Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Podcon spelar Kult!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Ultraplo, Idag, 19.36
2 responses
19 visningar
0 gillar
MachoDangerNoob  
Skapad av MachoDangerNoob, Idag, 17.25
9 responses
88 visningar
1 gillar
MachoDangerNoob  
Skapad av Ultraplo, Idag, 19.45
0 responses
8 visningar
0 gillar
Ultraplo  
Skapad av Uffe38, 05 March 2017, 16.24
65 responses
829 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av Snow, Igår, 19.37
20 responses
238 visningar
1 gillar
Snow
av Snow
 
Skapad av Anders & Tove, Igår, 10.25
3 responses
176 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ragngand, 12 March 2017, 17.22
4 responses
89 visningar
0 gillar
NilsK
av NilsK
 
Skapad av RobertBarkhald, 18 March 2017, 11.13
4 responses
284 visningar
1 gillar
RobertBarkhald  
Skapad av Reddokk Fheg, 22 March 2017, 19.23
6 responses
257 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Zadrith, 24 March 2017, 11.32
16 responses
324 visningar
0 gillar
Zadrith
av Zadrith
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Promotion] Podcon spelar Kult!

    Nu har vi äntligen fått ordning på tekniken och första avsnittet av vår Kultkampanj ligger ute på podcastspelare. Vi har kört en fem-sessions kampanj av det mer fria slaget. Det hela utspelar sig i Malmö på nittiotalet. En berättelse om två utredare som undersöker hur det kommer sig att barn spårlöst försvunnit.

    http://pod-con.blogspot.se/2016/11/p...-divinity.html

  • #2
    Mod kan radera

    Kommentera


    • #3
      Härligt. Lyssnade på första avsnittet på Souncloudappen. Varje gång jag tog ett uppehåll i lyssnandet glömde den att jag var mitt i ett avsnitt så jag manuellt fick leta upp var jag slutade lyssna. Ska bli kul att lyssna vidare utan det irritationsmomentet.

      Kommentera


      • #4
        Nu har avsnitt två dykt upp!

        http://pod-con.blogspot.se/2016/11/p...vinity_28.html

        Kommentera


        • #5
          Hej!

          Jag hade tyckt att det vore intressant att höra från er som lyssnat om vi spelar Kult på samma sätt som nigör eller kommer att göra. Sen ska man så klart väga in att vårt spel är i en uppbyggnad mot skummare och mörkare grejer som dyker upp senare, just nu etableras karaktärer och story. Själv tror jag att jag tidigare i livet mer spelat Kult likt Mutant (svarta lådan). Vi har varit lönnmördare och poliser och soldater som skjutit och hållit på. I Svarta Madonnan spelade jag en konstnär men även där kom det in mer action och mer hemskheter betydligt tidigare. Nu gillar jag en mer långsam uppbyggnad men kanske hade jag inte gjort det när jag spelade Kult för 20 år sedan? Hur har ert Kultspelande sett ut?

          Kommentera


          • #6
            Jag kan i dagsläget inte svara på huruvida jag kommer att köra Kult eller inte, men jag uppskattar att ni gör en AP på det. :)

            Kommentera


            • #7
              Här kommer tredje avsnittet av Kult:

              http://pod-con.blogspot.se/2016/12/p...vinity_18.html

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                Jag hade tyckt att det vore intressant att höra från er som lyssnat om vi spelar Kult på samma sätt som nigör eller kommer att göra. Hur har ert Kultspelande sett ut?
                Jag tycker att ni använder er av systemet på ett bra sätt om man vill spela mer i ett kampanjmode där spelarna får mer inflytande över berättelsen. Sättet som ni utnyttjar slag och nackdelar för att driva berättelsen framåt ligger helt i linje med hur jag själv spelar Kult: Divinity Lost och hur reglerna är tänkta att stödja berättande. Det är ofta väldigt svårt att avgöra hur mycket SL förbereder med den här spelstilen. Vad är improvisation utifrån reglerna och vad har SL egentligen planerat mellan spelmötena? Som spelledare tycker jag att det är skönt att kunna improvisera utan att det blir för uppenbart för mina spelare. Det är ganska ofta som deras val av handlingar skapar twistar i berättelsen utan att de själva verkar märka det. Spelarna lämnar sina blodiga avtryck men tittar liksom inte bakåt utan ser helheten av berättelsen istället.

                Tempot ni hållit i de senaste tre avsnitten är på en bra nivå. Själv kan jag ibland ryckas med i stämningen och låta skräcken komma tidigare än planerat men att ha en långsam uppbyggnad är absolut att föredra i det långa loppet.

                Det vore intressant att höra mer om hur du och de andra spelarna upplevde reglerna. Tanken är att slagen är något man ska se fram emot. "Nu kommer det hända något spännande!" Och inte hinder i vägen för berättandet. Jag upplever att ni tar till vara på det och använder er av slagen i de situationer då kan eskalera situationen och ge mer färg till storyn.

                När det gäller mina egna berättelser så har jag haft alla möjliga sorters rollpersoner och därmed alla möjliga sorters berättelser. Innehållet i berättelserna brukar påverkas starkt av vilka arketyper spelarna väljer och vad de vill vara bra på. Ett gäng hårda rollpersoner tenderar till att driva berättelserna mer mot våld och konflikt medan undersökande och intuitiva rollpersoner sätter en prägel mer mot informationssökning och samtal. Det är ingen slump utan ett resultat av hur reglerna är tänkt att fungera med rollpersonerna i ständigt fokus.

                Jag gillar också den känsla av vardagsrealism som blandas med det övernaturliga i er berättelse. Det är schysst att spelarna lägger ett så pass stort fokus på sina relationer och utnyttjar det systemet på ett naturligt sätt för att återhämta Välmående samtidigt som det skapar schyssta scener.

                Det ska bli kul att höra fortsättningen!

                Kommentera


                • #9
                  Lite mer om hur vi uppfattade spelet och reglerna kommer i sista avsnittet, men jag vill minnas att vi inte hade tid för en riktigt så lång diskussion som vi önskat. Sammanfattningsvis kan man väl säga att vi alla tyckte reglerna fungerade väldigt bra, Roman var nöjd med att de "inte kom ivägen" för att spela rollspel, jag gillade att de drev berättelsen framåt på ett ibland oväntat sätt, och Håkan tyckte att han fick bra hjälp att skapa en bakomliggande plot och få stöd medan vi spelade.

                  Ibland kändes frågorna på vissa movses märkliga, och jag tror också vi missuppfattade undersöka-movet. Vi missade meningen att man får all info om man lyckas... Men det är problem som jag känner igen från andra AW-varianter, att frågorna inte stämmer med det man har framför sig. Det finns en strid i slutet som blir väl utdragen, om jag minns rätt. Jag misstänker att det handlar om att vi inte ville acceptera att vi gjort karaktärer som sög på att slåss, och borde ha dött, snarare än fel på systemet. Ska bli spännande att höra igen.

                  Sen är det nog precis som du säger, Håkan är väldigt duktig på att skynda långsamt som spelledare, och låta spelarna färga berättelsen. Och det blev inte en tysk action-i regnet med blodiga kedjor-berättelser som det blir ibland i Kult, och som också är jättekul.

                  Kommentera


                  • #10
                    Här kommer fjärde avsnittet!

                    http://pod-con.blogspot.se/2017/01/p...-divinity.html

                    Kommentera


                    • #11
                      Nu har femte avsnittet av Kult kommit ut!

                      http://pod-con.blogspot.se/2017/01/p...vinity_30.html

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag älskar podcon.
                        Men jag har en fråga angående Kult, som jag undrar om ni har något svar på:
                        Är det så att typ alla äventyr slutar med att klimax:et utspelar sig bortom Illusionen? Och att nyckeln till att "vinna" äventyret ligger i att se igenom Illusionen? För att det bakom Illusionen alltid finns en definierad "sanning" att upptäcka och avslöja?
                        Om så, blir det då inte förutsägbart och i längden ospännande att spela i Kult-universat då man som spelare vet var man kommer att hitta svaret?
                        Mvh

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Mort De Kai Visa inlägg
                          Jag älskar podcon.
                          Men jag har en fråga angående Kult, som jag undrar om ni har något svar på:
                          Är det så att typ alla äventyr slutar med att klimax:et utspelar sig bortom Illusionen? Och att nyckeln till att "vinna" äventyret ligger i att se igenom Illusionen? För att det bakom Illusionen alltid finns en definierad "sanning" att upptäcka och avslöja?
                          Om så, blir det då inte förutsägbart och i längden ospännande att spela i Kult-universat då man som spelare vet var man kommer att hitta svaret?
                          Mvh
                          Nej, det är inte alltid så även om många konventscenarion gärna har illusionen som den stora twisten på slutet. Många av de gamla officiella Kultäventyren låter illusionen rämna titt som tätt och i mina egna berättelser är det oftare något som händer utan att rollpersonerna förstår vad som hänt. I och med att Kults universum består av många olika dimensioner kan Illusionen rämna på många olika sätt. För det mesta fattar rollpersonerna inte vad som händer utan bara att något är weird. Det är sällan någon har svar på vad och om de sitter på svaren är det sällan väsen har något intresse av att informera rollpersonerna. Illusionen i Kult är liksom mer än en konspiration - det är ett medvetandets fängelse, en osynlig ögonbindel eller en sinnesbedövande medicin som automatiskt injiceras in i dess fångar - människorna. Att se skumma grejer räcker inte för att rollpersonerna ska nå insikt i Sanningen. De behöver ömsa sina köttsliga kroppar, förneka allt de trott på och söka upplysning i vansinnet. Ofta blir rollpersonerna gradvis mer knäppa allt eftersom de bryts ner tills de är regelrätta galningar eller blir stoppade av samhället och/eller de väsen som bevakar eller åtrår mänskligheten.

                          Kommentera


                          • #14
                            När jag spelade gamla Kult tyckte jag det kunde bli lite väl mycket upprepning. Inte bara av illusionen utan även av blod tortyr och kedjor. Men det går absolut att spela på ett annat sätt, där man inte dränker spelarna i hemskheter direkt, utan låter det ta tid. Spänningen är ju heller inte slut när rollpersonerna fattat att det finns andra världar. Vad gör de då? Det kan ju plötsligt bli ett helt annat fokus när man går från att vara ovetande till att försöka bemästra det okända. Jag är mycket spänd på hur nya Kult lägger upp det, och väldigt hoppfull! 😊

                            Kommentera


                            • #15
                              Den sista köttiga delen av vår Kult-kampanj är här! Hoppas ni gillar´t :)

                              http://pod-con.blogspot.se/2017/03/p...ay-av-nya.html

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X