Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank

Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus

Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Jag tänker hävda att det inte finns några förolämpningar mot författaren i recensionen.
    Det är inte heller vad Måns påstår, och jag håller med om att rescensionen har en raljerande ton som jag håller med om är onödig för ett alster som skrivit som gratismaterial.

Vad man tycker om äventyrsplatsen är förstås subjektivt, men det känns lite som att du resencerar den som om det vore ett fullfjädrat äventyr, när det är ganska tydligt att det är en startmiljö/premiss för första speltillfället (och slavjägarna är där för att erbjuda en första känn på stridssystemet). Och jag förstår din rescension om du väntat dig ett fullfjädrat äventyr - från det perspektivet saknas konflikt och driv. Men det tror jag aldrig var syftet.

Sedan får jag säga att jag tycker att scenen med den vandöde är genial :)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Voldstagg13 Visa inlägg
      Okej, finns det andra här som har läst Äventyrens brunn och kan ge stöd åt det ena eller det andra?
      Jag har nu skummat Äventyrens brunn.

Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.

Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.

Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.

EDIT: Jag ska också tillägga att språket kunde vara mer fokuserat, men det följer samtidigt i samma fotspår som Erik Granström etablerat för spelet, rätt "blommigt" så att säga.

Jag ger det 3/5.

/Magnus
      Last edited by Magnus Seter; 25 February 2019, 10.55.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

Jag har nu skummat Äventyrens brunn.

Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.

Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.

Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.

EDIT: Jag ska också tillägga att språket kunde vara mer fokuserat, men det följer samtidigt i samma fotspår som Erik Granström etablerat för spelet, rätt "blommigt" så att säga.

Jag ger det 3/5.

/Magnus
        Det här är en bra alternativ recension! Och jag är glad att diskussion här fick någon annan att recensera något så att vi fick fler vinklar på det :) Mer åsikter är alltid bättre. :)

Jag tänker också passa på att tigga alla som läser det här att recensera mina grejer som ligger på Scenariobiblioteket (under Sebastian Lindeberg som jag ju heter). Razorgirls är recenserat men inte resten. Och det stör mig att mitt projekt att det ska vara recensioner på allt i biblioteket i den här tråden har en lucka jag själv inte kan fixa till :p

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Jag tänker också passa på att tigga alla som läser det här att recensera mina grejer som ligger på Scenariobiblioteket (under Sebastian Lindeberg som jag ju heter). Razorgirls är recenserat men inte resten. Och det stör mig att mitt projekt att det ska vara recensioner på allt i biblioteket i den här tråden har en lucka jag själv inte kan fixa till :p
          Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.

Betyg:
          0 av 5. Det här är ett utkast, inte ett färdigt äventyr.

Ps. Nej, det här är inte en barnslig hämnd. Det är 100% ärligt.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.

Betyg:
            0 av 5. Det här är ett utkast, inte ett färdigt äventyr.

Ps. Nej, det här är inte en barnslig hämnd. Det är 100% ärligt.
            Men hallå. Det är klart att det är en barnslig hämnd när du inte ens läst igenom scenariot utan bara analyserat det utifrån EN premiss och det är språket. Vadå tvingar dig att ge upp? Ska du recensera något så får du väl läsa igenom hela scenariot. Om du VÄLJER att avbryta läsningen efter två sidor så har du inte ett tillräckligt underlag till en rättvis recension och borde avstått från att recensera det (men kanske ville du hämnas? i alla fall litegrann?)

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg

Men hallå. Det är klart att det är en barnslig hämnd när du inte ens läst igenom scenariot utan bara analyserat det utifrån EN premiss och det är språket. Vadå tvingar dig att ge upp? Ska du recensera något så får du väl läsa igenom hela scenariot. Om du VÄLJER att avbryta läsningen efter två sidor så har du inte ett tillräckligt underlag till en rättvis recension och borde avstått från att recensera det (men kanske ville du hämnas? i alla fall litegrann?)
              Du kan ju välja att tro mig, eller välja att tro att jag ljuger. Betyget ska läsas som just 0, alltså utanför skalan eftersom jag mycket riktigt inte läste hela, av nämnd anledning.

Jag läser gärna igenom hela scenariot när det är klart, och recenserar det rättvist då.

Kommentera

• Prison City

Först och främst har äventyret en väldigt elegant premiss, helt värdig genren och med god potential. Jag tycker också att skurkgalleriet överlag är intressant och välutvecklat med tydliga målsättningar.

Efter det håller jag med Måns om att det tar stopp. Jag tror inte premissen i sig räcker för en kampanj som spänner över flera år. Det hade behövts lite mer stöd för de olika typer av situationer och hot som uppstår, inte bara från superskurkarnas motivationer. Jag tror också att det kan blir svårt att hålla ordning på en så stor mängd unika psykopater om det är de som driver spelet framåt i någon sorts tv-serieformat. Som det är nu landar äventyret någon stans mellan kampanjram och äventyrsfrö, och det känns inte riktigt som om det stöder det tänkta spelet. Du flaggar i viss mån för detta i texten, men jag tror att du ändå lämnar SL utan verktyg. Om du hade lagt lite av det krut du har lagt på den långa listan superskurkar på att utveckla hur situationen utvecklar sig för rp i lite mer detalj tror jag att äventyret hade vunnit på detta.

Sedan hade språket defintivt mått bra av en korrunda, särskilt vad gäller särskrivningar. Och det blir rätt konstig dissonans att det här är skrivet till Supergänget, när det i själva verket är väldigt mörk superhjälteaction - mer Nolan än Semple om man får göra en film/tv-jämförelse.

Med alla dessa caveat skulle jag ge 2/5 så som det är skrivet nu, men med potential för mycket högre.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                  Prison City

Först och främst har äventyret en väldigt elegant premiss, helt värdig genren och med god potential. Jag tycker också att skurkgalleriet överlag är intressant och välutvecklat med tydliga målsättningar.

Efter det håller jag med Måns om att det tar stopp. Jag tror inte premissen i sig räcker för en kampanj som spänner över flera år. Det hade behövts lite mer stöd för de olika typer av situationer och hot som uppstår, inte bara från superskurkarnas motivationer. Jag tror också att det kan blir svårt att hålla ordning på en så stor mängd unika psykopater om det är de som driver spelet framåt i någon sorts tv-serieformat. Som det är nu landar äventyret någon stans mellan kampanjram och äventyrsfrö, och det känns inte riktigt som om det stöder det tänkta spelet. Du flaggar i viss mån för detta i texten, men jag tror att du ändå lämnar SL utan verktyg. Om du hade lagt lite av det krut du har lagt på den långa listan superskurkar på att utveckla hur situationen utvecklar sig för rp i lite mer detalj tror jag att äventyret hade vunnit på detta.

Sedan hade språket defintivt mått bra av en korrunda, särskilt vad gäller särskrivningar. Och det blir rätt konstig dissonans att det här är skrivet till Supergänget, när det i själva verket är väldigt mörk superhjälteaction - mer Nolan än Semple om man får göra en film/tv-jämförelse.

Med alla dessa caveat skulle jag ge 2/5 så som det är skrivet nu, men med potential för mycket högre.
                  Yay! Tack för recensionen ☺️👍

Kommentera

• (Vill i hemlighet att någon ska recenserar "De som måste dö". Min super konservativa rant mot fattiga människor i form av en Vampire kampanj :p )

Kommentera

• Personligen har jag lite svårt för recensioner med hård, raljerande ton när det rör sig om såga glada amatörers gratisverk. Jag tror att det direkt skadar rollspelshobbyn. Det är en annan sak om man köper en regelbox från t ex Chaosium (det tänkta rollspelet Prison Bitch - the RPG) för 500 spänn där allt visar sig vara skit.

Kommentera

• Hello!

Även om jag själv bidragit till det så är vi rätt redigt OT med vissa inlägg nu.

Så jag ber er att starta en ny tråd om recensioners ton och tilltal, och så låter vi denna fyllas av God45:s recensioner av äventyren på Scenariobiblioteket.

MVH

/Magnus

Kommentera

• Jag läste också Prison City, men efter som två pers redan har tuggat sig igenom den (eller en i alla fall) och sagt det viktigaste så skriver jag bara lite smågrejer:

+
                          Premissen med att vara en stad på en annan planet är kul. Att superskurkar är den stora maktfaktorn är också kul.
                          Att det finns jättemånga skurkar som färdiga SLPs med flera regelsystem är också trevligt.
                          Texten ger intryck av att författaren gått all-in i typ ett dygn och sen fallit ihop i en svettig hög. Lite som de första tio sidorna i Socker-Conny.

-
                          Det här är max första skissen på en kampanj. Om det var klart, dvs 5-20 sidor material per fas som faktiskt går att använda så skulle det vara något jag tittade på. Nu måste jag själv göra exakt allt utom att rulla fram skurkar. Dock funkar texten som finns nu ganska bra att skicka ut till spelarna så de vet vad som gäller (särskilt att det inte handlar om att ta sig hem kommer min grupp ha svårt att svälja).

Det är inte alls korrläst - alternativt det är jag som skrivit och bara dragit en av tre nödvändiga vändor korr.

Till sist:
                          Det känns alltså över huvud taget inte som att författaren vaknade upp efter det svettiga och feberstinna första och tog sig i kragen och skrev klart sin kampanj. Mer som att han glömde texten i ett halvår, hittade den på sin hårddisk och tänkte "är det här en sak? jag slänger upp den på internets och ser efter".

Det är inte en sak. Men det skulle kunna bli det.
                          Last edited by Jocke; 27 February 2019, 17.12.

Kommentera

• Skåneland av Sebastian Lindeberg

Det här är tre äventyr som utspelar sig i preapokalypsens Skåne.
                            Eller det är ett äventyr, ett kampanjfrö och en äventyrsplats om man ska försöka vara sån.
                            I det första äventyret, Bränt barn luktar illa, är spelarna vampyrer som är på hämndroadtrip med mål att mörda sin gamla Sire "helvetes slynan bara känd som Tekla".
                            Det andra äventyret, Innanför Ringvägen men utanför helvetet, handlar om att spelarna ska utföra en ockult ritual för att ta rosengård till en egen dimension och typ ha själva (oklart varför). Det vi får är en ritual med flera olika steg som ska genomföras och en genomgång av olika "ockulta fuckers i Malmö"
                            Det tredje och sista äventyret är Sankt Olof. Det utspelar sig i Sankt Olof och är det som jag skulle säga är mest en äventyrsplats. Vad spelarna gör där är oklart, men att det finns saker att göra där är tydligt.

Jag tror att det för bäst resultat är så att Ockulta fuckers i Malmö från Ringvägen och St Olof dyker upp under spelarnas roadtrip i Bränt Barn.

Det här är fantastisk läsning. Språket är stilistiskt på ett sånt sätt att miljön och stämningen i äventyren rinner ur skärmen och in i ditt huvud. Preapokalyps är typ det bästa ordet jag har tänkt på flera år och en värld där det går att sälja barnomsminnen för flödder, vampyrer som kör motorcyklar sover i liksäckar under dagarna och Lokala Orginal kan ha neonrosa blod som fräter som syra är en värd som alla borde vilja spela i. Det är gott om slumptabeller och efter som det är så lätt att fatta vad den här världen innehåller kan du som spelledare lätt skapa en dansbana med obehagliga typer som dykt upp för att se när Knut-Urbanz kommit till byn för att spela Kramgoa låtar och hur det går åt helvete och blir blodsoffer till en äldre gudom av hela skiten.

Mitt enda klagomål är att det är för lite Henrik Möller-smak på misären, det här skulle lätt kunna tjäna lite på att vara samma Malmö som i Bra Ställen att hänga på, Bra Folk att känna i Malmö eller Guds Ansikten.

5 av 5

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                              Skåneland av Sebastian Lindeberg

Det här är tre äventyr som utspelar sig i preapokalypsens Skåne.
                              Eller det är ett äventyr, ett kampanjfrö och en äventyrsplats om man ska försöka vara sån.
                              I det första äventyret, Bränt barn luktar illa, är spelarna vampyrer som är på hämndroadtrip med mål att mörda sin gamla Sire "helvetes slynan bara känd som Tekla".
                              Det andra äventyret, Innanför Ringvägen men utanför helvetet, handlar om att spelarna ska utföra en ockult ritual för att ta rosengård till en egen dimension och typ ha själva (oklart varför). Det vi får är en ritual med flera olika steg som ska genomföras och en genomgång av olika "ockulta fuckers i Malmö"
                              Det tredje och sista äventyret är Sankt Olof. Det utspelar sig i Sankt Olof och är det som jag skulle säga är mest en äventyrsplats. Vad spelarna gör där är oklart, men att det finns saker att göra där är tydligt.

Jag tror att det för bäst resultat är så att Ockulta fuckers i Malmö från Ringvägen och St Olof dyker upp under spelarnas roadtrip i Bränt Barn.

Det här är fantastisk läsning. Språket är stilistiskt på ett sånt sätt att miljön och stämningen i äventyren rinner ur skärmen och in i ditt huvud. Preapokalyps är typ det bästa ordet jag har tänkt på flera år och en värld där det går att sälja barnomsminnen för flödder, vampyrer som kör motorcyklar sover i liksäckar under dagarna och Lokala Orginal kan ha neonrosa blod som fräter som syra är en värd som alla borde vilja spela i. Det är gott om slumptabeller och efter som det är så lätt att fatta vad den här världen innehåller kan du som spelledare lätt skapa en dansbana med obehagliga typer som dykt upp för att se när Knut-Urbanz kommit till byn för att spela Kramgoa låtar och hur det går åt helvete och blir blodsoffer till en äldre gudom av hela skiten.

Mitt enda klagomål är att det är för lite Henrik Möller-smak på misären, det här skulle lätt kunna tjäna lite på att vara samma Malmö som i Bra Ställen att hänga på, Bra Folk att känna i Malmö eller Guds Ansikten.

5 av 5
                              Jag har aldrig känt en recension in i själen tidigare. Men det är en fantastisk känsla! Tack så jättemycket!

Kommentera

Arbetar …
                              X