Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
8 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
97 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
114 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
157 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.612 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Äventyr: Magilre
    Av: Theodor Paues
    År: 1990

Det här är tre korta äventyr i samma bok (som mest presenterar en ny del av världen) så jag kommer att ta dem var för sig.

Dylernas invasion:
    Öhhhh.... Så det finns den här ursprungsbefolkningen som de "civiliserade" folken jagade bort. Men det är okej, för de är onda vildar med märkliga religioner! Men de är arga och vill ha hämnd. Så spelarkaraktärerna (igen är de random murderhobos) hyrs in (av greven själv) för att sätta vildarna på plats och hindra ondingarna i staden som skulle ha planer med dem.

Egentligen är det en ond köpman som har en plan som innebär att orsaka ett vulkan utbrott och sedan med ursprungsbefolkningen, sjömonster, hajmän och annat sänka staden. För pengar!

Spelarna måste sedan lista ut vad som händer och stoppa det, vilket det är osannolikt att de lyckas med.

2 av 5. Ett förvirrat och lite obekvämt äventyr.

Intermezzo i Gabrika:
    Nu snackar vi! Den lokala baronen är sjuk (egentligen är han en hypokondriker) och spenderar så mycket pengar på att försöka bota sig själv att folket lider under hans allt hårdare skatter. Spelarna, och den här gången är det vettigt att dolk vill ha random murderhobos, hyrs in för att döda baronen av motståndsrörelsen och hyrs in för att mörda ledaren av motståndsrörelsen en av baronens män. Egentligen finns det fler personer med politiska intressen bortom de ytliga. Spelarna sätta i en utmärkt roll att leka Yojimbo.

4 av 5.

Det heliga gudavinet:
    Det här är en standard liten skattjakt efter en magisk pryl med undantaget att spelarkaraktärerna luras att bli förbannade. Lämnar de inte prylen till en ond kult kommer de dö av en olycka om 20 år. Men gör de det kan kulten sätta ihop prylen med två andra prylar och bli mäktig.

Problemet är att om ditt yrke är äventyrare kommer du nog inte leva i 20 år. Och har du äventyrat i 20 år har du någon plan för att lura döden som kommer fungera. Plus, kampanjen kommer inte vara så länge.

2 av 5.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Äventyret: Mörkrets hjärta (Ärans väg del 3)
      Av: Michael Petersen
      År: 1986

Det här är en fullständig besvikelse och ett svek mot del 1 och 2 i serien av äventyr. Om du bara vill ha ett nummer så är det här en svag 1:a och du kan säkert skippa resten av recensionen.

Så ni har koll på hur del 1 och 2 av ärans väg har varit öppna, stämningsfulla, svåra och charmiga äventyr fyllda av val och öppna upplägg? Fuck allt det. Det här, berättar den nya författaren, är en kamp mellan mörkret och ljuset. Och spelarna är nu rälsade på ett sätt som jag då och då porträtterat som allting som är fel med svensk rollspelskultur.
      Lustigt. Som knodd upplevde jag alltid Ärans väg 1 och 2 som väldigt tydliga och enkla att spelleda, medan jag aldrig ens gav mig på att försöka spelleda Mörkrets hjärta. Det framstod komplicerat och jag minns nästan ingenting av det idag.

Kan det vara så att jag uppfattade 1 och 2 som enkla pga att de var så kul att läsa och fantisera kring; medan 3an var oinspirerande? Det rimmar isf väldigt bra med hur jag funkar med ungefär allt i vuxen ålder.

Kommentera

Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
        Av: Roger Undhagen
        År: 1985

Nu känner jag igen mig! Här har jag ju dött två gånger, både i Fantasy! och DoD. Brutala TPK:er. Låt oss se om orch ledaren Svarthand fortfarande är lika hemsk!
        Började spelleda detta med min förra spelgrupp. Vissa var mee inne på problemlösare och hoarding och jag ville ge dem ett äventyr i mer klassisk anda. Dessutom hade vi spelat Vintererskogen innan, som ju dragit en del inspiration från Döda skogen.

Sjukt kul var det! Precis som böcker eller filmer man såg när man var liten så upptäckte jag så mycket nytt och ett större djup när jag körde det i vuxen ålder. "Vi skaffa ära!"

Kommentera

Äventyret: Mörkrets hjärta (Ärans väg del 3)
          Av: Michael Petersen
          År: 1986
          Kan inte se att du recenserat Ärans väg del 4 (publicerat i Sinkadus nummer 16, 1988). Det kanske är för kort för att räknas?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av damogn Visa inlägg

Kan inte se att du recenserat Ärans väg del 4 (publicerat i Sinkadus nummer 16, 1988). Det kanske är för kort för att räknas?
            Sinkadus-äventyr lär få bli en helt egen tråd om inte God45 tröttnar tills dess
            Last edited by Bifur; 12 March 2018, 09.27.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av damogn Visa inlägg

Jag var inte Sinkadus eller äventyren i dem tyvärr. Bara de gammla Drakar och Demoner grejer som släpptes gratis för några år sedan + Svavelvinter sakerna.

Men får jag tag på del 4 kommer jag såklart recensera den :)

Kommentera

Jag var inte Sinkadus eller äventyren i dem tyvärr. Bara de gammla Drakar och Demoner grejer som släpptes gratis för några år sedan + Svavelvinter sakerna.

Men får jag tag på del 4 kommer jag såklart recensera den :)

Del 4 är bara en googling iväg (jag antar att man inte får länka till en pdf här?).

Kommentera

• Först, jag tycker detta fortsätter att vara fullständigt strålande. När jag kollar in på wrnu så hoppas jag varje gång att det skall vara en ny post i den här tråden.

Sedan tycker vi äntligen olika om någonting också. Oraklets fyra ögon (med Trakorien-boken) sätter jag som standard för hur ett äventyr är när det är som bäst. Kombinationen av profetsian, att man faktiskt kan läsa sig till vad som kan tänkas refereras till i världsboken och även att deläventyren generellt sett är väldigt kreativa. Det finns mängder med intressanta SLP att interagera med och det finns en uppsjö av coola saker som faktiskt händer på de olika platserna. Det är det bästa äventyr som jag spelat och ögonen känns klockrena och tillför massor i senare spel. För mig är det den mest klockrena 5:an någonsin.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                    Först, jag tycker detta fortsätter att vara fullständigt strålande. När jag kollar in på wrnu så hoppas jag varje gång att det skall vara en ny post i den här tråden.

Sedan tycker vi äntligen olika om någonting också. Oraklets fyra ögon (med Trakorien-boken) sätter jag som standard för hur ett äventyr är när det är som bäst. Kombinationen av profetsian, att man faktiskt kan läsa sig till vad som kan tänkas refereras till i världsboken och även att deläventyren generellt sett är väldigt kreativa. Det finns mängder med intressanta SLP att interagera med och det finns en uppsjö av coola saker som faktiskt händer på de olika platserna. Det är det bästa äventyr som jag spelat och ögonen känns klockrena och tillför massor i senare spel. För mig är det den mest klockrena 5:an någonsin.
                    Jag förstår det, och jag tänker inte hävda att min tolkning är bättre. Men det når inte ända fram för mig. Profetsian är olösbar och att man (hela gruppen!) ska sitta med en mer än lite tråkig settingbok och lösa det är en fullständig dealbreaker. Hade inte de individuella delarna varit så starka hade betyget från mig varit ännu lägre, för min bedömning är inte att det är spelbart.

Men det är jag, och det hela handlar om vad man vill ha från en kampanj.

Kommentera

...en mer än lite tråkig settingbok.
                      Pratar du om modulen Trakorien nu alltså? Har du verkligen läst den? I mina ögon är det tveksamt om den kan klumpas samman med "settingböcker" i allänhet, och kräver nog en lite rättvisare bedömning.

Jag säger inte att alla måste älska Trakorien, men jag har svårt att se varifrån du kommer här.

Kommentera

Äventyr: Dödens väg
                        Av: Theodor Paues
                        År: 1989
                        När jag slutade hos Äventyrsspel i april 1989 lämnade jag efter mig ett komplett DoD-äventyr med titeln Dödens Väg, som jag hade skrivit under vintern 88/89. Av någon för mig okänd anledning refuserade tydligen Nisse det, och lät Theodor skriva ett annat med samma titel. Beklagligtvis har mitt Dödens Väg sedan länge upplösts i den stokastiska elektronskräphög där gamla Word-dokument utplånas.

Jag har tyvärr bara lösryckta minnen kvar: spelarrollerna jagade efter ett MAKTFÖREMÅLᵀᴹ och reste med en ASTRALFARKOSTᵀᴹ till två eller tre världar i andra universa.
                        Last edited by Mekanurg; 12 March 2018, 14.08.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Pratar du om modulen Trakorien nu alltså? Har du verkligen läst den? I mina ögon är det tveksamt om den kan klumpas samman med "settingböcker" i allänhet, och kräver nog en lite rättvisare bedömning.

Jag säger inte att alla måste älska Trakorien, men jag har svårt att se varifrån du kommer här.
                          Hmm, jag ser en parallell till min tråd om hur man får spelare att greppa referenser utan att läsa den tråkiga settingboken. (Inte för att jag håller med, det finns ju inget roligare än att läsa en settingbok som Trakorien där sedan hela innehållet VERKLIGEN kommer i spel, får en att känna sig väldigt smart.)

Kommentera

Jag förstår det, och jag tänker inte hävda att min tolkning är bättre. Men det når inte ända fram för mig. Profetsian är olösbar och att man (hela gruppen!) ska sitta med en mer än lite tråkig settingbok och lösa det är en fullständig dealbreaker. Hade inte de individuella delarna varit så starka hade betyget från mig varit ännu lägre, för min bedömning är inte att det är spelbart.

Men det är jag, och det hela handlar om vad man vill ha från en kampanj.
                            Ja, jag förstår din syn absolut. Det är ren tycke och smak. Jag tycker om att bläddra i en fysisk bok och själv leta ledtrådar (och få en ascool världsbeskrivning på köpet) i stället för att slå för Historia, Geografi, Bibliotekskunskap och liknande. Sedan håller jag med dig generellt vad gäller att behöva läsa femtio sidor bakgrundsmaterial för att kunna spela. Jag har nästan aldrig gillat det. Men i fallet Trakorien/O4Ö så var hela upplevelsen helt fantastisk. Jag har aldrig fått känslan att verkligen sitta i ett bibliotek och försöka forska fram ledtrådar på ett bättre sätt än jag faktiskt fick när jag spelade O4Ö och vi var även ute på ett par irrfärder när vi spelade äventyret, men jag kan säga att gåtorna var inte alls olösliga. De var svåra som fan och när vi satte dem så kände vi oss extremt duktiga. "Kan det vara det här dom menar?!", "Ja, det måste det vara!".

Kommentera

• Äventyr: Ärans väg del 4
                              Av: Dag Ståhlhandske
                              År: 1988.

Det här är väldigt, väldigt dåligt. Det är rälsning av metoden: 60 ryttare kommer. Gör klart att spelarna måste ge sig. Låt de annars slåss tills de har vett att ge sig.

Fuck this.

Grejen där man ska behandla efterspelet av del 3 är inte ett bra upplägg och är inte bra utfört.

Och bilderna passar varken med den 1 & 2 eller 3.

Det här är kanske det värsta Drakar och Demoner scenariot. 1 av 5.

Kommentera

Äventyr: Ärans väg del 4
                                Av: Dag Ståhlhandske
                                År: 1988.

Det här är väldigt, väldigt dåligt. Det är rälsning av metoden: 60 ryttare kommer. Gör klart att spelarna måste ge sig. Låt de annars slåss tills de har vett att ge sig.

Fuck this.

Grejen där man ska behandla efterspelet av del 3 är inte ett bra upplägg och är inte bra utfört.

Och bilderna passar varken med den 1 & 2 eller 3.

Det här är kanske det värsta Drakar och Demoner scenariot. 1 av 5.
                                Det var detta jag väntade på hahaha! Förlåt att jag utsatte dig för något så hemskt

Kommentera

Arbetar …
                                X