Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel.nu's filmklubb 2015 v26

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
7 responses
226 visningar
4 gillar
PAX
av PAX

Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
68 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
14 responses
262 visningar
6 gillar
Dunkel
av Dunkel

Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.918 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.044 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
270 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
74 visningar
1 gillar
illuzive  
Skapad av clarence redd, 13 November 2018, 20.42
2 responses
61 visningar
1 gillar
clarence redd  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
15 responses
1.271 visningar
6 gillar
Skapad av Khan, 13 November 2018, 15.21
8 responses
142 visningar
3 gillar
Måns
av Måns

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    Han adresserar inte min huvudsakliga invändning: Hur tar de sig tillbaka till rymdstationsskeppet från vattenplaneten med den teknologi de har tillgänglig?
    Gravity assist? De har trots allt ett helt svart hål i närheten som man kan få lite skjuts ifrån och som lyckas göra att vattnet buktar ut nån kilometer. För mig var det en sådan detalj jag valde att ha överseende med.

Jag störde mig bra mycket mer på problematiken med grönsakerna. Det var min stora invändning, men valde att ha överseende med den också. "Jaja, de behöver ett skäl att komma ut i rymden så att man får se awesome stuff!", typ.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Jag har också sett The Avengers.

Jag tycker att kostymerna är ganska snygga, men manuset är ganska dåligt och levereras extreeeemt styltigt trots att jag vet att skådespelarna kan så mycket bättre. Manuset försöker ofta vara sådär brittiskt torrt-roligt men misslyckas kapitalt genom att försöka vara "smartare" än författarna klarar av. Plotten är dessutom rätt ryckig och spretig även om det är lite roligt att superskurken har en ond plan som går ut på att få det att regna och vara dåligt väder... i England.

Det som är bra med filmen är som sagt kostymerna; framför allt Uma Thurman får ha på sig mycket spännande. Det är också lite kul när de använder agentfilmstroper som "dubbelgångaren" även om det sköts lite kasst. Jag gillar att Mother är en kedjerökande, rullstolsbunden och nervös man som ändå får vara kompetent. Jag gillar att Father är en kvinna, även om storyn kring henne är ganska lös och dessutom rätt trist. Jag gillar att de har med Eddie Izzard men bara gett honom en enda replik...

Så sammantaget kan jag inte alls rekommendera filmen, men jag kan egentligen inte helt avråda från att se den heller. Om inte annat har den det mest slutet-på-nittiotaliga introt av alla filmer jag någonsin sett. Och inte den mörka delen av slutet-på-nittiotalet heller, utan den psykedeliska syratrippiga ravedelen.

BETYG: 3/5
      Ack ja, lika coolt som teveserien blir det dock aldrig (även om MC Escher-fällan är helt rätt).

Kommentera

Eller vänta, var det en annan Avengers vi skulle se? Okej då...

Jag har också sett Marvel's The Avengers. Och här tänkte jag länka till min tidigare recension, men finner till min förvåning att jag inte verkar ha recenserat den tidigare. Hur kan det vara möjligt? Jag hittar ingen tidigare recension dock, så, öh... tydligen.

Mellan varven glömmer jag bort hur bra den här filmen är. Den tar Marvels kanske tråkigaste och svåraste superhjältegrupp och gör den intressant och fungerande. Den använder alla de klassiska crossovertroperna från seriemediet - att hjältarna slåss när de första träffas pga något fånigt missförstånd, till exempel. Classic! Det märks att Whedon kan sina serier.

En annan grej Whedon kan är vardagsprat och käbbel. När det gäller just Cap och Stark håller jag med om att det inte sköts hundraprocentigt, men mycket riktigt är jag säker på att det är uppbyggnad inför Civil War. De bästa scenerna i filmen är de där de varken snackar taktik eller slåss. En av mina favoriter är den där Banner ramlat ner och snackar med en gubbe. "Onödig" scen, men rolig.

Striderna är genomgående intressanta, snygga, välkoreograferade och lätta att hänga med i. Alltså flera saker som striderna i Age of Ultron senare misslyckas med. Specialeffekterna har inte åldrats speciellt mycket.

Grundplotten är krystad, men det är för att det är en crossover - Whedon har helt korrekt lagt fokus på lika screentime och på att etablera Avengers som grupp och ge dem möjlighet att visa sina specialiteter och så vidare, och då blir allt annat sekundärt.

Jag har säkert glömt något nu, men jag lär ju se den igen och komplettera. Istället ska jag övergå till att fylla min funktion i Lukas' Marveltema: förklara varför Lukas har fel =)
        • Tesserakten håller jag med om att den inte förklaras någe vidare. Jag störs dock inte supermycket av det. Den är alltså en av isjättarnas mäktigaste teknologiska artefakter; den genererar energi och kan (som vi såg i Thor) generera is. Jag är dock helt säker på att även den dyker upp senare;
        Spoiler: 
        den är en av Infinity Stones tillsammans med stenen i Lokes spira och den som är McGuffinen i Guardians of the Galaxy; och alltihop är knutet till Thanos.
        • Jag håller också med om att Hawkeye kunde fått lite mer introduktion. Däremot har ju Coulson etablerats genom Iron Man-filmerna; vi vet om cellisten som flyttade till Portland, etc. Det har ändå varit visst samarbete mellan filmskaparna och saker har etablerats. Jag gillar det. Jag minns att JAG åtminstone blev berörd när jag såg The Avengers första gången och Coulson dog.
        • Jag håller också med om att kontinuiteten mellan de tidigare filmerna och Avengers inte är vad den kunnat vara. Troligen är det därför Marvel blivit hårdare på vad enskilda filmskapare får göra med sina filmer; Whedon har varit ganska öppen med hur stora problem han hade med studion under Age of Ultron. Lukas har rätt i att framför allt Hulk och Thor får lite bruten kontinuitet. Det yttrar sig dels i att båda deras "problem" magiskt löses snabbt och lätt och dels genom att deras krafter beter sig lite annorlunda än senast -- det senare upplever jag mest gäller Thor. Det är mer blixtar den här gången. Sen undrar jag... Om Thor uppenbarligen kan döda en av de flygande maskarna själv, varför stod han och såg orolig ut med de andra innan Banner kom?
        • Loke är inte alls lika bra eller välmotiverad här som i Thor. Jag gillade honom där, men här är han mest en helt OK standardskurk. Men det är OK; skurken var aldrig poängen med den här filmen. Han och hans plan finns mest för att Avengers skulle få möjlighet att ha vissa scener.
        • Fiendernas hemvärld nukas inte, Lukas! Varför får du för dig det? Det är ju helt uppenbart ett stort "moderskepp" som träffas av nuken, inte en stor planet.
        • Grabbigheten håller jag med om. Den blir dessutom inte bättre i tvåan, där Stark SPOILER "skämtsamt" säger att han skulle återinföra Prima Nocta...
        Hursomhelst, det här är en av de bästa superhjältefilmer jag känner till och efter att ha sett den är jag ännu mer säker på att Age of Ultron inte levde upp till den.

BETYG: Fan vad svårt... Men jag tror faktiskt att det blir 5/5. Jag skulle kunna se om den här filmen idag igen.
        Last edited by krank; 28 July 2015, 18.34.

Kommentera

För övrigt: Om jag såg Avengers från 1998 BARA för att kunna göra det där skämtet? You bet! =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
            Ack ja, lika coolt som teveserien blir det dock aldrig (även om MC Escher-fällan är helt rätt).
            Ja, den var en av höjdpunkterna även om det aldrig riktigt förklarades varför den funkade (eller hur den osynlige mannen kunde vara osynlig). Från början kändes ju filmen relativt "realistisk", eller åtminstone lika realistisk som James Bond. Och sen plötsligt har vi magiska Escherfällor och osynliga män... Jag tyckte att etableringen av världen kändes väldigt ryckig. Det hade varit bättre om de etablerat nivån av märkligheter och fantastik från början, eller åtminstone hanterat det på något sätt mer än att bara slänga in konstiga saker halvvägs och agera som om de vore vardagsmat...

Kommentera

Så nu har jag sett kortfilmen Item 47 som jag skulle ha sett förra veckan.

Det är en kortfilm som handlar om två rånare som har kommit över ett alienvapen och använder det för att råna banker.

Det här var den bästa kortfilmen hittills för mig eftersom det var den första av dem som hade ett en fungerande början-mitt och slut. Det var inte bara fanservice eller plantering utan faktiskt en egen liten story.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                [*]Fiendernas hemvärld nukas inte, Lukas! Varför får du för dig det? Det är ju helt uppenbart ett stort "moderskepp" som träffas av nuken, inte en stor planet..
                Hur vet vi att skäppet inte är deras hem?

ne men visst det är sant, dock tänker jag vidhålla att stark inte visste om portalen ledde till deras hem eller ett moderskäpp innan han knäckta den briljanta ideen att skicka in nuken där.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
                  ne men visst det är sant, dock tänker jag vidhålla att stark inte visste om portalen ledde till deras hem eller ett moderskäpp innan han knäckta den briljanta ideen att skicka in nuken där.
                  Jag tror inte riktigt att det ingick i Starks analys. Vart portalen än ledde så var det till "inte New York". Med kort tid kvar innan atomsvamp spelar det inte så stor roll exakt vad som är på andra sidan portalen. Det råkade vara ett moderskepp där, men poängen är "hellre inte New York än Times Square", inte "nämen varför inte nuka moderskeppet också?"

Kommentera

Arbetar …
                  X