Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

SVT debatt - Stenkastning mot blåljuspersonal

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
23 responses
858 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
211 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
230 visningar
7 gillar
Dante
av Dante

Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
    Jepp, min bror är advokat och hävdar ofta att vi har väldigt hårda straff i Sverige och att det är en grov missuppfattning att straffen är för låga. Men det viktiga är att de som faktiskt begår brottet också döms. Gärna inom kort tid efter brottet begåtts. Så där är vi eniga.
    Ändå döms folk för grova brott till tämligen lama straff? Kvinnomisshandlare, barnmisshandlare, våldtäktsmän, as som sysslar med barnporr o.d kan ju komma tämligen billigt undan i det här lallarlandet. Jag vet att USA inte är något föregångsland på det här området men det måste ju finnas grader i helvetet. Det borde finnas en ganska stor gråzon mellan Sillmjölkesstraff och Straff a la Inkvisitionen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av walium Visa inlägg
      Här finns det en hel del nyanserade resonemang kring brottsutvecklingen i USA och dess eventuella orsaker:http://www.vox.com/cards/crime-rate-drop

Naturligtvis ska inte blåljuspersonal behöva frukta för sin säkerhet, men samtidigt är det farligt att överdriva det våld som finns och dra alltför långtgående slutsatser av en ganska populistisk debatt. Jag tycker att det är problematiskt att så många verkar betrakta vårt relativt trygga samhälle där brottsligheten är låg och generellt minskande som en oerhört farlig plats där det finns åtskilliga fickor av total laglöshet. Särskilt när flyktingar och invandrare så snabbt stämplas som den huvudsakliga orsaken till problemet. Man börjar med att hänvisa till en ganska oprecis diskussion om blåljuspersonal och sedan dröjer det inte länge innan minskad invandring lyfts fram som något av en mirakelkur. Vi kan alla komma med diverse hypotetiska resonemang om hur vi hade betett oss i olika situationer, men dessa tenderar att vara väldigt subjektiva och tämligen självförhärligande. Själv är jag uppvuxen i en väldigt trygg miljö och har aldrig varit i klammeri med rättvisan samtidigt kan jag inte garantera att mina gener bär på ett inneboende fokus som hade gjort att jag blivit en framgångsrik och trygg samhällsmedborgare även under radikalt annorlunda omständigheter.

Som kommunpolitiker händer det titt som tätt att jag hamnar i olika diskussioner om prioriteringar och satsningar och jag har flera gånger mött en väldigt moraliserande inställning till utsatta grupper och en uppfattning om att stadsdelar med problem inte ska "belönas" och att stökiga ungdomar framförallt är en polisiär angelägenhet - trots de skyldigheter när det gäller socialtjänst och trygghet som kommunallagen ålägger alla kommuner. När mer privilegierade stadsdelar inte omedelbart får sina krav uppfyllda heter det däremot att grupper ställs mot varandra och att hela generationer av medelklassbarn riskerar att förloras. Hos oss alla finns en rädsla och brist på förståelse för den andre, det som upplevs som främmande och som annorlunda. Pojkar ses som vuxna, stök som upplopp och fattigdom och frustration som slapphet och brist på moralisk resning.
      Intressant.

Å ena sidan är Sverige tryggt, säkert och relativt förskonat från våld och kriminalitet. Rädslan för att råka illa ut är kraftigt överdriven, blåljuspersonal är onödigt ängslig över dagens läge mm. Samtidigt känner sig kvinnor generellt (bara titta i det här forumet, i andra forum, i press och tv) sett otrygga i Sverige därför att "varje man är en potentiell våldtäktsman". Hur förolämpande och kränkande skulle det inte vara om någon sa "ni kvinnor har en irrationell rädsla för att råka illa ut. Ni kan känna er tämligen trygga i Sverige anno 2016. Sverige är tryggt och säkert och vi ska inte överdriva angående de faror som eventuellt lurar runt hörnet".

Angående stökig uppväxt etc. Nog för att det fanns en hel del ungar som hamnade på glid där jag växte upp. Vissa blev grovt kriminella, andra började knarka, flera dog alldeles för tidigt. Men inte en enda gång har jag bevittnat, läst eller hört ens ett rykte om att någon av alla dessa smågangsters någonsin gav sig på blåsljuspersonal (i form av brandmän el ambulanssjukvårdare) eller deras fordon. Inte heller kastade de sten mot vindrutorna på bussar eller t-banor trots att flera av dem var både korkade, helvilda, ouppfostrade och fullständigt empatilösa. Och då pratar vi om folk med mycket dåliga förutsättningar för att ens klara grundskolan och få ett jobb i stil med Samhall. Man kan ju undra vad som skiljde dem åt från dagens vilda adhd-ungar....
      Last edited by Magnamund; 02 June 2016, 06.11.

Kommentera

Magnamund: Jag blir beklämd när du beskriver ungdomar som kräk, små svin eller ungjävlar och tror dig veta att deras beteende beror på att de saknar lyxleksaker och ser myndigheter som en samling rasister. Den typen av uttalanden leder inte till en saklig och nyanserad debatt och tyder heller inte på ett öppet sinnelag. Har man redan bestämt sig för att förorterna befolkas av en ansiktslösa massa av kriminellt slödder begränsar det kraftigt vilka åtgärder som man anser är möjliga.

Här är en lista med tänkbara förslag på åtgärder:

- Ett mer närvarande samhälle: Återinför kvarters- och skolpoliser, förlägg kommunal och offentlig verksamhet i de stadsdelar där behoven är stora. Låt arbetsförmedling, socialtjänst och studieförbund ha kontor och anställda på plats.

- Bilda lösningsfokuserade nätverk: Berörda myndigheter, företag och organisationer borde samverka mer kring att lyfta stadsdelar och grupper i behov av stöd. Polis, kommun, lokala företag, fastighetsägare och civilsamhälle borde hjälpas åt, dela kunskaper och förvarna varandra om problem och utmaningar.

- Ordna sommarjobb och sociala aktiviteter: Föreningslivet är ofta svagt i utsatta områden och man har få ingångar till det lokala näringslivet. Om kommunen hjälper till att ordna sommarjobb och meningsfulla fritidsaktiviteter kommer det att leda till att många ungdomar blir sysselsatta med vettiga saker istället för att dra runt och leta efter trubbel. I Skäggetorp här i Linköping har ABF dragit igång fotboll under vissa nätter och helger och detta har lett till en kraftig nedgång i klotter, skadegörelse, inbrott och stölder.

- Punktmarkera ledargestalter: Ofta är det en ganska liten grupp personer som uppviglar övriga och är hjärnan bakom stenkastning, kriminalitet och stök. Om dessa personer kan blockeras, förflyttas eller rentav omvändas så har det en lugnande effekt på övriga.

- Låt ungdomar göra samhällstjänst och praktik bland blåljuspersonal: Jag tror att detta var ett förslag från något eller flera av allianspartierna. Det är i alla fall ett bra sätt att öka förståelsen mellan grupperna och många ungdomar hyser dessutom en dröm om att själv en gång bli poliser eller brandmän.

- Rekrytera personal som representerar samhällets mångfald: Vi behöver fler poliser, brandmän och ambulanspersonal som har en annan bakgrund och som det går att identifiera sig med även om man har en annan bakgrund eller hudfärg än normen.

- Genomför regelbundna avpatrulleringar och genomsökningar: Särskilt inför högtider och långledigheter är det bra att upprätta planer och söka igenom utsatta områden. Har lager av sten lagts upp någonstans? Finns det uppbrutna dörrar till tak? Vad pratar ungdomarna om?

- Minska segregationen: Bygg mer blandat, försök att sprida ut alla elever mer jämnt över kommunen, få ut fler i arbete och så vidare. Kanske den svåraste saken att genomföra.

Inget av det här är lätt att göra eller i sig någon mirakellösning, men det är genomförbart och mycket görs redan.

Kommentera

Visdomsord från 1872:

"...inget är för närvarande farligare än att låta den del av befolkningen uppväxa i okunnighet och råhet, ty i avgörandets ögonblick skall denna del bli samhällets svåraste fiender och skoningslöst hämnas för det att man mitt ibland ett civiliserat samhälle, med alla dess förstörelseverktyg och alla dess hopade skatter, låtit ett band av vildar uppstå, vilkas moral och religion är egennyttan och sedeslösheten."

Kommentera

Ursprungligen skrivet av walium Visa inlägg
            Magnamund: Jag blir beklämd när du beskriver ungdomar som kräk, små svin eller ungjävlar och tror dig veta att deras beteende beror på att de saknar lyxleksaker och ser myndigheter som en samling rasister. Den typen av uttalanden leder inte till en saklig och nyanserad debatt och tyder heller inte på ett öppet sinnelag. Har man redan bestämt sig för att förorterna befolkas av en ansiktslösa massa av kriminellt slödder begränsar det kraftigt vilka åtgärder som man anser är möjliga.

Här är en lista med tänkbara förslag på åtgärder:

- Ett mer närvarande samhälle: Återinför kvarters- och skolpoliser, förlägg kommunal och offentlig verksamhet i de stadsdelar där behoven är stora. Låt arbetsförmedling, socialtjänst och studieförbund ha kontor och anställda på plats.

- Bilda lösningsfokuserade nätverk: Berörda myndigheter, företag och organisationer borde samverka mer kring att lyfta stadsdelar och grupper i behov av stöd. Polis, kommun, lokala företag, fastighetsägare och civilsamhälle borde hjälpas åt, dela kunskaper och förvarna varandra om problem och utmaningar.

- Ordna sommarjobb och sociala aktiviteter: Föreningslivet är ofta svagt i utsatta områden och man har få ingångar till det lokala näringslivet. Om kommunen hjälper till att ordna sommarjobb och meningsfulla fritidsaktiviteter kommer det att leda till att många ungdomar blir sysselsatta med vettiga saker istället för att dra runt och leta efter trubbel. I Skäggetorp här i Linköping har ABF dragit igång fotboll under vissa nätter och helger och detta har lett till en kraftig nedgång i klotter, skadegörelse, inbrott och stölder.

- Punktmarkera ledargestalter: Ofta är det en ganska liten grupp personer som uppviglar övriga och är hjärnan bakom stenkastning, kriminalitet och stök. Om dessa personer kan blockeras, förflyttas eller rentav omvändas så har det en lugnande effekt på övriga.

- Låt ungdomar göra samhällstjänst och praktik bland blåljuspersonal: Jag tror att detta var ett förslag från något eller flera av allianspartierna. Det är i alla fall ett bra sätt att öka förståelsen mellan grupperna och många ungdomar hyser dessutom en dröm om att själv en gång bli poliser eller brandmän.

- Rekrytera personal som representerar samhällets mångfald: Vi behöver fler poliser, brandmän och ambulanspersonal som har en annan bakgrund och som det går att identifiera sig med även om man har en annan bakgrund eller hudfärg än normen.

- Genomför regelbundna avpatrulleringar och genomsökningar: Särskilt inför högtider och långledigheter är det bra att upprätta planer och söka igenom utsatta områden. Har lager av sten lagts upp någonstans? Finns det uppbrutna dörrar till tak? Vad pratar ungdomarna om?

- Minska segregationen: Bygg mer blandat, försök att sprida ut alla elever mer jämnt över kommunen, få ut fler i arbete och så vidare. Kanske den svåraste saken att genomföra.

Inget av det här är lätt att göra eller i sig någon mirakellösning, men det är genomförbart och mycket görs redan.
            De som beter sig så är kräk/skitstövlar/slödder/idioter men de är ju i minoritet. Vem har påstått att alla ungar beter sig såhär? Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?

Ja jag vet att det finns ungar som far otroligt illa hemma och som därför tar ut det på omgivningen. Flera har olika funktionsnedsättningar, växer upp med missbruk, våld od men det är bara en del av förklaringen och inget försvar.

Vi har satsat stenhårt på olika projekt för att minska segregationen i förorterna och ingenting fungerar så bra som det borde eftersom problemen eskalerar. Varför kastar dagens ungar sten på ambulanser när gårdagens ungar inte gjorde det? Gårdagens ungar hade det inte lätt och var inga duvungar men vissa saker gjorde man bara inte. Var kommer detta oresonliga hat ifrån? Att livet är orättvist och att vissa har det knapert, svårt att få arbete osv är ingen ursäkt. Jag har fd vänner och släktingar som är grovt kriminella (narkotikasmugglare och langare). Inte fan kastade de sten på utryckningsfordon för att de hade det tufft som barn. Varför har det problemet uppstått på senare tid? Kan det handla om att respekten för samhället som sådant är helt bortblåst och att lättpåverkade skitstövlar gör vadsom helst för förnöjelse och för att de inte klarar att hantera tristess? Varför gjorde inte barn såhär förr när de hade det ännu värre?

Jag är själv förortsbo så du behöver inte försöka plocka fåniga poäng och få det att se ut som att jag bara vräker ur mig föraktfullt, fördomsfullt nonsens utan att ha några kunskaper eller erfarenheter.

Förebyggande verksamhet är oerhört viktigt och därför har jag också arbetat med det tidigare. Tyvärr är det mycket daltande idag och konsekvenserna ser vi, varje dag. Vi behöver både förebyggande verksamhet och en rättsapparat som är effektiv för att råda bot på eländet. Dessutom vore det nog inte helt fel om föräldrar börjde uppfostra sina barn istället för att enbart agera plånböcker åt dem. Snacka med ungarna, umgås med dem, parkera dem inte framför datorer och tv-spel 24/7. Börjar de strula, skolka osv så måste de ta tag i det och inte säga "jag kan inget göra. H#n har så stark vilja" od trams.

Håller med om att vi bör sprida ut folk från olika samhällsklasser överallt och inte klumpa ihop alla sämre bemedlade i sunkiga förorter. Tyvärr är det ju så att människor dras till människor som påminner om de själva och folk som får det bra, som får jobb med högre lön etc väljer att lämna de sunkiga förorterna för ett bättre liv. De stökiga ungar som blir kvar vill inte ha nån inblandning från sociala myndigheter, ha poliser och andra som patrullerar i området för då känner de sig utpekade. Det är alltså ingen enkel problematik.

Som sagt, de flesta av oss kan nog vara överens om att det krävs en kombination av åtgärder för att lösa problemet. Ingen har hävdat att vi ska lösa alla problem med hjälp av elaka bylingar a la basebolligan och stenhård lagstiftning.
            Last edited by Magnamund; 02 June 2016, 14.59.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnamund Visa inlägg
              men det är bara en del av förklaringen och inget försvar.
              Vaddå "bara"? Det är väl just förklaringar som är det intressanta om målet är att stävja? Annars landar man ju bara i en ren moralistisk diskussion om vad folk "förtjänar" istället för hur man faktiskt löser problemet.

Underlaget för att hårdare straff leder till mindre brottslighet är, senast jag kollade, utomordentligt lågt. Klart det kan ha funkat på enskilda platser, men rent generellt. Straff är ju mestadels en form av hämnd som vi sedan intalar oss också har en positiv effekt på de vi hämnas mot.

Problemet med att beskriva folk som "svin" eller "kräk" eller "skitstövlar" är att det befäster idén om att det här skulle vara något man "är" och något som inte kan förändras - eftersom vi i vårt samhälle har den vanvettiga idén att "folk inte förändras". Därför finns det anledning att i högre grad tala om handlingar och orsaker snarare än om egenskaper.

"Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?"

Det här är en rätt trist halmdocka. Det finns ingen som sagt att det dåliga du gör är värre än det de gör, men det betyder inte att det är bra att kalla folk för "svin".

Jag brukar försöka undvika förklaringar om "ansvar" och "inre vilja" etc när jag letar lösning på samhällsproblem. Mest för att "ansvar" mer är en moralistisk term än en problemlösande och för att "inre vilja" är en i sammanhanget ganska oanvändbar fiktion.

Kommentera

"Jag var med om X och blev inte Y alltså finns det ingen anledning för någon annan som är med om X att bli Y" är för övrigt också ett jäkla nonsensargument som visar varför man inte kan hålla på och snacka individnivå och anekdoter i sådana här sammanhang. Det är som att lyssna på klassresenärer: "Jag började minsann fattig och är nu framgångsrik entreprenör, alltså kan alla bara de vill" liksom. Liberala fantasier där anekdoter upphöjs till norm oavsett vad statistiken säger. Det blir som ett slags framgångsteologi som funkar för ickereligiösa.

Kommentera

Jag vet inte om jag tror att hårdare straff är lösningen på något, men jag ser det som ett stort problem när vi inte kan skydda personer i samhällets tjänst. Man kan tycka vad man vill om straff, personerna som utför handlingar och allt det, men på andra sidan av myntet finns också de som eventuellt inte får ambulansvård därför att man inte kan uppbåda poliseskort, de vars hus brinner ned därför att brandmän inte vågar ge sig in i vissa områden etc.

Betende av den här typen måste beivras. Alla måste förstå att man helt enkelt inte gör så. Det måste upphöra och i det arbetet så känns det orimligt för mig att inte vända på alla stenar som finns för att nå det. Förebyggande arbete är en insats, att faktiskt upprätthålla lagen är en annan. Sist jag tittade så var stenkastning olagligt och bryter man mot lagen så är det lämpligt att man straffas annars urvattnas lagsystemet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Vaddå "bara"? Det är väl just förklaringar som är det intressanta om målet är att stävja? Annars landar man ju bara i en ren moralistisk diskussion om vad folk "förtjänar" istället för hur man faktiskt löser problemet.

Underlaget för att hårdare straff leder till mindre brottslighet är, senast jag kollade, utomordentligt lågt. Klart det kan ha funkat på enskilda platser, men rent generellt. Straff är ju mestadels en form av hämnd som vi sedan intalar oss också har en positiv effekt på de vi hämnas mot.

Problemet med att beskriva folk som "svin" eller "kräk" eller "skitstövlar" är att det befäster idén om att det här skulle vara något man "är" och något som inte kan förändras - eftersom vi i vårt samhälle har den vanvettiga idén att "folk inte förändras". Därför finns det anledning att i högre grad tala om handlingar och orsaker snarare än om egenskaper.

"Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?"

Det här är en rätt trist halmdocka. Det finns ingen som sagt att det dåliga du gör är värre än det de gör, men det betyder inte att det är bra att kalla folk för "svin".

Jag brukar försöka undvika förklaringar om "ansvar" och "inre vilja" etc när jag letar lösning på samhällsproblem. Mest för att "ansvar" mer är en moralistisk term än en problemlösande och för att "inre vilja" är en i sammanhanget ganska oanvändbar fiktion.
                    Tyck vad du vill. Jag anser att folk som kastar sten på ambulanser och hotar blåljuspersonal är svin/kräk/skitstövlar/slödder. Sen får du väl kalla dem vad du vill, jag bryr mig inte. Precis som att jag med rätta kallar en våldtäktsman för ett jävla svin, kräk, as, kackerlacka, lågliv, avskum eller dylikt kommer jag kalla såna här idioter för svin. Om du har ett problem med det är det din ensak.

Det är helt uppenbart att mitt uttryck var det viktiga, inte huruvida svinen betett sig svinaktigt eller inte....Blir du lika upprörd när någon medforumit säger att alla män är våldtäktsmän?

Det du kallar liberala fantasier ser andra som realitet och du har inte ensamrätt på att tycka saker och sitter heller inte inne med någon absolut sanning även om du tycker det. Bara för att du inte bryr dig om ansvar i det här fallet och tycker det är en poänglös term så betyder det inte att andra tycker så. Det får du acceptera. Ansvarskänsla och inre vilja är förstås ingenting man kan ta på eller sätta siffror på.
                    Du behöver inte kommentera och jag kommer inte kommentera dina inlägg i den här tråden. Det blir nog bäst så.

Kommentera

En sak i sammanhanget var väl att brottstalen började falla i USA cirka 20 år efter att abort tilläts på mer bred front igen? Svårt att entydigt bevisa att NYs nolltolerans faktiskt fungerade, rent utöver då problemet att nolltoleransen framförallt applicerades på svarta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                        Jag vet inte om jag tror att hårdare straff är lösningen på något, men jag ser det som ett stort problem när vi inte kan skydda personer i samhällets tjänst. Man kan tycka vad man vill om straff, personerna som utför handlingar och allt det, men på andra sidan av myntet finns också de som eventuellt inte får ambulansvård därför att man inte kan uppbåda poliseskort, de vars hus brinner ned därför att brandmän inte vågar ge sig in i vissa områden etc.

Betende av den här typen måste beivras. Alla måste förstå att man helt enkelt inte gör så. Det måste upphöra och i det arbetet så känns det orimligt för mig att inte vända på alla stenar som finns för att nå det. Förebyggande arbete är en insats, att faktiskt upprätthålla lagen är en annan. Sist jag tittade så var stenkastning olagligt och bryter man mot lagen så är det lämpligt att man straffas annars urvattnas lagsystemet.
                        Jag har stora problem med ett lagsystem där man tycker att man behöver ha hårdare straff för att det "inte ska urvattnas". Vi måste alltså hålla samma eller högre nivå av hämnd hela tiden? Det känns väldigt medeltida.

Jag ser inte varför "hårdare straff" skulle leda till att fler brandmän vågade sig in i fler områden. Jag antar att den tankevurpan går via den felaktiga uppfattningen att "hårdare straff = färre som kastar sten", vilket jag verkligen inte ser någon anledning att koppla samman.

Kommentera

Såhär då, Magnamund. Att de skyldiga är kräk håller inte riktigt som förklaring till varför det här händer. Som förklaring har det extremt kort räckvidd. Att de är kräk är ju bara en värdering som inte säger något om sakförhållanden. Det blir ett cirkelresonemang av det, de är kräk för att de beter sig som kräk och de beter sig som kräk för att de är kräk. Det säger ju inget. Det är fortfarande möjligt att anse att stenkastarna är kräk och samtidigt utforska förklaringar till varför. Att mena att samhället tydligt måste markera att det anser stenkastande mot utrycknigspersonal som kräkeri är också möjligt samtidigt som man utforskar förklaringar.

Kommentera

Alltså: huruvida stenkastarna är kräk eller inte är en ointressant diskussion.

But then again hamnar ju alltid alla samhällsdiskussioner i den mest sterila stenåkern på tre röda.

Kommentera

Det är helt uppenbart att mitt uttryck var det viktiga, inte huruvida svinen betett sig svinaktigt eller inte....
                              Om du tänker klänga dig fast vid denna lögn så får det stå för dig. Jag tänker inte röra i den med tång.

Det du kallar liberala fantasier ser andra som realitet
                              Jag förstår absolut att många - till exempel liberaler - inte ser det jag ser som fantasier, som fantasier. Vad är din poäng?

och du har inte ensamrätt på att tycka saker och sitter heller inte inne med någon absolut sanning även om du tycker det.
                              Det har jag inte skrivit heller. Återigen hittar du på saker om dina meningsmotståndare. Det är oärligt och jävligt otrevligt.

Bara för att du inte bryr dig om ansvar i det här fallet och tycker det är en poänglös term så betyder det inte att andra tycker så. Det får du acceptera.
                              Om du med "acceptera" menar "inte säga emot", nope. Det finns ingen anledning alls att låta bli att säga emot något när man inte håller med.

Ett mer effektivt argument här hade kanske varit om du faktiskt kommit med någon form av argument till varför "ansvar" skulle vara relevant, intressant, konstruktivt eller en del av en möjlig lösning.

Ansvarskänsla och inre vilja är förstås ingenting man kan ta på eller sätta siffror på.
                              Ansvarskänsla kan man mäta. "Inre vilja" blir svårare, eftersom man måste bevisa att den inte kommer från varken biologi eller social träning, och det är ganska svårt. Lite som "fri vilja", vars enda begripliga och sammanhängande ickereligiösa definition är "en känsla av att inte ha blivit aktivt tvingad", typ.

Men oavsett om man kan mäta dem inte så har du misslyckats kapitalt med att komma med ett enda argument till varför de argumenten skulle vara relevanta i en diskussion om hur man på bästa sätt minskar mängden stenkastning.

Kommentera

Moderering:

Förlåt Mundo för det här.

Den här tråden är nu allt annat än trevlig så jag låser den ett tag, nått dygn eller så, innan den går helt bananas.

Edit: Efter samråd med TS och medmoderator så beslutas att tråden ej kommer att låsas upp igen.

/Cissi
                                Last edited by Cissi; 02 June 2016, 21.00.

Kommentera

Arbetar …
                                X