Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tant Ragnar tittar på Twin Peaks

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Idag, 10.22
2 responses
86 visningar
1 gillar
anth
av anth

Skapad av anth, Igår, 12.03
5 responses
147 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
78 responses
2.400 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
4 responses
472 visningar
5 gillar
bobbo
av bobbo

Skapad av ManU77, Igår, 22.53
2 responses
71 visningar
0 gillar
PalMer
av PalMer

Skapad av God45, Igår, 16.18
13 responses
272 visningar
1 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
6 responses
385 visningar
6 gillar
Basilides  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
7 responses
456 visningar
1 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Krille, Igår, 11.40
2 responses
164 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
25 responses
409 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
    Mellan-episod-fundering 2: jag funderar mycket över världen som twin peaks utspelar sig i. På ytan är det "vår" värld, om än befolkad av färgstarka original. Men å andra sidan är det en värld som innehåller syner som kan delas av flera personer (Bob förekommer både i coopers dröm och i en syn av Lauras mamma), och övernaturliga metoder för att utreda brott möts inte av ett uns skepticism.
    Världsbyggaren är ju Mark Frost i sammanhanget, så om du verkligen vill gräva ner dig så kan man läsa "The Secret History of Twin Peaks" och "The Final Dossier". Den förra är väldigt rollspel-ig, en bok med massa utdrag ur brev, register, artiklar etc om Twin Peaks gjort av en hemlig karaktär från s01-s02, kommenterat av en av de nya karaktärerna i s03...

Kommentera

För den som behöver ännu mer att se så är det ju naturligt att se Wild at Heart efter som Lynch gjorde den samtidigt som TP s2 och det finns många ställen där det känns som att de utspelar sig i samma värld. Och sedan gå ner i det kaninhålet med att se Perdita Durango och köpa på sig Sailor & Lula: The Complete Novels.

Kommentera

Härligt, det tycks mig att jag har mycket kvar att gräva ned mig i vad gäller både film och litteratur om jag får mersmak efter s1-3 plus film...

Kommentera

Episod 3 - "Rest in Pain"
          (alternativ titel - "tell, don't show")

Okej, det här var ett rätt medelmåttigt avsnitt.

Scenen som går samtidigt som de sista förtexterna rullar är inte så mycket att hänga i julgranen, bara en utzoomad bild av vattenfallet framför hotellet. Inte så spännande jämfört med den stela familjemiddagen eller svepningen över jaktporren i episod 1 och två.

Mycket av det som visats i tidigare avsnitt förklaras nu explicit i dialog, ofta på ett överdrivet tydligt och lite platt sätt. Det känns lite som de vill säkerställa att tittarna är med på allt som antytts tidigare.

Coopers dröm förklaras explicit i dialog - och med mer information än som ingick i scenen i förra avsnittet (Mikael har bråkat med, och skjutit, Bob - detta visades inte i drömscenen).

Kopplingen mellan bordellen - parfymdisken, och eventuellt morden, påpekas rakt av i dialog.

Att Cooper gillar staden Twin Peaks framgick redan sedan tidigare, och konstateras nu i en lite styltig dialog som känns out of character för honom.

Att staden hotas av en märklig mörk kraft ute i skogen framgick redan i och med visioner av läskiga gråhåriga gubbar och obehagliga mörka trapphus. Återigen, i episod 3 kommer ett explicit konstaterande i dialog att det finns något mörkt ute i skogarna, och att det finns någon sorts klubb som skyddar mot det? Att få det förklarat så rakt av tar udden av skräcken från föregående avsnitt.

Jag saknar något som är hysteriskt roligt (jag skrattade inte högt en enda gång under avsnittet, till skillnad från föregående avsnitt).

Jag saknar något som är genuint läskigt.

Jag saknar en gripande scen med en sörjande familj. Scenerna med Lauras pappa ter sig som repetitioner av föregående avsnitt, men levererade med lite sämre fingertoppskänsla.

Jag saknar surrealistiska inslag som hjorthuvuden på skrivbord, fiskar i perkulatorer och fuldansanade elever som hasar i bakgrunden av scenerna.

Jag älskar dock scenen där cafeägaren ger ett extremt avsnoppande och dräpande svar på en fråga om hur "en vacker kvinna som henne klarar av att hålla flörtiga män ifrån sig". "ja, jag brukar prata om att min man, som sitter i fängelse för dråp, kommer att få permission vilken dag som helst....."

Nåja, det finns många avsnitt kvar av denna och nästa säsong.

Kommentera

Jag älskar samspelet mellan Cooper och Truman de är så fina ihop!

Kommentera

Episod 4: The one-armed man
              (Alternativ titel: "the man who stared at Llamas")

Cooper och poliserna fortsätter att gräva i ledtrådarna de fått via drömmar och visioner. De hittar den enarmade mannen, som inte alls är lika märklig och skum som i drömmen. Visst, han heter Mike och har en vän som heter Bob, men de har inte någon direkt koppling till något kriminellt.

Benjamin Horne fortsätter med sina lömska planer att ta över sågverket, och dess eftertraktade mark, genom att be Leo att bränna ned det.

Audrey och Donna luskar lite i kopplingen parfymdisken - one-eyed jack - mordet.

Jag saknar fortfarande skräcken från de tidigare avsnitten, men får åtminstone lite mer humor: scenen där Cooper förhör doktor Jacoby över ett sjukt långt bord, medans den sistnämnde kör ett trolleritrick, är bra. Likaså när Cooper har en spontan stirrmatch med en Lama hos en veterinär.

På ytan är det här ytterligare ett rättfram avsnitt. Vi matas med information vi redan hade (som att Laura hade problem, och troligen var inblandad i kokainhandeln.) Jag funderar återigen lite över olika verkligheter i Twin Peaks; drömmarna tilldelas stor vikt, fast än de visar sig vara åtminstone delvis missvisande. Utredningen om mordet fortgår ändå på det spåret, och verkar leda fram till resultat, om än av en ren slump.

Det verkar lite som att det finns en riktig värld och en drömvärld, som visas genom drömmar och visioner. Det abstrakta "mörkret" i drömvärlden manifesterar sig i den riktiga världen som konkret ondska och moraliskt förfall: som bordellen "one-eyed jack" och knarksmuggling. Visioner av drömvärlden har kanske inte konkreta ett-till-ett kopplingar till den verkliga verkligheten, men leder dig på rätt spår: den enarmade mannen ledde till en veterinär som gav knarksmugglarens adress, där Leos blodiga skjorta just placerats av Bobby. Det som verkar vara slump och tillfälligheter under utredningen är i själva verket konkreta samband, om man även beaktar drömvärlden. Det känns väldigt "silent hill" (eller kanske mer korrekt, det känns som "silent hill" influerats mycket av Twin Peaks).

Huh. Ska bli kul att se om mina funderingar ligger något så när i linje med hur serien fortsätter.

Kommentera

Mellan-avsnitt fundering: vilka spel (digitala) finns det som påminner om twin peaks? Silent hill känns som de fångar de övernaturliga skräckelementen bra. Värdarna för podcasten "twin peak rewatch", som jag lyssnar på parallellt, är stora Twin Peaks-fan, och de utvecklade spelet "Firewatch". Det kommer att släppas till en plattform jag faktiskt äger (Switch), så jag ser mycket fram emot att spela det.

Kommentera

Det finns ett spel som heter Deadly Premonation som är extremt mycket Twin Peaks, det är dock svårspelat (för att det är konstigt gjort, studion hade typ bara gjort pusselspel till mobiler innan) och extremt japanskt så jag vet inte så himla mycket mer om det. Ska se om jag kommer på fler tips.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                    Det finns ett spel som heter Deadly Premonation som är extremt mycket Twin Peaks, det är dock svårspelat (för att det är konstigt gjort, studion hade typ bara gjort pusselspel till mobiler innan) och extremt japanskt så jag vet inte så himla mycket mer om det. Ska se om jag kommer på fler tips.
                    Many a true nerd har gjort en genomspelning av det som jag gillar. Jag vill verkligen inte spela spelet, men grundkonceptet är skitcoolt. Väldigt twin peaks.

Kommentera

Episod 5 - "Cooper's dreams"
                      alternativ titel: "Audrey vet inte om hon skall skratta eller gråta"

Jakten på Laura Palmers mördare går vidare. Via en rätt krokig kedja av ledtrådar hittar poliserna och Cooper en stuga ute i skogen, där det verkar som att Laura mördades.

Intrigerna runt sågen går vidare, och det verkar som att alla går bakom ryggen på alla. Det verkar vara ett tema - alla är otrogna, och är dessutom otrogna mot de som dem är otrogna med.

Ytterligare en psykopat till äkta hälft introduceras i handlingen då Normas man Hank får permission.

Dr. Jacoby knäcker Bobbys hårda fasad, och får honom att gråtande erkänna att Laura hade ett mörker i sig som drev henne att utnyttja andras svagheter för att knäcka dem.

Jag börjar fundera över vad som är grejen med "Diane", kvinnan som Cooper tilltalar då han spelar in meddelande på sin lilla bandspelare. Det verkar som att hon är någon sorts sekreterare åt Cooper, och att han spelar in banden för att hon skall renskriva dem senare. Men han kommer med mer och mer personliga reflektioner och önskemål (typ, "se över mitt pensionssparande"). Och i detta avsnittet ber han henne att omgående skicka öronproppar så att han skall kunna sova trots ett gäng rumlande islänningar. Exakt hur han skall vidarebefordra ett inspelat kassettband till någon som gissningsvis är många mil bort så att hon skall kunna göra detta förstår jag inte.... Jag undrar om det kommer att komma någon twist gällande Dianes identitet, typ att det är hans döda syster eller något i den stilen.

Cliffhan

Kommentera

Episod 6 - "realization time"
                        alternativ titel: "the worst-laid plans"

Serieskaparna slår knut på sig själva för att få så många i ensemblen att komma till one-eyed jacks på samma gång.

Cooper och Ed klär ut sig -i otroligt dåliga förklädnader- i hopp om att ingen skall känna igen en FBI agent som i flera dagar kört en undersökning i en närliggande stad samt en mackägare som bott där hela sitt liv.

Maddy, Donna och James klär ut Lauras kusin, till Laura, för det var uppenbarligen det bästa sättet att lura dr. Jacoby från sin lägenhet?

Ben glömmer helt bort att han uppmanat sin bror Jerry att ta med islänningarna till One-eyed Jacks, och skäller ut honom för det, av någon anledning.

Väldigt mycket såpa och väldigt lite annat i detta avsnitt. Inte så bra.

Vi får åtminstone en gullig scen med Cooper och Harry där de dricker kaffe och fnissar med varandra.

Kommentera

Episod 7 - "the last evening"
                          alternativ title: "lots of shit happens"

Säsongsfinal för säsong 1, och oj, här händer det saker som förbereddes i förra avsnittet.

Vi får en ganska tydlig bild av att Jaques och Leo var med Laura och Ronette kvällen då Laura mördades. Jaques arresteras, och blir skjuten av en ascool Andy (go Andy!). Han överlever, men mördas i sjukhuset av pappa Leland.

Leo hinner med att både binda fast sin fru på sågverket, sätta igång en fördröjd brandbomb samt bli skjuten.

Catherine kommer in precis då bomben skall gå av men måste fundera lite tills rummet är övertänt innan hon hjälper Shelly.

Audrey har lurat sig in som anställd på bordellen one-eyed jack, och hennes pappa verkar bli första kunden. Akward family moment att vänta i nästa säsong.

Jag är nöjd med första säsongen, men kände att de "vanliga" mysterierna och handlingarna (Leo och Hank är kriminella och onda, knarksmuggling, kampen om sågverket med invecklad backstabbing från alla inblandade) tog mycket plats på bekostnad av de övernaturliga sakerna. Vem som mördade Laura känns just nu inte så mycket av ett mysterium längre.

Ser fram emot att börja med säsong 2 vid närmsta bästa tillfälle! Jag tror att de första avsnitten är regisserade av Lynch igen, så det borde innebära med konstigheter!

Kommentera

1. Nästa avsnitt är mitt favoritavsnitt i hela serien!

2. Tydligen ska gå att lista ut vem mördaren är nu. Jag har hört att ett gäng kända deckarförfattare utfrågdes av Frost eller Lynch eller båda (det är dock hörsägen, jag har aldrig kollat om det stämmer) för att bekräfta att det liksom SKA gå enbart med ledtrådar från s1. Jag kunde det inte vid den här punkten, och fick lösningen spolad av mina förlädrar innan jag såg så långt av serien att jag hade kunnat pussla ihop det själv.

Kommentera

Nice! Ser dubbelt fram emot första avsnittet i säsong två nu!

Mordmysteriet, så det är presenterat just nu, verkar som att det pekar helt på Leo, möjligen med hjälp från den mystiske mannen som nitar doktorn, och är med Leo ute i skogen när han pratar med bobby och mike.

Mer än så kan jag inte klura ut just nu. Det kan omöjligen vara så enkelt - det finns ju en hel säsong till med många fler avsnitt än säsong ett.

Jag funderar lite över hur mina förutsättningar för tittande ändrar min upplevelse. Jag har samtliga avsnitt, och filmen, tillgängliga precis när jag vill. Jag skulle kunna googla fram analyser och svar på precis alla frågor jag kan tänkas ha. Jag vet att det finns två säsonger och en film, och sedan en säsong till. Cliffhangers och gåtor i serien känns därför mindre viktigt än karaktärer, humor och skräck.

När det begav sig hade man precis en chans att se ett avsnitt i veckan, med ett låååångt uppehåll mellan säsongerna. Jag kan tänka mig att sista avsnittet var lite frustrerande, att man inte fick klarhet och att det var så många cliffhangers (hur går det för de på sågen och vem sköt Cooper).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
                                När det begav sig hade man precis en chans att se ett avsnitt i veckan, med ett låååångt uppehåll mellan säsongerna. Jag kan tänka mig att sista avsnittet var lite frustrerande, att man inte fick klarhet och att det var så många cliffhangers (hur går det för de på sågen och vem sköt Cooper).
                                Jag hoppas verkligen du har planerat för de 25 åren mellan s02 och s03 så att du får samma upplevelse som vi andra!

Kommentera

Arbetar …
                                X