Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Diskussion om Feminism: en grundkurs

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av MandaWall, Igår, 12.12
12 responses
191 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Ugglefar, 18 July 2017, 16.01
2 responses
97 visningar
0 gillar
Ugglefar  
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
10 responses
265 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Äventyr, Idag, 13.44
0 responses
20 visningar
3 gillar
Äventyr  
Skapad av jensofsweden, 16 July 2017, 04.30
23 responses
386 visningar
4 gillar
jensofsweden  
Skapad av zonk, 20 July 2017, 16.57
4 responses
96 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Dr_Dängrot, 03 June 2017, 08.42
79 responses
2.081 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Day-Dreamer, Idag, 06.11
1 response
35 visningar
2 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.54
9 responses
246 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Inkognito, 12 November 2016, 15.47
13 responses
436 visningar
3 gillar
Magnamund  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Diskussion om Feminism: en grundkurs

Moderering (det är nog första gången jag startar en tråd med moderering):

Den här tråden är till för att föra diskussionen om grundkurs i feminism. Diskutera här, inte där.

Jag kommer också flytta över all diskussion hit, så att den tråden är ren. Så om saker här verkar vara lite rörigt till en början så beror det på det.
    Last edited by Krille; 14 April 2016, 22.20.

Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
    Vad är feminism egentligen?
    Är en kvinna, eller icke-cisman ÖHT, så betyder det att en måste erkänna att en är förfördelad av samhället, och det är svårare än jag tror att de flesta fattar. Det är en extrem tankevurpa att tro, som MRAs eller GamerGate-förespråkare ofta gör, att vi feminister blir glada när vi kan säga att vi har det svårt. Det är nämligen jävligt jobbigt att behöva acceptera att saker hos en själv som en inte kan ändra kommer att hållas emot en, att en alltid kommer få mindre erkännande och uppskattning för det en gör, att en alltid kommer att dömas efter hur folk tror att ens sort är.
    Eller ännu värre, att man får erkännande och jobb som en token-person, någons förkläde för att slippa känna sig skyldig. Eller att man blir lyft på grund av kön och inte på grund av kompetens.

Om jag fick som jag ville skulle jag inte behöva argumentera på forum och grejor. Jag skulle kunna sitta dag och natt och skriva spel utan att bli störd av randoms som berättar för mig att jag egentligen inte duger eller att jag är exceptionell bland kvinnor för att jag faktiskt gör det.

I övrigt tycker jag att det här var en bra sammanfattning av den feministiska rörelsen. Alla har vi våra - med dina ord Doomhamster - stjärtkepsar, men jag tycker inte det är en anledning att låta dem ta över vad det innebär att vara feminist.
    Last edited by Tsianphiel; 11 April 2016, 23.31. Anledning: Lade till ett bra jobbat.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg

Eller ännu värre, att man får erkännande och jobb som en token-person, någons förkläde för att slippa känna sig skyldig. Eller att man blir lyft på grund av kön och inte på grund av kompetens.
      Usch ja. Det här är extra jobbigt IMO eftersom det så lätt blir en hönan-eller-ägget-situation - det finns ju många som är ivriga att vifta bort alla kvinnliga spelskapare etc. med att "hon fick bara jobbet för att de ville vara politiskt korrekta". Inte för att jag tror att det är nån nyhet för dig, tyvärr =(

Kommentera

Bra sammanfattning! Det borde hänvisas till denna varje gång diskussioner blossar upp (bannar-kalasen) och det är uppenbart att man inte är överens om vad feminism är!
        Skriver från mobilen vilket gör citering till en mardröm. Men detta som du skrev Doomhamster:

"Vad jag däremot tänker säga är att om en tar dessa som nån slags allmängiltig modell av vad feminister är, så är en ute och cyklar i precis lika hög grad som om en tror att alla som röstar vänster är kommunister, eller alla som röstar höger är fascister och rovkapitalister."

Skrämmande många tänker så, upplever jag (med facebook och wrnu som främsta källor till upplevandet) och att många av alla meningsskiljaktigheter föds ur det.

Nu tror jag att jämställdhetsfrågor och feminism (men kanske främst när man benämner det jämställdhet trots allt) allt mer börjar uppfattas som en fråga för alla (partifärger), och att det finns olika vägar och ideér om hur målen ska uppnås.

Att vänstersidan (Fi) fick väldigt mkt uppmärksamhet för frågan tror jag tyvärr skadade bilden av feminism (på nationell nivå) en hel del (det är trots allt en minoritet i samhället som ställer sig bakom den politiska linjen). Dock, på den positiva sidan tvingades övriga partier uppmärksamma dessa frågor mer!

Jag hoppas att feminism och jämlikhetsfrågor kommer att fortsätta få ökat fokus på bredare front. Så att det presenteras både blå och röda vägar mot ett jämlikt samhälle. Fascistiska och kommunistiska vägar klarar vi oss nog dock utan! :)

Tsianphiel: Det är helt sjukt att det resoneras så 2016. Jag hoppas denna syn på ting är någon kortvarig försvarsmekanism som snart är överblåst.
        Last edited by Inkognito; 12 April 2016, 01.48.

Kommentera

Den här tråden är en jättebra resurs och bör typ stjärnmarkeras och arkiveras för att länkas in i varje tråd som börjat gå överstyr. 'HALT. Läs introduktionsmaterialet först, och undvik att kapa tråden. Bara stjärtkepsar kapar trådar.'

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Xhakhal Visa inlägg
            Den här tråden är en jättebra resurs och bör typ stjärnmarkeras och arkiveras för att länkas in i varje tråd som börjat gå överstyr. 'HALT. Läs introduktionsmaterialet först, och undvik att kapa tråden. Bara stjärtkepsar kapar trådar.'
            *rodnar* Jag hoppas folk förstår att synpunkter och frågor är väldigt välkomna? Jag och halmdockan Pelle försöker hänga med i vad som diskuteras på forumet och så, men jag kan ju bara ge mina åsikter, så input från medfeminister är jättebra.

Kommentera

*rodnar* Jag hoppas folk förstår att synpunkter och frågor är väldigt välkomna? Jag och halmdockan Pelle försöker hänga med i vad som diskuteras på forumet och så, men jag kan ju bara ge mina åsikter, så input från medfeminister är jättebra.
              Att skriva saker i en annan tråd idag har nog stulit min konstruktiva energi för dagen, men ska försöka komma på något hjälpsamt till imorgon!

Kommentera

Jag tänkte kommentera något liknande. Gör tråden sticky eller något, jag har en känsla av att den kommer behövas i framtiden (Krille har redan använt den för att re-raila en tråd, till exempel :P).

Kommentera

Tycker du täcker in en jädra massa bra grejer här i tråden! Klart, tydligt och vettigt. Många standardfrågor besvarade. Feminism-FAQ, så att säga!

Håller med om att den här förtjänar en sticky!

Kommentera

Vill också stämma in i hyllningskören. Suverän tråd! <3

Kommentera

Om detta är trådskräp så får ni höjta te. http://www.trettiotreanledningar.com/

Kommentera

En sak jag funderar på om vi kanske borde försöka förklara är det här mönstret där folk ofta säger "Jag TÄNKTE hjälpa till och arbeta för våra lika rättigheter - men en feminist/annan utsatt grupp var otrevlig mot mig, så nu vill jag inte!". Och hur det skyfflar skuld på den utsatta gruppen, för om de bara varit litet trevligare, så skulle de inte bli förtryckta...

(Jag skriver inte ett långt pedagogiskt inlägg om det här eftersom du redan gör ett så bra jobb med att sammanfatta saker, och jag är mycket intresserad av dina tankar om det här beteendet? Litet eftersom mina den här veckan nog inte är så diplomatiska. Sjukveckor gör saker med ens snällhetsfunktioner.)

Kommentera

En sak jag funderar på om vi kanske borde försöka förklara är det här mönstret där folk ofta säger "Jag TÄNKTE hjälpa till och arbeta för våra lika rättigheter - men en feminist/annan utsatt grupp var otrevlig mot mig, så nu vill jag inte!". Och hur det skyfflar skuld på den utsatta gruppen, för om de bara varit litet trevligare, så skulle de inte bli förtryckta...

(Jag skriver inte ett långt pedagogiskt inlägg om det här eftersom du redan gör ett så bra jobb med att sammanfatta saker, och jag är mycket intresserad av dina tankar om det här beteendet? Litet eftersom mina den här veckan nog inte är så diplomatiska. Sjukveckor gör saker med ens snällhetsfunktioner.)
                          Väldigt bra tanke! Vet inte om jag orkar ta i det idag, men ska definitivt göra det snart =)

Kommentera

Varför i hela fridens namn är denna tråd klistrad? Att en feminist propagerar för sin egen tolkning av feminismen, och menar att andra tolkningar företräds av "stjärtkepsar"?

Är det Rollspel.nu:s officiella uppfattning att detta är vad användarna skall rätta sig efter? Är det redaktionens samlade syn på vad feminism är?

Vilka signaler anser redaktionen att man förmedlar genom att klistra Doomhamsters personliga åsikter om feminism?

Kommentera

Moderering:

Syftet med den här tråden är att ge en väldigt kort grundkurs i vad feminism är, och framförallt vad det inte är. Feminism och inklusivitet är redan en del av chefsredaktörens officiella hållning för sajten. Den här tråden är en del av arbetet.

Syftet är inte att användare ska rätta sig efter tråden, utan att det ska finnas något att peka på när döda hästar piskas på.

Syftet är DEFINITIVT INTE att ge användare en plattform att skrika i protest. Låt därför Doomhamster skriva ifred, eller ge konstruktiv kritik på tråden så att den kan förbättras.

Ifrågasättande av tråden eller klagomål ska inte förekomma i tråden alls, utan kan tas på annan plats – lämpligen i PM till redaktionen om ni nu har problem med chefsredaktörens officiella hållning.

Vidare derailande leder till avstängning.

Kommentera

Arbetar …
                              X