Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av dancodan, 14 October 2018, 14.47
9 responses
212 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av wilper, Igår, 06.38
6 responses
144 visningar
9 gillar
Rickard
av Rickard

Skapad av mo., Igår, 21.33
1 response
39 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
44 responses
1.139 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Hubarth, 09 September 2018, 12.44
3 responses
194 visningar
0 gillar
Hubarth
av Hubarth

Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
11 responses
242 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, Igår, 18.45
0 responses
11 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 18.43
0 responses
18 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av McAber, Igår, 17.05
1 response
38 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av McAber, Igår, 16.55
0 responses
22 visningar
0 gillar
McAber
av McAber

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av walium Visa inlägg
    Jag har ett gäng gamla äventyr till Noir, Trudvang och Götterdämmerung liggande på min dator. De är mer än tio år gamla och flera av dem har tidigare spelats på GothCon. Det skulle vara kul att få dem recenserade igen även om jag bara fick 2/5 för det äventyr som du recenserat hittills. :-D
    redaktor@scenariobiblioteket.se Vi tar gärna emot gamla GothCon-scenarion!

Kommentera

• Walium: Lägger du upp dem på scenariobiblioteket recenserar jag dem gärna :D

Kommentera

• Jag har precis skickat in två nya scenarion till Scenariobiblioteket. Så om du har ett sug att hjälpa till att få allt på Scenariobiblioteket recenserat kommer snart två grejer jag är för jävig för att själv skriva något om :)

Kommentera

• Så, jag tänkte, varför försöka bli berömd för att skriva bra rollspelsäventyr när jag kan bli berömd genom att bli bränd på bål av arga rollspelskritiker? Så nu är min samling av äckliga urban fantasy äventyr släppt på Scenariobiblioteket! Du kan hitta dem under namnet Skåneland här: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=skaneland

Om du vill ha en chans att kalla mig elaka namn eller så är det här din chans! Recensera mina äventyr! :D

Kommentera

• Jag har skrivit en kampanj till Supergänget som heter Prison city. Den är tiotusen ord lång och därför antagligen den längsta kampanjen i förhållande till hur långt grundspelet är ;) Den finns helt gratis att ladda ner från scenariobiblioteket på den här länken: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=prison-city

Om du vill ha en chans att kalla mig elaka namn eller så är det här din chans! Recensera mina äventyr! :D

Kommentera

• Scenario: Polybius
              Till: KULT
              Av: Mattias Storm

Det här scenariot är baserat på Urban Legenden om arkadspelet Polybius som är kopplat till en rad försvinnanden och andra märkligheter. I äventyret spelar man tonåringar som dras närmre mysteriet och undersöker det. Det finns specialgjorda och supercoola karaktärsblad med highschool film stereotyper. Så du kan spela The Nerd, The Bitch, The Sickly och så vidare. Stämningen är därmed igång kickad så fort man får karaktärsbladet i handen. Det här är 80-tal, mycket Spielberg och Stranger Things. På spelledarsidan är det ännu bättre. Det här är kanske den snyggast designade rollspels PDF:en, professionell eller inte, som jag någonsin sett. Det är vansinnigt snyggt och praktiskt. Allting flödar över med stämning.

Och sedan, när du tror det här kommer vara lite gulligt, kommer KULT flödande in genom alla luckorna och överväldigar dig. Det är kladdigt, äckligt och omänskligt grymt precis under ytan. Och det är just den ytan man bryter genom i äventyret. Att koppla en coming of age story med en handling om att bryta genom illusionen är briljant, utförandet är väldigt spelbart och har en tydlig struktur utan att vara rälsat och det är både kul och obehagligt bitvis. Det påminner om IT mer än något annat.

Det enda smolket i bägaren är att det är lite sexistiskt här och där. Mycket för att uppfylla 80-tals tropes. En spelarkaraktär är tex The Bitch och att hon är sexuellt aktiv framställs som om det är en personlighetsdefekt. Det är inte jättemycket, men det märktes nog för att jag kände mig tvungen att ta upp det.

Men det här är annars ett originellt, smart, kul och supersnyggt scenario. 4 av 5.

Kommentera

• Scenario: I nålens öga
                Till: System agnostiskt/Skräck
                Författare: Erik Hylander

Jag har läst igenom hela I nålens öga och tagit in materialet. Även för någon som läser så snabbt som jag gör var det ett massivt och imponerande material. Slutsatsen jag har kommit fram till är att det är ett ofattbart imponerande rollspels scenario inte riktigt likt något annat jag har sett. Fokuset på efterforskning och bevisanalys är nästan allomfattande och görs levande genom väldigt imponerande rekvisita i form av allting från tidningsnotiser till domstolsprotokoll. Det här är ett tungt, tungt scenario. Och det är här det briljanta kommer in, det är skrivet så att till och med en spelledare som jag som hatar pappersarbete och att planera detaljer skulle våga mig på att spelleda det. Det är väldigt pedagogiskt och väldigt snyggt och jag får känslan av att författaren åtminstone läst på ordentligt om hur man pedagogiskt förmedlar information bäst.

Vill du har skräck och action är det här inte din grej alls. Men om du vill ha en saftig stek av utredande som dina spelare kan sätta sina tänder i så är det här scenariot för dig.

5 av 5.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Vill du har skräck och action är det här inte din grej alls. Men om du vill ha en saftig stek av utredande som dina spelare kan sätta sina tänder i så är det här scenariot för dig.

5 av 5.
                  Wow, fina ord. Tack och bock. Jag får skicka en tanke till Peter Wennerholm för idén och tillståndet att använda hans texter. Extra roligt också att läsa om "det pedagogiska upplägget" eftersom jag är oskolad där, även om jag såklart försökt lägga upp det på ett lättfattligt vis. Men du sätter nog fingret på något jag inte tänkt på själv. Att skriva ihop scenariot var rätt krävande (och det kan det nog vara att läsa in sig på det med) men att SLa det var nu när jag tänker tillbaka ganska lätt. Mycket handlar om att dela ut papper till spelarna och sedan luta sig tillbaka och titta på när de klurar .

Kommentera

• Scenario: Sommar på kollot
                    Till: Ur varselklottet
                    Författare: Peter Klevvall

Det här är väldigt snyggt och väldig lättläst, produktionsmässigt som alla scenariona till Ur varselklottet har varit. Jag har vid den här punkten helt och kanske för alltid tröttnar på 80-tals nostalgin som här presenteras helt okritiskt. Nya IT säger i alla fall något om vår syn på 80-talet, men det här är mycket mer rakt nostalgiskt.

Scenariot har ett jätteproblem och det är att det är till Ur varselklottet. Intrigen håller inte egentligen för att spelarkaraktärerna är en hög unga på sommaren så det är rälsat väldigt hårt vid vissa nyckel tillfällen på sätt som är väldigt meta eller väldigt dumma. Kanske både och. Och vore karaktärerna inte barn så vore det här scenariot underväldigande. Det är som om man tagit en enda plot point från en Bond film (eller det Bond inspirerade Metal Gear Solid 3 specifikt) men inget av det andra. Och den coola onda spionen är... någon snubbe. Han är helt karaktärslös och den tråkigaste karaktären jag läst om i något scenario på bra länge.

1 av 5. Det borde kanske få vara 2 av 5 för produktionsvärdena men till och med de känns... oinspirerat snygga.

Kommentera

Arbetar …
                    X