Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Fornsaga - kickstartern börjar måndag 24 april

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Honken, Igår, 11.23
5 responses
163 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
16 responses
586 visningar
10 gillar
Nergatar  
Skapad av cogitare, Idag, 17.20
0 responses
52 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
6 responses
57 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av micke_p, Igår, 13.55
3 responses
145 visningar
4 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
48 responses
1.098 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.40
3 responses
125 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Pntus, 11 August 2017, 16.03
5 responses
154 visningar
0 gillar
Pntus
av Pntus
 
Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
11 responses
542 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
14 responses
513 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Promotion] Fornsaga - kickstartern börjar måndag 24 april

    Imorgon, måndag 24 april kl 19 går startskottet för rollspelet Fornsagas kickstarterkampanj!



    Hisspitch: Fornsaga är ett dramatiskt rollspel som drivs av rollpersoner med färgstarka personligheter i en nedskalad fornnordisk spelvärld.

    Dramatiken är spelets kärna men det saknar meta-regler som direkt styr dramat. Istället skapar spelet lekutrymme m h a av sitt subtila och nedskalade resolveringssystem. Spelsystemet har influerats av många olika spel, bl a Nemesis, World of Darkness, Hillfolk, Fate Core System, Dungeon World, Sagas of the Icelanders samt Drakar och Demoner.

    Fornsaga har utvecklats med målet att underlätta för spelarna att gestalta sina rollpersoner samt att hålla kvar tankebanorna i spelvärlden och slippa tänka på reglerna mitt i en scen. Rollpersonerna har fortfarande egenskaper och färdigheter som vi är vana vid, men rollpersonerna definieras i större utsträckning utifrån de karaktärsdrag som utgör deras personlighet. Karaktärsdragen är också det som ger spelarna erfarenhetspoäng.


    Mockup av den tryckta boken (http://www.graphicsfuel.com/)

    Om vi når målet med kickstartern kommer den första utgåvan att fyllas med Dag Frognes illustrationer.


    En av Dag Frognes många vikingaillustrationer.

    Så, om ni är intresserade och vill veta mer om spelet, kika in på hemsidan fornsaga.se för mer info och inlägg kring de tankar som präglat spelutvecklingen.

    Hälsar
    Peter Malmberg

  • #2
    Fina illustrationer!

    Kommentera


    • #3
      Jag tackar å dags vägnar. :-) och jag håller med! Det finns potential att det här blir en hemskt snygg första upplaga!

      Kommentera


      • #4
        Det låter intressant. Konceptet med världen är jag väl egentligen tillräckligt såld på för att kunna slå till, men jag är nog inte tillräckligt insatt i systemen för att förstå åt vilket håll reglerna är:

        Istället skapar spelet lekutrymme m h a av sitt subtila och nedskalade resolveringssystem. Spelsystemet har influerats av många olika spel, bl a Nemesis, World of Darkness, Hillfolk, Fate Core System, Dungeon World, Sagas of the Icelanders samt Drakar och Demoner.
        Jag förstår inte riktigt vad det blir om man sätter ihop best of från de systemen , skulle du kunna beskriva närmare.

        Kommentera


        • #5
          Hej Zire! Jag skulle nog beskriva systemet som ett stat/skill-system fast där resolveringssystemet egentligen har ett mer narrativt fokus. Det handlar inte huvudsakligen om realism/simulationism utan systemet är i första hand är ett verktyg för att hjälpa deltagarna omsätta tärningsslagen till händelser som driver berättelsen vidare. Man kan säga att själva tärningssystemet följer samma koncept som One-roll engine (men är grundlig ombyggt utifrån detta koncept). Man har en tärningspool med T10:or som man ska få par i för att vara framgångsrik.



          I likhet med PbtA-spelen jobbar spelledaren med komplikationer som eskalerar berättelsen. Däremot finns färdiga inga listor med "if X then choose one, if Y then choose two" o s v utan spelledaren får en uppsättning förhållningsregler som man sedan får improvisera utifrån och fritt välja vad som passar i stunden.

          Spelet har utvecklats för att facilitera Story Now, men kan också spelas med färdigskriva äventyr. Det är också modulärt så att man som spelgrupp kan utgå från grundstommen i spelet och sedan lägga till metoder som hanterar hantverk, kartskapande, mental hälsa, trolldom m m, allteftersom man känner sig bekväm med det.

          De stora fördelarna med systemet är som jag ser det:
          • att spelledaren inte måste hitta på svårighetsgrader för varje tärningsslag eftersom tärningspoolerna sätter svårighetsgraden för sig själva.
          • Att det går snabbt från det att ett tärningsslag initieras tills det att man slagit tärning och spelledaren berättar vilken följd tärningsutfallet fick i berättelsen.
          • att strider fortlöper raskt och följer en metod som tillåter viss strategisk planering trots att det endast görs ett tärningsslag per rollperson varje stridsrunda.

          Det här är klippt från hemsidan:Det finns ytterligare info kring grunderna i regelsystemet här.

          Känns det som att du fick svar på de funderingar du hade, Zire? :)

          Kommentera


          • #6
            Speltestare checkar in här. Jag tror vi började provspela i oktober förra året och vi har haft enormt mycket roligt med spelgruppen. Mina spelerfarenheter involverar i huvudsak VtM, Svavelvinter (Fria Ligans) och Apocalypse World men jag upplevde det som väldigt skoj hur mycket utrymme spelarnas egna berättelser fick när vi spelade.

            Kommentera


            • #7
              Då är kickstartern igång! Länken hittar ni här!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                Känns det som att du fick svar på de funderingar du hade, Zire? :)
                Helt klart, det var ju bara att gå till sidan och pledga!

                Kommentera


                • #9
                  Ja, nu är vi uppe i 50%! Glöm inte att tipsa andra om ni vet någon som ni tror skulle vara intresserad! :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Illustrationerna är verkligen helt fantastiska. Resten verkar också spännande. Får fundera på detta... :-) Lycka till!

                    Kommentera


                    • #11
                      Kickat och klart!

                      Kommentera


                      • #12
                        Heja! Vad kul!

                        Ja jag är mycket glad åt att Dag Frognes ställde upp! :) Får ta och lägga upp lite fler illustrationer när/om vi kommit i mål!

                        Kommentera


                        • #13
                          Oj så lätt jag gick igång på det här! Backat!

                          Kommentera


                          • #14
                            Hur pass bundet är systemet till järnåldersnivå? Alltså, om jag vill peta in riddare i helrustning, är det enkelt gjort? Både som RP/SLP och som rena prylar/samhällsnivå/etc?

                            Kommentera


                            • #15
                              Hej Måns! Kul att det passade!

                              Jag skulle säga att det utan problem går att anpassa settingen. Anledningen till att det är förlagt i vikingatid är att samhällsstrukturen är väldigt enkel och den framhäver betydelsen av rollpersonernas personligheter och viljor. Men det går absolut att anpassa och fortfarande använda samma regelsystem!

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X