Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Om PK och åsiktskorridoren

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
23 responses
858 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
211 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
230 visningar
7 gillar
Dante
av Dante

Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag tänker nu försöka mig på en analys av dig Ond bråd död (OBD) och vad du hittills har gjort och skrivet.

Observation 1.
    Du verkar röra dig i en värld där begrepp som "PK", "åsiktskorridoren" och "SJW" är så accepterade, logiska och självklara att de inte behöver förklaras eller försvaras. Den världen rör de flesta av oss andra inte i och wrnu är inte en del av den världen. Föreställ dig att jag inledde en lång utläggning med att förklara att alla som inte delade min uppfattning om invandring var hjärtlösa rasister för att det var ett självklart ställningstagande bland vänner. Skulle detta borga för en öppen diskussion som alla kände sig välkomna i?

Observation 2.
    Du pratar om PK som det är en produkt av ett meme, en kollektiv hjärntvätt och ett tankevirus. Detta är inte något som egentligen bevisar eftersom du anser det vara en lika självklar sanning som allting annat du lyfter fram (Behöver man bevisa att himlen är blå och vattnet är vått?). Man får dock aldrig veta om samma sak gäller alla stora idéer och ideologier och politik därmed är en kamp mellan konkurrerande mem eller om du anser att det bara gäller för just PK-åsikter. Jag gissar på det senare eftersom det är i linje med din konsekventa svartmålning av dina motståndare.

Observation 3.
    Du framställer dig själv som en ensam sanningssägare, en medlem av den goda, klarsynta rebellrörelsen som kämpar mot det onda imperiet. Sakta, sakta börjar imperiet ge vika eftersom inte ens de längre kan förneka sanningen i motståndarnas påståenden. Om världen verkligen var så svart-vit som du påstår och wrnu ett vänstervridet PK-samhälle skulle du a) blivit tystad och bannad för längesedan, b) blivit motsagd av hundratals personer och inte bara en handfull, c) inte fått någon uppbackning eller några gilla-kommentarer från andra, d) inte kunnat ta del av varianter av dina åsikter på bloggar, ledarsidor eller offentliga debatter.

Observation 4.
    Din egen sida representerar måttfullhet, förnuft och logik och du ser dig gärna som talesperson för en tyst majoritet. Däremot är dina meningsmotståndare helt obegripliga och det verkar omöjligt att förstå deras drivkrafter och motiv så som du utmålar dem. Tydligen gjorde de något vettigt på 60-70-talet, men sedan spårade de ur och nu är de bara tokiga.

Slutkommentar
    Vi lever i allt högre grad i bubblor där de nyheter och den media vi konsumerar utgår från våra egna värderingar och på olika sätt speglar och förstärker dem. Detta leder till att två olika personer kan betrakta Sverige som en odemokratiskt kommuniststat på gränsen till ett inbördeskrig och som en odemokratisk fascistdiktatur som medvetet låter miljoner rasifierade drunkna på Medelhavet eller dö i krig. I bubblan är det mycket som är självklart och den är i sig en väldigt snäv åsiktskorridor som medlemmarna valt mer eller mindre frivilligt. Den polarisering som bubblorna ger upphov till är skadlig för det offentliga samtalet, den politiska debatten och demokratin. Risken är att vi på sikt får se ett modernt klansamhälle där varje bubbla har ett parti som med närmast religiös iver företräder deras vanföreställningar oavsett hur skadligt detta är för landet som helhet.

Jag tror att du mycket väl kan köpa att PK-människorna lever i bubblor, men jag tror inte att du se att du själv gör det, trots att tecknen finns där:

- Demoniseringen av motståndarna: De är onyanserat och obegripligt onda.
    - De självklara begreppen som inte behöver förklaras: PK; SJW och åsiktskorridoren.
    - Avsaknaden av källor: Vem behöver bevisa det som alla vet är sant?
    - Beskrivningen av samhällsdebatten som en kamp mellan ont och gott: Där du själv så klart företräder den goda sidan.
    - Det nyfrälsta och ganska tondöva tonfallet: Nu ska jag likt Jesus predika för folket.
    - Kritik och frågor tas som bevis för att du har rätt: Du väljer att tolka Lukas och andras bemötande som ytterligare ett bevis för riktigheten i din ståndpunkt.

Du är verkligen inte ensam även om du kanske tror det och ingen här kommer att kunna tvinga dig ifrågasätta dina egna mem, bubblor och åsiktskorridorer, men du kommer vara mycket mer övertygande och intressant att lyssna på den dag du gör det.
    Last edited by walium; 06 July 2016, 10.45. Anledning: Rättade stavfel och la till lite text.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av yokowermland Visa inlägg
      "Om en person uppger att han är en viss ålder och inte längre har något pass att backa upp det med så borde man rimligen ha tester. Men eftersom PK hindrade oss från att tala om eventuella ålderslögner så dröjde det till vi nådde en katastrofal nivå innan politikerna kunde överväga att kräva dessa. Då bör man betänka ett sanslösa kostnader som drabbat oss pga detta. Barn har rätt till särskilda boenden m.m. som kostar multum. 28 miljarder(!) är det beräknat för i år. Sveriges polis kostar 20 miljarder. Fullständigt vansinnigt"

Så klart måste vi ha kontroll på alla människor som kommer till Sverige. Att staten inte har det är ett enormt problem. Åldern måste ifråga sättas om den ej är rimlig.

Jag har en nära vän från Afghanistan som blev chockad på ett HBV i Värmland.
      När han och hans fru försökte hjälpa till bland barnen så visade det sig att alla boende var över 18 och att personen på hemmet och migrationsverket visste att alla ljög om sin ålder. Trots det (och att min kompis påpekade det) så var migrationsverkets reaktion och svar att man kan inte ifrågasätta åldern på de asylsökande och även om man gjorde det så kan man inte ändra påstådd ålder om den asylsökande kommit förbi inskrivningen på MV. Att killarna skröt om att de var 25 och i vissa fall 30 hjälpte inte. Lagt kort ligger.
      En kille på hemmet njöt av att gå på högstadiet för där var han kung där. En annan hade flera flickvänner på gymnasiet (med påstod sexuell relation ) och de trodde han var 17 när han egentligen var 26.

Sedan vill jag lägga till att jag Har inte samma åsikt om åsiktskorridoren som ObD. Har man en stark åsikt och blir ifråga satt så är inte det samma sak som att bli tystad. Tvärtom skulle jag vilja säga.

I ett normalt, fungerande samhälle skulle en sådan här situation aldrig uppstå. ID skulle krävas och om det fuskades med det skulle det genast bli ålderskontroller som skulle avskräcka ytterligare bedragare. Om ett boende var fyllt av vuxna skulle personalen slå larm och situationen skulle åtgärdas. Om den inte åtgärdades skulle tidningen skriva om skandalen och MV skulle bli tvungna att ta tag i problemet och några kanske skulle få gå.

Sverige sker inget sådant. MV har helt fria händer eftersom de hanterar saker som rör det här ytterst känsliga området, Iom EU gav vi upp gränskontroller och låter Grekland sköta det jobbet (när regeringen införde stickprovskontroller blev det ett ramaskri, även det är helt vansinnigt). Att media helt lagt ner sin uppgift att rapportera den här sortens problem kan inte komma som någon överraskning för någon kunde man tro. Men nu visar det sig att det faktiskt finns folk på det här forumet som inte tror ens på det. Först när problemet fullständigt urartat kan det bli reaktioner från någon lite sansad reporter, men självklart med högljudda protester från övriga media och en vändning i diskussionen från: "Att barnen skulle ljuga om sin ålder är en my." till "det är ju hemskt att de ska tvingas ljuga om sin ålder för att få stanna".

Ett bra exempel på PK. Och det går igen i allt i vårt samhälle.I ett normalt land skulle man genast ta itu med de invandrare som gör de sexuella övergreppen, man skulle varna för dem i tidningar. Polisen skulle inte flytta fokus med nåt jävla armband utan öppet tala om vilka som begick brotten. Det skulle vara en öppet debatt om vilka vi släpper in och om det verkligen är värt att utsätta våra döttrar för sånt här. Oavsett vad man kom fram till så skulle det diskuteras på riktigt.

Kommentera

MODERERING

Jag har också semester och tänkte ägna den åt att läsa mer givande saker än extremt långa inlägg som inte handlar om rollspel, genererar extremt långa svar, och vilken sekund som helst kommer att leda till bråk. Om ni vill fortsätta att diskutera det här, gör det i augusti, eller på en plats som är mer lämpad för det. Skriv något kul om rollspel istället.

mvh

/tobias

Kommentera

Arbetar …
        X