Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 21.27
7 responses
42 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
13 responses
441 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
12 responses
361 visningar
4 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
15 responses
343 visningar
7 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
3 responses
138 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
47 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
111 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.995 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.061 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
290 visningar
0 gillar
anth
av anth

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ja bra avsnitt.

Intressant med diskussionen om man måste gilla varandra i spelgruppen och dessutom synka som spelare. Jag funderar på hur viktigt det första är? Alltså självklart kan man inte aktivt ogilla någon spelare, men därutöver vet jag inte. Jag har flera exempel på medspelare som jag inte haft någon särskild relation till eller umgänge med utanför spelandet och det har oftast funkat bra. Är det udda? Eller missförstod jag resonemanget?

Kommentera

• Stort tack för de fina kommentarerna!

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
      Intressant med diskussionen om man måste gilla varandra i spelgruppen och dessutom synka som spelare. Jag funderar på hur viktigt det första är? Alltså självklart kan man inte aktivt ogilla någon spelare, men därutöver vet jag inte. Jag har flera exempel på medspelare som jag inte haft någon särskild relation till eller umgänge med utanför spelandet och det har oftast funkat bra. Är det udda? Eller missförstod jag resonemanget?
      Vi är ju på intet sätt auktoriteter på något – det är ju bara personliga tankar, preferenser och spekulationer! ;)

Jag tänker ungefär så här:
      Klickar man på ett personligt plan behöver man inte nödvändigtvis klicka fullt ut på ett spelmässigt plan. Klickar man på ett spelmässigt plan behöver man inte nödvändigtvis klicka fullt ut på ett personligt plan. Klickar man halvdant på båda planen kan man eventuellt fortfarande spela ihop. Krockar man på ett spelmässigt plan måste man klicka ordentligt på ett personligt plan. Och krockar man på ett personligt plan spelar det knappt någon roll om man klickar på ett spelmässigt plan.

Det kanske blev otydligt i podden, men jag tror att vi har ungefär samma perspektiv. :)

Kommentera

• Nytt avsnitt ute.

Vi snackar olika lösningar för erfarenhet och karaktärsutveckling i rollspel – och kommer nästan överens!

http://www.fummelpodden.se/2018/07/09/25-xp/

Kommentera

• Avsnitt 26: Scenarioönskemål

Vi utbyter tankar om hur scenarion bör se ut, från ett spelarperspektiv. I slutändan kommer vi rentav fram till någon form av recept – även om det är såväl abstrakt som subjektivt.

http://www.fummelpodden.se/2018/07/2...narioonskemal/

Kommentera

• Avsnitt 27: Lyssnarfrågor

Vi tar upp lite frågor och tankar från er lyssnare: anteckningar, rollpersonsetik och nybörjartips.

http://www.fummelpodden.se/2018/08/06/27-lyssnarfragor/

Kommentera

• Pga av högljudda barn (de måste fått det från sin farsa... odrägligt väsnande tölp är vad han är) så har det tagit mig ett par dagar att lyssna igenom avsnittet. Men bra var det!

Känner ni att ni har ämnen för ett tag framöver, eller vill ni ha mer lyssnarfrågor?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                Pga av högljudda barn (de måste fått det från sin farsa... odrägligt väsnande tölp är vad han är) så har det tagit mig ett par dagar att lyssna igenom avsnittet. Men bra var det!

Känner ni att ni har ämnen för ett tag framöver, eller vill ni ha mer lyssnarfrågor?

Härligt att höra, tack och bock!

Vi vill alltid ha mer lyssnartankar!

Kommentera

• Förra veckan lyssnade jag på alla avsnitt, från början till slut. Väldigt bra, trevligt och välproducerat. Superbra format, gillar det mer än "actual play".

En sak, det skulle hjälpa mig att veta vem som pratar om ni lite oftare säger "vad tycker ... Lukas" eller "du hade ju tankar om det, David". Har börjat få liiiiiite känsla för vem som är vem, men det behövs ändå lite fler "pointers" under avsnittet också.

Superbra podcast!

/Magnus

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                    Förra veckan lyssnade jag på alla avsnitt, från början till slut. Väldigt bra, trevligt och välproducerat. Superbra format, gillar det mer än "actual play".

En sak, det skulle hjälpa mig att veta vem som pratar om ni lite oftare säger "vad tycker ... Lukas" eller "du hade ju tankar om det, David". Har börjat få liiiiiite känsla för vem som är vem, men det behövs ändå lite fler "pointers" under avsnittet också.

Superbra podcast!

/Magnus
                    Väldigt trevligt och mycket uppskattat. Tack ska du ha! (Nu ska vi iofs testa några actual play-avsnitt för att kunna diskutera lite mer konkreta saker i efterhand, men...)

Ah, mycket bra påpekande. Det där är sjukt svårt och lite onaturligt, men det är något vi jobbar på. Jag tror att det blir lite värre av att vi alla sitter i samma rum, istället för att spela in online. Men vi tycker att det blir trevligare så, så vi får helt enkelt bättra oss!

Kommentera

• Jag knåpade ihop ett pm med dagens funderingar 😊

Kommentera

• Avsnitt 28: Setting

Vi pratar världsbeskrivningar, färg, terminologi och praktisk förmedling av kampanjmiljöer.

http://www.fummelpodden.se/2018/08/20/28-setting/
                        Last edited by ceruleanfive; 20 August 2018, 09.29.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

Avsnitt 28: Setting
                          Bra avsnitt. Otippat lite hyllande av sådana där detaljerade spelvärldar som jag har så svårt för.

Kommentera

• Som vanligt ett bra avsnitt, även om jag vänder mig lite mot beskrivningen av Warhammers Old World som svår att lära sig. Eller ok, det finns mycket fluff som kan pluggas in, men jag har som ny spelare sällan mött en så pass lättillgänglig spelvärld på ytan. "Så det är Tyskland under renässansen + lite fantasy-klichéer, ok". Den grejen är en av spelets styrkor, just att man ogenerat snor SÅ mycket från vår värld, vilket gör settingen väldigt lätt att greppa.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Bra avsnitt. Otippat lite hyllande av sådana där detaljerade spelvärldar som jag har så svårt för.
                              Stort tack!

Hela spektrumet finns. Edvard älskar superdetaljerade världar, David vill i dagsläget ha effektiva koncept istället. Jag föredrar superdetaljerat planerade världar, som uttrycks avskalat och effektivt. Hur vi kan spela ihop är som sagt ett mysterium.

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                              Som vanligt ett bra avsnitt, även om jag vänder mig lite mot beskrivningen av Warhammers Old World som svår att lära sig. Eller ok, det finns mycket fluff som kan pluggas in, men jag har som ny spelare sällan mött en så pass lättillgänglig spelvärld på ytan. "Så det är Tyskland under renässansen + lite fantasy-klichéer, ok". Den grejen är en av spelets styrkor, just att man ogenerat snor SÅ mycket från vår värld, vilket gör settingen väldigt lätt att greppa.
                              Tack, tack!

Jag är beredd att hålla med. Personligen tolkade jag dock David mer som att problemet var att han själv var för inläst på världsdetaljer, medan de andra spelarna bara hade en ytlig bild. Så jag tror att ni är hyfsat överens också.

Kommentera

• Avsnitt 29: Det bästa rollspelet
                                Vi hänger på Eskilstuna Spelkonvent och diskuterar favoritrollspel och kvalitetsmarkörer. Plus – random gäster!

http://www.fummelpodden.se/2018/09/0...ta-rollspelet/

Kommentera

Arbetar …
                                X