Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
8 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
97 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
114 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
157 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.612 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
    Jag har tyvärr bara lösryckta minnen kvar: spelarrollerna jagade efter ett MAKTFÖREMÅLᵀᴹ och reste med en ASTRALFARKOSTᵀᴹ till två eller tre världar i andra universa.
    Du minns inte varför man jagade efter maktföremålet?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Äventyr: Ärans väg del 4
      Av: Dag Ståhlhandske
      År: 1988.

Det här är kanske det värsta Drakar och Demoner scenariot. 1 av 5.
      Men du ger fortfarande del 3 en SVAG 1:a? :)

Kommentera

Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
        Av: Roger Undhagen
        År: 1985

5 av 5.
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Äventyret: Marsklandet
        Av: Anders Blixt, Ann-Sophie Qvarnström, Ewiz Ehrsson och Stefan Thulin
        År: 1988

5 av 5. Inte ett äventyr, men en jättebra sandlåda.
        Äventyret: Svavelvinter
        Av: Erik Granström
        År: 1987

5 av 5.
        Det här är exakt samma betyg som jag skulle ge de här tre äventyren. Och det är spännande. Äventyrsspel gav ut tre stora sandlådor till DoD och alla tre har verkligen åldrats med värdighet. Det är kanske bara Svavelvinter som är riktigt legendariskt, men jag tycker nog inte de två andra behöver skämmas i dess sällskap. Man undrar hur det kom sig att Äventyrsspel lyckades så bra med just sina sandlådor; många av deras rälsade är ju så här i efterhand rätt usla. Hade jag fått för mig att spela DoD igen på riktigt, hade jag valt ett av dessa tre.

Oavsett, efter att du är klar vill jag att vi gör en poll och låter medlemmarna rösta vilket som var det bästa äventyret som Äventyrsspel släppte till DoD. Jag kommer att rösta på Döda skogen, för jag gillar fornördisk fantasy mycket mer än Granströms excesser.

Kommentera

När jag slutade hos Äventyrsspel i april 1989 lämnade jag efter mig ett komplett DoD-äventyr med titeln Dödens Väg, som jag hade skrivit under vintern 88/89. Av någon för mig okänd anledning refuserade tydligen Nisse det, och lät Theodor skriva ett annat med samma titel. Beklagligtvis har mitt Dödens Väg sedan länge upplösts i den stokastiska elektronskräphög där gamla Word-dokument utplånas.

Jag har tyvärr bara lösryckta minnen kvar: spelarrollerna jagade efter ett MAKTFÖREMÅLᵀᴹ och reste med en ASTRALFARKOSTᵀᴹ till två eller tre världar i andra universa.
          Vad synd. DoD hade mått bra av fler astralfarkoster.

Kommentera

Äventyret: Svavelvinter
            År: 1987

5 av 5.
            Äventyr: Oraklets fyra ögon
            År: 1990

3 av 5.
            Äventyr: Kristalltjuren
            År: 1992

5 av 5
            Äventyr: Den Femte Konfluxen
            År: 1994

5 av 5.
            Jag minns tyvärr väldigt lite av när vi spelade Svavelvinter, och Konfluxen kom vi inte till, men jag har vissa minnen av Fyra ögon och Kristalltjuren.

Vi gillade inte Fyra ögon och avskydde Kristalltjuren. För det första var de för svåra, tankenötterna var för mycket. Rälsat plus svårt är i min mening en dålig kombo, och vår SL var rätt anal och stöttade oss inte så tempot blev kasst, det var mycket frustration. Den där notgåtan i Kristalltjuren, jag hatar den fortfarande.

För det andra var vi vanliga Tolkiensvennar, vi gillade VJSVF (Vanlig Jävla Svensk VaniljFantatsy) och vi hade väldigt svårt för Granströms skruvade fantasi. Pergamentsvärlden och Store stenfar vara bara för mcyket

Och så här i efterhand (tack vare den här tråden, faktiskt!) har jag räknat ut att Kristalltjuren var det sista DoD jag spelade innan jag övergav Äventyrsspel och svenska rollspel nästan helt. DoD var den självklara solen i mitt rollspelssolsystem i tio år, men den solen slocknade med Kristalltjuren, ett äventyr jag inte gillade skrivet för ett system som jag inte längre kände igen (-91).

Om jag blir den utvalda hade jag utplånat ankorna!
            Jag med, men jag hade skänkt maktens nycklar till piratankorna!

Kommentera

• Äventyr: Enhörningshornet
              Av: Christer Regebro

Den här boken är så ofarbart kompakt skriven, med så många onödiga detaljer och sådan överdriven detaljrikedom att den är oanvändbar vid ett spelbord och väldigt jobbig att läsa. Att det bara är en fetch quest utan några egentliga twister hjälper inte. Det känns som om författaren skrivet en beskrivning av ett område genom ett äventyrar narrativ och det fungerar inte. Det känns som om författaren försökt efterlikna Tolkien men inte nått ända fram och struntar i att det inte fungerar som ett rollspel.

Rent konceptmässigt är det här äventyret också supertråkigt och ingen spännande ide eller bild fångade mig.

Och det är rälsat på det där tråkiga "spelarna måste betala böter" sättet.

1 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Handelsfursten (Härskarserien del 1)
                Av: Michael Petersén

Det här är det enskilt mest rälsade äventyret jag någonsin har läst. Det är inte en överdrift. Det finns ingen poäng att spela det. Hela äventyret är sammanfattat i början, det finns inget sätt att undvika det. Karaktärerna kan inte ens hålla käften utan de tvingas säga rätt grejer av magiska föremål. Det finns tyvärr inget av värde här. Att spelarkaraktärerna ska vara badasses med 90 till 100 i många färdigheter gör det hela värre.

0 av 5.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg

Du minns inte varför man jagade efter maktföremålet?
                  En BADGUYᵀᴹ hade stulit det.

Kommentera

Äventyr: Handelsfursten (Härskarserien del 1)
                    Av: Michael Petersén

Det här är det enskilt mest rälsade äventyret jag någonsin har läst. Det är inte en överdrift. Det finns ingen poäng att spela det. Hela äventyret är sammanfattat i början, det finns inget sätt att undvika det. Karaktärerna kan inte ens hålla käften utan de tvingas säga rätt grejer av magiska föremål. Det finns tyvärr inget av värde här. Att spelarkaraktärerna ska vara badasses med 90 till 100 i många färdigheter gör det hela värre.

0 av 5.
                    Har ändå för mig att detta är det minst rälsade scenariot i hela häskarserien.

Kommentera

En BADGUYᵀᴹ hade stulit det.
                      Det känns som på god väg att återskapa en kontrafaktuell klassiker - lite som Jodorwski's Dune ;)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

Har ändå för mig att detta är det minst rälsade scenariot i hela häskarserien.
                        Men jag har två till av dem att läsa O_O Varför stjäl du mitt hopp Swedish chef?! Varför stjäl du mitt hooppppp?! 😰

Kommentera

Men jag har två till av dem att läsa O_O Varför stjäl du mitt hopp Swedish chef?! Varför stjäl du mitt hooppppp?! 😰
                          Sorry, är ju med både drakar, kulter och demoner i de andra delarna i alla fall

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

Sorry, är ju med både drakar, kulter och demoner i de andra delarna i alla fall
                            Okej, det är lite tröstande i alla fall :)

Kommentera

• OT: Har jag missat något? Jag trodde att God45 avskydde Drakar och demoner. Kul läsning i alla fall :)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Leumas Visa inlägg
                                OT: Har jag missat något? Jag trodde att God45 avskydde Drakar och demoner. Kul läsning i alla fall :)
                                Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.

Kommentera

Arbetar …
                                X