övergick från juliansk till gregoriansk kalender med mer än hundra års mellanrum. Nu har jag inte läst Helvetesfortet, men ser God45 kanske ser en parallell.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Idén dyker upp i Foucaults pendel av Umberto Eco (en roman som skojar hej vilt med konspirationsteorier och tempelriddare) -- där handlar det om att Europas katolska och protestantiska länder övergick från juliansk till gregoriansk kalender med mer än hundra års mellanrum. Nu har jag inte läst Helvetesfortet, men ser God45 kanske ser en parallell.
                              Det gjorde jag! :D

Kommentera

Författaren av äventyret kommer använda det här äventyret till att runka av till hur cool han är. Rakt i ansiktet på spelarkaraktärerna och läsarna! Fuck this gm npc bullshit!
                                .
                                Att klaga på Helvetesfortet är verkligen att slå in öppna dörrar, så ingen anledning att ta i mer än nödvändigt... 1 av 5 för onödigt grovt språk !

Kommentera

Arbetar …
                                X