Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Referenser i Svavelvinter (bokserien)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Igår, 12.03
5 responses
145 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av anth, Idag, 10.22
1 response
66 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
78 responses
2.396 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
4 responses
470 visningar
5 gillar
bobbo
av bobbo

Skapad av ManU77, Igår, 22.53
2 responses
69 visningar
0 gillar
PalMer
av PalMer

Skapad av God45, Igår, 16.18
13 responses
270 visningar
1 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
6 responses
385 visningar
6 gillar
Basilides  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
7 responses
454 visningar
1 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Krille, Igår, 11.40
2 responses
163 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
25 responses
409 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag glömde ju en referens som fick mig att skratta högt:

Franz Kafka - Slottet/Processen

Kommentera

Att jag inte har sett det förrän nu! Men jag vaknade upp med insikten: Praanz da Kaelves vapen ”Stabat Cordis” - Stab at Cordis (Hjärta).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av lilonjo Visa inlägg
        Att jag inte har sett det förrän nu! Men jag vaknade upp med insikten: Praanz da Kaelves vapen ”Stabat Cordis” - Stab at Cordis (Hjärta).
        Helt rätt, men det är också en referens till det katolska ”Stabat mater” – latin för ”Modern stod” (vid korset då).
        Jag tänker mig att den tolkningen ungefär ska betyda ”Hjärtat stod orubbligt i striden” – en hedersbeteckning kopplad till svärdet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg

Helt rätt, men det är också en referens till det katolska ”Stabat mater” – latin för ”Modern stod” (vid korset då).
          Jag tänker mig att den tolkningen ungefär ska betyda ”Hjärtat stod orubbligt i striden” – en hedersbeteckning kopplad till svärdet.
          SPOILERVARNING.

Har läst en tredjedel av Vanderland nu och börjar få ångest att det ska ta slut. Jag måste säga att serien hittills har varit superb. Jag blir glad av att veta att böckerna finns.

Apropå namn... är måhända namnet på Hildur Ornetands nya värdshus en lek på det gamla talesättet: Svinhugg går igen? Med tanke på...ja alla gengångare...

Kommentera

SPOILERVARNING.

Har läst en tredjedel av Vanderland nu och börjar få ångest att det ska ta slut. Jag måste säga att serien hittills har varit superb. Jag blir glad av att veta att böckerna finns.

Apropå namn... är måhända namnet på Hildur Ornetands nya värdshus en lek på det gamla talesättet: Svinhugg går igen? Med tanke på...ja alla gengångare...
            Med risk att låta förmäten så skulle du nog ha glädje av att läsa böckerna en gång till om ett tag, Ilonjo, särskilt som du gillar planteringar och anspelningar, för det är mycket man ser först andra gången, och då behöver du inte sörja att det är slut heller. Detta är erfarenheten från andra läsare.
            Jag gav Svavelvinter till min nya kärleks 86-åriga mor i januari, men sade att hon inte alls behöver läsa den utan mer att boken kunde vara kul att ha. Hon har sedan dess läst Svavelvinter fem gånger och de andra böckerna i serien minst ett par gånger. Aldrig varit med om något liknande!

… och ”Svinhugg” är förstås från ordspråket som du misstänkte med anspelning på gengångarna och att det är Hildurs återkomst.

Kommentera

Är möjligen kung Ottar namngiven efter Elise Ottensen-Jensen?

Kommentera

Är möjligen kung Ottar namngiven efter Elise Ottensen-Jensen?
                Nja. Vad tyder på det, menar du?
                Däremot satt jag själv som orakel på kung Ottars hög i Vendel vid midnatt för två somrar sedan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg

Nja. Vad tyder på det, menar du?
                  Däremot satt jag själv som orakel på kung Ottars hög i Vendel vid midnatt för två somrar sedan.
                  Haha, inget som tyder på det och såklart är han döpt efter Ottar Vendelkråka, bara ett infall jag hade. Kung Ottar i boken känns inte som en sexualupplysare direkt!

Kommentera

Jag blev av någon anledning förtjust i referensen till Raymond & Maria när Månvind överger sin gamla kropp i Vanderland.

Gjorde några andra slumpmässiga iakttagelser också för att fira genomläsningen. inte så mycket referenser, men här finns de:

http://www.tupplur.com/2018/08/18/et...onfluxlasning/

Kommentera

Kamalkus är Modest Musorgskij, åtminstone utseendemässigt och i fråga om kapiteltiteln där han först dyker upp.

Kommentera

Arbetar …
                      X