Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
521 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
416 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
6 responses
148 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
450 visningar
5 gillar
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
133 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
105 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
10 responses
129 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
735 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille

Skapad av .Per., Igår, 23.03
0 responses
38 visningar
0 gillar
.Per.
av .Per.

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Scenario: Titan Arum, Första boken
    Till: Coriolis
    Av: Johan Toresson

Det här är en del av introduktionskampanjen Titan Arum till rollspelet Coriolis och precis som Eviga Riket som Toresson också skrivet är den till för att användas av Rollspelsmåndag.

Karaktärerna är rymdäventyrare som hyrs in för att hämta vad som kanske är en profetia men kanske bara är vansinniga yrande från en sedan länge död man. Men eftersom folk tror det är en profetia finns det makt i att ha den. Så spelarkaraktärerna skickas iväg för att övertyga en rymd emir om att sälja den. Därifrån rullar äventyret vidare med spännande rymdresor, rymdnyår, Djinnägg som börjat växa i en spelarkaraktär och utpressning från underrättelsetjänsten. Det hela avslutas med en dungeon crawl ner i tarmarna på en uråldrig rymdstation.

Det här äventyret har en middagsfests scen där en rad NPC:er är uppradade som scener med sina egna sidohandlingar, fascinerande egenheter och dialog. Det är super coolt och jag älskar det verkligen, enda stället jag sett det här göras tidigare är i gamla L5R äventyr. Den här sektionen är i sig värd att läsa äventyret för och jag kommer stjäla allt i den till nästa science-fantasy spel jag kör, oavsett om det är Coriolis, Fading Suns eller 40k.

Men hela scenariot fungerar på det här väldigt coola sättet, det finns en lös struktur med nyckelscener som kommer hända och sedan finns det en rad mindre händelser som kan hända. Detta ger spelarna stor frihet och även i de fasta scenerna har de mycket stor möjlighet att påverka vad som kommer hända i. Det är fritt och ger makt till spelarna samtidigt som strukturen är lätt att följa för en spelledare.

Musik referenserna är med den här gången också, även om de inte är lika tydliga. Men när man sanndrömmar en del av The Swords Tres Brujas så är det en cool nick.

Det här är faktiskt ett mästerligt äventyr med en tydlig men lös struktur, häftiga NPC:er, delar där alla olika karaktärstyper får göra saker, en bra introduktion till världen, brutal action och hissnande rymdäventyr. Alltihop med ett stort fokus på vad karaktärerna gör, säger och planerar.

5/5, och eftersom det här bara är första delen ser jag fram emot resten!
    Last edited by God45; 09 February 2018, 07.03.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Henke
      Vart hittar man karaktärerna? Kikar jag på PDF:en så verkar den vara samma som tidigare?
      Du hittar dem under länken 'karaktärer'. Som ligger i slutet av beskrivningen.

Kommentera

• Och sporrad av de nya supercoola scenariona som kom upp har jag nu editat sista vändan och skickat in mitt nyaste scenario, De som måste Dö, till Scenariobiblioteket. :)

Kommentera

• Scenario: Fångar i Djupet (eller Kaminsistationen)
          Till: Bortom
          Av: Robert Jonsson

Det här är ett scenario som utspelar sig på en undervattensbas i Bortom universumet. Basen tillhör ett megacorp och spelarkaraktärerna är personer med god anknytning till företaget som är på basen som ett studiebesök. Efter att de hittat en flicka utan minne och strömmen plötsligt gått i hela basen kommer kusliga saker börja hända...

Och det här är var äventyret gör sitt mest intressanta drag. Det finns 5 fullt utvecklade bakgrundshistorier till varför saker händer på basen. Och vissa av dem är så annorlunda att de förvandlar det här till ett helt nytt scenario. Jag kommer inte avslöja vilka de olika anledningarna är här, men allihop fungerar bra och skapar ett genuint återspelningsvärde av scenariot. Även om jag inte hade använt två av dem förrän genomspelning två. Förordet uttrycker en viss ånger över att ha valt det här upplägget till ett konventsäventyr istället för att fokusera på en förklaring och ett slut, men som produkt du läser eller använder hemma som en spelledare är det här långt mycket mer intressant. Speciellt systemet där vad spelarna hittar mest bevis för Är vad som hänt hela tiden är en spännande och unik ide av typen du bör vänta dig från någon så skicklig på att skriva äventyr som Robert Jonsson.

Scenariot i sig består av scener längs flera olika parallella tidslinjer och platser i basen. Och de är helt jävla fantastiska! Det finns tidsresor, en jättebläckfisk, de döda som återuppstår i nya kroppar, elit-soldats valkyrior som kommer in som soldaterna i Half-Life (av olika anledningar i de olika tidslinjerna), förbanelser och mer! Det här är alltihop fantastiskt, man kör inte allt på en gång men det är fortfarande spelledaregodis som räcker väldigt, väldigt långt.

Jag har i tidigare Bortom scenarion recensioner gnällt lite över NPC:erna för att de har varit lite tunna eller intetsägande bredvid den väldigt bra handlingen. Inte så här! Här finns allt från sluga sabotörer till förkämpar för en framtida utopisk tidslinje. Och allihop är väll beskrivna och har mer djup än de borde. Här presenteras också en karaktär som vi får reda på kommer vara en framtida protagonist i tie-in fiktion till spelet och kanske andra äventyr. Och det är ett ganska coolt sätt att göra metaplot på och det känns som något en person med erfarenhet av vad fallgroparna med metaplot är gör för att bara få de bra delarna av en sådan.

Jag älskar det här scenariot. Är det lite rörigt, lite spretigt och innehållandes fem olika händelseförlopp som inte kan användas samtidigt? Absolut. Men det finns inte något som är mindre än väldigt, väldigt bra och inte heller ett enda gram fett som skulle kunna kapas härifrån som inte skulle göra äventyret sämre.

5 av 5.

Kommentera

• Efter att jag upptäckt hur bra Bortom är blir jag ännu mer ledsen att jag inte kommer kunna åka till gothcon och spela http://bortom.nu/2018/01/gothcon-pre...r-judassjalen/

Men, men. Får hoppas det hamnar på Scenariobiblioteket.

Kommentera

• Mitt nya Vampire scenario, De som måste dö, är föresten påväg upp på biblioteket. Så om DU vill recensera mig och posta den recensionen i den här tråden så är jag väldigt tacksam :)

Kommentera

• Mitt nyaste scenario ligger uppe nu! :D Det är ett Vampire the Requiem scenario som är:

-Socialrealistiskt

-En konservativ hämndfantasi

-En brutal kritik av brutalismen

Läs det nu! http://www.scenariobiblioteket.se/?p...e-som-maste-do

Kommentera

• Jag gillar inte fjäsk men måste bara få säga att du är tveklöst den mest läsvärde skribenten här på forumet God45. Jag har inte spelat något av äventyren du recenserat men dina recensioner ger verkligen mersmak rent generellt. Sluta för allt i världen inte att skriva.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Magnamund Visa inlägg
                    Jag gillar inte fjäsk men måste bara få säga att du är tveklöst den mest läsvärde skribenten här på forumet God45. Jag har inte spelat något av äventyren du recenserat men dina recensioner ger verkligen mersmak rent generellt. Sluta för allt i världen inte att skriva.
                    Tack :) Det är jättesnällt av dig att säga så :)

Kommentera

• Scenario: Snecon
                      Till: Fiasco
                      Av: Max Wallinder

Som ett Fiasco playset är det här svårt att recensera som ett normalt äventyr, så vi kommer istället se på det i sin egen Fiasco kontext. Och där är det jättebra! De extrema motivationerna och händelserna som skapar ett bra Fiasco scenario är blandade med fantastiska referenser om konvent som känns moderna och färska istället för att bara vara nostalgiska. Jag känner igen mig här bland referenser som att undvika att behöva spela det rälsade Eon scenariot och att försöka få cred som en riktig podcaster!

Det här är en extremt smal produkt. Men för de den är riktad till är den väldigt, väldigt bra! 4 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Black Rock Night
                        Av: Thomas Varga
                        Till: Call of Cthulhu eller liknande (delvis FATE)
                        År: 2013

Det här är... det är inte bra. Det är full urban fantasy utan något egentligt spår av kosmisk fasa. Det är jätte fokuserat på tidsperioden men gör det för brett, varför tar vi upp nazisterna när det inte är vad det handlar om? Det finns ett övernaturligt mysterium, men det innehåller mest en massa mänskliga motivationer och en mythos gud används mest som om den vore Satan... Vilket är tråkigt eftersom det är väldigt väl konstruerat och har coola grejer som ett soundtrack på Spotify. Men det känns fundamentalt som om författaren inte förstår genren eller vad som gör den här typen av scenarion intressanta. Och fokuset på tidsperioden verkar mest vara för att andra Cthulhu scenarion valt den. Hade det här varit ett scenario till typ Dresden files eller Vampire hade det varit en 3:a, för det är solitt konstruerat av någon som kan sina saker. Men som ett Cthulhu scenario är det tyvärr lite sämre än så.

2 av 5.

Kommentera

• Äventyr: Titan Arum - Andra boken
                          År: 2018

Jag har kämpat med hur jag ska recensera det här scenariot och göra det rättvist men samtidigt inte spoila det och stora delar av Coriolis metaplot. Men det går inte. Så jag kommer istället säga så här, detta är ett fantastiskt äventyr som påminner mig om Elite eller Firefly där man börjar med att försöka hålla räkningarna betalda och sitt skepp flygande medan man hankar sig fram genom äventyr i rymden. Sedan blir man indragna i ett större mysterium med enorma konsekvenser. Det är jättebra, men jag kan inte avslöja mer.

5 av 5.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                            Äventyr: Titan Arum - Andra boken
                            År: 2018

Jag har kämpat med hur jag ska recensera det här scenariot och göra det rättvist men samtidigt inte spoila det och stora delar av Coriolis metaplot. Men det går inte. Så jag kommer istället säga så här, detta är ett fantastiskt äventyr som påminner mig om Elite eller Firefly där man börjar med att försöka hålla räkningarna betalda och sitt skepp flygande medan man hankar sig fram genom äventyr i rymden. Sedan blir man indragna i ett större mysterium med enorma konsekvenser. Det är jättebra, men jag kan inte avslöja mer.

5 av 5.

Tack för välskrivna recensioner i allmänhet och dina recensioner av mina grejjer i synnerhet, kul att du gillade båda Titan Arum-böckerna.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av JohanToresson Visa inlägg

Tack för välskrivna recensioner i allmänhet och dina recensioner av mina grejjer i synnerhet, kul att du gillade båda Titan Arum-böckerna.
                              Tack för att du skriver awesome äventyr :)

Kommentera

• Jag har ett gäng gamla äventyr till Noir, Trudvang och Götterdämmerung liggande på min dator. De är mer än tio år gamla och flera av dem har tidigare spelats på GothCon. Det skulle vara kul att få dem recenserade igen även om jag bara fick 2/5 för det äventyr som du recenserat hittills. :-D

Kommentera

Arbetar …
                                X