Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.432 visningar
14 gillar
shirian
av shirian

Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
20 responses
677 visningar
1 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
75 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
141 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Platon, Igår, 21.25
1 response
59 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.571 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
18 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 13.37
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Ydram, 13 April 2017, 22.26
6 responses
667 visningar
7 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
24 responses
925 visningar
6 gillar
Mattifier  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Äventyret: Tvillingberget
    Av: Thomas Gunnarsson och Kjell Regmer
    År: 1983

Fuck yes, The Doom that came to Sarnath referens i fjärde stycket! I am fucking in!

Det här är annars klassiskt men bra. En gammal gubbe berättar om en skatt som kommer från intriger mellan två familjer av onda trollkarlar och deras fästen. Det finns rykten spelarna kan leta reda på i förväg och som är uppdelade i sanna och falska men som alla leder till något intressant senare.

Dungeon crawlandet är bra och klassiskt men inte superspänannde. Men det här är väldigt tidigt och det är en väldigt bra "första gången vi dungeon crawlar" produkt. Skatterna är däremot rikrigt fantastiska bitvis, min favorit är Svärdet Dziggetai. Ett demoniskt vapen som kämpar om kontroll med bäraren, som Stormbringer om Elriks vapen också var ett badass enhörningssvärd som kunde få andra vapen att bli trubbiga.

4 av 5 och en väldigt stark början!

Gilla

Kommentera

Ja, det här kommer att bli kul. Men du har glömt "Bland tomtar och troll", introäventyret i DoD-82. Med landmaneter!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
        Ja, det här kommer att bli kul. Men du har glömt "Bland tomtar och troll", introäventyret i DoD-82. Med landmaneter!
        Då backar jag hästen och recenserar det! :D Landmaneter låter precis som min typ av grej :D

Kommentera

Kul initiativ. Du har ju ångan uppe efter Scenariobanken.

Kommentera

Det här ser jag fram emot att läsa mer av!

Kommentera

Go go go! Ser fram emot när du når Chronopia och min barndom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Då backar jag hästen och recenserar det! :D Landmaneter låter precis som min typ av grej :D
                "Bland alfer och troll" heter det ju. Det har också djävulsvargar!

Kommentera

Perfekt timing!

Funderar på äventyr o kampanjmiljö till att köra igång med DoD Retro

(ägnar sista veckorna innan jobb byte med att varva panikarbete med att skriva ut intressanta pdf:er som låg uppe hos riotminds)

/Christer

Kommentera

Äventyret: Bland Alfer och Troll
                    Av: Tomas Björklund
                    År: 1982

Spelarna är helt färska äventyrare. De träffas på ett värdshus. En gammal man hyr in dem för att stoppa en kult som kidnappar barn. Man går till deras tempel och det är en dungeon. Väldigt standard. Kulten är dock ganska badass. De har onda riddare, fruktansvärda präster, djävulsvargar, flygande brännmaneter och de offrar barn! Det finns också svaralfer och Troll i källaren. Och en ond Lovecraftiansk gud.

Så standard. Men gammalt. Och coolt.

3/5. Jag måste gilla det här, men det finns bättre scenarion.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Äventyret: Bland Alfer och Troll
                      Av: Tomas Björklund
                      År: 1982

Spelarna är helt färska äventyrare. De träffas på ett värdshus. En gammal man hyr in dem för att stoppa en kult som kidnappar barn. Man går till deras tempel och det är en dungeon. Väldigt standard. Kulten är dock ganska badass. De har onda riddare, fruktansvärda präster, djävulsvargar, flygande brännmaneter och de offrar barn! Det finns också svaralfer och Troll i källaren. Och en ond Lovecraftiansk gud.

Så standard. Men gammalt. Och coolt.

3/5. Jag måste gilla det här, men det finns bättre scenarion.
                      Intressant. Jag har spelat det här, säkert flera gånger, men minns ingenting (utom landmaneterna, de satte fart på våra tioåriga hårdrockssjälar) av det.

Tvillingbergen har jag splittrade minnesbilder av och av modulen jag har här vid skrivbordet att döma spelade vi det ganska många gånger.

Kommentera

God45:

Kommentera

Jag har tänkt göra en mjuk övergång till rollspel för min brädspelintresserade flickvän som aldrig spelat rollspel förut. Har tänkt inleda med något som är likt brädspel (fast mer dynamiskt), nämligen ett äventyr med mycket utforskande och strider, och mindre moral och djupgående story. Det viktiga är att hon får rulla tärningar och fundera på hur poäng bäst fördelas.

Jag har tänkt att vi ska spela DoD - 85. Det låter på recensionen i trådstarten som att Tvilingberget är en bra kandidat till ett äventyr att utgå från?

Kommentera

Man kan inte recensera "alfer och troll" utan att kommentera den döda mantikoran (med obligatoriskt efterföljande trådkrig, där folk pratar om olika kartor utan att förstå det)!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av roboman Visa inlägg
                              Jag har tänkt göra en mjuk övergång till rollspel för min brädspelintresserade flickvän som aldrig spelat rollspel förut. Har tänkt inleda med något som är likt brädspel (fast mer dynamiskt), nämligen ett äventyr med mycket utforskande och strider, och mindre moral och djupgående story. Det viktiga är att hon får rulla tärningar och fundera på hur poäng bäst fördelas.

Jag har tänkt att vi ska spela DoD - 85. Det låter på recensionen i trådstarten som att Tvilingberget är en bra kandidat till ett äventyr att utgå från?
                              Jag skulle säga att det är det :)

Kommentera

Arbetar …
                              X