Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Chock - åter från graven

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
12 responses
347 visningar
4 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
15 responses
333 visningar
7 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
3 responses
133 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
36 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
12 responses
416 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
109 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.994 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.060 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
289 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
87 visningar
2 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Promotion] Chock - åter från graven

Den 16:e januari går vårt kommande spel "Chock - åter från graven", live på Kickstarter. Illustratör är vår mångsidige tecknare Richard Svensson (Sagospelet Äventyr). Han använder en helt annan tecknarstil som passar väl med stämningen vi vill åt.

Det är inte det gamla Chock i nytryck, inte heller en översättning av nya Chill (tredjeutgåvan). På det sättet är det ett helt nytt spel. Anledningen att vi gjort det är att vi velat bevara det vi gillade allra mest med Chock, skräckkänslan som var riktigt krypande läskig ibland. Vi ville återskapa känslan i ursprungschock, den som vi tycker nuvarande Chill inte längre har kvar på samma sätt. Vi hade möjlighet att bara översätta Chill av idag men det är inte samma spelupplevelse, så vi tackade nej.

Vi vill att det ska kännas på samma sätt som gamla Chock när man spelar, även om det egentligen är ett nytt spel. När du går från bordet ska du känna att du spelat Chock, helt enkelt.

Samma känsla och ton, men ett nytt regelsystem och en lite annan story (av respekt för det som hör till Chill). S.A.V.E. och Vägen använder vi inte, men väl andra hemliga sällskap. Alltsammans förankras i en skandinavisk miljö, med avstickare till fjärran länder.

Bilden är en av de första som Richard skapat speciellt för spelet.

Jag är extremt peppad inför CÅFG! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Äventyr Visa inlägg
      Vi vill att det ska kännas på samma sätt som gamla Chock när man spelar, även om det egentligen är ett nytt spel. När du går från bordet ska du känna att du spelat Chock, helt enkelt.
      Just gör man nya versioner av gamla spel. Ger man spelarna en bra upplevelse behövs inget "Retro" i slutet på namnet.

Kommentera

Jag gillar initiativet, och jag gillar bilden.

Bara det inte ingår i konceptet "känna att du spelat Chock" att varje färdighetsslag krävde en avläsning av en tabell, för den biten kan jag klara mig utan. :)

Kommentera

Jag blir förvirrad här - spelet innehåller inte SAVE eller Vägen, men använder ändå namnet "Chock" - ett etablerat namn med vissa tillhörande attribut i sin mythos. För mig blir det lite som att kalla något för James Bond, utan att varken agent 007, MI6 eller Q finns med. Hur gick tankarna kring namnvalet?

Kommentera

Vad är SAVE och Vägen?

Kommentera

Vi ville återuppliva Chock och har pratat om det sen i juni, men ville inte ha det ganska klumpiga systemet. Vi tyckte inte heller att SAVE nödvändigtvis behövde vara den enda organisationen och ville få med mer svensk/nordisk känsla.

Det var lite utgångspunkten. Efter kontakter med ägaren till Chill la vi fram förslaget om en revival av första utgåvan med våra tankar om nordisk miljö (den tredje, nya utgåvan tycker jag har tappat väldigt mycket av den ursprungliga känslan i gamla Chock vad gäller mystik och känsla) men det var antingen tredje utgåvan rakt av eller inget alls. Första utgåvans känsla och setting är borta och spelet har gått vidare.

Ställd inför valet att antingen släppa hela idén eller göra nåt helt eget som återskapar känslan i gamla Chock men med ett nytt spel tog vi oss en del funderare och pratade med kloka människor omkring oss.

Jag passade även på att testa namnet och hade en diskussion med Fredrik Malmberg om idén med ett helt nytt Chock. Jag ville att han skulle vara okej med det.

Till slut landade jag o Daniel i att försöka återuppliva känslan i Chock men i 2018 års tappning. Systemet hade vi aldrig tankar på att ta med, likt ert Kult mådde spelet nog bara bra av en systemuppdatering.

Och lite världsändring var eftersökt oavsett för en mer nordisk känsla.

Sen med de förutsättningarna som jag beskrivit här ovan innebär det att vi inte kan ha just SAVE som organisation till exempel eftersom det då varit tredje utgåvans SAVE, med känslan nästan av en paramilitär organisation i globalt krig mot ondskan. Det är inte spelet vi ville göra.

Det här spelet är tänkt att bli ett nytt Chock. Men med den gamla känslan och kicken. Men det är inte baserat på Chill. Det sätter vissa begränsningar. Men givetvis försöker vi vara tydliga och transparenta i all kommunikation att nya Chock inte är återpublicering av Chill 1st eller översättning av Chill 3rd.

Det ska inte bli ett spel där folk får kommunikation som om det vore en remake och sen blir besvikna när det är något nytt, utan vi säger det så ofta frågan kommer upp: det är ett nytt spel men det är i det gamla Chocks anda. Härav namnet.

Kommentera

Riktigt fett! Vilka av de gamla Chock-äventyren gillar ni? Så man får en känsla av vad ni utgår från :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
                  Vad är SAVE och Vägen?
                  SAVE är en hemlig organisation som bekämpar spöken och annat oknytt. Rollpersonerna är medlemmar där. Det är en akronym för något på latin.

Vägen är övernaturliga krafter som rollpersonerna kan ha, som synska drömmar och telepati. Monstren har en ond variant av detta, såklart.

Och om ni vill sälja spelet till mig har ni en checklista här:
                  http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...lla-k%C3%A5rar
                  Last edited by Gurgeh; 06 January 2018, 18.32.

Kommentera

Vilken tidsepok ska spelet placeras i?

Kommentera

Jag förstår vad du säger och hur tankarna går, men jag kan säga att jag själv, som entusiast och rollspelssamlare, får en lite sur smak i munnen. Titeln "Chock - Åter från graven" implicerar, för mig, starkt att det är det gamla Chock som återuppstår. Inte ett nytt spel, utan något som har legat begravt som nu återkommer. Det hör kanske ihop med berg-och-dal-banan av känslor som kom när jag först läste om detta, från super-entusiasm till trött besvikelse över att det inte var det jag trodde. Jag uppfattar det som vanvördigt gentemot originalet och snyltande på det spelets rennomé.

För att förtydliga - jag tycker ert spel verkar coolt och fräckt och har potential. Men det är inte "Chock" för mig. Inte utan de delar av mythosen som fanns i Chock (och ytterligare en förtydling - när jag pratar om original-Chock så pratar jag avgränsat om det svenska spelet från 1985, och inte om Chill i någon översättning eller senare utgåva, då de spelen är "Chill" för mig). SAVE, historierna om Boltons tragiska öde, Vägen, Det Okända, etc, är komponenter som, i mitt tycke, ligger inom begreppet Chock. Utan dessa är spelet något annat.

Jag var tydligen mer involverad än jag visste själv i detta. :-)
                      Last edited by Big Marco; 06 January 2018, 18.59.

Kommentera

Nässe: Min personliga favorit är nog Draculas hämnd, som jag hade en mycket trevlig spelupplevelse med. Det mesta jag spelat till Chock är dock hemsnickrade äventyr.

Pax: Spelet kommer dels att utspelas i nutid, dels kommer vi att presentera en annan spännande tidsepok i och med Kickstartern.

Big Marco: Det är absolut inte vår avsikt att vara vanvördiga. Vi har pratat med både Fredrik Malmberg och andra inblandade, och möttes av idel lyckönskningar. Oavsett vad man kommer att tycka om vår nya version så kommer det gamla att finnas kvar. :-) För mig personligen är det inte själva namnet S.A.V.E. som är det viktiga, utan känslan av vi mot dem - alltså en hemlig sammanslutning som kämpar mot varelserna. Om det sedan heter S.A.V.E. eller något annat förtar inte min upplevelse, men jag förstår att man kan tycka annorlunda. Vår önskan var som sagt från början att göra en ny version av det ursprungliga Chock, men där fick vi nej. Vi anser att det här är det bästa alternativet för att hedra den ursprungliga versionen som ligger oss alla mycket varmt om hjärtat. :-) Vem vet, vi kanske kan övertyga dig när du får se resultatet. ;-)

Kommentera

Bilden ger mig vibbar av (de bra) illustrationerna i CoC - snyggt! Å ena sidan lär bara de som spelat Chock förut sakna SAVE och Vägen, å andra sidan vet jag inte om känslan går att skapa idag (det har ju hänt en del på skräckfronten) men det kanske bara är 'surpellar' (jag, alltså :) )som tycker så. Hur som, ingen lär sakna regelsystemet i alla fall.

Kommentera

Byt namn till GravKyla och gör en Kutulu av namnet.
                            Gillar ideen med att hålla det till Norden.
                            S.A.V.E kanske går att byta mot V.A.K.T (Väktare Av Kunskap o Tro) eller något annat efter en gemensam brainstorming här på forumet.
                            Kör egna regler och ta så mycket ni vågar från svenska chock?

Kommentera

Jag tänker att ni kan skriva ut namnet gravkyla med ett typsnitt för Grav & typsnittet från chock/chill på Kyla trots att det är ett sammanbundet ord?

Kommentera

Arbetar …
                              X