Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Chock - åter från graven

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rektifier, Igår, 20.14
16 responses
248 visningar
0 gillar
Wyldstorm  
Skapad av anth, Idag, 17.28
8 responses
162 visningar
1 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
386 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K
 
Skapad av Henke, Idag, 21.04
1 response
48 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Rektifier, Igår, 20.04
3 responses
50 visningar
4 gillar
Rangertheman  
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
158 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.59
3 responses
99 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
15 responses
316 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av CSPTT, Idag, 10.49
0 responses
27 visningar
0 gillar
CSPTT
av CSPTT
 
Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
21 responses
591 visningar
0 gillar
Rickard
av Rickard
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
    Byt namn till GravKyla och gör en Kutulu av namnet.
    Gillar ideen med att hålla det till Norden.
    S.A.V.E kanske går att byta mot V.A.K.T (Väktare Av Kunskap o Tro) eller något annat efter en gemensam brainstorming här på forumet.
    Kör egna regler och ta så mycket ni vågar från svenska chock?
    Bra tänkt, jag är också inne på att Chock kan få vila i frid.​

    Kommentera


    • #17
      Då vill jag vara lite uppmuntrande och säga att jag tycker det är helt okej att återanvända namnet Chock. Jag kan inte föreställa mig att det kommer vara större skillnad mellan den här versionen och originalet än mellan Mutant år noll och original-Mutant (till exempel) och det har jag inget problem med.

      Och jag är emot att göra en Kutulu, eftersom:
      Cthulhu -> Kutulu
      Chock -> Kock

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Och jag är emot att göra en Kutulu, eftersom:
        Cthulhu -> Kutulu
        Chock -> Kock
        Därför mitt förslag på GravKyla och de olika typsnitten...

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
          Gillar ideen med att hålla det till Norden.
          S.A.V.E kanske går att byta mot V.A.K.T (Väktare Av Kunskap o Tro)
          Inte bara det, stiftelsen i fråga (för det är naturligtvis en stiftelse) har som mål att försvara fosterlandet, kungahuset och det svenska folket mot yttre hot. Inte på det moderna, populist-nationalistista sättet utan på det gammaldags finakademisk-verklighetistiska. Övernaturliga inkräktare göre sig icke besvär utan skall motas i grind av nobelmiddagsklädda förkämpar som kväser okristliga fasor och kläcker latinska ordvitsar med samma struntviktiga manér.

          D: "Stå inte bara där och gapa som en puer avem, Margareta-Charlotta, stoppa mumien!"
          M-C: "Nja Dick, termen mumie är visserligen i stort sett korrekt men jag tror quod valde delendum termen spontanbalsamerad gravgångare är mer rättvisande i det här fallet. "
          D: (Skrattar tillgjort)
          Last edited by Fjodor Pollett; 07 January 2018, 00.08. Anledning: Lade till ordväxlingen på slutet

          Kommentera


          • #20
            Kult har nya regler och "uppdaterad spelvärld", Eon har nya regler och nytt fokus i spelvärlden, Neotech har nya regler och förändrad spelvärld, och det finns/fanns planer på att ge Noir en ny spelvärld.

            Rimligen är det ok att bytaregler och ändra spelvärld även för andra än Helmgast.

            (Det slår mig att ett bra aprilskämt vore "året är 1067, välkommen till nyutgåvan av Viking! Nu med FATE")

            Hursomhelst. Fin bild+lycka till!

            Kommentera


            • #21
              Eftersom andemeningen (no pun intended) är tänkt att bevaras, tycker jag att det är helt rätt att bevara namnet. Dessutom för det tankarna till gamla skräckserietidningar och passar därför utmärkt.

              Skräckens tre ansikten spelar jag gärna med de nya reglerna :)

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                Kult har nya regler och "uppdaterad spelvärld", Eon har nya regler och nytt fokus i spelvärlden, Neotech har nya regler och förändrad spelvärld, och det finns/fanns planer på att ge Noir en ny spelvärld.

                Rimligen är det ok att bytaregler och ändra spelvärld även för andra än Helmgast.
                ...och samma gäller såklart även för Drakar och Demoner (som avverkar både Ereb, Chronopia, Trudvang och nu är tillbaka på Ereb), Mutant´s reinkarnationer från tidig upptäckarålder (Mutant/Reptilmännens klor) till sen upptäckarålder (Mutant2/Brännpunkt Hindenburg och Katastrofens väktare) till cyberpunk (Mutant 2089), utomjordiskt kolonialfokus (RYMD och Chronicles), ångpunk (MUA) och tillbaka till tidig upptäckarålder (M0).

                Har aldrig blivit irriterad för att namnet på dessa omslag inte inneburit ursprungsregler/setting och kommer knappast bli det när jag köper nya Chock heller (för det kommer jag definitivt att göra). Jag gillar såklart CoC och KULT också, men Chock skulle kunna fylla det behov jag har för "nordisk skräck" som du inte får från dessa spel. Det har på Facebook diskuterats om setting för 40-tal (deckare i "Trenter"-anda vilket jag tycker hade varit helt underbart). En annan setting som jag ofta tycker saknas är den från 1300-tal (a´la "Rosens namn") där RP står än mer maktlösa inför det okända.

                Jag skulle också vilja påstå att skräck blir bättre "closer to home" där man kan relatera mer till miljön. En otäck historia som utspelar sig i Los Angeles blir för mig aldrig riktigt lika bra som om den hade utspelat sig i Göteborg.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av flintberg Visa inlägg
                  Det här spelet är tänkt att bli ett nytt Chock. Men med den gamla känslan och kicken. Men det är inte baserat på Chill. Det sätter vissa begränsningar. Men givetvis försöker vi vara tydliga och transparenta i all kommunikation att nya Chock inte är återpublicering av Chill 1st eller översättning av Chill 3rd.

                  Det ska inte bli ett spel där folk får kommunikation som om det vore en remake och sen blir besvikna när det är något nytt, utan vi säger det så ofta frågan kommer upp: det är ett nytt spel men det är i det gamla Chocks anda. Härav namnet.
                  Jag är inte intresserad av spelet i sig, skräck är inte min kopp te, men jag vill berömma den tydliga kommunikationen. Se nu till att hålla kommunikationen vid liv även under projektets gång, så att eventuella förändringar ni gör inte kommer som en kalldusch för köparna vid leverans.

                  Kommentera


                  • #24
                    För att inte vara negativ: det kanske behövs en 'svensk standard' på Chock för att riktigt göra det till det spel det aldrig var. Att slopa SAVE är bra, att inte skapa en ny 'undersökande organisation' är ännu bättre. 'Spökjägare' känns alltid mera action än skräck.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

                      SAVE är en hemlig organisation som bekämpar spöken och annat oknytt. Rollpersonerna är medlemmar där. Det är en akronym för något på latin.
                      S.A.V.E. ("Societas Albae Viae Eternitata", vilket är latin för "den vita vägens eviga sällskap")

                      Men jag tyckte redan som liten 12-åring att att namnet var ganska töntigt, så att slopa det, och ge spelet en ny nordisk skrud, känns helt rätt.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Voldstagg13 Visa inlägg
                        För att inte vara negativ: det kanske behövs en 'svensk standard' på Chock för att riktigt göra det till det spel det aldrig var. Att slopa SAVE är bra, att inte skapa en ny 'undersökande organisation' är ännu bättre. 'Spökjägare' känns alltid mera action än skräck.
                        Håller med om att organisation känns onödigt. "S.A.V.E. som uppdragsgivare" blir bara en motsvarighet till den återkommande "den gamle mannen som stapplar in på värdshuset med ett uppdrag". Här hade jag hellre låtit upplägget vara fritt och gärna att man i varje scenario hittade en specifik koppling för RP till händelseutvecklingen i scenariot (RP är släkt/vän/kollega med den som "behöver hjälp" eller ännu hellre en RP är själv den som "behöver hjälp").

                        Givetvis kan RP fortfarande tillhöra en organisation motsvarande S.A.V.E. om man vill (t.ex. för att etablera RP´s relation), men tycker inte den skall väga tyngre än att RP är arbetskamrater, vänner, släkt, medlemmar i samma politiska förbund/religiösa samfund/idrottsförening/ligistgäng/herrklubb/terroristcell etc.

                        Last edited by Henke; 07 January 2018, 13.26.

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                          Håller med om att organisation känns onödigt. "S.A.V.E. som uppdragsgivare" blir bara en motsvarighet till den återkommande "den gamle mannen som stapplar in på värdshuset med ett uppdrag". Här hade jag hellre låtit upplägget vara fritt och gärna att man i varje scenario hittade en specifik koppling för RP till händelseutvecklingen i scenariot (RP är släkt/vän/kollega med den som "behöver hjälp" eller ännu hellre en RP är själv den som "behöver hjälp").

                          Givetvis kan RP fortfarande tillhöra en organisation motsvarande S.A.V.E. om man vill (t.ex. för att etablera RP´s relation), men tycker inte den skall väga tyngre än att RP är arbetskamrater, vänner, släkt, medlemmar i samma politiska förbund/religiösa samfund/idrottsförening/ligistgäng/herrklubb/terroristcell etc.
                          Precis! En slags Penny Dreadful fast i Stockholm. Och, jag utgår ifrån att vi snackar 20-tal?

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                            Håller med om att organisation känns onödigt. "S.A.V.E. som uppdragsgivare" blir bara en motsvarighet till den återkommande "den gamle mannen som stapplar in på värdshuset med ett uppdrag". Här hade jag hellre låtit upplägget vara fritt och gärna att man i varje scenario hittade en specifik koppling för RP till händelseutvecklingen i scenariot (RP är släkt/vän/kollega med den som "behöver hjälp" eller ännu hellre en RP är själv den som "behöver hjälp").

                            Givetvis kan RP fortfarande tillhöra en organisation motsvarande S.A.V.E. om man vill (t.ex. för att etablera RP´s relation), men tycker inte den skall väga tyngre än att RP är arbetskamrater, vänner, släkt, medlemmar i samma politiska förbund/religiösa samfund/idrottsförening/ligistgäng/herrklubb/terroristcell etc.
                            Ja, ett mera löst sammansatt nätverk av paranormalafficionados är nog bättre än en formell organisation.

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                              Precis! En slags Penny Dreadful fast i Stockholm. Och, jag utgår ifrån att vi snackar 20-tal?
                              Som jag förstår det så siktar man på nutid, men jag ser iaf gärna 40-tal (Trenter som nämnt ovan) eller varför inte skräck i ett svenskt nunnekloster (Vadstena?) på 1300-talet.

                              Kommentera


                              • #30
                                Jag tycker att det är ett jättebra initiativ.
                                Jag tycker att det är jättebra att ni slopar det gamla regelsystemet för det var sämst.
                                Jag föreslår att ni är jättetydliga med hur ert Chock skiljer sig från det ursprungliga Chock; på kickstarter, på hemsidan, på baksidan av spelet o.s.v. - annars är risken stor att ni får samma backlash som Drakar och Demoner Retro fick - och jag VILL verkligen att det här ska bli ett framgångsrikt och älskat spel.

                                Och jag har redan fastnat för förkortningen CÅFG - som givetvis uttalas TjåffG.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X