Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[PROMOTION] Kickstarter igång på Chock: Åter från graven

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, Igår, 15.03
4 responses
92 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Brynolf, Igår, 12.47
11 responses
143 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av God45, Igår, 16.50
13 responses
211 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
32 responses
759 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
133 responses
3.173 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, Igår, 18.12
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 18.11
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Khan, Igår, 10.09
7 responses
204 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
192 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
145 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [PROMOTION] Kickstarter igång på Chock: Åter från graven

Nu rullar Kickstartern på. Anders Fager skriver till alt-settingen Beredskapstiden inte mindre än fyra fullängdsäventyr, och från första utgåvan återvänder Anders Blixt för att skriva ett specialäventyr i stadsmiljö. Hans scenario illustreras av ingen mindre än Stefan Kayat.

(Sa jag att vi är väldigt glada över att dessa tre vill vara med och tror på det vi gör)?

För den som är intresserad, läs mer här:
    https://www.kickstarter.com/projects...ven?ref=5jx6vf

Beredskapsåren — det är en setting jag gillar! Det ser ut som att även Äventyrsspels/Target Games Fredrik Malmberg gillar idén genom att önska lycka till i kommentarsfältet på KS. Roligt!

Kommentera

Ja, vi är mycket glada över att det gamla gänget är med oss på olika sätt i projektet. :-)

Kommentera

Nu har jag läst både KS-sidan och dokumentet om tid och geografi som fanns länkat. Det låter spännande. Fortfarande.

Jag förstår att spelet ska utspela sig i nutid med Fagers ”Någonstans i Sverige” som en alternativ setting. Vilka övriga epoker eller vilket tidsspann kommer avsnittet om att spelleda i andra tider att omfatta? Det finns ju många spännande episoder i svensk historia där skräcken kan ges utrymme från t.ex. den senaste istiden och framåt.

Ett stretch-goal är ju dessutom någons slags djupdykning i ännu en epok.

Det vore grymt roligt att få reda på mer om detta, allteftersom KS går framåt. Har ni kanske redan fångat upp och börjat skissa på historieasvnittet eller åtminstone urval av epoker, utifrån t.ex. trådar på Facebook och hör på WRNU där en del önskemål tidigare dryftats?

Det slår mig att Fager i sina Svenska kulter gjorde några historiska nedslag, t.ex. under 1700-talet när karolinerna tågade hem efter Halden och Trondheim, liksom i den svenska skärgården i skuggan av Kallt krig — så även om Chock inte är Lovecraft, så har ni ju onekligen kapacitet bland textställare att få till en del del rysligheter. Hoppas jag.
        Last edited by Wilhelm; 21 January 2018, 15.38. Anledning: Typo

Kommentera

Ojoj, som utbildad lärare i historia finns det oerhört många.

Bland toppkandidaterna finns att spela som karaktärer på Ostindiska Kompaniet och dess syskonorganisationer.

Vikingatiden är också intressant för den för in mycket av resten av världen med alla resor och influenser från andra delar. Vem vet vad de kan ha släpat hem bland byte och handelsvaror?

Men även den svenska industriella revolutionen och spännande stadsäventyr under en tid av omställning.

Både stormaktstiden och karolinertiden är kandidater men troligen kommer inte båda med. Helt säkert är dock att den Gustavianska eran är med, inte minst för att en av de mer dominerande organisationerna i grundspelet, Kungiga Lanternans Sällskap, grundades under den gustavianska eran.

Kommentera

... problemet är väl just att begränsa sig, å ena sidan. Å andra sidan finns ju då möjligheten till framtida material. Både i nutid och andra tider.

Kommentera

... även om inte alla epoker kan ges mycket text, så kanske det går att ha med en illustration i form av en tidsaxel eller möjligen en karta där olika epoker eller händelser ges en bild eller händelse eller annat som inspiration. En ingress. En fråga. Ett påstående. Hällristningarna i Tanumshede. Silvergruvorna i Sala och Nasafjäll. Duved dit Armfeldts armé återkom. Någon gravsten eller liknande för Linné eller Strindberg eller så. Ja, du förstår — på låg- eller mellanstadienivå s.a.s. förvisso, men nu är det ju inte skolämnet och lärandet som är i fokus, utan insteg till ett rollspelsäventyr där skräcken griper tag.

Kommentera

Det kommer helt säkert att finnas med en historisk genomgång där händelser genom Sveriges historia kommer finnas mer. Låt oss säga att alla händelser inte gick till riktigt som det står i historieböckerna ...

Kommentera

Tycker ni har lagt möjligheten till stretch goals på för hög insats. 700kr

Kommentera

Det var inte planerat men fick blir en Skräckmästare, gillar den typen av pledge levels men kan hålla med om att tillgången till strech goals kanske är lite hög.

Kommentera

Håller med om stretchnivåerna. Jämför man målet 150kkr på Chock för att överhuvudtaget anses finansierat så hade t.ex. Fria Ligan 100kkr på Forbidden Lands. Då är det ett tvåspråkigt spel (både svenska och engelsktalande backers) och dessutom från ett väletablerat förlag som gjort ett tiotal crowdfunders tidigare.

Kommentera

PAX och Celledor: Det är helt och hållet otydlighet från vår sida och till stor del mitt fel. Äventyren av Fager och Blixt kommer med som pdf för alla backare från Poltergeist och uppåt, vi skriver även där att de digitala stretchgoals som blir upplåsta också ingår. Jag får ta på mig att det blev otydligt mellan text och bild under beskrivningen av projektet. Jag gjorde bilderna i morse efter ännu en sömnlös natt på grund av två sjuka småbarn. Borde sett till att bilderna korrades innan jag lade upp dem. Det är dock strax åtgärdat.

Henke: När vi räknade igenom kostnaderna kände vi det var motiverat med 150kkr för att realisera projektet. Det kanske är högt, men det kommer att bli en riktigt fin produkt. Vår förra Kickstarter, för Sagospelet Äventyr, levererades i tid och med mycket snyggt förpackade/formgivna böcker med hög produktionskvalité. Jag har dock förståelse för att det kan tyckas vara ett högt satt mål, men vi är tämligen säkra på att vi kommer nå det och kunna leverera en riktigt fin produkt!

Kommentera

Jag tog fram en tabell för att förtydliga och Daniel har uppdaterat bilderna.

Lägger in länken som bild här, originalet finns på KS-sidan:
                          Bilaga
                          Last edited by flintberg; 22 January 2018, 01.05.

Kommentera

Nu har jag skummat igenom allt så det kan hända att jag missat något - men jag inte hittar när spelet är beräknat att levereras.
                            D.v.s. när kan en backer förvänta sig att få en trevligt paket i brevlådan?

Om det redan står någonstans får ni gärna hänvisa till var.

(och ja, jag är van vid kickstarters, så oavsett vad ni säger så räknar jag med ett halvårs försening. )

Kommentera

Enligt Kickstarter-sidan är beräknad leverans för PDF:er december 2018 och för det mesta av det tryckta materialet februari 2019.

Kommentera

Arbetar …
                              X