Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Nyhet] Vampire 5e är i goda händer

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 20 September 2017, 11.08
12 responses
263 visningar
2 gillar
Guran89
av Guran89

Skapad av Hellzon, 01 April 2017, 22.24
1 response
105 visningar
0 gillar
Schwen92  
Skapad av God45, Idag, 07.21
8 responses
89 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Brior, Igår, 14.20
14 responses
409 visningar
8 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Lambendil, 20 September 2017, 09.24
15 responses
237 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
25 responses
849 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
51 responses
1.469 visningar
10 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 15.11
4 responses
228 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av Stareater, Igår, 18.10
0 responses
37 visningar
0 gillar
Stareater  
Skapad av krank, 18 September 2017, 09.18
2 responses
73 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Nyhet] Vampire 5e är i goda händer

Konstruktören för den nya upplagan är... (drum roll)...

http://www.enworld.org/forum/content...!#.WRqOHcYlGCp

Ken Hite är ju ett fullblodsproffs så det blir naturligtvis proffsigt. Men det saknas ju inte direkt spel av honom så jag har svårt att tycka att det är ett intressant val. Det är lite som flygande vinmakare: såklart är det bra för produktlinjen att kvaliteten höjs men det är dåligt för utbudet när produkterna blir mer lika varandra.

Edit: fast jag är långt ifrån en Vampire spelare så det var onödigt att regna på folks parad, om Ken var en drömvärvning för er som spelar Vampire är det såklart jättekul. Han är skitbra på research och konspirationsteorier så han kan säkert tillföra mycket.
    Last edited by Tre solar; 16 May 2017, 08.16.

Kommentera

Kanske skall förklara min utgångspunkt: jag är långt ifrån någon Vampire fanboi, jag tycker mycket av WWs utgivning hade goda idéer men att utförandet av dem ofta lämnade en del att önska. Därför tycker jag det verkar lovande att en så klarsynt konstruktör kliver in - det är som när den nye sheriffen kommer för att rensa upp i stan...

De riktigt inbitna oWoD-diggarna kanske är av en annan åsikt. Men, hey, det är för dem som 20-årsutgåvorna finns. ;)

Kommentera

Känns som ett säkert val.

Synd bara att de verkar hålla fast vid t10-systemet istället för att göra något nytt (baserat på en ordväxling mellan Hit och Zak på twitter). Jag hade gärna sett att de kastat hela existerande systemet och börjat från botten med något nytt. Lite som Fria Ligen gjorde när de återupplivade Mutant (År Noll).

Cog.

Kommentera

Det är nytt. Det är bara att det nya använder d10:or. Ni får ha tålamod så ska ni få se dur bra det blir.

Kommentera

Jag hoppas verkligen inte på ett nytt regelsystem. Huva. :(

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
              Det är nytt. Det är bara att det nya använder d10:or. Ni får ha tålamod så ska ni få se dur bra det blir.
              Såg när jag klickade på länken att de skall använda d10:or men INTE storyteller. Gör mig lite mer intresserad av det hela.

Alltså, jag lär köpa en grundbok oavsett bara för att se vad de gjort (även om jag sannolikt inte kommer spela spelet) och av ren nostalgi.

Har du någon sorts insikt eftersom du är så övertygad om att det kommer bli bra? Man blir ju lite nyfiken. Eller har du bara väldigt mycket förtroende för Mr. Hite?

Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg
              Jag hoppas verkligen inte på ett nytt regelsystem. Huva. :(
              Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dock :)

Skall bli kul att se vad de kokar ihop.

Önskar att de förenklar ex. Discipliner så inte var och en av dem är sitt eget lilla sub-regelsystem, där tom. olika specifika disciplin-nivåer har olika sub-system. Så mycket text! Så mycket regler att hålla reda på.

CofD (nWoD) gjorde vissa förenklingar och förbättringar enligt mitt tycke och skulle jag köra WoD (oavsett gamla eller nya) skulle jag använda det regelsystemet över WoD (oWoD).

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg
                Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dock :)

[...]

CofD (nWoD) gjorde vissa förenklingar och förbättringar enligt mitt tycke och skulle jag köra WoD (oavsett gamla eller nya) skulle jag använda det regelsystemet över WoD (oWoD).
                Jag tycker inte det är det bästa sen skivat bröd, men jag ogillar nya system. Storyteller-systemet sitter i ryggraden och föredrar att ha det kvar av bekvämlighetsskäl. Sedan håller jag med om nWoD är ett bättre system (jag hade hoppats på VtM20 var uppdaterade Vampire-regler med nWoD-reglerna) så där håller jag med. Att tweaka den existerande regelkärnan är helt okej med mig med andra ord. Ett helt nytt regelsystem? Nej tack.

Kommentera

Vad har Ken Hite gjort som man hört talas om? Tycker mig känna igen namnet. (Googlar.) GURPS och Gumshoe? Det låter ju inte så lovande. Men tja, Gumshoe är ju ett väldesignat spel för en tråkig spelstil, så han verkar ju vara en bra regelmakare, även om han har dålig smak! :)

Kommentera

Det är Robin Laws som gjort Gumshoe. Genesis, Ken Hite är ffa väldigt skarp på settings och research och alternativa takes på saker och ting. Det kommer bli bra. Ni får ha tålamod. Spela SaKVaL så länge.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                      Det är Robin Laws som gjort Gumshoe. Genesis, Ken Hite är ffa väldigt skarp på settings och research och alternativa takes på saker och ting. Det kommer bli bra. Ni får ha tålamod. Spela SaKVaL så länge.
                      Ah, okej. Då är han säkert helt rätt för Vampire. Det är ju ett väldigt settingintensivt spel. Men vad gör han för regelsystem?

Kommentera

Om du inte passar dig så snor han SaKVaL rakt av! Eller om ni verkligen stir up shit så blir det DoD Expert med tennfigurer i form av Lasombra och Brujah. Ni får ha tålamod och se helt enkelt. Skulle inte ha sagt nåt men jag blev så salty. Jag tror det blir bra♥

Kommentera

I första delen av den nya podden pratar Ken litet om vad som är på gång:

http://www.kenandrobintalkaboutstuff...be-a-moth-hat/

Kommentera

Wow, coolt! Nu blir jag nästan lite intresserad av Vampire. Förstås, vad jag egentligen skulle vilja se är Ken Hites take på Exalted ...

Kommentera

Kul att det händer grejer men har ändå lite svårt att se varför det behövs ännu ett Vampire? IMLTHO slipade Requiem bort det mesta av det totalt ospelbara i VtM, behövs det verkligen en itteration till? Settingmaterial finns det ju ungefär hur mycket som helst till oWoD, kanske bara trycka om det, eller?

Kommentera

Arbetar …
                              X