Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel.nu's filmklubb 2018 v27

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, Igår, 21.04
4 responses
181 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.14
19 responses
411 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av anth, 05 July 2018, 13.39
15 responses
304 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
136 responses
5.046 visningar
13 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.04
4 responses
65 visningar
4 gillar
Lambendil  
Skapad av anth, Igår, 17.28
11 responses
277 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
123 responses
2.976 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
412 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K

Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
165 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, 21 July 2018, 20.59
3 responses
105 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag har sett Zatoichi's Vengeance.

En hög banditer rånar en ensam vandrare när Zatoichi (Shintaro Katsu) kommer förbi och har ihjäl banditerna. Rånaroffret är döende, men ber Ichi att ta hans börs till någon som heter Taichi. Sen dör han, och i vanlig ordning är Ichi redan insyltad i en yakuza-härva innan han har något att säga om saken.

Och sen blir plotten komplex, när Taichi visar sig vara barnbarnet till en värdshusägare som utpressas av samma yakuza-band som rånade mannen på vägen.

---

Det är inte helt ovanligt att Zatoichi bara snubblar in i problem och sen måste kutta sig ut. Och problemet är nästan alltid en yakuza-klan som borde ha lärt sig vid det här laget att förr eller senare kommer en blind massör och sabbar hela verksamheten om man är för skurkig.

Men formeln håller! Det enda man behövet göra är att sätta in färgstarka karaktärer i stan och en komplex sörja av dem. Ju mer hårig desto bättre.

Kommentera

Jag såg, sist av alla, Cloud Atlas igår.

Eftersom jag är i hälsingland ser recensionen ut såhär:

"Hja, int va vä den så dåli, den e."

BETYG: 5/5

(Jag tror att allt vettigt redan sagt av andra. Den är extremt snygg. Dess intellektuella innehåll kändes lövtunt. Jag imponerades inte av dess filosofi, men dess estetik och berättarteknik var vansinnigt bra)

Kommentera

Innan jag såg Cloud Atlas så såg jag också Tau.

Alltså. Jag förstår varför man säljer in den med säljtext som får den att låta som ett slags hightech-Saw. Men det är den inte. Den är en helt annan film. Tänk mer på den som... Fan, jag vet inte. Lite mer något i stil med Ex Machina? Det är inte så mycket blod, men det är snygg design, det är lite småintressant intellektuellt innehåll, det är en handling som visserligen är lite förutsägbar men inte JÄTTE-förutsägbar.

Jag tyckte om den.

BETYG: 4/5

Kommentera

Jag såg Deep in Darkness

Den gick sent på natten i helgen, och jag förväntade mig inte särksilt mycket. Lät som en lågbudget-direkt-till-tv-film. Men den visade sig faktiskt vara rätt cool.

Mest för att det är en väldigt lovecraftiansk film tungt inspirerad av berättelser som "The Lurking Fear". Den lyckas faktiskt hålla en rätt bra lovecraftiansk känsla genom hela filmen på ett sätt som jag sällan sett i mer uttalade mythos-filmatiseringar.

Överlag tycker jag den var väldigt välgjord.

Betyg 4/5

Kommentera

Jag såg Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny igår. Det är tänkt som en uppföljare på Crouching Tiger, Hidden Dragon och utspelar sig 18 år efter den filmen. Återigen är det folk som vill ha tag i svärdet Green Destiny.

Inte riktigt lika visuellt snygg som originalet, men helt ok. Schysst koreograferade fightscener, men det hör ju till genren. De är dock inte spektakulära (kan ju vara att ens förväntningar höjts).

Hade velat se mer av vissa av karaktärerna.

Ger betyget godkänt.

Kommentera

Arbetar …
            X