Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WRNU:s bokklubb Tredje Kvartalet 2018 (Juli - September)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
14 responses
300 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
3 responses
111 visningar
2 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
2 responses
92 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
14 responses
249 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
9 responses
103 visningar
4 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
42 responses
2.073 visningar
3 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
3 responses
131 visningar
2 gillar
Arkynata  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
478 visningar
4 gillar
damogn
av damogn

Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
18 responses
354 visningar
3 gillar
Khan
av Khan

Skapad av 16personalities, 19 July 2018, 19.57
2 responses
97 visningar
0 gillar
bobbo
av bobbo

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• WRNU:s bokklubb Tredje Kvartalet 2018 (Juli - September)

Reglerna är enkla:
    Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Länk till lista över lästa böcker

Det finns en fantastisk film som heter Robot Jox. Jag recenserade den i filmklubben v13 i år.

Det gjordes också en bokversion, skriven av Robert Thurston. Jag fick krångla lite med en amerikansk second hand-handel via Amazon för att få tag på den, men det var värt besväret.

Nu har jag läst den.

I grunden är det en ganska rak återberättelse av filmmanuset. Det mesta är sig likt, men några tillägg och mindre, kosmetiska ändringar har gjorts. Det viktigaste i mina ögon är det utvecklade världsbygget. Vi får betydligt mer information om bakgrunden till att folk smockar på varandra i stora robotar istället för att föra konventionellt krig, och dessutom får vi lite insikter i själva samhället och dess strukturer. Ungdomsgäng, spelens historia, bakgrunden till den bar där Achilles och Alexander bråkar, och så vidare. Karaktärerna ges lite mer kött på benen och lite mer inre liv - på gott och ont, för det gör att den kärlekshistoria som man i princip kunde låtsas som att den inte fanns i filmen nu blir gräsligt explicit på ett mycket onödigt sätt.

Filmens grafiska attribut överförs inte alltid så tydligt som jag hade önskat. Thurston är inte speciellt bra på liknelser eller på att få saker att kännas stora, vilket är lite av en nackdel när man ska beskriva hur två stora robotar slåss mot varandra. Det blir inte så målande, utan mest platt. Dessutom står här inte ett ord om att de manliga robotjockeyrna inte har på sig underkläder under sina superdupertajta dräkter.

Thurston tar sig också vissa friheter som känns onödiga – jag minns till exempel ingenting om någon scen där en robot förvandlar sig till en ubåt från filmen.

Men den sämsta förändringen är helt klart:

Spoiler: 
    att motorsågskuken på Alexanders centaur-mecha påstås vecklas ut "från magen". Bah! Censur!

Hur som helst så kan jag nog inte riktigt rekommendera den här boken till någon som inte läst filmen, om vederbörande inte råkar ha ett specialintresse i halvdassiga mecha-romaner. Om man däremot sett filmen så är boken en självklar companion piece.

Kommentera

Arbetar …
    X